Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teachers’ Views Regarding Its Suitability to Train of Critical Thinking Skills of the Activities in the Learning Domain of Global Connections

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 112 - 134, 30.06.2018
https://doi.org/10.17984/adyuebd.363119

Öz

The aim of this research is to determine the opinions of teachers of
social studies who are interested in bringing the critical thinking skills of
activities in the field of "Global Connections" learning into
effect. A total of 20 social studies teachers who are working in the schools
in Trabzon have participated in the research. An open-ended questionnaire was
used in the survey. The obtained data were analyzed using the Nvivo0.9
program. Codes were generated from the data obtained from the analysis.
Generated codes were presented to the reader in the form of models. As a
result of the research, it has been revealed that teachers use more methods
such as discussion, performance and project making, case study method, theater
and drama application, brain storming in their activities in order to gain
critical thinking skills by providing students with a global perspective. It
has been seen that the teachers about social studies lessons for global events
and developments have been dealing with skills such as "awareness,
sensitivity, critical thinking, interpreting, different perspectives". In
this context, it can be said that the field of Global Connections learning has
improved the students' awareness of their own cultures and other cultures
around the world.

Kaynakça

  • Arıkan R. (2011). Araştırma yöntem ve teknikleri (1.baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Aykaç, N. (2011). “Türkiye Cumhuriyetinin Kuruluşundan Günümüze Sosyal Bilgiler Programının Eğitim Programı Öğeleri Açısından Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online 10 (2), 406-420.
  • Bozkurt, M. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Derdi Bağlamında Küresel Eğitime İlişkin Görüşleri. Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cerit, Y. (2004). “Küreselleşme Sürecinde İlköğretim Okulu Yöneticilerin Nitelikleri.”Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 4 (8):1-11.
  • Çalışkan, H. (2010). “İlköğretim Altıncı ve Yedinci Sınıflar Sosyal Bilgiler Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri.”Çağdaş Eğitim Dergisi, 35:31-40.
  • Çeken, Y., D. (2006). Küreselleşme ve Türkiye’de Eğitim Politikaları: Yeni İlköğretim Müfredatı Sosyal Bilgiler Programı Üzerine Bir İnceleme. Yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Çelik, V. ve Gömleksiz, M. N. (2000). “A Critical Examination of Globalization and ItsEffects on Education”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (2),:133-144.
  • Dilmaç, Y. (2008). Yeni İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulanabilirliği Hakkında Öğretmen Görüşleri (İstanbul Avrupa Yakası Örneği), Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yedi Tepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • DPT (1995). 7. Beş Yıllık Kalkınma Planı, Dünya’da Küreselleşme ve Bölgesel Entegrasyonlar Özel İhtisas Komisyonu Raporu.
  • DPT (2000). 8. Beş Yıllık Kalkınma Planı, Küreselleşme Özel İhtisas Komisyonu Raporu.
  • Eroğul, C. (1996). ”Ulus-devlet ve küreselleşme”, Emperyalizmin Yeni Masalı Küreselleşme,(Edit. I. Kansu), Ankara:İmge Yayınları.
  • Eşgi, N. ve Dursun F. (2008). “4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretimi Ders Kitaplarının Görsel Tasarım İlkelerine Göre Değerlendirilmesi.” G.Ü. Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 22.
  • Gibson, K. L., Rimmington, G., M. ve Brown, M., L. (2008). “Developing Global Awareness and Responsible World Citizenship With Global Learning”. Global Awareness Through Global Learnıng. 30:11-23.
  • İncekara, S. (2011). “Özel Öğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin 6. ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programı ve Programın Uygulanmasına Yönelik Görüşleri”.Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (36):351-368.
  • Karaca, E. (2008). “Eğitimde Kalite Arayışları ve Eğitim Fakültelerinin Yeniden Yapılandırılması”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21: 61-80.
  • Koluman, S. (2011). İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Küresel Bağlantılar Öğrenme Alanına Yönelik Öğretmen Görüşleri.Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Perşembe, E. (2005). “Küreselleşme Kültürü ve Eğitimin İşlevi.”Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi,(20) 20-21, 103-114.
  • Sağlam, M., Vural, L. ve Akdeniz, C. (2011). “Küreselleşmenin Türkiye’deki İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programı ve Ders Kitaplarında Görülen Yansımaları.” Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 35(10): 001-015.
  • Şaylan, G. (1997) ”Küreselleşmenin gelişimi”, Emperyalizmin Yeni Masalı Küreselleşme,(Edit. I. Kansu).Ankara: İmge Yayınları.
  • Şimşek, A. (2008). Türkiye’de Sosyal Bilgiler Dersinde Kürsel Bağlantılar. Bazı Dünya Devletleri ile Karşılaştırmalı Bir Çalışma.21. Yüzyılda Kimlik, Vatandaşlık Ve Tarih Eğitimi. İstanbul: Yeni İnsan Yayınları, 345-363.
  • Tarman, B., Ergür, Ş. ve Eryıldız, F. (2012). “Yenilenen Sosyal Bilgiler Programına Dair Bir Değerlendirme”. Gaziantep Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1): 103-135.
  • Tezcan, M. (1998). “Küreselleşmenin Eğitimsel Boyutu”. Eğitim ve Bilim. 22 (108): 53-55.
  • Tunçer, P. (2012). “Küreselleşme-Yerelleşme ve Türkiye’de Yerel Demokrasinin Geliştirilmesi”. Türk İdare Dergisi, 475:131-146.
  • Uydaş, İ. ve Genç, S., Z. (2015). “Ortaöğretim Öğrencilerinin Küresel Vatandaşlık Bağlamında Çokkültürlülük Hakkındaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi”. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4 (1): 416-429.
  • Yaşar, Ş., Sözer, E., Gültekin, M., Kaya, E. ve Belet, D. (2002). “İlköğretimde Görev Yapacak Öğretmen Adaylarının Eğitimde Küreselleşmeye Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi”,XI. Eğitim Bilimleri Kongresi, KKTC: Lefkoşa.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yurdabakan, İ. (2002). “Küreselleşme Konusundaki Yaklaşımlar ve Eğitim”. EurasianJournal of Educational Research, 6:61-66.

Küresel Bağlantılar Öğrenme Alanındaki Etkinliklerin Eleştirel Düşünme Becerisini Kazandırmadaki Etkililiğine Yönelik Öğretmen Görüşleri

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 112 - 134, 30.06.2018
https://doi.org/10.17984/adyuebd.363119

Öz

Bu araştırmanın amacı, “Küresel Bağlantılar” öğrenme alanındaki
etkinliklerin eleştirel düşünme becerisinin kazandırılmasına etkilerini ortaya
koymaya yönelik sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerini belirlemektir. Araştırmaya
Trabzon’daki okullarda görev yapmakta olan toplam 20 sosyal bilgiler öğretmeni
katılmıştır. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme tekniklerinden açık uçlu
anket kullanılmıştır. Elde edilen veriler Nvivo0.9 programı kullanılarak
analiz edilmiştir. Analizden elde edilen verilerden kodlar oluşturulmuştur.
Oluşturulan kodlar modeller halinde bulgular kısmında okuyucuya sunulmuştur.
Araştırma sonucunda, öğretmenlerin öğrencilere küresel bakış açısı sağlayarak
eleştirel düşünme becerilerini kazandırmak amacıyla derslerinde daha çok
tartışma, performans ve proje yaptırma, örnek olay yöntemi, tiyatro ve drama
uygulama, beyin fırtınası gibi yöntemleri etkinliklerinde kullandıkları ortaya
çıkmıştır. Sosyal bilgiler dersinin küresel olay ve gelişmelere yönelik
kazandırdıklarına ilişkin öğretmenlerin “farkındalık, duyarlılık, eleştirel
düşünme, yorumlama, farklı bakış açıları” gibi becerileri ele aldıkları
görülmüştür. Bu çerçevede Küresel Bağlantılar öğrenme alanının öğrencilerin
kendi kültürleri ile dünyadaki diğer kültürlere yönelik farkındalığını
geliştirdiği söylenebilir.

Kaynakça

  • Arıkan R. (2011). Araştırma yöntem ve teknikleri (1.baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Aykaç, N. (2011). “Türkiye Cumhuriyetinin Kuruluşundan Günümüze Sosyal Bilgiler Programının Eğitim Programı Öğeleri Açısından Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online 10 (2), 406-420.
  • Bozkurt, M. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Derdi Bağlamında Küresel Eğitime İlişkin Görüşleri. Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cerit, Y. (2004). “Küreselleşme Sürecinde İlköğretim Okulu Yöneticilerin Nitelikleri.”Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 4 (8):1-11.
  • Çalışkan, H. (2010). “İlköğretim Altıncı ve Yedinci Sınıflar Sosyal Bilgiler Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri.”Çağdaş Eğitim Dergisi, 35:31-40.
  • Çeken, Y., D. (2006). Küreselleşme ve Türkiye’de Eğitim Politikaları: Yeni İlköğretim Müfredatı Sosyal Bilgiler Programı Üzerine Bir İnceleme. Yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Çelik, V. ve Gömleksiz, M. N. (2000). “A Critical Examination of Globalization and ItsEffects on Education”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (2),:133-144.
  • Dilmaç, Y. (2008). Yeni İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulanabilirliği Hakkında Öğretmen Görüşleri (İstanbul Avrupa Yakası Örneği), Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yedi Tepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • DPT (1995). 7. Beş Yıllık Kalkınma Planı, Dünya’da Küreselleşme ve Bölgesel Entegrasyonlar Özel İhtisas Komisyonu Raporu.
  • DPT (2000). 8. Beş Yıllık Kalkınma Planı, Küreselleşme Özel İhtisas Komisyonu Raporu.
  • Eroğul, C. (1996). ”Ulus-devlet ve küreselleşme”, Emperyalizmin Yeni Masalı Küreselleşme,(Edit. I. Kansu), Ankara:İmge Yayınları.
  • Eşgi, N. ve Dursun F. (2008). “4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretimi Ders Kitaplarının Görsel Tasarım İlkelerine Göre Değerlendirilmesi.” G.Ü. Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 22.
  • Gibson, K. L., Rimmington, G., M. ve Brown, M., L. (2008). “Developing Global Awareness and Responsible World Citizenship With Global Learning”. Global Awareness Through Global Learnıng. 30:11-23.
  • İncekara, S. (2011). “Özel Öğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin 6. ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programı ve Programın Uygulanmasına Yönelik Görüşleri”.Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (36):351-368.
  • Karaca, E. (2008). “Eğitimde Kalite Arayışları ve Eğitim Fakültelerinin Yeniden Yapılandırılması”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21: 61-80.
  • Koluman, S. (2011). İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Küresel Bağlantılar Öğrenme Alanına Yönelik Öğretmen Görüşleri.Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Perşembe, E. (2005). “Küreselleşme Kültürü ve Eğitimin İşlevi.”Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi,(20) 20-21, 103-114.
  • Sağlam, M., Vural, L. ve Akdeniz, C. (2011). “Küreselleşmenin Türkiye’deki İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programı ve Ders Kitaplarında Görülen Yansımaları.” Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 35(10): 001-015.
  • Şaylan, G. (1997) ”Küreselleşmenin gelişimi”, Emperyalizmin Yeni Masalı Küreselleşme,(Edit. I. Kansu).Ankara: İmge Yayınları.
  • Şimşek, A. (2008). Türkiye’de Sosyal Bilgiler Dersinde Kürsel Bağlantılar. Bazı Dünya Devletleri ile Karşılaştırmalı Bir Çalışma.21. Yüzyılda Kimlik, Vatandaşlık Ve Tarih Eğitimi. İstanbul: Yeni İnsan Yayınları, 345-363.
  • Tarman, B., Ergür, Ş. ve Eryıldız, F. (2012). “Yenilenen Sosyal Bilgiler Programına Dair Bir Değerlendirme”. Gaziantep Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1): 103-135.
  • Tezcan, M. (1998). “Küreselleşmenin Eğitimsel Boyutu”. Eğitim ve Bilim. 22 (108): 53-55.
  • Tunçer, P. (2012). “Küreselleşme-Yerelleşme ve Türkiye’de Yerel Demokrasinin Geliştirilmesi”. Türk İdare Dergisi, 475:131-146.
  • Uydaş, İ. ve Genç, S., Z. (2015). “Ortaöğretim Öğrencilerinin Küresel Vatandaşlık Bağlamında Çokkültürlülük Hakkındaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi”. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4 (1): 416-429.
  • Yaşar, Ş., Sözer, E., Gültekin, M., Kaya, E. ve Belet, D. (2002). “İlköğretimde Görev Yapacak Öğretmen Adaylarının Eğitimde Küreselleşmeye Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi”,XI. Eğitim Bilimleri Kongresi, KKTC: Lefkoşa.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yurdabakan, İ. (2002). “Küreselleşme Konusundaki Yaklaşımlar ve Eğitim”. EurasianJournal of Educational Research, 6:61-66.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Akpınar

Sevcan Kranda Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Kabul Tarihi 27 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akpınar, M., & Kranda, S. (2018). Küresel Bağlantılar Öğrenme Alanındaki Etkinliklerin Eleştirel Düşünme Becerisini Kazandırmadaki Etkililiğine Yönelik Öğretmen Görüşleri. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 8(1), 112-134. https://doi.org/10.17984/adyuebd.363119
AMA Akpınar M, Kranda S. Küresel Bağlantılar Öğrenme Alanındaki Etkinliklerin Eleştirel Düşünme Becerisini Kazandırmadaki Etkililiğine Yönelik Öğretmen Görüşleri. ADYUEBD. Haziran 2018;8(1):112-134. doi:10.17984/adyuebd.363119
Chicago Akpınar, Mehmet, ve Sevcan Kranda. “Küresel Bağlantılar Öğrenme Alanındaki Etkinliklerin Eleştirel Düşünme Becerisini Kazandırmadaki Etkililiğine Yönelik Öğretmen Görüşleri”. Adıyaman University Journal of Educational Sciences 8, sy. 1 (Haziran 2018): 112-34. https://doi.org/10.17984/adyuebd.363119.
EndNote Akpınar M, Kranda S (01 Haziran 2018) Küresel Bağlantılar Öğrenme Alanındaki Etkinliklerin Eleştirel Düşünme Becerisini Kazandırmadaki Etkililiğine Yönelik Öğretmen Görüşleri. Adıyaman University Journal of Educational Sciences 8 1 112–134.
IEEE M. Akpınar ve S. Kranda, “Küresel Bağlantılar Öğrenme Alanındaki Etkinliklerin Eleştirel Düşünme Becerisini Kazandırmadaki Etkililiğine Yönelik Öğretmen Görüşleri”, ADYUEBD, c. 8, sy. 1, ss. 112–134, 2018, doi: 10.17984/adyuebd.363119.
ISNAD Akpınar, Mehmet - Kranda, Sevcan. “Küresel Bağlantılar Öğrenme Alanındaki Etkinliklerin Eleştirel Düşünme Becerisini Kazandırmadaki Etkililiğine Yönelik Öğretmen Görüşleri”. Adıyaman University Journal of Educational Sciences 8/1 (Haziran 2018), 112-134. https://doi.org/10.17984/adyuebd.363119.
JAMA Akpınar M, Kranda S. Küresel Bağlantılar Öğrenme Alanındaki Etkinliklerin Eleştirel Düşünme Becerisini Kazandırmadaki Etkililiğine Yönelik Öğretmen Görüşleri. ADYUEBD. 2018;8:112–134.
MLA Akpınar, Mehmet ve Sevcan Kranda. “Küresel Bağlantılar Öğrenme Alanındaki Etkinliklerin Eleştirel Düşünme Becerisini Kazandırmadaki Etkililiğine Yönelik Öğretmen Görüşleri”. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, c. 8, sy. 1, 2018, ss. 112-34, doi:10.17984/adyuebd.363119.
Vancouver Akpınar M, Kranda S. Küresel Bağlantılar Öğrenme Alanındaki Etkinliklerin Eleştirel Düşünme Becerisini Kazandırmadaki Etkililiğine Yönelik Öğretmen Görüşleri. ADYUEBD. 2018;8(1):112-34.

29929 Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari Lisansı ile lisanslanmıştır.