BibTex RIS Kaynak Göster

THE EVALUATION OF THE MOTIVATIONS OF TEACHER CANDIDATES

Yıl 2013, Sayı: 11, 1033 - 1057, 31.01.2013
https://doi.org/10.14520/adyusbd.451

Öz

The aim in this study is to define the reading profiles of teacher candidates in terms of text/reading types and reading purposes. The study is designed as a screening type, qualitative research. 65 teacher candidates from Mehmet Akif Ersoy University are selected with random sampling to take place in the study. The data is collected by the interview method, which is a qualitative research method. An interview form named “Motivation to Read Profile”, that is adapted by researchers, is used as the tool for data collection. Data is analyzed by content analyzing. At the end of the study it’s determined that, 80% of the teacher candidates have high motivations to read; and they usually read to acquire information, get the help of their teachers ad friends to choose books, use internet a lot for finding reading materials, and they don’t usually carry books with themselves, yet they read at home and library. Also, the results show that the readings at home are usually news/newspapers on the internet, and the readings at library are more generally for research and homework; because of this, readings at library are more focused on books and magazines.

Kaynakça

  • Aslantürk, E., Saracaloğlu, A.S. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma İlgi ve Alışkanlıklarının Karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1): 155-176.
  • Çiftçi, Ö. (2007). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Öğretim Programında Belirtilen Okuduğunu Anlamayla İlgili Kazanımlara Ulaşma Düzeyinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Edmunds, K.M., Bauserman K.L. (2006). What Teachers Can Learn About Reading Motivation Through Conversations With Children. The Reading Teacher, 59 (5): 414-424.
  • Gambrell, L.B., Palmer, B.M., Codling, R. M., Mazzoni, S.A. (1996). Assessing motivation to read. The Reading Teacher, 49 (7): 518-533.
  • Gömleksiz, M. N. (2004). Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Bir Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (2): 185-195.
  • Guthrie, J.T., Wigfield, A. (2000). Engagement and Motivation in Reading. In M. Kamil, P. B. Mosenthal, P. D. Pearson, R. Barr (Eds.), Reading Research Handbook (3, 403-424). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Guthrie, J. T., Wigfield, A. (2005). Roles of Motivation and Engagement in Reading Comprehension Assessment. In S., G. Paris & S., A. Stahl (Eds.), Children’s Reading Comprehension and Assessment (s. 187-214), Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (17. bs). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Karatay, H. (2007). İlköğretim Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuduğunu Anlama Becerileri Üzerine Alan Araştırması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kramarski, B., Feldman, Y. (2000). Internet in the Classroom: Effects on Reading Comprehension, Motivation and Metacognitive Awareness. Educational Media International, 37 (3): 149-155.
  • Kurulgan, M., Çekero, G.S. (2008). Öğrencilerin Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2): 237-258.
  • Mucherah, W., Yoder, A. (2008). Motivation for Reading and Middle Students’ Performence on Standardized Testing in Reading. Reading Psychology, 29, 214-2
  • Odabaş, H., Odabaş, Z., Y., Polat, C. (2008) Üniversite Öğrencilerinin Okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi Örneği. Bilgi Dünyası, 9 (2):431-465
  • Oğuz, E., Yıldız, A., Hayırsever, F. (2009). Assessing Reading Habits of Future Classroom Teachers In The Context of Their Socio-demographic Features. International Journal of Behavioral Cognitive, Educational and Psychological Sciences, 1 (2): 141-1
  • Sağlam, M., Suna, Ç., Çengelci, T. (2008). Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlıklarını Etkileyen Etmenlere İlişkin Görüş ve Önerileri. Milli Eğitim, 178, 8-22.
  • Saracaloğlu, A. S., Bozkurt, N. ve Serin, O. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Okuma İlgileri ve Okuma Alışkanlıklarını Etkileyen Faktörler. Eğitim Araştırmaları, 25, 273-29
  • Schutte, N.S., Malouff, J.M. (2004). University student reading preferences in relation to the big five personality dimensions. Reading Psychology, 29, 214-235.
  • Tavşancıl, E., Aslan E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Ülper, H. (2011). Öğrenci Açısından Okumaya Güdüleyici Etmenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11 (2): 941-960.
  • Verghese, J., Lipton, R. B., Katz, M. J., Hall, C. B., Derby, C. A., Kuslansky, G., et al. (2003). Leisure Activities and The Risk Of Dementia İn The Elderly. The NewEngland Journal of Medicine, 348, 2508–2516.
  • Wigfield, A., Guthrie, J. T. (1997). Relations of Children’s Motivation for Reading the Amount and Breadth of Their Reading. Journal of Educational Psychology, 89 (3): 420-432.
  • Yalınkılıç, K. (2007) Türkçe Öğretmen Adaylarının Okumaya İlişkin Tutum ve Görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1 (1): 225-241.
  • Yıldırım A., Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, M., Akyol, H. (2011). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama, Okuma Motivasyonu ve Okuma Alışkanlıkları Arasındaki İlişki. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (3): 793-815.
  • Yılmaz, M. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı Üzerine Bir İnceleme (Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü Örneği). Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (37): 144-167.
  • Yılmaz, Z. A. (2006). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma Alışkanlığı. İlköğretim Online 5 (1): 1-6.

ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUMA MOTİVASYONLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2013, Sayı: 11, 1033 - 1057, 31.01.2013
https://doi.org/10.14520/adyusbd.451

Öz

Bu çalışma ile öğretmen adaylarının okuma görünümlerinin metin/okuma türü ve okuma amacı bağlamında belirlenmesini amaçlanmaktadır. Çalışma tarama türünde nitel bir araştırma olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim görmekte olan ve seçkisiz örnekleme yoluyla seçilen 65 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veriler, nitel araştırma yöntemlerinden görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından uyarlanan “Motivation to Read Profile” görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi içerik analizi yoluyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonunda; öğretmen adaylarının %80’inin okuma güdüsünün yüksek olduğu, bunların genellikle bilgi edinmek için okuduğu, kitap seçerken kendi seçimi yanında arkadaş ve öğretmenlerinden de yararlandığı, okuma materyaline ulaşmada internetten çok sık yararlandığı, yanında kitap taşımadığı ancak evde ve kütüphanede okuma edimi gerçekleştirdiği belirlenmiştir. Yine evde gerçekleştirilen okumalar genellikle internet üzerinden gazete/haber metinleriyle gerçekleşirken, kütüphanedeki okumaların araştırma yapma ve ödev hazırlama amaçlı olduğu için daha çok kitap ve dergi odaklı gerçekleştiği bulunmuştur.

Kaynakça

  • Aslantürk, E., Saracaloğlu, A.S. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma İlgi ve Alışkanlıklarının Karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1): 155-176.
  • Çiftçi, Ö. (2007). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Öğretim Programında Belirtilen Okuduğunu Anlamayla İlgili Kazanımlara Ulaşma Düzeyinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Edmunds, K.M., Bauserman K.L. (2006). What Teachers Can Learn About Reading Motivation Through Conversations With Children. The Reading Teacher, 59 (5): 414-424.
  • Gambrell, L.B., Palmer, B.M., Codling, R. M., Mazzoni, S.A. (1996). Assessing motivation to read. The Reading Teacher, 49 (7): 518-533.
  • Gömleksiz, M. N. (2004). Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Bir Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (2): 185-195.
  • Guthrie, J.T., Wigfield, A. (2000). Engagement and Motivation in Reading. In M. Kamil, P. B. Mosenthal, P. D. Pearson, R. Barr (Eds.), Reading Research Handbook (3, 403-424). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Guthrie, J. T., Wigfield, A. (2005). Roles of Motivation and Engagement in Reading Comprehension Assessment. In S., G. Paris & S., A. Stahl (Eds.), Children’s Reading Comprehension and Assessment (s. 187-214), Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (17. bs). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Karatay, H. (2007). İlköğretim Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuduğunu Anlama Becerileri Üzerine Alan Araştırması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kramarski, B., Feldman, Y. (2000). Internet in the Classroom: Effects on Reading Comprehension, Motivation and Metacognitive Awareness. Educational Media International, 37 (3): 149-155.
  • Kurulgan, M., Çekero, G.S. (2008). Öğrencilerin Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2): 237-258.
  • Mucherah, W., Yoder, A. (2008). Motivation for Reading and Middle Students’ Performence on Standardized Testing in Reading. Reading Psychology, 29, 214-2
  • Odabaş, H., Odabaş, Z., Y., Polat, C. (2008) Üniversite Öğrencilerinin Okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi Örneği. Bilgi Dünyası, 9 (2):431-465
  • Oğuz, E., Yıldız, A., Hayırsever, F. (2009). Assessing Reading Habits of Future Classroom Teachers In The Context of Their Socio-demographic Features. International Journal of Behavioral Cognitive, Educational and Psychological Sciences, 1 (2): 141-1
  • Sağlam, M., Suna, Ç., Çengelci, T. (2008). Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlıklarını Etkileyen Etmenlere İlişkin Görüş ve Önerileri. Milli Eğitim, 178, 8-22.
  • Saracaloğlu, A. S., Bozkurt, N. ve Serin, O. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Okuma İlgileri ve Okuma Alışkanlıklarını Etkileyen Faktörler. Eğitim Araştırmaları, 25, 273-29
  • Schutte, N.S., Malouff, J.M. (2004). University student reading preferences in relation to the big five personality dimensions. Reading Psychology, 29, 214-235.
  • Tavşancıl, E., Aslan E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Ülper, H. (2011). Öğrenci Açısından Okumaya Güdüleyici Etmenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11 (2): 941-960.
  • Verghese, J., Lipton, R. B., Katz, M. J., Hall, C. B., Derby, C. A., Kuslansky, G., et al. (2003). Leisure Activities and The Risk Of Dementia İn The Elderly. The NewEngland Journal of Medicine, 348, 2508–2516.
  • Wigfield, A., Guthrie, J. T. (1997). Relations of Children’s Motivation for Reading the Amount and Breadth of Their Reading. Journal of Educational Psychology, 89 (3): 420-432.
  • Yalınkılıç, K. (2007) Türkçe Öğretmen Adaylarının Okumaya İlişkin Tutum ve Görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1 (1): 225-241.
  • Yıldırım A., Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, M., Akyol, H. (2011). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama, Okuma Motivasyonu ve Okuma Alışkanlıkları Arasındaki İlişki. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (3): 793-815.
  • Yılmaz, M. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı Üzerine Bir İnceleme (Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü Örneği). Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (37): 144-167.
  • Yılmaz, Z. A. (2006). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma Alışkanlığı. İlköğretim Online 5 (1): 1-6.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zuhal Çeliktürk Bu kişi benim

Hakan Ülper Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Çeliktürk, Z., & Ülper, H. (2013). ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUMA MOTİVASYONLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(11), 1033-1057. https://doi.org/10.14520/adyusbd.451