BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 1, 11 - 18, 15.04.2015

Öz

ÖzetAmaç: Araştırma sağlık bilimleri yüksekokulunun tüm bölüm ve sınıflarında eğitim gören ve çalışmaya katılmayı kabul eden üniversite öğrencilerinin problem çözme becerilerini değerlendirmek amacıyla yapılmış, tanımlayıcı kesitsel tipte bir çalışmadır.Yöntem: Araştırmanın evrenini, İstanbul’daki bir vakıf üniversitesinde 2014-2015 eğitim-öğretim yılı sağlık bilimleri yüksekokulunun tüm bölümlerinde öğrenim gören 1116 öğrenci, örneklemini ise araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden, bilgilendirilmiş izin alınan 596 öğrenci oluşturdu. Verilerin toplanmasında, Öğrenci Bilgi Formu ve Problem Çözme Envanteri kullanıldı. Verilerin analizi, frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile yapıldı.Bulgular: Elde edilen veriler sonucunda, öğrencilerin yaş ortalamasının 20.35±2.15 olduğu % 72.0’ının kadın, % 28.0’ının erkek olduğu saptandı. Öğrencilerin%21.6’sı hemşirelik, % 21.6’sı fizyoterapi ve rehabilitasyon, %11.6’sı beslenme ve diyetetik, %16.6’sı sosyal hizmet, %11.4’ü çocuk gelişimi, %11.2’si odyoloji, %3.4’ü sağlık yönetimi bölümünde, %2.5’i sağlık kurumları işletmeciliği bölümünde eğitim görmekteydi. Araştırmada öğrencilerin problem çözme becerilerinin orta düzeyde olduğu görüldü. Öğrencilerin cinsiyet, eğitim gördükleri bölüm, sınıf, bitirdiği lise türü, okul öncesi eğitim alma durumu, çocukluğunun büyük bölümünü geçirdiği yerleşim birimi, gelir düzeyi, anne ve baba eğitim düzeyi, aile tipi, kardeş varlığı, ebeveyn çocuk yetiştirme tarzı, akademik başarı algısı, samimi arkadaş ve hobi varlığı ile problem çözme eğitimi alma durumu değişkenleri ile Problem Çözme Envanteri toplam puan ortalamaları karşılaştırıldığında, toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlılık tespit edilmedi.anlamlılık tespit edilmedi.
Sonuç: Öğrencilerin problem çözme becerilerinin çok iyi düzeylerde olmadığı saptanmış olup, bu becerileri geliştirecek derslere müfredatta yer verilmesi gerekliliğini ortaya çıkarmıştır.

Kaynakça

  • Başar G. Hemşirelerde ve hemşirelik öğrencilerinde problem çözme Yükseklisans tezi. İstanbul Bilim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul, 2011. değerlendirilmesi.
  • Yalçın B, Tetik S, Açıkgöz A. Yüksekokul öğrencilerinin problem çözme becerisi algıları ile kontrol odağı düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 2010; 2(2):19-27.
  • Cüceloğlu D. İnsan ve davranışı. İstanbul, Remzi Kitabevi, 1997, 7. Basım.
  • Solso RL, Maclin MK, Maclin OH. Bilişsel Psikoloji. (Çeviren: A, Ayçiçeği Dinn) İstanbul Kitabevi Yayınları. İstanbul, 2007, ss: 542-547.
  • Günüşen NP, Üstün B. Hemşirelik Öğrencilerinin Problem Çözme Beceri Düzeyleri İle Kontrol Odağı Arasındaki İlişki. DEUHYO ED 2011; 4 (2), 72-77.
  • Eskin, M. Temel kavram ve tanımlar: sorun çözmeterapisi (üçüncü baskı, sayfa 9). Ankara: HYB basınyayın, 2009.
  • Kantek F, Öztürk N, Gezer N. Bir Sağlık Yüksekokulunda Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 11-13 November, Antalya-Turkey, 2010.
  • Mertoğlu H, Öztuna A. Bireylerin teknoloji kullanımı problem çözme yetenekleri ile ilişkili midir? The Turkish Online Journal of Educational Technology 2004; 3(1): 83-92.
  • Korkut F. Lise Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2002; 22: 177- 184.
  • Oermann M,Truesdall S, Ziolkowski L. Strategy to assess, develope and evaluate critical thinking. The Journal of Continuing Education in Nursing 2000; 31(4):156-160.
  • Şahin N, Şahin NH, Heppner PP. The psychometric properties of the problem solvingın ventory. Cognitive Therapy and Research 1993; 17(4): 379-396.
  • Eşer İ, Khorshıd L, Özkütük N, Orgun F. Hemşirelik öğrencilerinin karar verme ve problem çözme becerilerinin belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 25(3): 9-25.
  • Akın S, Güngör İ, Mendi B, Şahin N, Bizat E, Durna Z. Üniversite öğrenimlerini sürdüren hemşirelik bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ve iç-dış kontrol odağı algısı. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2007 4(2):30- 36.
  • Olgun F, Yalçınkaya M, Özkütük M. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme ve atılganlık becerilerinin karşılaştırılması. I. Uluslararası & V. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresi Kongre Kitabı. İstanbul, Özlem Grafik Matbaacılık, 2003. Sayfa: 170-174.
  • Abaan S, Altıntoprak A. Hemşirelerde problem çözme becerileri: öz değerlendirme sonuçlarının analizi. Hacettepe Üniversite Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2005; 12(1): 62-76.
  • Tezel A, Arslan S, Topal M, Aydoğan Ö, Koç Ç, Şenlik M. Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileriyle depresyon düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 12(4): 1-4.
  • Yılmaz E, Karaca F, Yılmaz E. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 12(1):38-48.
  • Can H. Öner Ö, Çelebi E. Üniversite öğrencilerinde eğitimin sorun çözme becerisine etkisinin incelenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2009; 4(10): 35-58.
  • Sardoğan EM, Karahan FT, Kaygusuz C. Üniversite öğrencilerinin kullandıkları kararsızlık stratejilerinin problem çözme becerisi, cinsiyet, sınıf düzeyi ve fakülte türüne göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2006; 2(1):78-97.
  • Olgun N, Öntürk Z, Karabacak Ü, Aslan F, Serbest Ş. Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri: Bir yıllık izlem sonuçları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2010; 1(4):188-194.
  • Özyazıcıoğlu N, Aydınoğlu N, Aytekin G. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin empatik ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2009,12(3):46-53.
  • Aydınoğlu N, Özyazıcıoğlu N. Hemşirelik ve sağlık memurluğu öğrencilerinin empati becerilerinin incelenmesi. II. Ulusal Psikiyatri Hemşireliği Günleri Bildiri Özet Kitapçığı. İstanbul, 2008.
Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 1, 11 - 18, 15.04.2015

Öz

Kaynakça

  • Başar G. Hemşirelerde ve hemşirelik öğrencilerinde problem çözme Yükseklisans tezi. İstanbul Bilim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul, 2011. değerlendirilmesi.
  • Yalçın B, Tetik S, Açıkgöz A. Yüksekokul öğrencilerinin problem çözme becerisi algıları ile kontrol odağı düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 2010; 2(2):19-27.
  • Cüceloğlu D. İnsan ve davranışı. İstanbul, Remzi Kitabevi, 1997, 7. Basım.
  • Solso RL, Maclin MK, Maclin OH. Bilişsel Psikoloji. (Çeviren: A, Ayçiçeği Dinn) İstanbul Kitabevi Yayınları. İstanbul, 2007, ss: 542-547.
  • Günüşen NP, Üstün B. Hemşirelik Öğrencilerinin Problem Çözme Beceri Düzeyleri İle Kontrol Odağı Arasındaki İlişki. DEUHYO ED 2011; 4 (2), 72-77.
  • Eskin, M. Temel kavram ve tanımlar: sorun çözmeterapisi (üçüncü baskı, sayfa 9). Ankara: HYB basınyayın, 2009.
  • Kantek F, Öztürk N, Gezer N. Bir Sağlık Yüksekokulunda Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 11-13 November, Antalya-Turkey, 2010.
  • Mertoğlu H, Öztuna A. Bireylerin teknoloji kullanımı problem çözme yetenekleri ile ilişkili midir? The Turkish Online Journal of Educational Technology 2004; 3(1): 83-92.
  • Korkut F. Lise Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2002; 22: 177- 184.
  • Oermann M,Truesdall S, Ziolkowski L. Strategy to assess, develope and evaluate critical thinking. The Journal of Continuing Education in Nursing 2000; 31(4):156-160.
  • Şahin N, Şahin NH, Heppner PP. The psychometric properties of the problem solvingın ventory. Cognitive Therapy and Research 1993; 17(4): 379-396.
  • Eşer İ, Khorshıd L, Özkütük N, Orgun F. Hemşirelik öğrencilerinin karar verme ve problem çözme becerilerinin belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 25(3): 9-25.
  • Akın S, Güngör İ, Mendi B, Şahin N, Bizat E, Durna Z. Üniversite öğrenimlerini sürdüren hemşirelik bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ve iç-dış kontrol odağı algısı. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2007 4(2):30- 36.
  • Olgun F, Yalçınkaya M, Özkütük M. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme ve atılganlık becerilerinin karşılaştırılması. I. Uluslararası & V. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresi Kongre Kitabı. İstanbul, Özlem Grafik Matbaacılık, 2003. Sayfa: 170-174.
  • Abaan S, Altıntoprak A. Hemşirelerde problem çözme becerileri: öz değerlendirme sonuçlarının analizi. Hacettepe Üniversite Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2005; 12(1): 62-76.
  • Tezel A, Arslan S, Topal M, Aydoğan Ö, Koç Ç, Şenlik M. Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileriyle depresyon düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 12(4): 1-4.
  • Yılmaz E, Karaca F, Yılmaz E. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 12(1):38-48.
  • Can H. Öner Ö, Çelebi E. Üniversite öğrencilerinde eğitimin sorun çözme becerisine etkisinin incelenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2009; 4(10): 35-58.
  • Sardoğan EM, Karahan FT, Kaygusuz C. Üniversite öğrencilerinin kullandıkları kararsızlık stratejilerinin problem çözme becerisi, cinsiyet, sınıf düzeyi ve fakülte türüne göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2006; 2(1):78-97.
  • Olgun N, Öntürk Z, Karabacak Ü, Aslan F, Serbest Ş. Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri: Bir yıllık izlem sonuçları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2010; 1(4):188-194.
  • Özyazıcıoğlu N, Aydınoğlu N, Aytekin G. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin empatik ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2009,12(3):46-53.
  • Aydınoğlu N, Özyazıcıoğlu N. Hemşirelik ve sağlık memurluğu öğrencilerinin empati becerilerinin incelenmesi. II. Ulusal Psikiyatri Hemşireliği Günleri Bildiri Özet Kitapçığı. İstanbul, 2008.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nurten Elkin

Funda Karadağlı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2015
Gönderilme Tarihi 10 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

AMA Elkin N, Karadağlı F. Üniversite Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin Değerlendirilmesi. ADYÜ Sağlık Bilimleri Derg. Nisan 2015;1(1):11-18.