BibTex RIS Kaynak Göster

Türkmenistan’ın Uluslararası Ticaretteki Karşılaştırmalı Üstünlüğü: Tekstil Endüstrisi Örneği

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 2, 12 - 21, 01.03.2015
https://doi.org/10.30803/adusobed.188783

Öz

Kaynakça

  • AMIGHINI, A. (2005). China in the International Fragmentation of Production: Evidence from the ICT Industry, The European Journal of Comparative Economics, 2(2), 203- 219.
  • ANONİM. (2012). Review of Kazakhstan’s Textile and Clothing Market, Development Bank of Kazakhstan.
  • ARUOBA, Ç. (1999). Dünya Tekstil Ekonomisi, ONGUN, M.T. (Editör), Anadolu’da Hızla Sanayileşen Kentler: Kahramanmaraş Örneği, Türkiye Ekonomi Kurumu Yayını, Ankara.
  • ASSADZADEH, A.; Behbudi, D.; Miyarkolaie, N.F.; Moghadam, H.M. (2013). A Study of the Revealed Comparative Advantage in the Textile and Clothing Industries between Iran and Turkey, International Journal of Economics and Finance Studies, 5(2), 95- 107.
  • BALASSA, B. (1965). Trade Liberalization and Revealed Comparative Advantage, The Manchester School of Economic and Social Studies, 33, 99-123.
  • COROVIC, E.; Jovanovic, P. ve Rıstıc, L. (2013). Current Trends on the World Textile Market and the Competitiveness of the Serbian Textile Industry, FIBRES & TEXTILES in Eastern Europe, 21, 5 (101), 8-12.
  • ÇETİN, M. ve Ecevit, E. (2008). İhracatın Sürükleyici Gücü Olarak Tekstil Sektörü: Kahramanmaraş İli Örneği, CBÜ Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 15(2), 115-132.
  • DTÖ. (2014). International Trade Statistics 2014, www.wto.org/statistics [Erişim: 20.01.2015]
  • ERASLAN, İ.H.; Bakan, İ. ve Helvacıoğlu Kuyucu, A.D. (2008). Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Uluslararası Rekabetçilik Düzeyinin Analizi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), 265-300.
  • ERKAN, B. (2013). Türkiye’nin Tekstil ve Hazır Giyim Sektörü İhracatında Uluslararası Rekabet Gücünün Belirlenmesi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 93-110.
  • FUKUNISHI, T.; Goto, K. ve Yamagata, T. (2013) Aid for Trade and Value Chains in Textiles and Apparel, OECD/WTO/IDE-JETRO.
  • GONG, Z. ve Gu, C. (2011). A Study on Trade of Complementarity among Zinjiang and Its Neighboring Countries, Asian Social Science, 7 (1), 128-132.
  • HAVRILA, I. ve Gunawardana, P. (2003). Analysing Comparative Advantage and Competitiveness: An Application to Australia’s Textile and Clothing Industries, Australian Economic Papers, 42(1), 103-117.
  • HINLOOPEN, J. ve Marrewijk, C.V. (2004). Dynamics of Chinese Comparative Advantage, Tinbergen Institute, Discussion Paper, No: TI 2004-034/2, Rotterdam.
  • KEANE, J. ve te Velde, D.W. (2008). The Role of Textile and Clothing Industries in Growing and Development Strategies, Final Draft, Overseas Development Institute, UK.
  • KÖK, R. ve Çoban, O. (2005). Türkiye Tekstil Endüstrisi ve Rekabet Gücü: AB Ülkeleriyle Karşılaştırmalı Bir Analiz Örneği (1989–2001), İktisat, İşletme ve Finans Dergisi, 20(228), 68–81.
  • LAURSEN, K. (1998). Revealed Comparative Advantage and the Alternatives as Measures of International Specialization, Danish Research Unit for Industrial Dynamics, DRUID Working Paper, No: 98-30, Denmark. LIPOVA, E. (2001). Textile Industry: from high-tech to high fashion, http://www.ogoniok.com/archive/2001/4680-2/80-28-31 [Erişim: 20.04.2015]
  • LIM, K.T. (1997). Analysis of North Korea’s Foreign Trade by Revealed Comparative Advantages, Journal of Economic Development, 22(2), 97-117.
  • OELGEMÖLLER, J. (2012). Analyzing the International Competitiveness of the Industry in Portugal, Ireland, Greece and Spain Using Revealed Comparative Advantages (RCA) Indicators, CAWM Discussion Paper, No: 61.
  • STARTIENE, G. ve Remeikiene, R. (2014). Evaluation of Revealed Comparative Advantage of Lithuanian Industry in Global Markets, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 110, 428-438.
  • TANDON, N. ve Reddy, E.E. (2013). A Study on Emerging Trends in Textile Industry in Indıa, AMET International Journal of Management, 5(5), 81-88.
  • UTKULU, U. ve İmer, H. (2009). Türk Tekstil ve Konfeksiyon Sektörünün Avrupa Birliği Tekstil ve Konfeksiyon Sektörü Karşısındaki Rekabet Gücünün Alt Sektörler Düzeyinde Ölçülmesi, Rekabet Dergisi, 36, 3-43.

Türkmenistan’ın Uluslararası Ticaretteki Karşılaştırmalı Üstünlüğü: Tekstil Endüstrisi Örneği

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 2, 12 - 21, 01.03.2015
https://doi.org/10.30803/adusobed.188783

Öz

Tekstil endüstrisi Türkmenistan’ın önde gelen ihracatçı sektörlerinden biridir. Son on yılda tekstil ürünleri ihracatı 3 kat artış göstermiştir. Günümüzde tekstil endüstrisi Türkmenistan’da hidrokarbon sektöründen sonra en önemli sektörlerden biridir. Bu çalışmanın amacı Türkmenistan tekstil endüstrisinin uluslararası ticaretteki karşılaştırmalı üstünlüğünü belirlemektir. Çalışmada Balassa’nın açıklanmış karşılaştırmalı üstünlükler (AKÜ) indeksi kullanılarak tekstil endüstrisinin 14 ürün grubunda karşılaştırmalı üstünlüğü belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışma 2001-2013 dönemini kapsamaktadır. Çalışmada kullanılan veriler Uluslararası Ticaret Merkezi’nin veri tabanından elde edilmiştir. Araştırma bulgularına göre Türkmenistan tekstil ürünlerinden 52 (Pamuk) ve 63 (Dokunabilir maddelerden hazır eşya) kodlu ürünlerde karşılaştırmalı üstünlüğe sahiptir. Diğer 12 ürün grubunda ise karşılaştırmalı dezavantaja sahiptir

Kaynakça

  • AMIGHINI, A. (2005). China in the International Fragmentation of Production: Evidence from the ICT Industry, The European Journal of Comparative Economics, 2(2), 203- 219.
  • ANONİM. (2012). Review of Kazakhstan’s Textile and Clothing Market, Development Bank of Kazakhstan.
  • ARUOBA, Ç. (1999). Dünya Tekstil Ekonomisi, ONGUN, M.T. (Editör), Anadolu’da Hızla Sanayileşen Kentler: Kahramanmaraş Örneği, Türkiye Ekonomi Kurumu Yayını, Ankara.
  • ASSADZADEH, A.; Behbudi, D.; Miyarkolaie, N.F.; Moghadam, H.M. (2013). A Study of the Revealed Comparative Advantage in the Textile and Clothing Industries between Iran and Turkey, International Journal of Economics and Finance Studies, 5(2), 95- 107.
  • BALASSA, B. (1965). Trade Liberalization and Revealed Comparative Advantage, The Manchester School of Economic and Social Studies, 33, 99-123.
  • COROVIC, E.; Jovanovic, P. ve Rıstıc, L. (2013). Current Trends on the World Textile Market and the Competitiveness of the Serbian Textile Industry, FIBRES & TEXTILES in Eastern Europe, 21, 5 (101), 8-12.
  • ÇETİN, M. ve Ecevit, E. (2008). İhracatın Sürükleyici Gücü Olarak Tekstil Sektörü: Kahramanmaraş İli Örneği, CBÜ Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 15(2), 115-132.
  • DTÖ. (2014). International Trade Statistics 2014, www.wto.org/statistics [Erişim: 20.01.2015]
  • ERASLAN, İ.H.; Bakan, İ. ve Helvacıoğlu Kuyucu, A.D. (2008). Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Uluslararası Rekabetçilik Düzeyinin Analizi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), 265-300.
  • ERKAN, B. (2013). Türkiye’nin Tekstil ve Hazır Giyim Sektörü İhracatında Uluslararası Rekabet Gücünün Belirlenmesi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 93-110.
  • FUKUNISHI, T.; Goto, K. ve Yamagata, T. (2013) Aid for Trade and Value Chains in Textiles and Apparel, OECD/WTO/IDE-JETRO.
  • GONG, Z. ve Gu, C. (2011). A Study on Trade of Complementarity among Zinjiang and Its Neighboring Countries, Asian Social Science, 7 (1), 128-132.
  • HAVRILA, I. ve Gunawardana, P. (2003). Analysing Comparative Advantage and Competitiveness: An Application to Australia’s Textile and Clothing Industries, Australian Economic Papers, 42(1), 103-117.
  • HINLOOPEN, J. ve Marrewijk, C.V. (2004). Dynamics of Chinese Comparative Advantage, Tinbergen Institute, Discussion Paper, No: TI 2004-034/2, Rotterdam.
  • KEANE, J. ve te Velde, D.W. (2008). The Role of Textile and Clothing Industries in Growing and Development Strategies, Final Draft, Overseas Development Institute, UK.
  • KÖK, R. ve Çoban, O. (2005). Türkiye Tekstil Endüstrisi ve Rekabet Gücü: AB Ülkeleriyle Karşılaştırmalı Bir Analiz Örneği (1989–2001), İktisat, İşletme ve Finans Dergisi, 20(228), 68–81.
  • LAURSEN, K. (1998). Revealed Comparative Advantage and the Alternatives as Measures of International Specialization, Danish Research Unit for Industrial Dynamics, DRUID Working Paper, No: 98-30, Denmark. LIPOVA, E. (2001). Textile Industry: from high-tech to high fashion, http://www.ogoniok.com/archive/2001/4680-2/80-28-31 [Erişim: 20.04.2015]
  • LIM, K.T. (1997). Analysis of North Korea’s Foreign Trade by Revealed Comparative Advantages, Journal of Economic Development, 22(2), 97-117.
  • OELGEMÖLLER, J. (2012). Analyzing the International Competitiveness of the Industry in Portugal, Ireland, Greece and Spain Using Revealed Comparative Advantages (RCA) Indicators, CAWM Discussion Paper, No: 61.
  • STARTIENE, G. ve Remeikiene, R. (2014). Evaluation of Revealed Comparative Advantage of Lithuanian Industry in Global Markets, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 110, 428-438.
  • TANDON, N. ve Reddy, E.E. (2013). A Study on Emerging Trends in Textile Industry in Indıa, AMET International Journal of Management, 5(5), 81-88.
  • UTKULU, U. ve İmer, H. (2009). Türk Tekstil ve Konfeksiyon Sektörünün Avrupa Birliği Tekstil ve Konfeksiyon Sektörü Karşısındaki Rekabet Gücünün Alt Sektörler Düzeyinde Ölçülmesi, Rekabet Dergisi, 36, 3-43.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Güçgeldi Bashımov Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bashımov, G. (2015). Türkmenistan’ın Uluslararası Ticaretteki Karşılaştırmalı Üstünlüğü: Tekstil Endüstrisi Örneği. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 12-21. https://doi.org/10.30803/adusobed.188783
AMA Bashımov G. Türkmenistan’ın Uluslararası Ticaretteki Karşılaştırmalı Üstünlüğü: Tekstil Endüstrisi Örneği. ADUSOBIED. Mart 2015;2(2):12-21. doi:10.30803/adusobed.188783
Chicago Bashımov, Güçgeldi. “Türkmenistan’ın Uluslararası Ticaretteki Karşılaştırmalı Üstünlüğü: Tekstil Endüstrisi Örneği”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2, sy. 2 (Mart 2015): 12-21. https://doi.org/10.30803/adusobed.188783.
EndNote Bashımov G (01 Mart 2015) Türkmenistan’ın Uluslararası Ticaretteki Karşılaştırmalı Üstünlüğü: Tekstil Endüstrisi Örneği. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2 2 12–21.
IEEE G. Bashımov, “Türkmenistan’ın Uluslararası Ticaretteki Karşılaştırmalı Üstünlüğü: Tekstil Endüstrisi Örneği”, ADUSOBIED, c. 2, sy. 2, ss. 12–21, 2015, doi: 10.30803/adusobed.188783.
ISNAD Bashımov, Güçgeldi. “Türkmenistan’ın Uluslararası Ticaretteki Karşılaştırmalı Üstünlüğü: Tekstil Endüstrisi Örneği”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2/2 (Mart 2015), 12-21. https://doi.org/10.30803/adusobed.188783.
JAMA Bashımov G. Türkmenistan’ın Uluslararası Ticaretteki Karşılaştırmalı Üstünlüğü: Tekstil Endüstrisi Örneği. ADUSOBIED. 2015;2:12–21.
MLA Bashımov, Güçgeldi. “Türkmenistan’ın Uluslararası Ticaretteki Karşılaştırmalı Üstünlüğü: Tekstil Endüstrisi Örneği”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 2, sy. 2, 2015, ss. 12-21, doi:10.30803/adusobed.188783.
Vancouver Bashımov G. Türkmenistan’ın Uluslararası Ticaretteki Karşılaştırmalı Üstünlüğü: Tekstil Endüstrisi Örneği. ADUSOBIED. 2015;2(2):12-21.

Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.