BibTex RIS Kaynak Göster

A REVİEW ON SCIENTIFIC EPISTEMOLOGICAL BELIEFS OF TURKISH TEACHER CANDIDATES

Yıl 2012, Sayı: 10, 399 - 418, 01.12.2012
https://doi.org/10.14520/adyusbd.349

Öz

The purpose of this study is to determine scientific epistemological beliefs of Turkish teacher candidates. In this research, we used survey method. In this study, 117 selected students by easily accessible sampling techniques participated from department of Turkish education, Faculty of Education of Atatürk University. “Scientific Epistemological Beliefs Survey” adapted in Turkish by Acat, Tüken and Karadağ (2010) was used to collect the data. The collected data of the study analyzed by the SPSS 16.0 package program and analyzed by chi-square and t test. At the end of the research it was found significant difference according to the gender in favor of girls and according to level in favor of first-year students in scientific epistemological beliefs.

Kaynakça

  • Acat, M. B., Tüken, G. & Karadağ, E. (2010). “Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeği: Türk Kültürüne Uyarlama, Dil Geçerliği ve Faktör Yapısının İncelenmesi.” Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(4), 67-89.
  • Anderman, E. M., Sinatra, G. M. & DeLeon L. G. (2012). “The Challenges of Teaching and Learning about Science in the Twenty-first Century: Exploring the Abilities and Constraints of Adolescent Learners.” Studies in Science Education, 48(1), 89-117.
  • Aypay, A. (2011). “Epistemolojik İnançlar Ölçeğinin Türkiye Uyarlaması ve Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançlarının İncelenmesi.” Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 1-15.
  • Bozaslan, H. (2012). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Anne Baba Tutumlarının Epistemolojik İnanç ve Alternatif Bilişsel Özellikler Açısından İncelenmesi (Harran Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma).” Journal of European Education, 2(1), 28-40.
  • Brownlee, J. (2001). “Knowing and Learning in Teacher Education: A Theoretical Framework of Core and Peripheral Epistemic Beliefs.” Asia-Pacific Journal of Teacher Education and Development, 4(1), 131-155.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Chai, C. S. (2010). “Teachers’ Epistemic Beliefs and Their Pedagogical Beliefs: A Qualitative Case Study among Singaporean Teachers in the Context of İct- supported Reforms.” The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(4), 128-139.
  • Deryakulu, D. & Bıkmaz, F. H. (2003). “Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması.” Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(4), 243- 257.
  • Deryakulu, D. & Büyüköztürk, Ş. (2005). “Epistemolojik İnanç Ölçeğinin Faktör Yapısının Yeniden İncelenmesi: Cinsiyet ve Öğrenim Görülen Program Türüne Göre Epistemolojik İnançların Karşılaştırılması.” Eğitim Araştırmaları, 18, 236-252.
  • Deryakulu, D. (2002). “Denetim Odağı ve Epistemolojik İnançların Öğretim Materyalini Kavramayı Denetleme Türü ve Düzeyi ile İlişkisi.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 55-61.
  • Deryakulu, D. (2006). Epistemolojik İnançlar. Eğitimde Bireysel Farklılıklar. (261-284). Ankara: Nobel Yayınları.
  • DPT. (2000). Uzun vadeli strateji ve sekizinci beş yıllık kalkınma planı 2001-2005. 10 Haziran 2012 tarihinde
  • http://ekutup.dpt.gov.tr/plan/plan8.pdf
  • veritabanından alınmıştır.
  • Eroğlu, S. E. & Güven, K. (2006). “Üniversite Öğrencilerinin Epistemolojik İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi.” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 295-313.
  • Gürol, A., Altunbaş, S. & Karaaslan, N. (2010). “Öğretmen Adaylarının Öz Yeterlik İnançları ve Epistemolojik İnançları Üzerine Bir Çalışma.” E-Journal Of New World Sciences Academy, 5(3), 1395-1404.
  • Hofer, B. & Pintrich, P. (1997). The Development of Epistemological Theories: Beliefs about Konowledge and Knowing and Their Relationship to Learning.” Review of Educational Research, 67(1), 88-140.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Louca, L., Elby, A., Hammer, D. M., & Kagey, T. (2004). “Epistemological Resources: Applying a New Epistemological Framework to Science İnstruction.” Educational Psychologist, 39(1), 57-68.
  • MEB. (2004). Öğretim programlarının yenilenmesini zorunlu kılan nedenler. 10 Haziran 2012 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/programlar/ prog_giris/prg_giris.pdf veritabanından alınmıştır.
  • Önen, A. S. (2011). “Investigation of Students’ Epistemological Beliefs and Attitudes Towards Studying.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 300- 309.
  • Öngen, D. (2003). “Epistemolojik İnançlar ile Problem Çözme Stratejileri Arasındaki İlişkiler: Eğitim Fakültesi Öğrencileri Üzerinde Bir Çalışma.” Eğitim Araştırmaları, 13, 155-163.
  • Özşaker, M., Canpolat, M. & Yıldız, L. (2011). “Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançları ve Benlik Saygıları Arasındaki İlişki.” Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 155-164.
  • Pajares, M. F. (1992). “Teachers’ Beliefs and Educational Research: Cleaning up a Messy Construct.” Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Schommer-Aikins, M. (2004). “Explaining the Epistemological Belief System: Introducing the Embedded Systemic Model and Coordinated Research Approach.” Educational Psychologist, 39(1), 19-29.
  • Terzi, A. R. (2005). “Üniversite Öğrencilerinin Bilimsel Epistemolojik İnançları Üzerine Bir Araştırma.” Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 298- 311.
  • Topdemir, H.G. & Unat, Y. (2008). Bilim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BİLİMSEL EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2012, Sayı: 10, 399 - 418, 01.12.2012
https://doi.org/10.14520/adyusbd.349

Öz

Bu çalışmanın amacı Türkçe öğretmeni adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarını belirlemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmaya Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümünde okuyan öğrencilerden kolay ulaşılabilir örnekleme tekniğiyle seçilen 117 öğrenci katılmıştır. Araştırmanın verileri, Türkçeye Acat, Tüken ve Karadağ (2010) tarafından uyarlanan “Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeği” ile toplanmıştır. Toplanan veriler SPSS 16.0 paket programında çözümlenmiş, ki kare ve t testiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda cinsiyet değişkenine göre kız öğrencilerin ve sınıf değişkenine göre de birinci sınıf öğrencilerinin lehine anlamlı farklılık bulunmuştur.

Kaynakça

  • Acat, M. B., Tüken, G. & Karadağ, E. (2010). “Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeği: Türk Kültürüne Uyarlama, Dil Geçerliği ve Faktör Yapısının İncelenmesi.” Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(4), 67-89.
  • Anderman, E. M., Sinatra, G. M. & DeLeon L. G. (2012). “The Challenges of Teaching and Learning about Science in the Twenty-first Century: Exploring the Abilities and Constraints of Adolescent Learners.” Studies in Science Education, 48(1), 89-117.
  • Aypay, A. (2011). “Epistemolojik İnançlar Ölçeğinin Türkiye Uyarlaması ve Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançlarının İncelenmesi.” Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 1-15.
  • Bozaslan, H. (2012). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Anne Baba Tutumlarının Epistemolojik İnanç ve Alternatif Bilişsel Özellikler Açısından İncelenmesi (Harran Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma).” Journal of European Education, 2(1), 28-40.
  • Brownlee, J. (2001). “Knowing and Learning in Teacher Education: A Theoretical Framework of Core and Peripheral Epistemic Beliefs.” Asia-Pacific Journal of Teacher Education and Development, 4(1), 131-155.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Chai, C. S. (2010). “Teachers’ Epistemic Beliefs and Their Pedagogical Beliefs: A Qualitative Case Study among Singaporean Teachers in the Context of İct- supported Reforms.” The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(4), 128-139.
  • Deryakulu, D. & Bıkmaz, F. H. (2003). “Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması.” Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(4), 243- 257.
  • Deryakulu, D. & Büyüköztürk, Ş. (2005). “Epistemolojik İnanç Ölçeğinin Faktör Yapısının Yeniden İncelenmesi: Cinsiyet ve Öğrenim Görülen Program Türüne Göre Epistemolojik İnançların Karşılaştırılması.” Eğitim Araştırmaları, 18, 236-252.
  • Deryakulu, D. (2002). “Denetim Odağı ve Epistemolojik İnançların Öğretim Materyalini Kavramayı Denetleme Türü ve Düzeyi ile İlişkisi.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 55-61.
  • Deryakulu, D. (2006). Epistemolojik İnançlar. Eğitimde Bireysel Farklılıklar. (261-284). Ankara: Nobel Yayınları.
  • DPT. (2000). Uzun vadeli strateji ve sekizinci beş yıllık kalkınma planı 2001-2005. 10 Haziran 2012 tarihinde
  • http://ekutup.dpt.gov.tr/plan/plan8.pdf
  • veritabanından alınmıştır.
  • Eroğlu, S. E. & Güven, K. (2006). “Üniversite Öğrencilerinin Epistemolojik İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi.” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 295-313.
  • Gürol, A., Altunbaş, S. & Karaaslan, N. (2010). “Öğretmen Adaylarının Öz Yeterlik İnançları ve Epistemolojik İnançları Üzerine Bir Çalışma.” E-Journal Of New World Sciences Academy, 5(3), 1395-1404.
  • Hofer, B. & Pintrich, P. (1997). The Development of Epistemological Theories: Beliefs about Konowledge and Knowing and Their Relationship to Learning.” Review of Educational Research, 67(1), 88-140.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Louca, L., Elby, A., Hammer, D. M., & Kagey, T. (2004). “Epistemological Resources: Applying a New Epistemological Framework to Science İnstruction.” Educational Psychologist, 39(1), 57-68.
  • MEB. (2004). Öğretim programlarının yenilenmesini zorunlu kılan nedenler. 10 Haziran 2012 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/programlar/ prog_giris/prg_giris.pdf veritabanından alınmıştır.
  • Önen, A. S. (2011). “Investigation of Students’ Epistemological Beliefs and Attitudes Towards Studying.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 300- 309.
  • Öngen, D. (2003). “Epistemolojik İnançlar ile Problem Çözme Stratejileri Arasındaki İlişkiler: Eğitim Fakültesi Öğrencileri Üzerinde Bir Çalışma.” Eğitim Araştırmaları, 13, 155-163.
  • Özşaker, M., Canpolat, M. & Yıldız, L. (2011). “Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançları ve Benlik Saygıları Arasındaki İlişki.” Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 155-164.
  • Pajares, M. F. (1992). “Teachers’ Beliefs and Educational Research: Cleaning up a Messy Construct.” Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Schommer-Aikins, M. (2004). “Explaining the Epistemological Belief System: Introducing the Embedded Systemic Model and Coordinated Research Approach.” Educational Psychologist, 39(1), 19-29.
  • Terzi, A. R. (2005). “Üniversite Öğrencilerinin Bilimsel Epistemolojik İnançları Üzerine Bir Araştırma.” Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 298- 311.
  • Topdemir, H.G. & Unat, Y. (2008). Bilim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İzzet Şeref Bu kişi benim

İsa Yılmaz Bu kişi benim

Behice Varışoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Şeref, İ., Yılmaz, İ., & Varışoğlu, B. (2012). TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BİLİMSEL EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(10), 399-418. https://doi.org/10.14520/adyusbd.349