Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bingöl’de Bulunan Türbeler ve Ziyaret Yerleri

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 6, 899 - 914, 02.12.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.402061

Öz

Anadolu, yüzyıllar boyunca çeşitli dinlere, inançlara ve uygarlıklara beşiklik yapmıştır. Bu bakımdan birçok kültürün harmanlandığı bir coğrafyada bulunan Anadolu’nun her köşesinde dini ve kültürel unsurları yansıtan yapıları bulmak mümkündür. Bu yapılara; Orta Asya atalar, ziyaret ve dağ kültlerinin izlerini taşıyan ve İslamiyet’in etkisiyle dini-tasavvufi bir kisveye bürünen türbeler ve ziyaretler örnek olarak gösterilebilir. Türkiye’nin her köşesinde sıkça ziyaret edilen türbeler ve ziyaretler; çocuk sahibi olmak, şifa bulmak, kısmetin açılması, dilek tutmak, adak adamak, nazardan korunmak, geçim sıkıntısından kurtulmak, mal veya mülke sahip olmak, sevap kazanmak ve günahlardan bağışlanma dilemek gibi nedenlerden dolayı halk tarafından büyük bir ilgi görmektedir. Bunların yanı sıra türbeler ve ziyaret yerlerinin kaygı ve korkulardan korunmada psikolojik bir rahatlama oluşturduğu da söylenebilir. Bu çalışmada; Bingöl’de bulunan türbeler ve ziyaret yerleri hakkında bilgiler verilecek, bu türbe ve ziyaret yerlerinin ziyaret edilme nedenleri üzerinde durulacak ve ayrıca eski inanç ve kültlerle ilişkisi üzerinde durulacaktır.

Kaynakça

  • Artun, E. (2008). Türk Halkbilimi, İstanbul: Kitabevi Yayınları.Boratav, P. N. (1999). 100 Soruda Türk Folkloru, İstanbul: Gerçek Yayınevi.Çıblak, N. (2005). Mersin Tahtacıları-Halkbilimi Araştırmaları- Ankara: Ürün Yayınları.Günay, Ü. - Güngör, H. -Taştan, V.- Sayım, H. (2001). Ziyaret Fenomeni Üzerine Bir Din Bilim Araştırması “Kayseri Örneği”, Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları.Irmak, Y. ve Taş, E. (2014). “Belçika Türk Toplumunda Ölüm ve Ölüleri Anma Geceleri”, Gençlik ve Kültürel Mirasımız Uluslararası Kongre (16-18 Mayıs 2014), Samsun, C.1, s.221-236.İnan, A. (2013). Tarihte ve Bugün Şamanizm Materyaller ve Araştırmalar, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları. Roux, J. P. (1999). Altay Türklerinde Ölüm, İstanbul: Kabalcı Yayınevi...…………..(2011). Türklerin ve Moğolların Eski Dini, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.Şahin, İ. (2008). “Göçmen Kadınların Dinî Ritüellere Katılımı: Amersfoort (Hollanda) ve Boğazlıyan Örneğinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme” (Doktora Tezi), Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Duymaz, A. ve Şahin, H. İ. (2008). “Kaz Dağlarında Dağ, Ağaç ve Ocak Kültü Üzerine İnanış ve Uygulamalar” Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.11, S.19, s.116-126.

Tombs and Religous Sights in Bingöl

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 6, 899 - 914, 02.12.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.402061

Öz

Anatolia
has been a cradle to various religions, beliefs and civilizations for
centuries. In this respect, it is possible to find structures reflecting
religious and cultural elements in every corner of Anatolia, which is located
in a geographical region where many cultures are blended. It is these
structures that carry the traces of the Central Asian ancestors, visiting and
mountain cults, and are influenced by Islam and are religious-mystical. People have
great interest in tombs and religious sights because of having children,
healing, opening up, making wishes, devoting, protecting from evil, getting rid
of livelihoods, having goods or possessions, earning rewards and forgiving
sins. We can also say that these places of visit create a psychological relief
for protection from anxiety and fear. There are many tombs and place of visit
in the central, central villages and districts of Bingöl. In this study, we
will give information about the tombs and places in Bingöl and the reasons for
visiting these tombs and places of visit.   

Kaynakça

  • Artun, E. (2008). Türk Halkbilimi, İstanbul: Kitabevi Yayınları.Boratav, P. N. (1999). 100 Soruda Türk Folkloru, İstanbul: Gerçek Yayınevi.Çıblak, N. (2005). Mersin Tahtacıları-Halkbilimi Araştırmaları- Ankara: Ürün Yayınları.Günay, Ü. - Güngör, H. -Taştan, V.- Sayım, H. (2001). Ziyaret Fenomeni Üzerine Bir Din Bilim Araştırması “Kayseri Örneği”, Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları.Irmak, Y. ve Taş, E. (2014). “Belçika Türk Toplumunda Ölüm ve Ölüleri Anma Geceleri”, Gençlik ve Kültürel Mirasımız Uluslararası Kongre (16-18 Mayıs 2014), Samsun, C.1, s.221-236.İnan, A. (2013). Tarihte ve Bugün Şamanizm Materyaller ve Araştırmalar, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları. Roux, J. P. (1999). Altay Türklerinde Ölüm, İstanbul: Kabalcı Yayınevi...…………..(2011). Türklerin ve Moğolların Eski Dini, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.Şahin, İ. (2008). “Göçmen Kadınların Dinî Ritüellere Katılımı: Amersfoort (Hollanda) ve Boğazlıyan Örneğinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme” (Doktora Tezi), Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Duymaz, A. ve Şahin, H. İ. (2008). “Kaz Dağlarında Dağ, Ağaç ve Ocak Kültü Üzerine İnanış ve Uygulamalar” Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.11, S.19, s.116-126.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yılmaz Irmak 0000-0003-1948-4132

Yayımlanma Tarihi 2 Aralık 2018
Kabul Tarihi 9 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Irmak, Y. (2018). Bingöl’de Bulunan Türbeler ve Ziyaret Yerleri. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(6), 899-914. https://doi.org/10.18506/anemon.402061

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.