Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üstün Yetenekli/Zekâlı Öğrencilerin Medyaya Yönelik Metafor Algıları

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 187 - 196, 24.12.2017

Öz




















Bu çalışmada Bilim Sanat Merkezine devam eden 8-14 yaş grubundaki üstün
yetenekli/zekalı 25 öğrenciye metafor analizi yöntemi kullanılarak medyaya
ilişkin düşünceleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmaya katılan öğrenciler
medyaya yönelik düşüncelerini belirlemek için ‘Medya…….
gibidir/benzemektedir.Çünkü……’cümlesini tamamlamaları istenmiştir.Verilerin
analizinde ve yorumlanmasında içerik analizi kullanılmıştır. Üstün
yetenekli/zekalı öğrenciler medyaya yönelik 26 metafor üretmiştir. Ortaya çıkan
metaforlar kategoriler ayrılmıştır. Bu kategoriler bilgilendirme işlevi olarak
medya, farkındalık yaratma ve eğitim işlevi olarak medya, toplumsallaştırma
işlevi olarak medya, eğlendirme işlevi olarak medya, kamoyu oluşturma ve gündem
belirleme işlevi olarak medya olarak sınıflandırılmıştır. Sonuç olarak: Üstün
yetenekli/zekalı öğrencilerin medyaya yönelik düşüncelerinin genel medyanın
bilgi amaçlı kullanılması gerektiği görüşüne vardıkları bulgulanmıştır

Kaynakça

  • Baines, L. ve Dial, M. (1995). Scripting Screenplays: An Idea For Integrating Writing, Re¬ading, Thinking, And Media Literacy. The English Journal. Vol. 84, Issue: 2, ss. 86-91.
  • Burkhardt, G., Monsour, M., Valdez, G., Gunn, C., Dawson, M., Lemke, C., Coughlin, E., Thadani, V., & Martin, C. (2003). Literacy in the digital age. [Online] 20 Mayıs 2015 tarihinde http://pict.sdsu.edu/engauge21st.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Hobbs, R. (1998). Medya okuryazarlığı hareketinde yedi büyük tartışma, (Çeviren: Melike Türkan Bağlı). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1), 122-140
  • Kartal, O. Y. (2007). Ortaöğretim 10. sınıf öğrencilerinin televizyon dizilerindeki mesaj¬ları algılamalarında medya okuryazarlığının etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı, Çanakkale.
  • Kline, S., Stewart, K, & Murphy D. (2006). Media Literacy İn The Risk Society: Toward A Risk Reduction Strategy. Canadian Journal of Education. Vol. 29,Issue: 1, ss. 131-153.
  • Meb, (2009). Medya okuryazarlığı öğretmen kılavuz kitabı, Meb, Devlet Kitapları, 2. Baskı. İstanbul: İhlas Gazetecilik.
  • Moser, K. S. (2000). Metaphor Analysis in Psychology-Method, Theory, and Fields of Application. Forum: Qualitative Research
  • Mihailidis, P. (2008). Beyond Cynicism: how media literacy can make students more engaged citizens. Doctor of Philosophy Thesis. Faculty of the Graduate Schoolof the University of Maryland, USA.
  • Onursoy, S.(2017). Sosyal Medya Tüketicilerinin Derin Metaforları: Sosyal Medya Üzerine Bir ZMET Çalışması. 1st International Conference on New Trends in Communication
  • Real,Y. M. (2008). An assessment of the relationship between creatıvıty and ınformation and media literacy skills of community college students for a selected major. PhD Thesis. Pepperdine University Graduate School of Education and Psychology, Malibu, USA.
  • Rtük, (2007). İlköğretim medya okuryazarlığı dersi öğretmen el kitabı. Ankara. [Online]15Mayıs2014tarihinde http://www.medyaokuryazarligi.org.tr/kaynaklar/MEDYAlkitabı.doc adresinden erişilmiştir.
  • Thoman, E. (2003). Skills and strategies for media education. [Online] 17 Nisan 2015 tarihinde http://www.medialit.org/reading_room/pdf/CMLskillsandstrat.pdf adresinden erişilmiştir
  • Tigga, R. (2009). Rise, decline, and re-emergence of media literacy education in the United States: 1960-2000. PhD Thesis. Faculty of the Graduate School, Marquette University, Wisconcin, USA.
  • Ülker, M.(2012).Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretmen Kılavuz Kitabının Öğretim Programı ile Tutarlılığının Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora tezi, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Wehmeyer, J. (2000). Critical Media Studies And The North American Media Literacy Movement. Cinema Journal. Vol. 39, Issue: 4, ss. 94-101.
Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 187 - 196, 24.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Baines, L. ve Dial, M. (1995). Scripting Screenplays: An Idea For Integrating Writing, Re¬ading, Thinking, And Media Literacy. The English Journal. Vol. 84, Issue: 2, ss. 86-91.
  • Burkhardt, G., Monsour, M., Valdez, G., Gunn, C., Dawson, M., Lemke, C., Coughlin, E., Thadani, V., & Martin, C. (2003). Literacy in the digital age. [Online] 20 Mayıs 2015 tarihinde http://pict.sdsu.edu/engauge21st.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Hobbs, R. (1998). Medya okuryazarlığı hareketinde yedi büyük tartışma, (Çeviren: Melike Türkan Bağlı). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1), 122-140
  • Kartal, O. Y. (2007). Ortaöğretim 10. sınıf öğrencilerinin televizyon dizilerindeki mesaj¬ları algılamalarında medya okuryazarlığının etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı, Çanakkale.
  • Kline, S., Stewart, K, & Murphy D. (2006). Media Literacy İn The Risk Society: Toward A Risk Reduction Strategy. Canadian Journal of Education. Vol. 29,Issue: 1, ss. 131-153.
  • Meb, (2009). Medya okuryazarlığı öğretmen kılavuz kitabı, Meb, Devlet Kitapları, 2. Baskı. İstanbul: İhlas Gazetecilik.
  • Moser, K. S. (2000). Metaphor Analysis in Psychology-Method, Theory, and Fields of Application. Forum: Qualitative Research
  • Mihailidis, P. (2008). Beyond Cynicism: how media literacy can make students more engaged citizens. Doctor of Philosophy Thesis. Faculty of the Graduate Schoolof the University of Maryland, USA.
  • Onursoy, S.(2017). Sosyal Medya Tüketicilerinin Derin Metaforları: Sosyal Medya Üzerine Bir ZMET Çalışması. 1st International Conference on New Trends in Communication
  • Real,Y. M. (2008). An assessment of the relationship between creatıvıty and ınformation and media literacy skills of community college students for a selected major. PhD Thesis. Pepperdine University Graduate School of Education and Psychology, Malibu, USA.
  • Rtük, (2007). İlköğretim medya okuryazarlığı dersi öğretmen el kitabı. Ankara. [Online]15Mayıs2014tarihinde http://www.medyaokuryazarligi.org.tr/kaynaklar/MEDYAlkitabı.doc adresinden erişilmiştir.
  • Thoman, E. (2003). Skills and strategies for media education. [Online] 17 Nisan 2015 tarihinde http://www.medialit.org/reading_room/pdf/CMLskillsandstrat.pdf adresinden erişilmiştir
  • Tigga, R. (2009). Rise, decline, and re-emergence of media literacy education in the United States: 1960-2000. PhD Thesis. Faculty of the Graduate School, Marquette University, Wisconcin, USA.
  • Ülker, M.(2012).Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretmen Kılavuz Kitabının Öğretim Programı ile Tutarlılığının Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora tezi, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Wehmeyer, J. (2000). Critical Media Studies And The North American Media Literacy Movement. Cinema Journal. Vol. 39, Issue: 4, ss. 94-101.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rıdvan Karabulut

Hüseyin Mertol

Ayşe Alkan

Yayımlanma Tarihi 24 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 21 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karabulut, R., Mertol, H., & Alkan, A. (2017). Üstün Yetenekli/Zekâlı Öğrencilerin Medyaya Yönelik Metafor Algıları. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(2), 187-196.