Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Şehir ve Bölge Planlama Bölümlerinin Öğretim Kadrolarının TUPOB Ölçütlerine Göre Analizi

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 1, 65 - 89, 27.04.2018
https://doi.org/10.30803/adusobed.288814

Öz

Planlama
eğitiminde kalite ve norm arayışları çerçevesinde, Türkiye Planlama Okulları
Birliği (TUPOB) Şehir ve Bölge Planlama (ŞBP) bölümleri için gerekli bir dizi
ölçüt belirlemiştir. TUPOB’un 2011 yılında geliştirdiği bu kriterlerin ŞBP
bölümlerini yapılandırmadaki etkisini gösteren ve mevcut ŞBP bölümlerinin TUPOB
ölçütlerini karşılama durumunu ortaya koyan güncel ve karşılaştırmalı bir
çalışma literatüre girmemiştir.

Böyle bir
eksiklik doğrultusunda, bu makalenin amacı ŞBP bölümlerini öğretim kadrosu yeterliliği
bağlamında TUPOB ölçütlerine göre incelemektir. Araştırma 3 grup olarak
sınıflandırılan 21 adet ŞBP bölümünü içermektedir. Çalışmada öğretim kadrosu
yeterliliği öğretim üyesi sayısı, öğretim kadrosu çeşitliliği, öğretim üyesi
başına düşen birinci sınıf öğrencisi sayısı bağlamında araştırılmıştır.
Değişkenlere ilişkin veriler 2016-ÖSYS Yükseköğretim Programları ve
Kontenjanları Kılavuzundan temin edilmiştir. Değişkenlere betimleyici
istatistik analiz teknikleri uygulanmıştır. Analiz bulguları önce gruplar
bazında, ardından gruplar arası karşılaştırmalı değerlendirmelerle sunulmuştur.





Analizler
TUPOB'un tüm ölçütlerini karşılayan hiç bir grubun ve planlama okulunun
bulunmadığını göstermiştir. Sonuç olarak, ŞBP bölümlerinin öğretim kadroları
TUPOB kriterlerine göre yetersizdir. Bununla birlikte, yetersizlik dereceleri
farklıdır. Üçüncü grup ŞBP bölümleri tüm kriterlere göre en dezavantajlı
gruptur. Bulgular, bir ortak akıl çalışması olan TUPOB ölçütlerinin planlama
okullarının öğretim kadrolarının geliştirilmesinde belirleyici olamadığına
işaret etmektedir.

Kaynakça

  • Amasya Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, [http://www.amasya.edu.tr/akademik/fakülteler/ mimarlık-fakultesi/bolum-sayfalari/sehir-ve-bolge-planlama-bolumu/hakkimizda.aspx]Erişim Tarihi (01.10.2016).
  • Atatürk Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://www.atauni.edu.tr/sehir-ve-bolge-planlama-bolumu-4]Erişim Tarihi (03.10.2016).
  • Bozok Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://mmf.bozok.edu.tr/tr/sbp]Erişim Tarihi (03.10.2016).
  • Bursa Teknik Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://sehir.btu.edu.tr/index.php]Erişim Tarihi (06.10.2016).
  • BÜYÜKCİVELEK, B. (2016) Neoliberal Düzende Üniversite, Şehir Planlama Eğitimi ve Devrimci Planlama Üzerine Bir Deneme: ODTÜ Şehir ve Bölge Planlama Örneği,Müdahale, Mücadele ve Planlama, Kolokyum Bildirileri (8 Kasım Dünya Şehircilik Günü 39. Kolokyumu, 5-6-7-8 Kasım 2015), Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon; 597-613.
  • CÖMERTLER, S. (2016) 55. Yılında Türkiye’de Şehir ve Bölge Planlama Bölümleri, Şehircilik ve Eğitimi, (8. Türkiye Şehircilik Kongresi, 6-7-8 Kasım 2016), Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara (Bildiriler kitap olarak basılacaktır).
  • Cumhuriyet Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, [http://www.cumhuriyet.edu.tr/bolum. php?cubid=z8Tg4tTp19ToyemyoqCcx9vl0uHZ3Nlnpoc=&Dil=1&bolumkodu=470200261]Erişim Tarihi (02.10.2016).
  • Çankaya Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://crp.cankaya.edu.tr/]Erişim Tarihi (02.10.2016).
  • Dokuz Eylül Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://mimarlik.deu.edu.tr/sehir_bolge_ planlama]Erişim Tarihi (01.10.2016).
  • DURSUN, D. (2016) Türkiye’de Yüksek Öğretim Politikası ve Yeni Kurulan Şehir ve Bölge Planlama Bölümleri: Atatürk Üniversitesi Şehir ve Bölge Planlama Bölümü Deneyimi, Şehircilik ve Eğitimi, (8. Türkiye Şehircilik Kongresi, 6-7-8 Kasım 2016), Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara (Bildiriler kitap olarak basılacaktır).
  • Erciyes Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://mimarlik.erciyes.edu.tr/ icerikler /sehir-ve-bolge-planlama]Erişim Tarihi (03.10.2016).
  • Gazi Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://mim-sbp.gazi.edu.tr/]Erişim Tarihi (05.10.2016).
  • GÜLERSOY vd. (2007) Türkiye’de ve Bölge Planlama Eğitiminde Kalite Geliştirme ve Akreditasyon, Türkiye Planlama Okulları Birliği III. Dönem Çalışmaları, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul
  • İstanbul Teknik Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://sehirbolge.itu.edu.tr/]Erişim Tarihi (04.10.2016).
  • İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://city.iyte.edu.tr/]Erişim Tarihi (04.10.2016).
  • Karadeniz Teknik Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://www.ktu.edu.tr/sehircilik]Erişim Tarihi (03.10.2016).
  • KELEŞ, R. (1987) Türkiye’de Kentbilim Eğitimi, Ankara Üniversitesi, Siyasal Bilgiler Fak. Yay. 561, Ankara
  • Kırklareli Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://sbp.klu.edu.tr/] Erişim Tarihi (01.10.2016).
  • Mersin Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://www.mersin.edu.tr/akademik/mimarlık fakultesi/bolumler/sehir-ve-bolge-planlama-bolumu] Erişim Tarihi (01.10.2016).
  • Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, [http://www.msgsu. edu.tr/faculties/mimarlik-fakultesi/sehir-ve-bolge-planlama-bolumu1] Erişim Tarihi (02.10.2016).
  • Necmettin Erbakan Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[https://konya.edu.tr/sehirvebolge planlama] Erişim Tarihi (05.10.2016).
  • Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://crp.metu.edu.tr/] Erişim Tarihi (05.10.2016).
  • OSYM, 2016-ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu (Tablo-4), ogretim-programlari-ve-kontenjanlari-kilavuzu.html]Erişim Tarihi (01.10.2016).
  • Pamukkale Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, [http://www.pau.edu.tr/mtf/tr] Erişim Tarihi (03.10.2016).
  • Selçuk Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, [http://www.selcuk.edu.tr/mimarlik/sehir_ve_ bolge_planlama/tr] Erişim Tarihi (09.10.2016).
  • Süleyman Demirel Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, [http://mimarlik.sdu.edu.tr/tr/ bolumler/sehir-ve-bolge-planlama-4937s.html] Erişim Tarihi (09.10.2016).
  • TED Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://city.tedu.edu.tr/tr/city] Erişim Tarihi (05.10.2016).
  • Toros Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, [http://www.toros.edu.tr/sayfas/sehirplanlama] Erişim Tarihi (09.10.2016).
  • Türkiye Planlama Okulları Birliği (2001) Lisans Düzeyinde Açılacak Şehir ve Bölge Planlama Bölümleri İçin Gerekli Asgari Ölçütler, [http://www.spo.org.tr/resimler/ekler/0da2e7510a2c0b6_ek.pdf?tipi= 56&turu=H&sube=0] Erişim Tarihi (17.06.2016).
  • Yıldız Teknik Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://www.sbp.yildiz.edu.tr/#] Erişim Tarihi (01.10.2016).
  • Yıldız Teknik Üniversitesi (2005) Türkiye Planlama Okulları Birliği 1. Koordinasyon Toplantısı, TMMOB Şehir Plancıları Odası, İstanbul
  • Yıldız Teknik Üniversitesi (2002) Planlama Eğitimini Yeniden Düşünmek, II. Planlama Kongresi, İstanbul
  • Yıldız Teknik Üniversitesi (1989) Şehircilik - Planlama Eğitimi, 13. Şehircilik Günü Kolokyumu, İstanbul

An Analysis of the Teaching Staffs of the City and Regional Planning Departments in Terms of the TUPOB Criteria

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 1, 65 - 89, 27.04.2018
https://doi.org/10.30803/adusobed.288814

Öz

In the context of the quality and norm studies for the
planning education, the Association of Planning Schools of Turkey (TUPOB)
developed certain measures, which were essential for City
and Regional Planning (CRP) departments
. A recent and comparative study, which shows the impact of TUPOB criteria - developed in
2011 - in structuring the CRP departments, and reveals whether the existing CRP
departments provide the TUPOB measures or not, has not entered into the literature.

In the direction of such a deficiency, the aim of this
article was to investigate the CRP departments in terms of the TUPOB criteria
in the context of the teaching staff adequacy. The research contained 21 CRP
departments which were categorized in 3 groups. In the study, the adequacy of
the teaching staff were examined in terms of the number of teaching staffs, the
diversity of teaching staff, and the number of first year students per teaching
staff. Data was obtained from 2016-OSYS Higher Education Programs and Quota
Guide. Descriptive statistical analysis techniques were applied to the
variables. Analysis findings were first presented on groups’ basis, followed by
comparative evaluations between groups.





Analysis showed the absence of any group which met all
criteria of TUPOB, moreover that of any planning school. Consequently, the
teaching staffs of CRP departments were inadequate according to the TUPOB
criteria. However, the degrees of inadequacy were different. The third group
CRP departments were the most disadvantaged group according to all criteria.
Results indicate that the TUPOB’s measures, which were a common mind study,
have been not decisive in structuring the teaching staffs of the planning
schools. 

Kaynakça

  • Amasya Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, [http://www.amasya.edu.tr/akademik/fakülteler/ mimarlık-fakultesi/bolum-sayfalari/sehir-ve-bolge-planlama-bolumu/hakkimizda.aspx]Erişim Tarihi (01.10.2016).
  • Atatürk Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://www.atauni.edu.tr/sehir-ve-bolge-planlama-bolumu-4]Erişim Tarihi (03.10.2016).
  • Bozok Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://mmf.bozok.edu.tr/tr/sbp]Erişim Tarihi (03.10.2016).
  • Bursa Teknik Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://sehir.btu.edu.tr/index.php]Erişim Tarihi (06.10.2016).
  • BÜYÜKCİVELEK, B. (2016) Neoliberal Düzende Üniversite, Şehir Planlama Eğitimi ve Devrimci Planlama Üzerine Bir Deneme: ODTÜ Şehir ve Bölge Planlama Örneği,Müdahale, Mücadele ve Planlama, Kolokyum Bildirileri (8 Kasım Dünya Şehircilik Günü 39. Kolokyumu, 5-6-7-8 Kasım 2015), Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon; 597-613.
  • CÖMERTLER, S. (2016) 55. Yılında Türkiye’de Şehir ve Bölge Planlama Bölümleri, Şehircilik ve Eğitimi, (8. Türkiye Şehircilik Kongresi, 6-7-8 Kasım 2016), Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara (Bildiriler kitap olarak basılacaktır).
  • Cumhuriyet Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, [http://www.cumhuriyet.edu.tr/bolum. php?cubid=z8Tg4tTp19ToyemyoqCcx9vl0uHZ3Nlnpoc=&Dil=1&bolumkodu=470200261]Erişim Tarihi (02.10.2016).
  • Çankaya Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://crp.cankaya.edu.tr/]Erişim Tarihi (02.10.2016).
  • Dokuz Eylül Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://mimarlik.deu.edu.tr/sehir_bolge_ planlama]Erişim Tarihi (01.10.2016).
  • DURSUN, D. (2016) Türkiye’de Yüksek Öğretim Politikası ve Yeni Kurulan Şehir ve Bölge Planlama Bölümleri: Atatürk Üniversitesi Şehir ve Bölge Planlama Bölümü Deneyimi, Şehircilik ve Eğitimi, (8. Türkiye Şehircilik Kongresi, 6-7-8 Kasım 2016), Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara (Bildiriler kitap olarak basılacaktır).
  • Erciyes Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://mimarlik.erciyes.edu.tr/ icerikler /sehir-ve-bolge-planlama]Erişim Tarihi (03.10.2016).
  • Gazi Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://mim-sbp.gazi.edu.tr/]Erişim Tarihi (05.10.2016).
  • GÜLERSOY vd. (2007) Türkiye’de ve Bölge Planlama Eğitiminde Kalite Geliştirme ve Akreditasyon, Türkiye Planlama Okulları Birliği III. Dönem Çalışmaları, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul
  • İstanbul Teknik Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://sehirbolge.itu.edu.tr/]Erişim Tarihi (04.10.2016).
  • İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://city.iyte.edu.tr/]Erişim Tarihi (04.10.2016).
  • Karadeniz Teknik Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://www.ktu.edu.tr/sehircilik]Erişim Tarihi (03.10.2016).
  • KELEŞ, R. (1987) Türkiye’de Kentbilim Eğitimi, Ankara Üniversitesi, Siyasal Bilgiler Fak. Yay. 561, Ankara
  • Kırklareli Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://sbp.klu.edu.tr/] Erişim Tarihi (01.10.2016).
  • Mersin Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://www.mersin.edu.tr/akademik/mimarlık fakultesi/bolumler/sehir-ve-bolge-planlama-bolumu] Erişim Tarihi (01.10.2016).
  • Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, [http://www.msgsu. edu.tr/faculties/mimarlik-fakultesi/sehir-ve-bolge-planlama-bolumu1] Erişim Tarihi (02.10.2016).
  • Necmettin Erbakan Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[https://konya.edu.tr/sehirvebolge planlama] Erişim Tarihi (05.10.2016).
  • Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://crp.metu.edu.tr/] Erişim Tarihi (05.10.2016).
  • OSYM, 2016-ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu (Tablo-4), ogretim-programlari-ve-kontenjanlari-kilavuzu.html]Erişim Tarihi (01.10.2016).
  • Pamukkale Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, [http://www.pau.edu.tr/mtf/tr] Erişim Tarihi (03.10.2016).
  • Selçuk Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, [http://www.selcuk.edu.tr/mimarlik/sehir_ve_ bolge_planlama/tr] Erişim Tarihi (09.10.2016).
  • Süleyman Demirel Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, [http://mimarlik.sdu.edu.tr/tr/ bolumler/sehir-ve-bolge-planlama-4937s.html] Erişim Tarihi (09.10.2016).
  • TED Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://city.tedu.edu.tr/tr/city] Erişim Tarihi (05.10.2016).
  • Toros Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, [http://www.toros.edu.tr/sayfas/sehirplanlama] Erişim Tarihi (09.10.2016).
  • Türkiye Planlama Okulları Birliği (2001) Lisans Düzeyinde Açılacak Şehir ve Bölge Planlama Bölümleri İçin Gerekli Asgari Ölçütler, [http://www.spo.org.tr/resimler/ekler/0da2e7510a2c0b6_ek.pdf?tipi= 56&turu=H&sube=0] Erişim Tarihi (17.06.2016).
  • Yıldız Teknik Üniversitesi, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü,[http://www.sbp.yildiz.edu.tr/#] Erişim Tarihi (01.10.2016).
  • Yıldız Teknik Üniversitesi (2005) Türkiye Planlama Okulları Birliği 1. Koordinasyon Toplantısı, TMMOB Şehir Plancıları Odası, İstanbul
  • Yıldız Teknik Üniversitesi (2002) Planlama Eğitimini Yeniden Düşünmek, II. Planlama Kongresi, İstanbul
  • Yıldız Teknik Üniversitesi (1989) Şehircilik - Planlama Eğitimi, 13. Şehircilik Günü Kolokyumu, İstanbul
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seval Cömertler

Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2018
Kabul Tarihi 21 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Cömertler, S. (2018). Şehir ve Bölge Planlama Bölümlerinin Öğretim Kadrolarının TUPOB Ölçütlerine Göre Analizi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 65-89. https://doi.org/10.30803/adusobed.288814
AMA Cömertler S. Şehir ve Bölge Planlama Bölümlerinin Öğretim Kadrolarının TUPOB Ölçütlerine Göre Analizi. ADUSOBIED. Nisan 2018;5(1):65-89. doi:10.30803/adusobed.288814
Chicago Cömertler, Seval. “Şehir Ve Bölge Planlama Bölümlerinin Öğretim Kadrolarının TUPOB Ölçütlerine Göre Analizi”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5, sy. 1 (Nisan 2018): 65-89. https://doi.org/10.30803/adusobed.288814.
EndNote Cömertler S (01 Nisan 2018) Şehir ve Bölge Planlama Bölümlerinin Öğretim Kadrolarının TUPOB Ölçütlerine Göre Analizi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5 1 65–89.
IEEE S. Cömertler, “Şehir ve Bölge Planlama Bölümlerinin Öğretim Kadrolarının TUPOB Ölçütlerine Göre Analizi”, ADUSOBIED, c. 5, sy. 1, ss. 65–89, 2018, doi: 10.30803/adusobed.288814.
ISNAD Cömertler, Seval. “Şehir Ve Bölge Planlama Bölümlerinin Öğretim Kadrolarının TUPOB Ölçütlerine Göre Analizi”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5/1 (Nisan 2018), 65-89. https://doi.org/10.30803/adusobed.288814.
JAMA Cömertler S. Şehir ve Bölge Planlama Bölümlerinin Öğretim Kadrolarının TUPOB Ölçütlerine Göre Analizi. ADUSOBIED. 2018;5:65–89.
MLA Cömertler, Seval. “Şehir Ve Bölge Planlama Bölümlerinin Öğretim Kadrolarının TUPOB Ölçütlerine Göre Analizi”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 5, sy. 1, 2018, ss. 65-89, doi:10.30803/adusobed.288814.
Vancouver Cömertler S. Şehir ve Bölge Planlama Bölümlerinin Öğretim Kadrolarının TUPOB Ölçütlerine Göre Analizi. ADUSOBIED. 2018;5(1):65-89.

Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.