Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kaneto Shindo sinemasında kadın temsili üzerine bir değerlendirme: Onibaba ve Kuroneko

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 6, 13 - 23, 31.10.2018

Öz











Yüzyıllar boyunca Batı medeniyetleri ile etkileşim
kurmamış bir ada ülkesi olan Japonya’nın kendine özgü kültürü dünyadaki diğer
kültürler tarafından bir merak konusu olmuştur. Sanat ve felsefe alanlarında
olduğu gibi edebiyat alanında da oldukça yerel bir kültüre sahip olan
Japonya’da korku, yaygın inanç sistemlerinden biri olan Japon Budizm’ini kaynak
alarak şekillenmiştir. Buna bağlı olarak Japon Budizm’i, Japon sinemasını Batı
sineması karşısında farklı kılacak bir öğe olarak karşımıza çıkmaktadır. Japon
korku sinemasının kült yapımları arasında yer alan Onibaba ve Kuroneko
filmlerinde Kaneto Shindo, geleneksel korku öğelerini kullanırken kadını bir
alt kültür olarak değil toplumdaki konumuna eleştirel bir vurgu yapacak şekilde
işlemiştir. Bu çalışmada öncelikle Japon kültüründe kadının konumuna kısaca
değinilmiş ve ardından Shindo’nun eserlerini türünün diğer örneklerinden ayıran
temel etken incelenmiştir. Bu bağlamda Shindo’nun Onibaba filminde gerçek bir hayalete yer verilmediği ve Kuroneko filmindeyse fantastik bir
hikâyenin gerçekçi bir perspektif ile işlendiği tespit edilmiştir. Her iki
filmde de kadın kimliği, Japon korku sinemasında intikamcı ruh öğesi olarak yer
alması bağlamında kültürel öğeler göz önünde bulundurularak analiz edilmiştir.

Kaynakça

  • Bayhan, Vehbi (2013) Beden Sosyolojisi ve Toplumsal Cinsiyet. Doğu Batı Düşünce Dergisi, 63: 147-164.
  • Hearn, Lafcadio (1910) Kotto Being Japanese Curios, With Sundry Cobwebs. New York: The Macmillan Company.
  • Hearn, Lafcadio (2016) Japonya, Çev. Oğuz Adanır. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Hunter, Janet E. (2002) Modern Japonya’nın Doğuşu 1853’ten Günümüze, Çev. Müfit Günay. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Karasoy, Olca (2016) Japon Korku Sineması ve Anime Dünyasına Bakış. Başlangıcından Günümüze Japon Sineması, Haz. Gökhan Kuloğlu, ss. 134-163. Antalya: Japon Yayınları.
  • Kılınçarslan, Yasemin (2017) Geleneksel Japon Kabuki Tiyatrosunun Aykırı Bedenleri “Onnagatalar”. İnsan & İnsan Bilim Kültür Sanat ve Düşünce Dergisi, 4 (14): 314-334.
  • Ono, Sokyo (2004) Şinto Kamilerin Yolu, Çev. Suat Ertüzün. İstanbul: Okyanus Yayıncılık.
  • Özhan, Günhan (2016) Japon Şiiri (Haiku) ve Noo Tiyatrosu. Ankara: Hitabevi Yayınları.
  • Meyer, Milton W. (2014) Japonya Tarihi, Çev. Lizet Deadato. İstanbul: İnkılap Yayınevi.
  • Richards, Andy (2011) Asya Korku Sineması, Çev. Onur Gayretli. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eylül Arslan

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2018
Kabul Tarihi 1 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Arslan, E. (2018). Kaneto Shindo sinemasında kadın temsili üzerine bir değerlendirme: Onibaba ve Kuroneko. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3(6), 13-23.