BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF TOURISM IN ADIYAMAN WITH THE ANALYTICAL APPROACH

Yıl 2011, Sayı: 7, 206 - 222, 01.12.2011
https://doi.org/10.14520/adyusbd.126

Öz

The SWOT –Strength, Weakness, Opportunities, Threats- analyses were undertaken on accommodation, Group A travel agencies and intercity bus companies registered by Ministry of Culture and Tourism, and Municipality. The priority of the study was given to tourism potential and consequently strength, weakness, opportunities and threats of tourism of Adıyaman were determined. Tourism agencies in Adıyaman defined Nemrut Mountain and historical, archaeological and natural sources as strong sides of tourism. However, while accommodation agencies outlined lack of activities for extending duration of accommodation as weak side, travel agencies suggested difficulties in transportation as weak side. Majority of the accommodation and travel agencies stated natural and cultural richness spread within the county as prime opportunity. While, the main threat according to accommodation agencies was insufficient recognition and promotion of the region, travel agencies suggested low economical development as the major threat.

Kaynakça

  • Adıyaman Valiliği, 2010. “Kültür ve Turizm 2010”, http://www.adiyaman.gov.tr/TR/Belge Göster.aspx?, (Erişim Tarihi:15/07/2010).
  • Ağaoğlu, O. K. (1991).Türkiye’de Turizm Eğitimi ve Etkenliği. Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları, Yayın No:439.
  • Bahçeci, M. (2008). “Adıyaman İlinin tarihi ve Kültürel Zenginlikleri Kommagene – Nemrut Koruma ve Geliştirme Programı”, Ulusal Medeniyetler Kavşağı Adıyaman Sempozyumu, 8-10 Eylül 2006 Adıyaman Vakfı yayınları.
  • Bakırcı, M. (2002). “Ekoturizm”, II.Turizm Şurası Bildirileri, 2. Cilt, 243-248s.
  • Balamuralikrishna, R. ve Dugger, J. C. (1995). SWOT Analysis: A Management Tool For Initiating New programs in Vocational Schools. http://www.paec.org/aboutpaec/departments/risk/safetymanual/hazard, (Erişim Tarihi:27.03.2011).
  • Butler, R.W. (1990). “Alternatif Turizm: İnandırıcı Bir Umut Mu Yoksa Truva Atımı?” Journal of Tourism Research Tugev Yayını, 13 Eylül 1990, 40.45s.
  • Collins-Kreiner, N. and Wall, G. 2007. Evaluating tourism potential: A SWOT analysis of the Western Negev, Israel' Tourism 55(1), 51-63.
  • Cooper, C.L. (2011). The Blackwell Encyclopedia of Management. Blackwell Publishing. Blackwell Online. Reference http://www.blackwellreference.com/public/book?id=g9780631233176_9780631233176.
  • Çelik, N. ve Murat, G. (2008). Sayısallaştırılmış SWOT Analizi İle Bartın İli’nin Ekonomik Yapısını değerlendirme. 2. Ulusal İktisat Kongresi/20-22 Şubat 2008, D.E.Ü., İ.İ.B.F. İktisat Bölümü, İzmir.
  • Dowling, R. K. (1993). An Environmentally Based Approach to Tourism Planning. PHD Thesis, School of Biological and Enviromental Sciences, Murdoch University,Western Australia.
  • Durgun, A. (2007). “Isparta Turizminin SWOT Analizi”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5): 93-109.
  • Gökçe, F. (2006). “Yerel Destinasyonlarda Turizm Potansiyelinin Belirlenmesinde Swot (Fütz) Analizi Tekniği: Giresun Örneği”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Gökdeniz, A. (2003). “Yerel Gündem 21 ve Sürdürülebilir Turizm Politikaları Çerçevesinde Eko Turizm” Standart Ekonomik ve Teknik Dergi, 1-5.
  • Güçhan, N.Ş. (2008). “Adıyaman’daki Kültür Varlıklarının Nemrut Dağı Odaklı Değerlendirilmesi: Kommagene Nemrut Koruma Geliştirme Programı (KNKGP)”, Ulusal Medeniyetler Kavşağı Adıyaman Sempozyumu, 8-10 Eylül 2006, Adıyaman.
  • Gülüm, K., Ulusoy K. (2006). “Adıyaman’ın alternatif turizm olanakları”, Ulusal Medeniyetler Kavşağı Adıyaman Sempozyumu, 8-10 Eylül 2006, Adıyaman.
  • Kanjilal, G. 2011. Tourism S.W.O.T Analysis : India. http://www.gourkanjilal.com/tourism-s-w-o-t- analysis-india/index.htm.
  • Kelly, I. (2006). Peace Through Tourism: A SWOT Analysis. IIPT Occasional Paper, 2, 1-17.
  • Kotler P., Bowen J. ve Makens J. (1999) “Marketing for Hospitality and Tourism”, Prentice holl Upper Saddle River, NJ 07458.
  • Kozak, N., Kozak Akoğlan M., Kozak M. (2001). Genel Turizm İlkeler Kavramlar, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Köse, Ü. (2003). “Konaklama İşletmelerinde Çalışan Personelin Yabancı Dil Bilgisinin Önemi ve Etkileri” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Lenon, J and Peet, M. (1990). “Hospitality Management”, Hodder and Stougton Ltd., London,
  • Melody, L.A. LeHew, Scarlett, C. (2007). "Tourist shoppers' satisfaction with regional shopping mall experiences", International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, Vol. 1, pp.82 - 96
  • Narayan, P. K. (2000). Fiji’s Tourism Industry: A SWOT Analysis. The Journal of Tourism Studies, 11 (2):15-24.
  • Olcay, A. (2008). “Türk Turizminde Eğitimin Önemi”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7(2): 383-390.
  • Öztürk, Y. ve Yazıcıoğlu, İ. (2002) “Türkiye’deki Üniversite Gençliğinin Turizme Yönelmesi Üzerine Bir Araştırma”, Anatolia Turizm Araştırma Dergisi, 13(2):162-172.
  • Park, M. (2000). “Relationship Between Crime and Tourism Development: A Comperative Study of Rural Colorado Communities”, Unpublished Phd thesis,, M. S. Pennsylvania State University. p135.
  • Pelit, E., Güçer, E. (2007), “İşletme Yöneticilerinin Çalışanlara Karşı Davranışlarının İş Etiği Kapsamında Değerlendirilmesine İlişkin Bir Araştırma”, Seyahat ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 32-49s.
  • Sabbağ, Ç ve Akça, E. (2010, Haziran). Adıyaman’ın Kültürel ve Doğal Zenginlikleri: Yeni Gelir Kaynağı Olanaklarının Yaratılması, I. Uluslararası Kommagene Kültür sanat ve Turizm Sempozyumunda sunulan bildiri, Adıyaman üniversitesi Turizm ve Otel İşletmeciliği, Adıyaman.
  • Sanders, D. (1996). Nemrud Dagi: The Hierothesion of Antiochus I of Commagene: Results of the American Excavations Directed by Theresa B. Goell. 2 Volume Set. Eisenbrauns, Winona Lake, Indiana, ABD. 1000 P.
  • Soykan, F. (2004). “Turizm Potansiyelinin Saptanmasının Önemi ve Bir Yöntem Önerisi” 1. Balıkesir Ulusal Turizm Kongresi 15-16 Nisan 2004 Balıkesir
  • Stavrinoudis, T. (2007). Applying SWOT Analysis in Formulation of Propositions for more Effective perational application of Timeshare in Greece. Published in: TOURISMOS: An International Multidisciplinary Refereed Journal of Tourism , 3(2):115-141.
  • Subramoniam, S., Al-Essai, S.A.N., Al-Marashadi, A.A.M., Al Kindi, A.M. (2010). SWOT Analysis on Oman Tourism: A Case Study. Journal of Economic Development, IT, Finance and Marketing. 2 (2):1-22.
  • Swarbrooke, J. (2000). The Development and Management of Visitor Attractions Butterwort. Heinemann Oxford. 350s.
  • Tatar, M. (2006). Türkiye’de İstihdam – İşsizlik ve Çözüm Önerileri: Adıyaman İli Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisan Tezi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Anabilim Dalı. 108.
  • Tekel, H. (2001). Turizm Pazarlaması ve Planlaması, Detay Yayıncılık, Ankara, Eylül
  • Theobald, W.F. (2001) Global Tourism, Oxford: Butterworth&Heinemann, Second Edition.
  • Tosun, C. Timothy, D. J. and Öztürk, Y. (2004). “Tourism Growth, National Development and Regional Inequality in Turkey”, Journal of Sustainable Tourism, 11:133-161.
  • Tunç, A. ve Uygur, S.M. (2002). “Güney Marmara ve İç Anadolu A-Grubu Seyehat Acenteleri Pazarlama Faaliyetleri Hakkında Amprik Bir Çalışma”, Gazi Üniversitesi Ticaret Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2:2.1-17.
  • TURSAB, 2010. “Seyahat Acentaları 2010”, http://www.tursab.org.tr/, (Erişim Tarihi: 15.11.2010).
  • UNESCO, 2010. “Turkey on the World Heritage List 2010”, http://whc.unesco.org/en/list/448, (Erişim Tarihi:16.11.2010).
  • Ünlüönen, K. (1993). Türkiye’de yüksek öğretim düzeyinde turizm eğitim ve öğretimi. Dicle Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi. (6): 497–521.
  • Üzümcü, T. , Bayraktar, S. (2004). Türkiye’de Turizm Otel İşletmeciliği Alanında Eğitim Veren Yükseköğretim Kuruluşlarındaki Eğitimcilerin Turizm Mesleki Eğitiminin Etiksel Açıdan İncelenmesine Yönelik Bir Alan Araştırması. http://iibf.ogu.edu.tr/kongre/bildiriler/02- 05.pdf. (15.11.2010).
  • Yeşiltaş, M., Çeken, H., Öztürk, İ. (2009). “Karadeniz Bölgesindeki Turizm Olanaklarının SWOT Analizi İle Değerlendirilmesi”, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(3): 250-269.
  • Yosmaoğlu, N. ve Engin, F. (2002). Düzce İl Gelişim Planı, Düzce.
  • Woodhall, M. (1979). Education, Work and Employment In Developing Countries - A Synthesis of Recent Research. Education Work and Employment. A Summary Review. International Development Research Center Manuscript Reports. Ottowa: IDRC.

ADIYAMAN TURİZMİNİN ANALİTİK YAKLAŞIMLA DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2011, Sayı: 7, 206 - 222, 01.12.2011
https://doi.org/10.14520/adyusbd.126

Öz

Adıyaman ili turizm FÜTZ -Fırsat, Üstünlük, Tehdit, Zayıflık- analizi, Kültür ve Turizm Bakanlığı ve Belediye işletme belgeli konaklama tesisleri, A grubu seyahat acentaları ve şehirlerarası otobüs işletmeleri üzerinde yürütülmüştür. Çalışmanın önceliği turizm potansiyeli üzerine verilerek, Adıyaman turizminin üstün ve zayıf yönleri, fırsatları ve tehditleri saptanmıştır. Adıyaman turizm işletmeleri; Nemrut Dağı ile tarihi, arkeolojik ve doğal kaynakları üstün yönler olarak tanımlamışlardır. Buna karşın, otel işletmeleri konaklama süresini uzatacak etkinlik eksikliğini, seyahat işletmeleri ise ulaşımdaki zorluğu en önemli zayıf yönler olarak ortaya koymuşlardır. Otel ve seyahat işletmelerinin çoğunluğu bölge turizminin en önemli fırsatının il geneline yayılmış doğal ve kültürel zenginlikler olduğunu belirtmişlerdi. Otel işletmeleri tarafınca bölgenin yeterince tanınmaması ve tanıtılmaması tehdit unsuru iken, ekonomik düzeyde düşük gelişme seyahat işletmelerince en büyük tehdit unsuru olarak ileri sürülmüştür.

Kaynakça

  • Adıyaman Valiliği, 2010. “Kültür ve Turizm 2010”, http://www.adiyaman.gov.tr/TR/Belge Göster.aspx?, (Erişim Tarihi:15/07/2010).
  • Ağaoğlu, O. K. (1991).Türkiye’de Turizm Eğitimi ve Etkenliği. Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları, Yayın No:439.
  • Bahçeci, M. (2008). “Adıyaman İlinin tarihi ve Kültürel Zenginlikleri Kommagene – Nemrut Koruma ve Geliştirme Programı”, Ulusal Medeniyetler Kavşağı Adıyaman Sempozyumu, 8-10 Eylül 2006 Adıyaman Vakfı yayınları.
  • Bakırcı, M. (2002). “Ekoturizm”, II.Turizm Şurası Bildirileri, 2. Cilt, 243-248s.
  • Balamuralikrishna, R. ve Dugger, J. C. (1995). SWOT Analysis: A Management Tool For Initiating New programs in Vocational Schools. http://www.paec.org/aboutpaec/departments/risk/safetymanual/hazard, (Erişim Tarihi:27.03.2011).
  • Butler, R.W. (1990). “Alternatif Turizm: İnandırıcı Bir Umut Mu Yoksa Truva Atımı?” Journal of Tourism Research Tugev Yayını, 13 Eylül 1990, 40.45s.
  • Collins-Kreiner, N. and Wall, G. 2007. Evaluating tourism potential: A SWOT analysis of the Western Negev, Israel' Tourism 55(1), 51-63.
  • Cooper, C.L. (2011). The Blackwell Encyclopedia of Management. Blackwell Publishing. Blackwell Online. Reference http://www.blackwellreference.com/public/book?id=g9780631233176_9780631233176.
  • Çelik, N. ve Murat, G. (2008). Sayısallaştırılmış SWOT Analizi İle Bartın İli’nin Ekonomik Yapısını değerlendirme. 2. Ulusal İktisat Kongresi/20-22 Şubat 2008, D.E.Ü., İ.İ.B.F. İktisat Bölümü, İzmir.
  • Dowling, R. K. (1993). An Environmentally Based Approach to Tourism Planning. PHD Thesis, School of Biological and Enviromental Sciences, Murdoch University,Western Australia.
  • Durgun, A. (2007). “Isparta Turizminin SWOT Analizi”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5): 93-109.
  • Gökçe, F. (2006). “Yerel Destinasyonlarda Turizm Potansiyelinin Belirlenmesinde Swot (Fütz) Analizi Tekniği: Giresun Örneği”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Gökdeniz, A. (2003). “Yerel Gündem 21 ve Sürdürülebilir Turizm Politikaları Çerçevesinde Eko Turizm” Standart Ekonomik ve Teknik Dergi, 1-5.
  • Güçhan, N.Ş. (2008). “Adıyaman’daki Kültür Varlıklarının Nemrut Dağı Odaklı Değerlendirilmesi: Kommagene Nemrut Koruma Geliştirme Programı (KNKGP)”, Ulusal Medeniyetler Kavşağı Adıyaman Sempozyumu, 8-10 Eylül 2006, Adıyaman.
  • Gülüm, K., Ulusoy K. (2006). “Adıyaman’ın alternatif turizm olanakları”, Ulusal Medeniyetler Kavşağı Adıyaman Sempozyumu, 8-10 Eylül 2006, Adıyaman.
  • Kanjilal, G. 2011. Tourism S.W.O.T Analysis : India. http://www.gourkanjilal.com/tourism-s-w-o-t- analysis-india/index.htm.
  • Kelly, I. (2006). Peace Through Tourism: A SWOT Analysis. IIPT Occasional Paper, 2, 1-17.
  • Kotler P., Bowen J. ve Makens J. (1999) “Marketing for Hospitality and Tourism”, Prentice holl Upper Saddle River, NJ 07458.
  • Kozak, N., Kozak Akoğlan M., Kozak M. (2001). Genel Turizm İlkeler Kavramlar, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Köse, Ü. (2003). “Konaklama İşletmelerinde Çalışan Personelin Yabancı Dil Bilgisinin Önemi ve Etkileri” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Lenon, J and Peet, M. (1990). “Hospitality Management”, Hodder and Stougton Ltd., London,
  • Melody, L.A. LeHew, Scarlett, C. (2007). "Tourist shoppers' satisfaction with regional shopping mall experiences", International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, Vol. 1, pp.82 - 96
  • Narayan, P. K. (2000). Fiji’s Tourism Industry: A SWOT Analysis. The Journal of Tourism Studies, 11 (2):15-24.
  • Olcay, A. (2008). “Türk Turizminde Eğitimin Önemi”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7(2): 383-390.
  • Öztürk, Y. ve Yazıcıoğlu, İ. (2002) “Türkiye’deki Üniversite Gençliğinin Turizme Yönelmesi Üzerine Bir Araştırma”, Anatolia Turizm Araştırma Dergisi, 13(2):162-172.
  • Park, M. (2000). “Relationship Between Crime and Tourism Development: A Comperative Study of Rural Colorado Communities”, Unpublished Phd thesis,, M. S. Pennsylvania State University. p135.
  • Pelit, E., Güçer, E. (2007), “İşletme Yöneticilerinin Çalışanlara Karşı Davranışlarının İş Etiği Kapsamında Değerlendirilmesine İlişkin Bir Araştırma”, Seyahat ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 32-49s.
  • Sabbağ, Ç ve Akça, E. (2010, Haziran). Adıyaman’ın Kültürel ve Doğal Zenginlikleri: Yeni Gelir Kaynağı Olanaklarının Yaratılması, I. Uluslararası Kommagene Kültür sanat ve Turizm Sempozyumunda sunulan bildiri, Adıyaman üniversitesi Turizm ve Otel İşletmeciliği, Adıyaman.
  • Sanders, D. (1996). Nemrud Dagi: The Hierothesion of Antiochus I of Commagene: Results of the American Excavations Directed by Theresa B. Goell. 2 Volume Set. Eisenbrauns, Winona Lake, Indiana, ABD. 1000 P.
  • Soykan, F. (2004). “Turizm Potansiyelinin Saptanmasının Önemi ve Bir Yöntem Önerisi” 1. Balıkesir Ulusal Turizm Kongresi 15-16 Nisan 2004 Balıkesir
  • Stavrinoudis, T. (2007). Applying SWOT Analysis in Formulation of Propositions for more Effective perational application of Timeshare in Greece. Published in: TOURISMOS: An International Multidisciplinary Refereed Journal of Tourism , 3(2):115-141.
  • Subramoniam, S., Al-Essai, S.A.N., Al-Marashadi, A.A.M., Al Kindi, A.M. (2010). SWOT Analysis on Oman Tourism: A Case Study. Journal of Economic Development, IT, Finance and Marketing. 2 (2):1-22.
  • Swarbrooke, J. (2000). The Development and Management of Visitor Attractions Butterwort. Heinemann Oxford. 350s.
  • Tatar, M. (2006). Türkiye’de İstihdam – İşsizlik ve Çözüm Önerileri: Adıyaman İli Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisan Tezi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Anabilim Dalı. 108.
  • Tekel, H. (2001). Turizm Pazarlaması ve Planlaması, Detay Yayıncılık, Ankara, Eylül
  • Theobald, W.F. (2001) Global Tourism, Oxford: Butterworth&Heinemann, Second Edition.
  • Tosun, C. Timothy, D. J. and Öztürk, Y. (2004). “Tourism Growth, National Development and Regional Inequality in Turkey”, Journal of Sustainable Tourism, 11:133-161.
  • Tunç, A. ve Uygur, S.M. (2002). “Güney Marmara ve İç Anadolu A-Grubu Seyehat Acenteleri Pazarlama Faaliyetleri Hakkında Amprik Bir Çalışma”, Gazi Üniversitesi Ticaret Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2:2.1-17.
  • TURSAB, 2010. “Seyahat Acentaları 2010”, http://www.tursab.org.tr/, (Erişim Tarihi: 15.11.2010).
  • UNESCO, 2010. “Turkey on the World Heritage List 2010”, http://whc.unesco.org/en/list/448, (Erişim Tarihi:16.11.2010).
  • Ünlüönen, K. (1993). Türkiye’de yüksek öğretim düzeyinde turizm eğitim ve öğretimi. Dicle Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi. (6): 497–521.
  • Üzümcü, T. , Bayraktar, S. (2004). Türkiye’de Turizm Otel İşletmeciliği Alanında Eğitim Veren Yükseköğretim Kuruluşlarındaki Eğitimcilerin Turizm Mesleki Eğitiminin Etiksel Açıdan İncelenmesine Yönelik Bir Alan Araştırması. http://iibf.ogu.edu.tr/kongre/bildiriler/02- 05.pdf. (15.11.2010).
  • Yeşiltaş, M., Çeken, H., Öztürk, İ. (2009). “Karadeniz Bölgesindeki Turizm Olanaklarının SWOT Analizi İle Değerlendirilmesi”, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(3): 250-269.
  • Yosmaoğlu, N. ve Engin, F. (2002). Düzce İl Gelişim Planı, Düzce.
  • Woodhall, M. (1979). Education, Work and Employment In Developing Countries - A Synthesis of Recent Research. Education Work and Employment. A Summary Review. International Development Research Center Manuscript Reports. Ottowa: IDRC.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiğdem Sabbağ Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Sabbağ, Ç. (2011). ADIYAMAN TURİZMİNİN ANALİTİK YAKLAŞIMLA DEĞERLENDİRİLMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(7), 206-222. https://doi.org/10.14520/adyusbd.126