BibTex RIS Kaynak Göster

The Study of the Effect of Socio-Economic Level and Parents’ Educational Status on Creative Thinking Skills of Six-Year-Old Children

Yıl 2011, Cilt: 4 Sayı: 1, 137 - 145, 01.06.2011

Öz

This study was planned to determine the effect of socio-economic level and parents’ educational status on
creative thinking skills of six-year-old children. The population of the study was comprised of six-year-old children
who receive education at primary school kindergarten stage from different socio-economic backgrounds in Ankara.
The sampling consisted of 300 children showing regular development conditions from 8 primary school kindergarten
stage. The participants who were assumed to represent lower, middle and higher socio-economic levels were chosen
using random sampling method. In this study, a Survey was used to gather information about the children and their
families, and in order to determine creative thinking levels of children The Test for Creative Thinking–Drawing
Production (TCT-DP) which was developed by Urban & Jellen (1996) and whose validity and reliability for sixyear-old
Turkish children was conducted by Can-Yaşar (2009) was used. The relationship between creative thinking
skills of children and socio-economic level and parents’ educational levels were analyzed using Kruskall-Wallis H
test. In conclusion, socio-economic level and parents’ educational levels were found to create a meaningful
difference on creative thinking skills of the children (p < 0,001).

Altı Yaş Çocuklarının Yaratıcı Düşünme Becerilerine Sosyo-Ekonomik Düzey ve Anne Baba Öğrenim Düzeyinin Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2011, Cilt: 4 Sayı: 1, 137 - 145, 01.06.2011

Öz

Bu araştırma, altı yaş çocuklarının yaratıcı düşünme becerilerine sosyo-ekonomik düzey ve anne-baba
öğrenim düzeyinin etkisini belirlemek amacıyla planlanmıştır. Araştırmanın evrenini, Ankara il merkezinde farklı
sosyo-ekonomik düzeydeki ilköğretim okullarının anasınıflarına devam eden altı yaş çocukları oluşturmaktadır.
Araştırmanın örneklemine ise bu okullar arasından tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen alt, orta ve üst sosyoekonomik
düzeyleri temsil ettiği varsayılan sekiz ilköğretim okulundaki anasınıflarına devam eden, normal gelişim
gösteren altı yaşındaki 300 çocuk dahil edilmiştir. Araştırmada, çocuklar ve aileleri ile ilgili bilgi almak amacıyla
Anket Formu ve çocukların yaratıcı düşünme düzeylerini belirlemek amacıyla Urban ve Jellen (1996) tarafından
geliştirilen Can-Yaşar (2009) tarafından altı yaş Türk çocukları için geçerlik güvenirlik çalışması yapılan “Yaratıcı
Düşünme-Resim Oluşturma Testi (YD-ROT) (The Test for Creative Thinking–Drawing Production TCT-DP)”
kullanılmıştır. Çocukların yaratıcı düşünme becerileri ile sosyo-ekonomik düzey ve anne baba öğrenim düzeyleri
arasındaki ilişki Kruskall-Wallis H Testi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, çocukların yaratıcı
düşünme becerilerinde sosyo-ekonomik düzeyin ve anne baba öğrenim düzeylerinin anlamlı farklılık yarattığı
bulunmuştur (p < 0,001).

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA28NS38ZT
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Münevver Can Yaşar Bu kişi benim

Neriman Aral Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2011
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Can Yaşar, M., & Aral, N. (2011). The Study of the Effect of Socio-Economic Level and Parents’ Educational Status on Creative Thinking Skills of Six-Year-Old Children. Journal of Theoretical Educational Science, 4(1), 137-145.