BibTex RIS Kaynak Göster

The Opinions of the Class Teachers Candidates Concerning the Hypertext Usage in Teaching History Lessons

Yıl 2009, Sayı: 3, 198 - 208, 01.06.2009

Öz

The opinions of the class teacher candidates concerning the hypertexts usage in teaching history lessons were analysed. The research was done in 2008-2009 academic year by “single group post-test model” which is a pre-experiment model of experimental design. 60 teacher candidates participated in the research. Qualitative and quantitative datas were collected. The web-texts including hypertexts were given and shown to the candidates and they were made to examine the texts. Then the candidates indicated their opinions about the hypertexts. A questionnaire was applied to the candidates’ relating the usage of the hypertexts. The results have shown that candidates think the usage of the hypertexts may be beneficial but giving many links on the web-page causes a problem in subject- coherence. Additionally, the candidates expressed that, the web-pages not including visual materials as boring and it is useful to reach the other terms relating to different disciplines on the web-page.

Kaynakça

  • Jacobson, M.J. & Spiro, R.J., (1995). Hypertext learning environments, cognitive flexibility and the transfer of complex knowledge: an empirical investigation. Journal of Educational Computing Research, 12 (5), 301-333.
  • Jacobson, M. J., Maouri, C., Mishra, P. & Kolar, C., (1996). Learning with hypertext learning environments: theory, design, and research. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 5 (3), 239- 281.
  • Jonassen, D. H., Howland, J., Moore, J., Marra, R.M., (2003). Learning to Solve Problems With Technology “A Constructivist Perspective”, New Jersey: Merrill Prentice Hall.
  • Karavirta, V., Towards Seamless Merging of Hypertext and Algorithm Animation, Electronic Notes in Theoretical Computer Science 224 (2009) 105–114.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Mcknight, C., Dillon, A., & Richardson, J. (1996). User-centered design of hypertext/hypermedia for education. In David H. Jonassen (Ed.). Handbook of Research for Educational Communications and Technology. (pp. 622-633) NewYork: Macmillan.
  • Méndez, J. M., & Montanero, M. (2008). Hypergraphics for history teaching - Barriers for causal reasoning about history accounts. Educational Technology & Society, 11 (4), 128–138.
  • Plowman, L., Luckin, R., Laurillard, D., Stratfold, M. & Taylor, J. (1999). Designing Multimedia for Learning: Narrative Guidance and Narrative Construction, In the proceedings of CHI 99, Pittsburgh, PA USA: ACM, 310-317.
  • Rosenborg, V., Green, B., Hester, J., Knovles, W., Wirsching, M. (1993). A guide to multimedia. Carmel, IN: New Riders Publishing.
  • Rouet, J.F., Levonen, J., Dillon, A. & Spiro, R. (1996). Hypertext and Cognition. LEA: Mahwah, N.J.
  • Shapiro, A. M., (1998). Promoting Active Learning: The Role of System Structure in Learning from Hypertext. Human Computer Interaction, 13, 1-35.
  • Stanton, N, Correia, A.P. & Dias, P. (2000). Efficacy of a map on search, orientation and access behaviour in a hypermedia system. Computers and Education, 35, 263-279.
  • Ville Karavirta Towards Seamless Merging of Hypertext and Algorithm Animation, Electronic Notes in Theoretical Computer Science 224 (2009) 105–114.
  • http 1: http://www.cs.cf.ac.uk/Dave/MM/OLD_BSC/hypertext.gif (erişim tarihi: 16.10. 2009).

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Tarih Konularının İşlenişinde Hypertext Kullanımı İle İlgili Görüşleri

Yıl 2009, Sayı: 3, 198 - 208, 01.06.2009

Öz

Bu araştırmada Adıyaman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim gören öğrencilerin tarih konularını işlerken, hypertextlerin kullanılması ile ilgili görüşleri incelenmiştir. Araştırma, 2008–2009 eğitim-öğretim yılında, deneysel desenin deneme öncesi modellerinden “tek grup son test modeli” kullanılarak yapılmıştır. Araştırmaya 60 öğretmen adayı katılmıştır. Nitel ve nicel veriler toplanmıştır. Öğretmen adaylarına önce seçilen hypertextlerin olduğu web metinleri gösterilmiş sonra onlardan bu metinleri incelemeleri istenmiştir. Daha sonra öğretmen adaylarından, incelenen hypertext metinleri ile ilgili görüşlerini belirtmeleri istenmiştir. Sonra da öğretmen adaylarına hypertextlerin kullanımı ile ilgili anket yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre öğretmen adayları, hypertextlerin tarih konularında kullanılmasının faydalı olabileceğini; ancak web sayfası içinde çok fazla link verilmesinin konu bütünlüğünü bozabileceğini ve konunun tamamının okunmadan başka bir bölüme geçilmesine yol açacağını belirtmişlerdir. Ayrıca öğrenciler, görsel materyal olmayan web sayfalarının sıkıcı olduğunu; fakat tarih konularını işlerken başka disiplinlerle ilgili kavramlara ulaşabilme konusunda faydalı olduğunu düşünmektedirler.

Kaynakça

  • Jacobson, M.J. & Spiro, R.J., (1995). Hypertext learning environments, cognitive flexibility and the transfer of complex knowledge: an empirical investigation. Journal of Educational Computing Research, 12 (5), 301-333.
  • Jacobson, M. J., Maouri, C., Mishra, P. & Kolar, C., (1996). Learning with hypertext learning environments: theory, design, and research. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 5 (3), 239- 281.
  • Jonassen, D. H., Howland, J., Moore, J., Marra, R.M., (2003). Learning to Solve Problems With Technology “A Constructivist Perspective”, New Jersey: Merrill Prentice Hall.
  • Karavirta, V., Towards Seamless Merging of Hypertext and Algorithm Animation, Electronic Notes in Theoretical Computer Science 224 (2009) 105–114.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Mcknight, C., Dillon, A., & Richardson, J. (1996). User-centered design of hypertext/hypermedia for education. In David H. Jonassen (Ed.). Handbook of Research for Educational Communications and Technology. (pp. 622-633) NewYork: Macmillan.
  • Méndez, J. M., & Montanero, M. (2008). Hypergraphics for history teaching - Barriers for causal reasoning about history accounts. Educational Technology & Society, 11 (4), 128–138.
  • Plowman, L., Luckin, R., Laurillard, D., Stratfold, M. & Taylor, J. (1999). Designing Multimedia for Learning: Narrative Guidance and Narrative Construction, In the proceedings of CHI 99, Pittsburgh, PA USA: ACM, 310-317.
  • Rosenborg, V., Green, B., Hester, J., Knovles, W., Wirsching, M. (1993). A guide to multimedia. Carmel, IN: New Riders Publishing.
  • Rouet, J.F., Levonen, J., Dillon, A. & Spiro, R. (1996). Hypertext and Cognition. LEA: Mahwah, N.J.
  • Shapiro, A. M., (1998). Promoting Active Learning: The Role of System Structure in Learning from Hypertext. Human Computer Interaction, 13, 1-35.
  • Stanton, N, Correia, A.P. & Dias, P. (2000). Efficacy of a map on search, orientation and access behaviour in a hypermedia system. Computers and Education, 35, 263-279.
  • Ville Karavirta Towards Seamless Merging of Hypertext and Algorithm Animation, Electronic Notes in Theoretical Computer Science 224 (2009) 105–114.
  • http 1: http://www.cs.cf.ac.uk/Dave/MM/OLD_BSC/hypertext.gif (erişim tarihi: 16.10. 2009).
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kadir Ulusoy Bu kişi benim

Tuğba Yanpar Yelken Bu kişi benim

Lütfi Üredi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ulusoy, K., Yelken, T. Y., & Üredi, L. (2009). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Tarih Konularının İşlenişinde Hypertext Kullanımı İle İlgili Görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(3), 198-208.