Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of the Mathematical Modelling Skills of Pre-service Science Teachers

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: STEMES’18, 87 - 93, 16.12.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.463533

Öz

The aim of this study is to examine the solving skills for the
mathematical modelling activities of the pre-service science teachers in terms
of modelling process. Case study among the qualitative research methods has
been applied for this purpose. The study has been carried out with 20
pre-service science teachers, and the purposive sampling has been implemented
in determining the participants. “To jump or not to jump” and “Balanced
nutrition of dairy cattle” activities developed by Erbaş et al. (2016) have
been used as the data collection instrument. The obtained data have been
analyzed through the descriptive analysis method. As a result of the analysis, it
has been determined that the pre-service teachers have had difficulty in all
the steps of mathematical modelling. It is necessary to relate mathematics to
other disciplines and to cooperate with the teachers in other disciplines so
that mathematical modelling is applied at the desired level. Therefore,
mathematical modelling activities can be included not only in mathematics
courses but also in other courses related to mathematics, and the
interdisciplinary studies can be conducted by starting from the primary school.

Kaynakça

  • Banks, F., & Barlex, D. (2014). Teaching STEM in the secondary school: How teachers and schools can meet the challenge. London: Routledge.
  • Başkan Takaoğlu, Z., & Alev, N. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının matematiksel modelleme yapabilme becerilerinin gelişimi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 122-160.
  • Bukova Güzel, E. (Ed.) (2016). Matematik eğitiminde matematiksel modelleme: araştırmacılar, eğitimciler ve öğrenciler için. Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (M. Bütün, & S. B. Demir, Çev.) Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Doruk, B. K. (2010). Matematiği günlük yaşama transfer etmede matematiksel modellemenin etkisi. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Duran, M., Doruk, M., & Kaplan, A. (2016). Matematik öğretmeni adaylarının matematiksel modelleme süreçleri: kaplumbağa paradoksu örneği. Cumhuriyet International Journal of Education, 5(4), 55-71.
  • English, Lyn D. (2008). Mathematical modeling: linking mathematics, science and artsin the primary curriculum. In: 2nd International Symposium on Mathematics and its Connections to the Arts and Sciences (MACAS2), 29 - 31 May 2007, Odense, Denmark.
  • Erbaş, A. K., Kertil, M., Çetinkaya, B., Çakıroğlu, E., Alacacı, C., & Baş, S. (2014). Matematik eğitiminde matematiksel modelleme: Temel kavramlar ve farklı yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1-21.
  • Erbaş, K. A., Çetinkaya, B., Alacacı, C., Çakırğolu, E., Aydoğan Yenmez, A., Şen Zeytun, A. vd. (2016). Lise matematik konuları için günlük hayattan modelleme soruları. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi.
  • Guerrero-Ortiz, C., & Mena-Lorca, J. (2017). Modelling task design: science teachers’ view. In: Mathematical Modelling and Applications, (pp. 389-398). Springer, Cham.
  • Heilio, M. (2011). Modelling and the educational challenge in industrial mathematics. In Trends in Teachingand Learning of Mathematical Modelling, (pp. 479-488). Springer, Dordrecht.
  • Herget, W., & Torres-Skoumal, M. (2007). Picture (im) perfectmathematics!.In W. Blum, P. L. Galbraith, H. W. Hennand M. Niss (Eds.), Modelling and applications in mathematics education: 14 th ICMI Study (pp. 379-386). New York: Springer.
  • Hıdıroğlu, Ç.N., Tekin Dede, A., Kula, S., & Bukova Güzel, E. (2014). Öğrencilerin kuyrukluyıldız problemi’ne ilişkin çözüm yaklaşımlarının matematiksel modelleme süreciçerçevesinde incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,1,1-17.
  • Kertil, M. (2008). Matematik öğretmen adaylarının problem çözme becerilerinin modelleme sürecinde incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma. Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. (Çev. Editörü: Selahattin Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Michelsen, C. (2006). Functions: a modelling tool in mathematics and science. ZDM, 38(3), 269-280.
  • Mrayyan, S. (2016). How todevelop teachers’ mathematic almolding teaching skills. Journal of Education and Practice, 7(12), 119–123.
  • Özer Keskin, Ö. (2008). Ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel modelleme yapabilme becerilerinin geliştirilmesi üzerine bir araştırma. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Romberg, T. A., Carpenter, T. P., & Kwako, J. (2005). Standards-based reform and teaching for understanding. In: T. A. Romberg, T. P. Carpenter, & F. Dremock (Eds.), Understanding mathematics and science matters. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Spandaw, J. (2011). Practicalknowledge of research mathematicians, scientists, and engineers about the teaching of modelling. In Trends in teaching and learning of mathematical modelling (pp. 679-688). Springer, Dordrecht.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, B., (2016). 7. Sınıf fen bilimleri dersine entegre edilmiş fen teknoloji mühendislik matematik (STEM) uygulamaları ve tam öğrenmenin etkilerinin incelenmesi. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniersitesi.
  • Yıldırım, B., & Türk, C. (2018). Pre-service primaryschoolteachers’ views about STEM education: an applied study. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 195-213.

Fen Bilgisi Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Modelleme Becerilerinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: STEMES’18, 87 - 93, 16.12.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.463533

Öz

Bu
çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmeni adaylarının matematiksel modelleme
etkinliklerini çözme becerilerinin modelleme süreci bağlamında incelenmesidir.
Bu amaçla nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır.
Çalışma 20 fen bilgisi öğretmen adayı ile yürütülmüştür ve katılımcıların
belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Verilerin toplanması
Erbaş vd.’nin (2016) düzenledikleri “Atlamak ya da atlamamak!” ve “Süt
ineklerinin dengeli beslenmesi?” etkinlikleri ile gerçekleştirilmiştir. Elde
edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Analizler
sonucunda, öğretmen adaylarının matematiksel modellemenin tüm basamaklarında
zorlandıkları tespit edilmiştir. Matematiksel modellemenin istenilen düzeyde
uygulanması için matematiğin diğer disiplinlerle ilişkilendirilmesi ve diğer
disiplinlerdeki öğretmenlerle de işbirliğinin yapılması gerekmektedir. Bu
yüzden, matematiksel modelleme etkinliklerine sadece matematik derslerinde
değil, matematikle ilişkili diğer derslerde de yer verilmesi sağlanabilir ve
disiplinler arası çalışmalar ilkokuldan başlamak üzere yapılabilir.

Kaynakça

  • Banks, F., & Barlex, D. (2014). Teaching STEM in the secondary school: How teachers and schools can meet the challenge. London: Routledge.
  • Başkan Takaoğlu, Z., & Alev, N. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının matematiksel modelleme yapabilme becerilerinin gelişimi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 122-160.
  • Bukova Güzel, E. (Ed.) (2016). Matematik eğitiminde matematiksel modelleme: araştırmacılar, eğitimciler ve öğrenciler için. Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (M. Bütün, & S. B. Demir, Çev.) Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Doruk, B. K. (2010). Matematiği günlük yaşama transfer etmede matematiksel modellemenin etkisi. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Duran, M., Doruk, M., & Kaplan, A. (2016). Matematik öğretmeni adaylarının matematiksel modelleme süreçleri: kaplumbağa paradoksu örneği. Cumhuriyet International Journal of Education, 5(4), 55-71.
  • English, Lyn D. (2008). Mathematical modeling: linking mathematics, science and artsin the primary curriculum. In: 2nd International Symposium on Mathematics and its Connections to the Arts and Sciences (MACAS2), 29 - 31 May 2007, Odense, Denmark.
  • Erbaş, A. K., Kertil, M., Çetinkaya, B., Çakıroğlu, E., Alacacı, C., & Baş, S. (2014). Matematik eğitiminde matematiksel modelleme: Temel kavramlar ve farklı yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1-21.
  • Erbaş, K. A., Çetinkaya, B., Alacacı, C., Çakırğolu, E., Aydoğan Yenmez, A., Şen Zeytun, A. vd. (2016). Lise matematik konuları için günlük hayattan modelleme soruları. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi.
  • Guerrero-Ortiz, C., & Mena-Lorca, J. (2017). Modelling task design: science teachers’ view. In: Mathematical Modelling and Applications, (pp. 389-398). Springer, Cham.
  • Heilio, M. (2011). Modelling and the educational challenge in industrial mathematics. In Trends in Teachingand Learning of Mathematical Modelling, (pp. 479-488). Springer, Dordrecht.
  • Herget, W., & Torres-Skoumal, M. (2007). Picture (im) perfectmathematics!.In W. Blum, P. L. Galbraith, H. W. Hennand M. Niss (Eds.), Modelling and applications in mathematics education: 14 th ICMI Study (pp. 379-386). New York: Springer.
  • Hıdıroğlu, Ç.N., Tekin Dede, A., Kula, S., & Bukova Güzel, E. (2014). Öğrencilerin kuyrukluyıldız problemi’ne ilişkin çözüm yaklaşımlarının matematiksel modelleme süreciçerçevesinde incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,1,1-17.
  • Kertil, M. (2008). Matematik öğretmen adaylarının problem çözme becerilerinin modelleme sürecinde incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma. Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. (Çev. Editörü: Selahattin Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Michelsen, C. (2006). Functions: a modelling tool in mathematics and science. ZDM, 38(3), 269-280.
  • Mrayyan, S. (2016). How todevelop teachers’ mathematic almolding teaching skills. Journal of Education and Practice, 7(12), 119–123.
  • Özer Keskin, Ö. (2008). Ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel modelleme yapabilme becerilerinin geliştirilmesi üzerine bir araştırma. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Romberg, T. A., Carpenter, T. P., & Kwako, J. (2005). Standards-based reform and teaching for understanding. In: T. A. Romberg, T. P. Carpenter, & F. Dremock (Eds.), Understanding mathematics and science matters. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Spandaw, J. (2011). Practicalknowledge of research mathematicians, scientists, and engineers about the teaching of modelling. In Trends in teaching and learning of mathematical modelling (pp. 679-688). Springer, Dordrecht.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, B., (2016). 7. Sınıf fen bilimleri dersine entegre edilmiş fen teknoloji mühendislik matematik (STEM) uygulamaları ve tam öğrenmenin etkilerinin incelenmesi. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniersitesi.
  • Yıldırım, B., & Türk, C. (2018). Pre-service primaryschoolteachers’ views about STEM education: an applied study. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 195-213.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Demet Deniz 0000-0001-9310-5482

Bekir Yıldırım 0000-0002-5374-4025

Yayımlanma Tarihi 16 Aralık 2018
Kabul Tarihi 26 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: STEMES’18

Kaynak Göster

APA Deniz, D., & Yıldırım, B. (2018). Fen Bilgisi Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Modelleme Becerilerinin İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(STEMES’18), 87-93. https://doi.org/10.18506/anemon.463533

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.