BibTex RIS Kaynak Göster

AN EXAMPLE STUDY ABOUT LEVEL OF HANDLING LIFELONG LEARNING SKILLS IN TEXTBOOKS

Yıl 2013, Sayı: 11, 0 - 0, 31.01.2013
https://doi.org/10.14520/adyusbd.482

Öz

AN EXAMPLE STUDY ABOUT LEVEL OF HANDLING LIFELONG LEARNING SKILLS IN TEXTBOOKS Abstract This study is an example study to determine the level of handling lifelong learning skills in the textbooks. The universe of the study consists of Turkish Language textbooks studied in fourth grade elementary schools of Erzurum province during the academic year 2011-2012; and sample is a publication randomly selected among these textbooks. In collection of data document analysis method, which is one of the qualitative research methods, has been used. In the analysis of collected data, content analysis method has been used. In this study, it has been tried to determine that whether lifelong learning skills have been used in the passages of textbooks or not and which skills have been mentioned the most and which has been mentioned the least. Each text has been investigated by the researcher separately by using pre-defined codes appropriate to skill themes, and lifelong learning skills contained in the texts have been identified. As a result of the content analysis of forty texts, it has been determined that effective reading and writing skills, social skills and learning to learn skills are more frequently handled in the texts. Also, being in charge of self- learning, in-depth reasoning skills are two least handled skills. It has been determined that explanatory texts are more effective than poetries in gaining ‘Lifelong Learning Skills’ and short texts include less skill features compared to long texts. This study is an example study about level of handling ‘Lifelong Learning Skills’ in the textbooks and similar studies can be conducted with different textbooks.

Kaynakça

  • Acat, M. B. (2006). Hayat Boyu Öğrenme Anlayışı İçinde Yeterliliğe Dayalı Okul Modeli. Eğitimde Yeni Paradigma Arayışları. Ankara: Eğitim Bir-Sen.
  • Budak, Y. (2009). Yaşam Boyu Öğrenme Ve İlköğretim Programlarının Hedeflemesi Gereken İnsan Tipi (Lifelong Learning and Human Type That Should be Aimed at the Primary School Curriculums).Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 693 – 708. Büyükdüvenci, S. (1983). Yaşam Boyu Eğitim Felsefesi Üzerine. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 2, 225 – 242.
  • Çubukçu, Z., Gültekin, M. (2006). İlköğretimde Öğrencilere Kazandırılması Gereken Sosyal Beceriler. Bilig-Bahar, 37,155-174.
  • Demiralay, R., Karadeniz Ş. (2009). İlköğretimde Yaşam Boyu Öğrenme İçin Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Geliştirilmesi. Cypriot Journal of Educational Sciences, 2 (6), 89-119.
  • Demirel, Ö. (Ed.). (2011). Eğitimde Program Geliştirme (17. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Demirel, M. (2010). İlköğretim Programlarına Yaşam Boyu Öğrenme Becerileri Açısından Eleştirel Bir Bakış. http://oc.eab.org.tr/egtconf/pdfkitap/pdf/ 58pdf. 27.12.2011 tarihinde alınmıştır
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2001). Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı. Hayat Boyu Eğitim veya Örgün Olmayan Eğitim Özel İhtisas Komisyonu Raporu. Ankara: DPT: 256 ÖİK: 584
  • Ersoy, A., Yılmaz, B. (2009). Yaşam Boyu Öğrenme ve Türkiye’de Halk Kütüphaneleri. Türk Kütüphaneciliği, 23 (4), 803–834. http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler /40/514/6396.pdf (Erişim Tarihi: 27/12/2011).
  • Güngör, İ. (2006). Öğrenmeyi Öğrenme Eğitiminin Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Matematik ile Türk Dili ve Edebiyatı Dersleri Sınav Başarısına Etkisi (Kayseri İli Örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Koç, G.E., (2011). Yaşam Boyu Öğrenme. Ö. Demirel(Ed.), Eğitimde Yeni Yönelimler, (5. Baskı) (. 213-126). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2009). Hayat Boyu Öğrenme Strateji Belgesi. Ankara.
  • Önal, İ. (2010). Tarihsel Değişim Sürecinde Yaşam Boyu Öğrenme ve Okuryazarlık: Türkiye Deneyimi (Lifelong Learning and Literacy in Process of Historical Change: A Turkish Experience). Bilgi Dünyası, 11 (1).
  • Öz, S., Öz, E. (2011). İlköğretim 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı. Ankara: Bilim ve Kültür Yayınları.
  • Özmantar, F., M., Bingölbali, E., Demir, S., Sağlam, Y., Keser, Z. (2009). Değişen Öğretim Programları ve Sınıf İçi Normlar. Uluslararası İnsani Bilimler Dergisi, 2 (6).
  • Polat, C., Odabaş, H., (2006). Bilgi Toplumunda Yaşam Boyu Öğrenmenin Anahtarı: Bilgi Okuryazarlığı. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, Sayı: 30, Erzurum.
  • Soran, H., Akkoyunlu, B., Kavak, Y. (2006) Yaşam Boyu Öğrenme Becerileri Ve Eğiticilerin Eğitimi Programı: Hacettepe Üniversitesi Örneği (Life-Long Learning Skills And Training Faculty Members: A Project At Hacettepe University). H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 201-210.
  • Üredi, I., Üredi, L. (2005). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Öz-Düzenleme Stratejileri ve Motivasyonel İnançlarının Matematik Başarısını Yordama Gücü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 250-260.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

YAŞAM BOYU ÖĞRENME BECERİLERİNİN DERS KİTAPLARINDA YER ALMA DÜZEYİNE ÖRNEK BİR İNCELEME

Yıl 2013, Sayı: 11, 0 - 0, 31.01.2013
https://doi.org/10.14520/adyusbd.482

Öz

YAŞAM BOYU ÖĞRENME BECERİLERİNİN DERS KİTAPLARINDA YER ALMA DÜZEYİNE ÖRNEK BİR İNCELEME Özet Bu çalışma yaşam boyu öğrenme becerilerine ders kitaplarında yer verilme düzeyini belirlemek için yapılan örnek bir çalışmadır. Çalışmanın evrenini Erzurum ilinde ilkokullarda 2011-2012 eğitim öğretim yılında okutulmakta olan dördüncü sınıf Türkçe ders kitapları; örneklemi ise bu ders kitapları arasından rastgele seçilen bir yayın oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada ders kitabında yer alan metinlerde yaşam boyu öğrenme becerilerine yer verilip verilmediği, en çok ve en az yer verilen becerilerin neler olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Her metin araştırmacı tarafından ayrı ayrı ele alınarak analiz edilmiş ve önceden belirlenen beceri temalarına uygun kodlar kullanılarak metinlerin içeriğindeki yaşam boyu öğrenme becerileri tespit edilmiştir. Yapılan içerik analizi sonucunda incelenen kırk metinde etkili okuma-yazma becerileri, sosyal beceriler ve öğrenmeyi öğrenme becerilerine metinlerde daha fazla yer verildiği tespit edilmiştir. Yine kendi öğrenmesinden sorumlu olma, derinlemesine akıl yürütebilme becerileri en az yer verilen iki beceridir. Açıklayıcı metinlerin ‘Yaşam Boyu Öğrenme Becerileri’ni kazandırmada şiir türünden daha etkili olduğu, kısa metinlerin uzun metinlere göre daha az beceri özelliği içerdiği tespit edilmiştir. Bu çalışma ‘Yaşam Boyu Öğrenme Becerileri’nin ders kitaplarında yer alma düzeylerine ilişkin örnek bir çalışma olup benzer çalışmalar farklı ders kitaplarıyla da gerçekleştirilebilir.

Kaynakça

  • Acat, M. B. (2006). Hayat Boyu Öğrenme Anlayışı İçinde Yeterliliğe Dayalı Okul Modeli. Eğitimde Yeni Paradigma Arayışları. Ankara: Eğitim Bir-Sen.
  • Budak, Y. (2009). Yaşam Boyu Öğrenme Ve İlköğretim Programlarının Hedeflemesi Gereken İnsan Tipi (Lifelong Learning and Human Type That Should be Aimed at the Primary School Curriculums).Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 693 – 708. Büyükdüvenci, S. (1983). Yaşam Boyu Eğitim Felsefesi Üzerine. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 2, 225 – 242.
  • Çubukçu, Z., Gültekin, M. (2006). İlköğretimde Öğrencilere Kazandırılması Gereken Sosyal Beceriler. Bilig-Bahar, 37,155-174.
  • Demiralay, R., Karadeniz Ş. (2009). İlköğretimde Yaşam Boyu Öğrenme İçin Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Geliştirilmesi. Cypriot Journal of Educational Sciences, 2 (6), 89-119.
  • Demirel, Ö. (Ed.). (2011). Eğitimde Program Geliştirme (17. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Demirel, M. (2010). İlköğretim Programlarına Yaşam Boyu Öğrenme Becerileri Açısından Eleştirel Bir Bakış. http://oc.eab.org.tr/egtconf/pdfkitap/pdf/ 58pdf. 27.12.2011 tarihinde alınmıştır
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2001). Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı. Hayat Boyu Eğitim veya Örgün Olmayan Eğitim Özel İhtisas Komisyonu Raporu. Ankara: DPT: 256 ÖİK: 584
  • Ersoy, A., Yılmaz, B. (2009). Yaşam Boyu Öğrenme ve Türkiye’de Halk Kütüphaneleri. Türk Kütüphaneciliği, 23 (4), 803–834. http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler /40/514/6396.pdf (Erişim Tarihi: 27/12/2011).
  • Güngör, İ. (2006). Öğrenmeyi Öğrenme Eğitiminin Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Matematik ile Türk Dili ve Edebiyatı Dersleri Sınav Başarısına Etkisi (Kayseri İli Örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Koç, G.E., (2011). Yaşam Boyu Öğrenme. Ö. Demirel(Ed.), Eğitimde Yeni Yönelimler, (5. Baskı) (. 213-126). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2009). Hayat Boyu Öğrenme Strateji Belgesi. Ankara.
  • Önal, İ. (2010). Tarihsel Değişim Sürecinde Yaşam Boyu Öğrenme ve Okuryazarlık: Türkiye Deneyimi (Lifelong Learning and Literacy in Process of Historical Change: A Turkish Experience). Bilgi Dünyası, 11 (1).
  • Öz, S., Öz, E. (2011). İlköğretim 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı. Ankara: Bilim ve Kültür Yayınları.
  • Özmantar, F., M., Bingölbali, E., Demir, S., Sağlam, Y., Keser, Z. (2009). Değişen Öğretim Programları ve Sınıf İçi Normlar. Uluslararası İnsani Bilimler Dergisi, 2 (6).
  • Polat, C., Odabaş, H., (2006). Bilgi Toplumunda Yaşam Boyu Öğrenmenin Anahtarı: Bilgi Okuryazarlığı. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, Sayı: 30, Erzurum.
  • Soran, H., Akkoyunlu, B., Kavak, Y. (2006) Yaşam Boyu Öğrenme Becerileri Ve Eğiticilerin Eğitimi Programı: Hacettepe Üniversitesi Örneği (Life-Long Learning Skills And Training Faculty Members: A Project At Hacettepe University). H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 201-210.
  • Üredi, I., Üredi, L. (2005). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Öz-Düzenleme Stratejileri ve Motivasyonel İnançlarının Matematik Başarısını Yordama Gücü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 250-260.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cahit Epçaçan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Epçaçan, C. (2013). YAŞAM BOYU ÖĞRENME BECERİLERİNİN DERS KİTAPLARINDA YER ALMA DÜZEYİNE ÖRNEK BİR İNCELEME. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(11). https://doi.org/10.14520/adyusbd.482

Cited By











LİSE ÖĞRETMENLERİNİN HAYAT BOYU ÖĞRENME EĞİLİMLERİ
Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Necmi GÖKYER
https://doi.org/10.17218/hititsosbil.458301