Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dik Temel Yazı Harf Yazım Hatalarının İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 2, 176 - 199, 30.12.2018
https://doi.org/10.17984/adyuebd.429716

Öz

Bu araştırmanın
amacı ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin dik temel yazı ile harf yazım
hatalarının incelenmesidir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden doküman
analizi yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Kolay ulaşılabilir durum örneklemesi
kapsamında Yozgat Merkez ilçeye bağlı Çalatlı Kasabası ilkokul birinci sınıfta
öğrenim gören 112 öğrenci ile çalışılmıştır. Öğrencilerin 60’ı kız öğrenci,
52’si erkek öğrencidir. Araştırma, 2018 yılı nisan ayında
gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak İlköğretim Türkçe Ders ve
Öğrenci Çalışma Kitabında yer alan bir metin kullanılmıştır. Metin
öğrencilerce çizgili kâğıda kopya edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde
betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda bir öğrencinin
aynı metinde aynı harfi farklı şekillerde yazmış olması tespit edilmiştir.
Harfleri satır boşluğuna uygun büyüklükte yazamamaları belirlenmiştir. Diklik
konusunda sıkıntılar olduğu anlaşılmaktadır. Yuvarlak içeren harflerde
yuvarlağın tamamen kapatılmadığı, yuvarlağın az bir parçasında çizim eksikliği
yapıldığı anlaşılmaktadır. Noktalı veya kısa çizgili olan harflerde yer alan
nokta veya kısa çizginin normalden çok daha uzun çizildiği belirlenmiştir.
Harflerde yer alan yatay çizgilerin düz değil, eğimli olarak çizildiği görülmüştür.
l ve t harflerinin alt bitiş noktasındaki hafif tırnağın normalden çok daha
uzun çizildiği tespit edilmiştir. Tüm harflerin yazımında gözlenen bir başka
yazım hatası, harflerin satır çizgisine uygun olarak yazılmamasıdır. Araştırma
sonuçları kapsamında önerilerde bulunulmuştur.   

Kaynakça

  • Başaran, M. ve Karatay, H. (2005). Eğik el yazısı öğretimi. Millî Eğitim Dergisi, 33 (168), 27-34.
  • Calp, M. (2013). Yazma problemi olan bir öğrenciye bitişik eğik yazı öğretimi (bir eylem araştırması). E-İnternational Journal Of Educational Research. 4 (1), 1-28.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni: nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (Çev. Ed: S. B. Demir). İstanbul: Eğiten Kitap.
  • Gray, W. S. (1975). Okuma ve yazı öğretimi (İkinci Basılış) (Çev. Nejat Yüzbaşıoğulları), İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.
  • Güneş, F. (2017). Bitişik eğik ve dik temel yazı savaşları. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2 (3), 1 - 20.
  • Kodan, H. (2016). Yazma güçlüğü olan üçüncü sınıf öğrencisinin El yazısı okunaklılığının geliştirilmesi: eylem araştırması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. (2), 523-539.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2012). Temel yazı. Ankara.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2018). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. Selahattin Turan (Çeviri Editörü). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Miles, B., Huberman, M. (2015). Genişletilmiş bir kaynak kitap: nitel veri analizi (Çev. Ed: Sadegül Akbaba Altun - Ali Ersoy). Ankara: Pegem Akademi.
  • Özcan, A. O. (1992). ilkokuma - yazma ögretim programlarının geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(8), 167-178.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. Baskıdan Çeviri). (Çeviri Editörleri: Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahin, A. (2012). Bitişik eğik yazı öğretiminde karşılaşılan problemler. Eğitim ve Bilim. 37 (165). 168-179.
  • Ömeroğlu (2016). Şirin elma. Ankara: Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Eğitim Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanlığı.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Examination of Vertical Essential Writing Letter Problems of Primary School First Grade Students

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 2, 176 - 199, 30.12.2018
https://doi.org/10.17984/adyuebd.429716

Öz

The aim of this
research is to examine the writing errors of the primary basic writing and the
letters of the first grade primary school students. The research was carried
out by qualitative research method using document analysis method. Within the
scope of easily accessible case sampling, Çalatlı Town, which is connected to
Yozgat Central District, has worked with 112 students studying in the first
grade primary school. 60 of the students are female students, and 52 are male
students. The research was conducted in April 2018. As a data collection tool,
a text in the Primary School Turkish Course and Student Workbook was used. The
texts were copied on the student's stripes. In the analysis of the obtained
data, a descriptive analysis technique was used. As a result of the research,
it has been determined that a student wrote the same letter in different forms
in the same text. It has been determined that they can not write letters in a
line size appropriate for the line space. It is understood that there is a
problem with the diversity. In the case of letters containing a circle, it is
understood that the circle is not completely closed, and that there is a lack
of drawing in a small part of the circle. It has been determined that the dot
or short line in the letters with dots or short lines is drawn much longer
than normal. It is seen that the horizontal lines in the letters are drawn not
in a straight line but in a curved line. It has been found that the light tack
at the lower end of the letters l and t is drawn much longer than normal.
Another typing error observed in the writing of all letters is that the
letters are not written in line with the line. Suggestions were made within
the scope of the research results.

Kaynakça

  • Başaran, M. ve Karatay, H. (2005). Eğik el yazısı öğretimi. Millî Eğitim Dergisi, 33 (168), 27-34.
  • Calp, M. (2013). Yazma problemi olan bir öğrenciye bitişik eğik yazı öğretimi (bir eylem araştırması). E-İnternational Journal Of Educational Research. 4 (1), 1-28.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni: nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (Çev. Ed: S. B. Demir). İstanbul: Eğiten Kitap.
  • Gray, W. S. (1975). Okuma ve yazı öğretimi (İkinci Basılış) (Çev. Nejat Yüzbaşıoğulları), İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.
  • Güneş, F. (2017). Bitişik eğik ve dik temel yazı savaşları. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2 (3), 1 - 20.
  • Kodan, H. (2016). Yazma güçlüğü olan üçüncü sınıf öğrencisinin El yazısı okunaklılığının geliştirilmesi: eylem araştırması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. (2), 523-539.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2012). Temel yazı. Ankara.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2018). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. Selahattin Turan (Çeviri Editörü). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Miles, B., Huberman, M. (2015). Genişletilmiş bir kaynak kitap: nitel veri analizi (Çev. Ed: Sadegül Akbaba Altun - Ali Ersoy). Ankara: Pegem Akademi.
  • Özcan, A. O. (1992). ilkokuma - yazma ögretim programlarının geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(8), 167-178.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. Baskıdan Çeviri). (Çeviri Editörleri: Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahin, A. (2012). Bitişik eğik yazı öğretiminde karşılaşılan problemler. Eğitim ve Bilim. 37 (165). 168-179.
  • Ömeroğlu (2016). Şirin elma. Ankara: Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Eğitim Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanlığı.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Özgür Babayiğit 0000-0001-6123-0609

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Kabul Tarihi 31 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Babayiğit, Ö. (2018). İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dik Temel Yazı Harf Yazım Hatalarının İncelenmesi. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 8(2), 176-199. https://doi.org/10.17984/adyuebd.429716
AMA Babayiğit Ö. İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dik Temel Yazı Harf Yazım Hatalarının İncelenmesi. ADYUEBD. Aralık 2018;8(2):176-199. doi:10.17984/adyuebd.429716
Chicago Babayiğit, Özgür. “İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dik Temel Yazı Harf Yazım Hatalarının İncelenmesi”. Adıyaman University Journal of Educational Sciences 8, sy. 2 (Aralık 2018): 176-99. https://doi.org/10.17984/adyuebd.429716.
EndNote Babayiğit Ö (01 Aralık 2018) İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dik Temel Yazı Harf Yazım Hatalarının İncelenmesi. Adıyaman University Journal of Educational Sciences 8 2 176–199.
IEEE Ö. Babayiğit, “İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dik Temel Yazı Harf Yazım Hatalarının İncelenmesi”, ADYUEBD, c. 8, sy. 2, ss. 176–199, 2018, doi: 10.17984/adyuebd.429716.
ISNAD Babayiğit, Özgür. “İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dik Temel Yazı Harf Yazım Hatalarının İncelenmesi”. Adıyaman University Journal of Educational Sciences 8/2 (Aralık 2018), 176-199. https://doi.org/10.17984/adyuebd.429716.
JAMA Babayiğit Ö. İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dik Temel Yazı Harf Yazım Hatalarının İncelenmesi. ADYUEBD. 2018;8:176–199.
MLA Babayiğit, Özgür. “İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dik Temel Yazı Harf Yazım Hatalarının İncelenmesi”. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, c. 8, sy. 2, 2018, ss. 176-99, doi:10.17984/adyuebd.429716.
Vancouver Babayiğit Ö. İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dik Temel Yazı Harf Yazım Hatalarının İncelenmesi. ADYUEBD. 2018;8(2):176-99.

29929 Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari Lisansı ile lisanslanmıştır.