BibTex RIS Kaynak Göster

THE IMPACT OF THE CONCEPT MAPS USED FOR OUR CIRCULATORY SYSTEM ON STUDENTS ACADEMIC SUCCESS

Yıl 2012, Sayı: 10, 9 - 28, 01.12.2012
https://doi.org/10.14520/adyusbd.284

Öz

This study is aimed to investigate effects of teaching “Our Circulatory System”, which is one of the subjects in Science Technology Education curriculum, with concept maps on learning level of students comparing with the traditional methods. The study was carried out in a primary school in Diyarbakır, in 2011, and it is an experimental study with a pre-post test control group. The test group included 80 (N=80) 6th year students. Control group was taught using the traditional methods while test-group was trained with the concept maps. Data was collected using achievement test, which has 32 items and of which reliability co-efficient was 0,79. Research period lasted 5 weeks. The data collected was evaluated using SPSS-17. T-test analytical techniques were used to analyse. The significance level was considered as 0.05. As a result, teaching with the concept maps was found to affect students’ academic success at significant level. Some suggestions were made in the light of outcomes.

Kaynakça

  • Acat, B. (2003). “Kavram Ha ritalarının Türkçe Öğretiminde Kullanımı.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 34: 168-193.
  • Ausubel, D.P. (1968). Educational Psychology, A Cognitive Vie. New York: Holt, Rinehart, Winston.
  • Aykanat, F. Doğru, M., Kalender, S. (2005). “Bilgisayar Destekli Kavram Haritaları Yöntemiyle Fen Öğretiminin Öğrenci Başarısına Etkisi.” Kastamonu Eğitim Dergisi, 2: 391-400.
  • Ayvacı, H. Ş., Devecioğlu, Y. (2002). “Kavram Haritasının Fen Bilgisi Başarısına Etkisi”, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16–18 Eylül, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Canbolat, S. (2008). Fen ve Teknoloji Dersinde Kavram Haritası Kullanmanın Öğrencilerin Başarıları ve Tutumlarına Etkisi, Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Chang, C.Y. (2002). “Does -Computer-Assisted İnstruction + Problem Solving = İmproved Science Outcomes? A Pioneer Study”. The Journal of Educational Research, 95(3): 143-150.
  • Çağlayan, Ç. (2006). Sekizinci Sınıf Fen Bilgisi Dersi Genetik Ünitesinin Öğretiminde Kavram Haritalarının Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Kavram Kazanmalarına Etkisi. Yayımlanmış yüksek l isans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Çakmak, M. Oral, B. Özaltaş, G. Kaplan, H.(2012). “Fen ve Teknoloji Öğretiminde Kavram Haritaları İle Not Tutmanın Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi.” Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi (EJEDUS), 1(1): 87-98.
  • Çatalkaya, R. (2005). Bazı Bireysel Farklılıkların Kavram Haritası Yapmasına Etkisi, Yayınlanmış yüksek lisans tezi. İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Çoruhlu, T. Ş., Nas, S.E. Ve Çepni, S., (2009). “Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme Değerlendirme Tekniklerini Kullanmada Karşılaştıkları Problemler: Trabzon Örneği.” Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 6(1): 122-141.
  • Duru, M. K., Gürdal, A. (2002). “İlköğretim Fen Bilgisi Dersinde Kavram Haritasıyla ve Gruplara Kavram Haritası Çizdirilerek Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi”, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi , 16–18 Eylül, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Durukan, E. Maden, S. (2010). “Kavram Haritaları İle Not Tutmanın İlköğretim Öğrencilerinin Dinlediğini Anlama Becerisi Üzerine Etkisi.” Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Ara ştırmaları Dergisi, 1(2): 63-70.
  • Ekmekçioğlu, E. (2007). Ortaöğretim Kimya Dersinde Asit Baz Konusunun Anlamlı Öğrenme Kuramı ve Kavram Haritası İle Öğretiminin Başarıya Etkisi. Yayınlanmış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Gedizgil, Z., Deryakulu, D. (2008). “Kavram Haritalamanın Bilgisayardan Hoşlanma ve Bilgisayar Dersine Yönelik Güdülenme Üzerindeki Etki si.” Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi , 34: 106-115.
  • Gemici, Ö. (2006). Fen Ve Teknoloji Eğitiminde Kavram Öğretimi: Taşkın, Ö. Koray, Ö. (Ed), Fen Ve Teknoloji Öğretimi, İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Güneş, T., Güneş, M., H. Çelikler, D. (2006). “Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı Biyoloji II Ders Konularının Öğretilmesinde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Başarısı Üzerine Etkileri.” Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 7(2): 39-49.
  • Hacker, R. G, Sova, B. (1998). “Initial Teacher Education: A Study Of The Efficacy Of Computer Mediated Courseware Delivery İn A Partnership Concept.” British Journal Of Education Technology, 29 (4): 333-341.
  • Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Kalaycı, N., Çakmak, M. (2000). “Kavram Haritalarının Öğretim Sürecinde Kullanılması.” Eğitim Yönetimi Dergisi , 6(24): 571–580.
  • Karahan, U. (2007). Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Metotlarından Grid, Tanılayıcı Dallanmış Ağaç ve Kavram Haritaları’nın Biyoloji Öğretiminde Uygulanması, Yayınlanmış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karamustafaoğlu, O., Yaman, S. (2010). Fen Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri I-II. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kendirli, B. (2008). Fen ve Teknoloji Dersinde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Tutumu, Başarısı ve Bilgi Kalıcılığına Etkisi. Yayınlanmış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kılıç, D., Sağlam, N. (2004). “Biyoloji Eğitiminde Kavram Haritalarının Öğrenme Başarısına ve Kalıcılığına Etkisi.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1): 155-164.
  • Kıyıcı, G. Yumuşak, A. (2005). “Fen Bilgisi Laboratuarı Dersinde Bilgisayar Destekli Etkinliklerin Öğrenci Kazanımları Üzerine Etkisi ; Asit-Baz Kavramları ve Titrasyon Konusu Örneği.” The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4 (4): 1303–6521.
  • MEB, (2006). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara.
  • Sökmen, N. Bayram, H. (1999). “Lise-1. Sınıf Öğrencilerinin Temel Kimya Kavramlarını Anlama Düzeyleri İle Mantıksal Düşünme Yetenekleri Arasındaki İlişki.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17: 89-94.
  • Novak, J. D. (1990). “Concept Maps and Vee Diagrams: Two Metacognitive Tools for Science and Mathematics Education.” Instructional Science, 19: 29-52.
  • Novak, J. D. (1998). Learning, Creating, and Using Knowledge: Concept Maps as Facilitative Tools in Schools and Corporations. Lawrence Erlbaum Associates Publishers, Mahwah, NJ.
  • Novak, J. D. Gowin, D. B. (1984). Lerning how to Learn. New York: Cambridge Univercity Pres, USA.
  • Okebukola, P. A. (1990). “Attaining Meaningful Learning of Concepts in Genetics and Ecology: An Examination of the Potency of the Concept Mapping Technique.” Journal of Research in Science Teaching, 27(85): 493 –504.
  • Öner, F. Arslan, M. (2005). “İlköğretim 6. Sınıf Fen Bilgisi Dersi Elektrik Ünitesinde Kavram Haritaları ile Öğretimin Öğrenme Düzeyine Etkisi.” The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(4): 163-169.
  • Özdamar, K. (2004). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Şahin, F. (2002). “Kavram Haritalarının Değerlendirme Aracı Olarak Kullanılması ile İlgili Bir Araştırma.” Pamukkale Üniversi tesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1): 18-33.
  • Tanrıöğen, A. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taş, E. (2006). Web Tasarımlı Bir Fen Bilgisi Materyalinin Geliştirilmesi, Uygulanması ve Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Temelli, A. Arlı, E, E. Biber, B. Kurt, M. (2011). “İnsanlarda Solunum Sistemi Konusunun Kavram Haritalarıyla Öğretilmesinin Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi.” Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(2): 61-66.
  • Temelli, A. Çakmak, M., Seyhan, B, Ç. (2011 ). “İç Salgı Bezlerimiz Konusunda Uygulanan Kavram Haritalarının Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi.” Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17: 146-159.
  • Tsai, C., Lin, S., Yuan, S. (2001). Students’ Use of Web Based Concept Map Testing and Strategies for Learning, Journal of Computer-Assisted Learnig, 17, 72-84.

DOLAŞIM SİSTEMİMİZ KONUSUNDA UYGULANAN KAVRAM HARİTALARININ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARISINA ETKİSİ

Yıl 2012, Sayı: 10, 9 - 28, 01.12.2012
https://doi.org/10.14520/adyusbd.284

Öz

Bu çalışmanın amacı, İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi 6. sınıfta yer alan “Dolaşım Sistemimiz” konusunun kavram haritaları ve geleneksel öğretim yöntemleri kullanılarak işlenmesinin öğrenci başarısına etkisini araştırmaktır. 2011 yılında Diyarbakır’da bir ilköğretim okulunda yapılan bu çalışma, “ön-son test kontrol gruplu” deneysel bir çalışmadır. Çalışma grubu 6. sınıf öğrencilerinden (N=80) oluşmaktadır. Kavram haritalarının kullanıldığı grup deney, geleneksel yöntemin uygulandığı grup, kontrol grubudur. Veriler 32 madden oluşan ve güvenirliği 0,79 olarak bulunan başarı testi ile toplanmıştır. Çalışma, 5 haftada bitirilmiştir. Veriler, SPSS-17’de değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde t-testi teknikleri kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar 0.05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Sonuç olarak kavram haritaları ile yapılan öğretimin öğrencilerin akademik başarıları üzerinde etkili olduğu bulunmuştur. Bu veri doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Acat, B. (2003). “Kavram Ha ritalarının Türkçe Öğretiminde Kullanımı.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 34: 168-193.
  • Ausubel, D.P. (1968). Educational Psychology, A Cognitive Vie. New York: Holt, Rinehart, Winston.
  • Aykanat, F. Doğru, M., Kalender, S. (2005). “Bilgisayar Destekli Kavram Haritaları Yöntemiyle Fen Öğretiminin Öğrenci Başarısına Etkisi.” Kastamonu Eğitim Dergisi, 2: 391-400.
  • Ayvacı, H. Ş., Devecioğlu, Y. (2002). “Kavram Haritasının Fen Bilgisi Başarısına Etkisi”, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16–18 Eylül, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Canbolat, S. (2008). Fen ve Teknoloji Dersinde Kavram Haritası Kullanmanın Öğrencilerin Başarıları ve Tutumlarına Etkisi, Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Chang, C.Y. (2002). “Does -Computer-Assisted İnstruction + Problem Solving = İmproved Science Outcomes? A Pioneer Study”. The Journal of Educational Research, 95(3): 143-150.
  • Çağlayan, Ç. (2006). Sekizinci Sınıf Fen Bilgisi Dersi Genetik Ünitesinin Öğretiminde Kavram Haritalarının Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Kavram Kazanmalarına Etkisi. Yayımlanmış yüksek l isans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Çakmak, M. Oral, B. Özaltaş, G. Kaplan, H.(2012). “Fen ve Teknoloji Öğretiminde Kavram Haritaları İle Not Tutmanın Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi.” Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi (EJEDUS), 1(1): 87-98.
  • Çatalkaya, R. (2005). Bazı Bireysel Farklılıkların Kavram Haritası Yapmasına Etkisi, Yayınlanmış yüksek lisans tezi. İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Çoruhlu, T. Ş., Nas, S.E. Ve Çepni, S., (2009). “Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme Değerlendirme Tekniklerini Kullanmada Karşılaştıkları Problemler: Trabzon Örneği.” Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 6(1): 122-141.
  • Duru, M. K., Gürdal, A. (2002). “İlköğretim Fen Bilgisi Dersinde Kavram Haritasıyla ve Gruplara Kavram Haritası Çizdirilerek Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi”, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi , 16–18 Eylül, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Durukan, E. Maden, S. (2010). “Kavram Haritaları İle Not Tutmanın İlköğretim Öğrencilerinin Dinlediğini Anlama Becerisi Üzerine Etkisi.” Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Ara ştırmaları Dergisi, 1(2): 63-70.
  • Ekmekçioğlu, E. (2007). Ortaöğretim Kimya Dersinde Asit Baz Konusunun Anlamlı Öğrenme Kuramı ve Kavram Haritası İle Öğretiminin Başarıya Etkisi. Yayınlanmış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Gedizgil, Z., Deryakulu, D. (2008). “Kavram Haritalamanın Bilgisayardan Hoşlanma ve Bilgisayar Dersine Yönelik Güdülenme Üzerindeki Etki si.” Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi , 34: 106-115.
  • Gemici, Ö. (2006). Fen Ve Teknoloji Eğitiminde Kavram Öğretimi: Taşkın, Ö. Koray, Ö. (Ed), Fen Ve Teknoloji Öğretimi, İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Güneş, T., Güneş, M., H. Çelikler, D. (2006). “Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı Biyoloji II Ders Konularının Öğretilmesinde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Başarısı Üzerine Etkileri.” Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 7(2): 39-49.
  • Hacker, R. G, Sova, B. (1998). “Initial Teacher Education: A Study Of The Efficacy Of Computer Mediated Courseware Delivery İn A Partnership Concept.” British Journal Of Education Technology, 29 (4): 333-341.
  • Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Kalaycı, N., Çakmak, M. (2000). “Kavram Haritalarının Öğretim Sürecinde Kullanılması.” Eğitim Yönetimi Dergisi , 6(24): 571–580.
  • Karahan, U. (2007). Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Metotlarından Grid, Tanılayıcı Dallanmış Ağaç ve Kavram Haritaları’nın Biyoloji Öğretiminde Uygulanması, Yayınlanmış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karamustafaoğlu, O., Yaman, S. (2010). Fen Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri I-II. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kendirli, B. (2008). Fen ve Teknoloji Dersinde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Tutumu, Başarısı ve Bilgi Kalıcılığına Etkisi. Yayınlanmış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kılıç, D., Sağlam, N. (2004). “Biyoloji Eğitiminde Kavram Haritalarının Öğrenme Başarısına ve Kalıcılığına Etkisi.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1): 155-164.
  • Kıyıcı, G. Yumuşak, A. (2005). “Fen Bilgisi Laboratuarı Dersinde Bilgisayar Destekli Etkinliklerin Öğrenci Kazanımları Üzerine Etkisi ; Asit-Baz Kavramları ve Titrasyon Konusu Örneği.” The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4 (4): 1303–6521.
  • MEB, (2006). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara.
  • Sökmen, N. Bayram, H. (1999). “Lise-1. Sınıf Öğrencilerinin Temel Kimya Kavramlarını Anlama Düzeyleri İle Mantıksal Düşünme Yetenekleri Arasındaki İlişki.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17: 89-94.
  • Novak, J. D. (1990). “Concept Maps and Vee Diagrams: Two Metacognitive Tools for Science and Mathematics Education.” Instructional Science, 19: 29-52.
  • Novak, J. D. (1998). Learning, Creating, and Using Knowledge: Concept Maps as Facilitative Tools in Schools and Corporations. Lawrence Erlbaum Associates Publishers, Mahwah, NJ.
  • Novak, J. D. Gowin, D. B. (1984). Lerning how to Learn. New York: Cambridge Univercity Pres, USA.
  • Okebukola, P. A. (1990). “Attaining Meaningful Learning of Concepts in Genetics and Ecology: An Examination of the Potency of the Concept Mapping Technique.” Journal of Research in Science Teaching, 27(85): 493 –504.
  • Öner, F. Arslan, M. (2005). “İlköğretim 6. Sınıf Fen Bilgisi Dersi Elektrik Ünitesinde Kavram Haritaları ile Öğretimin Öğrenme Düzeyine Etkisi.” The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(4): 163-169.
  • Özdamar, K. (2004). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Şahin, F. (2002). “Kavram Haritalarının Değerlendirme Aracı Olarak Kullanılması ile İlgili Bir Araştırma.” Pamukkale Üniversi tesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1): 18-33.
  • Tanrıöğen, A. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taş, E. (2006). Web Tasarımlı Bir Fen Bilgisi Materyalinin Geliştirilmesi, Uygulanması ve Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Temelli, A. Arlı, E, E. Biber, B. Kurt, M. (2011). “İnsanlarda Solunum Sistemi Konusunun Kavram Haritalarıyla Öğretilmesinin Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi.” Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(2): 61-66.
  • Temelli, A. Çakmak, M., Seyhan, B, Ç. (2011 ). “İç Salgı Bezlerimiz Konusunda Uygulanan Kavram Haritalarının Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi.” Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17: 146-159.
  • Tsai, C., Lin, S., Yuan, S. (2001). Students’ Use of Web Based Concept Map Testing and Strategies for Learning, Journal of Computer-Assisted Learnig, 17, 72-84.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mürşet Çakmak

Hasan Gürbüz Bu kişi benim

Haci Kaplan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Çakmak, M., Gürbüz, H., & Kaplan, H. (2012). DOLAŞIM SİSTEMİMİZ KONUSUNDA UYGULANAN KAVRAM HARİTALARININ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARISINA ETKİSİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(10), 9-28. https://doi.org/10.14520/adyusbd.284