Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

7. Sınıf Öğrencileri Düzeyinde Duygusal Zekâ ile Çatışma Çözme Davranışı Arasındaki İlişkinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 5, 639 - 645, 13.04.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.382322

Öz

Bu
çalışmanın amacı yedinci sınıf öğrencileri düzeyinde duygusal zekâ ile çatışma
çözme davranışı arasındaki ilişkinin bazı değişkenlere göre incelenmesidir.
Araştırma ilişkisel tarama modelinde olup, araştırmanın örneklemi uygun
örnekleme yöntemiyle belirlenen 2016-2017 eğitim-öğretim yılı Muş İli
merkezindeki üç ortaokulda eğitim gören toplam 233 yedinci sınıf öğrencisinden
oluşmaktadır. Araştırma verileri ‘Kişisel Bilgi Formu’, Küçükkaragöz ve Kocabaş
(2012) tarafından geliştirilen ‘Çocuklar İçin Duygusal Zekâ Ölçeği’ ve Koruklu
(1998) tarafından geliştirilen ‘Çatışma Çözme Davranışını Belirleme Ölçeği’ ile
elde edilmiştir. Veri analizleri için SPSS 16.0 paket programı kullanılmıştır.
Elde edilen bulgulara göre duygusal zekâ ile çatışma çözme süreçleri arasında
p<0,01 düzeyinde, pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki vardır. Duygusal
zekâları bakımından kızlar ve erkekler arasında p<0,05 düzeyinde anlamlı bir
fark saptanmıştır.

Kaynakça

  • Acar, F.T. (2001). Duygusal Zeka Yeteneklerinin Göreve Yönelik Ve İnsana Yönelik Liderlik Davranışları İle İlişkisi: Banka Şube Müdürleri Üzerine Bir Alan Araştırması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Acar,F.(2002). Duygusal zeka ve liderlik. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Bahar Dönemi. 53-68.
  • Alver, B.(2005). Üniversite öğrencilerinin problem çözme becerileri ve akademik başarılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. VIII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. Marmara Üniversitesi, 21-23 Eylül, İstanbul.
  • Atay,K.(2002). Okul müdürlerinin duygusal zeka düzeyleri ile çatışmaları çözümleme stratejileri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 31. 335-344.
  • Atıcı, M. (2007). Primary school students’ conflict resolution strategies in Turkey. International Journal for the Advancement of Counseling, 29, 2, 83-98.
  • Austin, E. Evans, R. Goldwater ve Potte, V. (2005). A preliminary study of emotional ıntelligence, emphaty and exam performance in first year medical students. Personality and Individual Differences. 39, 1395-1405.
  • Başaran,İ.E.(1981).Denetimde ikili çatışma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 1 (14), 1301-3718.
  • Derin, R.(2006). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri Ve Denetim Odağı Düzeyleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Dökmen, Ü.(2012), Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları Ve Empati. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Erigüç, G., Eriş,H., Kabalcıoğlu,F.( 2014). Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka ve iletişim becerileri: harran üniversitesi sağlık yüksekokulu örneği. International Online Journal of Educational Sciences, 6 (2), 398-412.
  • Extremera N., Fernández-Berrocal. P., Salovey P.( 2006). Spanish version of the mayer-salovey-caruso emotional ıntelligence test (MSCEIT). Version 2.0: Reliabilities, age and gender differences,. Psicothema. 18., 42-48.
  • Gültekin, A. (2006). Psikolojik Danışmanlık Ve Rehberlik Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Erzurum.
  • Gündoğdu, R(2010). 9.sınıf öğrencilerinin çatışma çözme, öfke ve saldırganlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, (3), 257-276.
  • Goldstein, S. B. (1999). Construction and validation of a conflict communication scale. Journal of Applied Social Psychology. V. 29, I. 9, P. 1803-1832.
  • Goleman, D. (2009). İşbaşında Duygusal Zekâ (H. Balkara, Çev.). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Hotamışlı, M., Efe, D.(2015). Duygusal zekâ ve liderlik ilişkisi bağlamındaki çalışmaların bibliyometrik analiz ile incelenmesi. Çukurova üniversitesi iibf dergisi. (19), 1,101-121.
  • İsmen, A.E.(2004). Duygusal zeka ve aile işlevleri arasındaki ilişki. Sosyal bilimler dergisi. 55-75.
  • Johnson, D.W.(1997). Reaching out (Interpersonal effectiveness and self-actualization). Allyn and Bacon needham height.225-287.
  • Johnson, D. W. ve Johnson, R. T. (2004). Implementing the teaching students to be peacemakers program. Theory Into Practice.(43), 1, 68-79.
  • Karademir, T., Döşyılmaz, E., Çoban, B., Kafkas, M.E.( 2010 ). Beden eğitimi ve spor bölümü özel yetenek sınavına katılan öğrencilerde benlik saygısı ve duygusal zeka. Kastamonu Eğitim Dergisi. Cilt:18 No:2 653-674
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kayışoğlu, N.B., Doğan, İ., Çetin, M.( 2014 ). Gençlik kampı lider adaylarının duygusal zeka düzeyleri ve iletişim becerilerinin incelenmesi. Ankara Üniv Spor Bil Fak Dergisi. 12 (1), 43-50.
  • Keltikangas-Jarvinen, L. (2002). Aggressive problem-solving strategies, aggressive behaviour and social acceptance in early and late adolescence. Journal of Youth and Adolescence. (34), 279-287.
  • Koruklu, N. (1998). Arabuluculuk Eğitiminin İlköğretim Düzeyindeki Bir Grup Öğrencinin Çatışma Çözme Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Kumar, J.A., Muniandy, B.( 2012). The Influence of Demographic Profiles on Emotional Intelligence: A Study on Polytechnic Lecturers in Malaysia. International Online Journal of Educational Sciences. 4(1), 62-70.
  • Küçükkaragöz, H., Kocabaş, A. Pegem. Net. www.pegem.net/akademi/butunsempozyumbildiriler.aspx?id=1129. 19.06 2017 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Özdemir, AY., Özdemir, A.(2007). Duygusal zeka ve çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi: Üniversitede çalışan akademik ve idari personel üzerine uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 18. 367-392.
  • Rehber, E., Atıcı, M.(2009). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerine göre çatışma çözme davranışlarının incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi.18.(1).323-342.
  • Rehber, E.(2007). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerine Göre Çatışma Çözme Davranışlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üni. Sosyal Bilimler Enstitüsü.Adana.
  • Salovey, P.. & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality. 9, 185-211.
  • Saygılı, H. (2000). Problem Çözme Becerisi İle Sosyal Ve Kişisel Uyum Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Erzurum.
  • Sevindik, F., Uncu, F., Güneş Dağ, d.(2012). Sağlık yüksek okulu öğrencilerinin duygusal zeka düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. F.Ü. Sağlık Bilimleri Tıp Dergisi. 26(1).
  • Schutte S.N., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D.J., Cooper, J. T., Golden, C.J., Dornheim,L.(1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences. 25. 167-177.
  • Topşar, A.(2015). Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinde Duygusal Zeka İle Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Fatih Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tümkaya, S.& İflazoğlu, A.(1999). Ç.ü. sınıf öğretmenliği öğrencilerinin otomatik düşünce ve problem çözme düzeylerinin bazı sosyo-demografik değişkenlere göre incelenmesi. VIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde bildiri olarak sunulmuştur.
  • Türnüklü A., Şahin,İ.(2002). İlköğretim okullarında öğrenci çatışmaları ve öğretmenlerin bu çatışmalarla başaçıkma stratejileri. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. 8,(30). 283-303.
  • Yılmaz, E., Özkan, S.(2011). Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 4,(1).40-52.
  • Yu, C.-S., Sardessai, R. M. & Lu, J. (2006). Relationship of emotional ıntelligence with conflict management styles: an empirical study in china. International Journal of Management and Enterprise Development. 3(1/2), 19-29.
  • Yurdakavuştu, Y.(2012). İlköğretim Öğrencilerinde Duygusal Zeka Ve Sosyal Beceri Düzeyi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir.

Examining the Relationship Between Emotional Intelligence and Conflict Resolution Behavior of the 7th Grade Students According to Some Variables

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 5, 639 - 645, 13.04.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.382322

Öz

The purpose of this study is to examine the
relationship between emotional intelligence and conflict solving behavior in
term of some variables at seven grade level. The relational survey approach was
followed and the subjects (n=233) were the seven grade students of three middle
schools in Muş in the 2016-2017 academic year. Data were collected through
‘Personal Information Form’, ‘Emotional Intelligence Scale for Children’
developed by Küçükkaragöz and Kocabaş (2012) and the ‘Conflict Solving Behavior
Identify Scale’ developed by Koruklu (1998). SPSS 16.0 package program was used
for data analysis. According to the findings, there is a significant positive
relationship between emotional intelligence and conflict resolution processes
at p <0.01 level. A significant difference was found at p <0.05 between
girls and boys in terms of their emotional intelligence.    

Kaynakça

  • Acar, F.T. (2001). Duygusal Zeka Yeteneklerinin Göreve Yönelik Ve İnsana Yönelik Liderlik Davranışları İle İlişkisi: Banka Şube Müdürleri Üzerine Bir Alan Araştırması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Acar,F.(2002). Duygusal zeka ve liderlik. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Bahar Dönemi. 53-68.
  • Alver, B.(2005). Üniversite öğrencilerinin problem çözme becerileri ve akademik başarılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. VIII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. Marmara Üniversitesi, 21-23 Eylül, İstanbul.
  • Atay,K.(2002). Okul müdürlerinin duygusal zeka düzeyleri ile çatışmaları çözümleme stratejileri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 31. 335-344.
  • Atıcı, M. (2007). Primary school students’ conflict resolution strategies in Turkey. International Journal for the Advancement of Counseling, 29, 2, 83-98.
  • Austin, E. Evans, R. Goldwater ve Potte, V. (2005). A preliminary study of emotional ıntelligence, emphaty and exam performance in first year medical students. Personality and Individual Differences. 39, 1395-1405.
  • Başaran,İ.E.(1981).Denetimde ikili çatışma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 1 (14), 1301-3718.
  • Derin, R.(2006). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri Ve Denetim Odağı Düzeyleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Dökmen, Ü.(2012), Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları Ve Empati. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Erigüç, G., Eriş,H., Kabalcıoğlu,F.( 2014). Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka ve iletişim becerileri: harran üniversitesi sağlık yüksekokulu örneği. International Online Journal of Educational Sciences, 6 (2), 398-412.
  • Extremera N., Fernández-Berrocal. P., Salovey P.( 2006). Spanish version of the mayer-salovey-caruso emotional ıntelligence test (MSCEIT). Version 2.0: Reliabilities, age and gender differences,. Psicothema. 18., 42-48.
  • Gültekin, A. (2006). Psikolojik Danışmanlık Ve Rehberlik Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Erzurum.
  • Gündoğdu, R(2010). 9.sınıf öğrencilerinin çatışma çözme, öfke ve saldırganlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, (3), 257-276.
  • Goldstein, S. B. (1999). Construction and validation of a conflict communication scale. Journal of Applied Social Psychology. V. 29, I. 9, P. 1803-1832.
  • Goleman, D. (2009). İşbaşında Duygusal Zekâ (H. Balkara, Çev.). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Hotamışlı, M., Efe, D.(2015). Duygusal zekâ ve liderlik ilişkisi bağlamındaki çalışmaların bibliyometrik analiz ile incelenmesi. Çukurova üniversitesi iibf dergisi. (19), 1,101-121.
  • İsmen, A.E.(2004). Duygusal zeka ve aile işlevleri arasındaki ilişki. Sosyal bilimler dergisi. 55-75.
  • Johnson, D.W.(1997). Reaching out (Interpersonal effectiveness and self-actualization). Allyn and Bacon needham height.225-287.
  • Johnson, D. W. ve Johnson, R. T. (2004). Implementing the teaching students to be peacemakers program. Theory Into Practice.(43), 1, 68-79.
  • Karademir, T., Döşyılmaz, E., Çoban, B., Kafkas, M.E.( 2010 ). Beden eğitimi ve spor bölümü özel yetenek sınavına katılan öğrencilerde benlik saygısı ve duygusal zeka. Kastamonu Eğitim Dergisi. Cilt:18 No:2 653-674
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kayışoğlu, N.B., Doğan, İ., Çetin, M.( 2014 ). Gençlik kampı lider adaylarının duygusal zeka düzeyleri ve iletişim becerilerinin incelenmesi. Ankara Üniv Spor Bil Fak Dergisi. 12 (1), 43-50.
  • Keltikangas-Jarvinen, L. (2002). Aggressive problem-solving strategies, aggressive behaviour and social acceptance in early and late adolescence. Journal of Youth and Adolescence. (34), 279-287.
  • Koruklu, N. (1998). Arabuluculuk Eğitiminin İlköğretim Düzeyindeki Bir Grup Öğrencinin Çatışma Çözme Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Kumar, J.A., Muniandy, B.( 2012). The Influence of Demographic Profiles on Emotional Intelligence: A Study on Polytechnic Lecturers in Malaysia. International Online Journal of Educational Sciences. 4(1), 62-70.
  • Küçükkaragöz, H., Kocabaş, A. Pegem. Net. www.pegem.net/akademi/butunsempozyumbildiriler.aspx?id=1129. 19.06 2017 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Özdemir, AY., Özdemir, A.(2007). Duygusal zeka ve çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi: Üniversitede çalışan akademik ve idari personel üzerine uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 18. 367-392.
  • Rehber, E., Atıcı, M.(2009). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerine göre çatışma çözme davranışlarının incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi.18.(1).323-342.
  • Rehber, E.(2007). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerine Göre Çatışma Çözme Davranışlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üni. Sosyal Bilimler Enstitüsü.Adana.
  • Salovey, P.. & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality. 9, 185-211.
  • Saygılı, H. (2000). Problem Çözme Becerisi İle Sosyal Ve Kişisel Uyum Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Erzurum.
  • Sevindik, F., Uncu, F., Güneş Dağ, d.(2012). Sağlık yüksek okulu öğrencilerinin duygusal zeka düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. F.Ü. Sağlık Bilimleri Tıp Dergisi. 26(1).
  • Schutte S.N., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D.J., Cooper, J. T., Golden, C.J., Dornheim,L.(1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences. 25. 167-177.
  • Topşar, A.(2015). Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinde Duygusal Zeka İle Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Fatih Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tümkaya, S.& İflazoğlu, A.(1999). Ç.ü. sınıf öğretmenliği öğrencilerinin otomatik düşünce ve problem çözme düzeylerinin bazı sosyo-demografik değişkenlere göre incelenmesi. VIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde bildiri olarak sunulmuştur.
  • Türnüklü A., Şahin,İ.(2002). İlköğretim okullarında öğrenci çatışmaları ve öğretmenlerin bu çatışmalarla başaçıkma stratejileri. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. 8,(30). 283-303.
  • Yılmaz, E., Özkan, S.(2011). Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 4,(1).40-52.
  • Yu, C.-S., Sardessai, R. M. & Lu, J. (2006). Relationship of emotional ıntelligence with conflict management styles: an empirical study in china. International Journal of Management and Enterprise Development. 3(1/2), 19-29.
  • Yurdakavuştu, Y.(2012). İlköğretim Öğrencilerinde Duygusal Zeka Ve Sosyal Beceri Düzeyi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Semra Kiye 0000-0003-4414-5765

Esra Demir Bu kişi benim 0000-0003-4996-0355

Yayımlanma Tarihi 13 Nisan 2018
Kabul Tarihi 6 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Kiye, S., & Demir, E. (2018). 7. Sınıf Öğrencileri Düzeyinde Duygusal Zekâ ile Çatışma Çözme Davranışı Arasındaki İlişkinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(5), 639-645. https://doi.org/10.18506/anemon.382322

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.