Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 1, 48 - 54, 15.01.2019

Öz

Kaynakça

  • Kağnıcıoğlu C. H. ve Yıldız A. (2006). "0-1 Tamsayılı bulanık hedef programlama yaklaşımı ile sınav görevlisi atama probleminin çözümü”, Anadolu Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 7: 413-429
  • Güvez, H., Dege, M., ve Eren, T. (2012). "Kırıkkale’de Araç Rotalama Problemi ile Tıbbi Atıkların Toplanması.", Uluslararası Mühendislik Araştırma ve Geliştirme Dergisi, 4(1): 41-45.
  • [Bolat, H. B., Bayraktar, D., Öztürk, M. Ve Turan, N. (2011). "Yeşil lojistik zincirinde araç rotalama problemi için bir model önerisi.”, XI. Ürertim Araştırmaları Sempozyumu Kitabı, 536, 548.
  • [Durucasu, H. (2004). "Bir Polis Devriye Aracı Rotasının Elektronik Çalışma Sayfası Modeli Yardımıyla Belirlenmesi.", Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2): 49-72.
  • Atan, M. ve Şimşek, P. (2017). "Doğrusal Programlama İle Araç Atama Probleminin Çözümlenmesi.", Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4(11): 339-358.
  • Pala, O., Aksaraylı, M., Cenger, A., Özlü, Y. ve Aksoy, M. A. (2017). "Turizm Sektöründe Araç Rotalama Problemi Ve Karar Destek Sistemi Uygulaması.", Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(4): 203-213.
  • Atmaca, H. E., Vardar, S., Akbabaöz, S., Vural, A. ve Uruş, G. (2015). "Ankara İlinde Ürün Dağıtımı Yapan Bir Beyaz Eşya Yetkili Servisinin Araç Rotalama Problemine Çözüm Yaklaşımı”, Politeknik Dergisi, 18(2): 99-105.
  • Dantzig G. B. ve Ramser J. H. (1959). “The Truck Dispatching Problem”, Management Science, 6: 80-91.
  • Toth, P. ve Vigo, D. (2002). “The Vehicle Routing Problem”, Philadelphia, PA: Society for Industrial and Applied Mathematics.
  • Çakır, M. (2010). “Entegre Olmuş Ulaşım Sistemlerinin Yolculuk Talebindeki Değişimin İncelenmesi; Şişhane-Atatürk Oto Sanayi Raylı Sistem Hattı Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kentsel Sistemler ve Ulaşım Yönetimi Programı, İstanbul.
  • Altuntaş, C., Sargut, Z. ve Tulazoğlu, D. Ç. (2016). “Toplu taşımada hatlara optimum araç ve şoför atama karar destek sistemi”, XVIII. Akademik Bilişim Konferansı, 55. Nolu Bildiri.

Tam Sayılı Doğrusal Programlama ile Araç Atama Planlanması ve Bir Uygulama

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 1, 48 - 54, 15.01.2019

Öz

Araç
atama problemi, bir veya birden fazla toplama noktalarından her biri aynı veya
farklı kapasitelere sahip olan araçların, her biri talebe göre farklı
lokasyonlara toplam sefer sayısının minimize edecek şekilde hizmet ederek
toplama noktasına dönmesi için gerekli atamanın yapılmasıdır. Bu çalışmanın
temel unsuru, hat
güzergahının uzunluğu, günlük ihtiyaç duyulan sefer sayısı,
kilometre başına kazanç ve araçların ortalama kilometre başına yaktığı yakıt bilgileri
kullanılarak her hatta kullanılacak araçların en iyi çözümün bulunmasıdır.



Çalışmada
Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesi Belsan A.Ş. araçlarının toplu taşımada ulaşımın
sağlanması için tüm hatlarda ihtiyaç duyulan araçların karşılanmasıyla ilgili
problem modellenmiştir. Bu çalışmanın amaçları operasyonları düzgün yürütmek
çalışanların memnuniyetini yüksek seviyede tutmak ve maksimum karı sağlamaktır.
Araçlar hatlarda ihtiyaç duyulan sefer sayılarında daha az yakıt tüketimiyle
atanabilmektedir. Mevcut atamada kat edilen mesafeyle yeni atama arasında kat
edilen mesafe aynı olup kurulan doğrusal programın çözümü ile günlük kazançta
iyileştirme sağlanmıştır. Çalışmanın sonucunda her hatta ihtiyaç duyulan hizmet
karşılanmış, kar artmıştır.

Kaynakça

  • Kağnıcıoğlu C. H. ve Yıldız A. (2006). "0-1 Tamsayılı bulanık hedef programlama yaklaşımı ile sınav görevlisi atama probleminin çözümü”, Anadolu Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 7: 413-429
  • Güvez, H., Dege, M., ve Eren, T. (2012). "Kırıkkale’de Araç Rotalama Problemi ile Tıbbi Atıkların Toplanması.", Uluslararası Mühendislik Araştırma ve Geliştirme Dergisi, 4(1): 41-45.
  • [Bolat, H. B., Bayraktar, D., Öztürk, M. Ve Turan, N. (2011). "Yeşil lojistik zincirinde araç rotalama problemi için bir model önerisi.”, XI. Ürertim Araştırmaları Sempozyumu Kitabı, 536, 548.
  • [Durucasu, H. (2004). "Bir Polis Devriye Aracı Rotasının Elektronik Çalışma Sayfası Modeli Yardımıyla Belirlenmesi.", Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2): 49-72.
  • Atan, M. ve Şimşek, P. (2017). "Doğrusal Programlama İle Araç Atama Probleminin Çözümlenmesi.", Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4(11): 339-358.
  • Pala, O., Aksaraylı, M., Cenger, A., Özlü, Y. ve Aksoy, M. A. (2017). "Turizm Sektöründe Araç Rotalama Problemi Ve Karar Destek Sistemi Uygulaması.", Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(4): 203-213.
  • Atmaca, H. E., Vardar, S., Akbabaöz, S., Vural, A. ve Uruş, G. (2015). "Ankara İlinde Ürün Dağıtımı Yapan Bir Beyaz Eşya Yetkili Servisinin Araç Rotalama Problemine Çözüm Yaklaşımı”, Politeknik Dergisi, 18(2): 99-105.
  • Dantzig G. B. ve Ramser J. H. (1959). “The Truck Dispatching Problem”, Management Science, 6: 80-91.
  • Toth, P. ve Vigo, D. (2002). “The Vehicle Routing Problem”, Philadelphia, PA: Society for Industrial and Applied Mathematics.
  • Çakır, M. (2010). “Entegre Olmuş Ulaşım Sistemlerinin Yolculuk Talebindeki Değişimin İncelenmesi; Şişhane-Atatürk Oto Sanayi Raylı Sistem Hattı Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kentsel Sistemler ve Ulaşım Yönetimi Programı, İstanbul.
  • Altuntaş, C., Sargut, Z. ve Tulazoğlu, D. Ç. (2016). “Toplu taşımada hatlara optimum araç ve şoför atama karar destek sistemi”, XVIII. Akademik Bilişim Konferansı, 55. Nolu Bildiri.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammed Talha Seval 0000-0002-8233-1887

Muhittin Ervüz Bu kişi benim

Mehmet Miman

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2019
Gönderilme Tarihi 5 Aralık 2018
Kabul Tarihi 24 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Seval, M. T., Ervüz, M., & Miman, M. (2019). Tam Sayılı Doğrusal Programlama ile Araç Atama Planlanması ve Bir Uygulama. ALKÜ Fen Bilimleri Dergisi, 1(1), 48-54.
AMA Seval MT, Ervüz M, Miman M. Tam Sayılı Doğrusal Programlama ile Araç Atama Planlanması ve Bir Uygulama. ALKÜ Fen Bilimleri Dergisi. Ocak 2019;1(1):48-54.
Chicago Seval, Muhammed Talha, Muhittin Ervüz, ve Mehmet Miman. “Tam Sayılı Doğrusal Programlama Ile Araç Atama Planlanması Ve Bir Uygulama”. ALKÜ Fen Bilimleri Dergisi 1, sy. 1 (Ocak 2019): 48-54.
EndNote Seval MT, Ervüz M, Miman M (01 Ocak 2019) Tam Sayılı Doğrusal Programlama ile Araç Atama Planlanması ve Bir Uygulama. ALKÜ Fen Bilimleri Dergisi 1 1 48–54.
IEEE M. T. Seval, M. Ervüz, ve M. Miman, “Tam Sayılı Doğrusal Programlama ile Araç Atama Planlanması ve Bir Uygulama”, ALKÜ Fen Bilimleri Dergisi, c. 1, sy. 1, ss. 48–54, 2019.
ISNAD Seval, Muhammed Talha vd. “Tam Sayılı Doğrusal Programlama Ile Araç Atama Planlanması Ve Bir Uygulama”. ALKÜ Fen Bilimleri Dergisi 1/1 (Ocak 2019), 48-54.
JAMA Seval MT, Ervüz M, Miman M. Tam Sayılı Doğrusal Programlama ile Araç Atama Planlanması ve Bir Uygulama. ALKÜ Fen Bilimleri Dergisi. 2019;1:48–54.
MLA Seval, Muhammed Talha vd. “Tam Sayılı Doğrusal Programlama Ile Araç Atama Planlanması Ve Bir Uygulama”. ALKÜ Fen Bilimleri Dergisi, c. 1, sy. 1, 2019, ss. 48-54.
Vancouver Seval MT, Ervüz M, Miman M. Tam Sayılı Doğrusal Programlama ile Araç Atama Planlanması ve Bir Uygulama. ALKÜ Fen Bilimleri Dergisi. 2019;1(1):48-54.