Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 2, 11 - 19, 30.08.2018

Öz

Kaynakça

  • Akar, A., Keskiner,C., (1978). Türk süsleme sanatında desen ve motif. İstanbul: Tercüman Sanat Ve Kültür Yayınları.
  • Alptekin, C., (1989). Türkiye selçukluları, ss.209-407, In: Doğuştan Günümüze Büyük İslam tarihi, (Edtr: K. Seyithanoğlu). İstanbul: Çağ yayınları.
  • Arseven, C. E., (1965). Kabara, ss:884-885. Sanat Ansiklopedisi, C.II. İstanbul: Millî Eğitim Yayınları,
  • Bakırer, Ö.,Caner, Ç.,(2009). Anadolu Selçuklu Dönemi Yapılarından Medrese ve Camilerinde Portal, Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (10):13-31.
  • Bayburtluoğlu, Z., (1978). Anadolu Selçuklu Devri Büyük Programlı Yapılarda Ön Yüz Düzeni. Vakıflar Dergisi, (11):67-107.
  • Çetin, O., (2002). İskanlarla anadolu’nun türk vatanı haline gelmesi, ss260-269. In: Türkler 6 (Edtr: H. C. Güzel, K. Çiçek, S. Koca). Ankara: Yeni Türkiye Yayınları.
  • Divriği Ulu Camii ve Darüşşifası, Cennet Taç Kapısı, T.C. Divriği Kaymakamlığı, (Wep sayfası: http://www.divrigiulucamii.com/tr/Cennet_Kapi_4.html), (Erişim Tarihi: 24.01.2018).
  • Doğan, Ş. N., Yazar, T., (2013). Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Mimari Süslemesinde Küre, Küre ve Koni Kesiti/Kabara ,Rozet. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (19):221-244.
  • Doğan, Ş. N., (2010a). Konya Sırçalı /Muslihiye Medresesi Taçkapı Bezemeleri. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (12):127-162.
  • Doğan, Ş. N., (2010b). Selçuklu Döneminde Siyasi ve Bani Kimliği İle Mübarizeddin Ertokuş. Edebiyat Fakültesi Dergisi, 27(1):231-251.
  • Durukan, A., (2002) .“Anadolu Selçuklu Dönemi Portallerinde Biçim ve Estetik”, Uluslararası Sanat Tarihi Sempozyumu –Prof. Dr. Gönül Öney’e Armağan 10-13 Ekim 2001, Bildiriler, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İzmir, s. 265.
  • Gevher Nesibe Darüşşifası, (1205-1206) Taç Kapısı, Karatay Kervansarayı (1240) Taç Kapısı, Kayseriden biz, (Wep sayfası: http://kayseriden.biz/icerik.asp?ICID=217), (Erişim,10.02.2018).
  • Hasol, D., (1979). Ansiklopedik mimarlık sözlüğü. İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları.
  • Konya Sırçalı Medrese Taç kapısı(Wep sayfası:https://okuryazarim.com/konya-sircali-medrese/),(Erişim,12.01.2018).
  • Kuban, D.,(1981). 100 Soruda türkiye sanatı tarihi. İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Merçil, E.,(2002). Türkiye selçukluları, ss503-529. In: Türkler 6 (Edtr: H. C. Güzel, K. Çiçek, S. Koca)., Ankara: Yeni Türkiye Yayınları.
  • Odabaşı, Z, (2016). Karatay Medresesi’nin Biçimlendirilmesi ve Mimari Anlam Boyutu, USAD, (5): 253-270 ISSN: 2548-0154.
  • Ödekan, A., (1988). Taç kapılar, ss521-529, In: Mimarbaşı Koca Sinan Yaşadığı Çağ ve Eserleri 1.(Edtr: S. Bayram). İstanbul: Vakıflar Genel Müdürlüğü.
  • Ögel, S., (1987). Anadolu selçukluları’nın taş tezniyatı, Ankara:Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Tuncer, C. O., (1982). Birkaç Selçuklu Taç kapısında Geometrik Araştırmalar, Vakıflar dergisi, (XVI):61-77.
  • Tuncer, C. O., (1981).Orantı ve Modül Üzerine Selçuklu Yapılarından Bazı Örnekler, Vakıflar Dergisi, XIII:449-488.
  • Ülken H. Z., (1924). Anadoluda Dini Ruhiyat Müşahedeleri, Mihrab Mecmuası.(13-14)1340-1924.
  • Ünal, H., R., (1982). Osmanlı Öncesi Anadolu-Türk Mimarisinde Taçkapılar, E.Ü. Edebiyat Fakültesi Yayınları No:14, İzmir.
  • Zarif, M., (1980). Selçuklular, ss.282-331. Türk Ansiklopedisi, C.XXVIII, Ankara: Milli Eğitim Basım Evi.

Selçuklu Portallerinin Günümüz Cephe Elemanı Olarak Kullanılması ‘Konya Örneği’

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 2, 11 - 19, 30.08.2018

Öz

Anadolu Müslüman Türklerin gelmesiyle birlikte
bölge  kültürel, sosyo-ekonomik gibi  her alanda gelişmeye ve şekillenemeye
başlamıştır. Türkler, Orta Asya(Türkistan) bölgesinden miras olarak
getirdikleri ve Anadolu’da karşılaştıkları kültürün sentezinden Anadolu Türk
sanatı ve kültürü meydana getirmişlerdir. XI.yy. dan itibaren Selçuklu
Devletinin kurulmasıyla birlikte Türkler bu coğrafyada kültürlerini yüzlerce
mimari yapı, kilim, halı gibi ev eşyaları, giyim ve aksesuarlar gibi bir çok
eserlerle örf adet ve kültürlerini günümüze kadar ulaştırmayı başarmışlardır.
Özellikle mimari eserlerindeki geometrik ve bitkisel tezyinatları, mekan
kurguları, kullandığı mimari öğeler ve oranları sevilerek ve benimsenerek XI.
yy dan XXI. yy. kadar yaşantımızın (giyim, aksesuar, mimari, sanat) her
alanında kullanılmaya devam etmiştir. Bu çalışmada Selçuklu Dönemi anıtsal
mimari yapılarında kullanılan (geometrik-bitkisel motif ve mimari öğelerin)
morfolojik bir yaklaşım ile analizi benimsenmiştir. Bu bağlamda cephe
uygulamalarında, taç kapıların (portallerin) kütle-form etkisi, desen-motif
etkisi, malzeme-biçim etkisi, renk-doku etkisi açılarından irdeleme
yapılmıştır.

Kaynakça

  • Akar, A., Keskiner,C., (1978). Türk süsleme sanatında desen ve motif. İstanbul: Tercüman Sanat Ve Kültür Yayınları.
  • Alptekin, C., (1989). Türkiye selçukluları, ss.209-407, In: Doğuştan Günümüze Büyük İslam tarihi, (Edtr: K. Seyithanoğlu). İstanbul: Çağ yayınları.
  • Arseven, C. E., (1965). Kabara, ss:884-885. Sanat Ansiklopedisi, C.II. İstanbul: Millî Eğitim Yayınları,
  • Bakırer, Ö.,Caner, Ç.,(2009). Anadolu Selçuklu Dönemi Yapılarından Medrese ve Camilerinde Portal, Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (10):13-31.
  • Bayburtluoğlu, Z., (1978). Anadolu Selçuklu Devri Büyük Programlı Yapılarda Ön Yüz Düzeni. Vakıflar Dergisi, (11):67-107.
  • Çetin, O., (2002). İskanlarla anadolu’nun türk vatanı haline gelmesi, ss260-269. In: Türkler 6 (Edtr: H. C. Güzel, K. Çiçek, S. Koca). Ankara: Yeni Türkiye Yayınları.
  • Divriği Ulu Camii ve Darüşşifası, Cennet Taç Kapısı, T.C. Divriği Kaymakamlığı, (Wep sayfası: http://www.divrigiulucamii.com/tr/Cennet_Kapi_4.html), (Erişim Tarihi: 24.01.2018).
  • Doğan, Ş. N., Yazar, T., (2013). Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Mimari Süslemesinde Küre, Küre ve Koni Kesiti/Kabara ,Rozet. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (19):221-244.
  • Doğan, Ş. N., (2010a). Konya Sırçalı /Muslihiye Medresesi Taçkapı Bezemeleri. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (12):127-162.
  • Doğan, Ş. N., (2010b). Selçuklu Döneminde Siyasi ve Bani Kimliği İle Mübarizeddin Ertokuş. Edebiyat Fakültesi Dergisi, 27(1):231-251.
  • Durukan, A., (2002) .“Anadolu Selçuklu Dönemi Portallerinde Biçim ve Estetik”, Uluslararası Sanat Tarihi Sempozyumu –Prof. Dr. Gönül Öney’e Armağan 10-13 Ekim 2001, Bildiriler, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İzmir, s. 265.
  • Gevher Nesibe Darüşşifası, (1205-1206) Taç Kapısı, Karatay Kervansarayı (1240) Taç Kapısı, Kayseriden biz, (Wep sayfası: http://kayseriden.biz/icerik.asp?ICID=217), (Erişim,10.02.2018).
  • Hasol, D., (1979). Ansiklopedik mimarlık sözlüğü. İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları.
  • Konya Sırçalı Medrese Taç kapısı(Wep sayfası:https://okuryazarim.com/konya-sircali-medrese/),(Erişim,12.01.2018).
  • Kuban, D.,(1981). 100 Soruda türkiye sanatı tarihi. İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Merçil, E.,(2002). Türkiye selçukluları, ss503-529. In: Türkler 6 (Edtr: H. C. Güzel, K. Çiçek, S. Koca)., Ankara: Yeni Türkiye Yayınları.
  • Odabaşı, Z, (2016). Karatay Medresesi’nin Biçimlendirilmesi ve Mimari Anlam Boyutu, USAD, (5): 253-270 ISSN: 2548-0154.
  • Ödekan, A., (1988). Taç kapılar, ss521-529, In: Mimarbaşı Koca Sinan Yaşadığı Çağ ve Eserleri 1.(Edtr: S. Bayram). İstanbul: Vakıflar Genel Müdürlüğü.
  • Ögel, S., (1987). Anadolu selçukluları’nın taş tezniyatı, Ankara:Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Tuncer, C. O., (1982). Birkaç Selçuklu Taç kapısında Geometrik Araştırmalar, Vakıflar dergisi, (XVI):61-77.
  • Tuncer, C. O., (1981).Orantı ve Modül Üzerine Selçuklu Yapılarından Bazı Örnekler, Vakıflar Dergisi, XIII:449-488.
  • Ülken H. Z., (1924). Anadoluda Dini Ruhiyat Müşahedeleri, Mihrab Mecmuası.(13-14)1340-1924.
  • Ünal, H., R., (1982). Osmanlı Öncesi Anadolu-Türk Mimarisinde Taçkapılar, E.Ü. Edebiyat Fakültesi Yayınları No:14, İzmir.
  • Zarif, M., (1980). Selçuklular, ss.282-331. Türk Ansiklopedisi, C.XXVIII, Ankara: Milli Eğitim Basım Evi.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bilgehan Yılmaz Çakmak

Murat Şahin

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2018
Kabul Tarihi 22 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz Çakmak, B., & Şahin, M. (2018). Selçuklu Portallerinin Günümüz Cephe Elemanı Olarak Kullanılması ‘Konya Örneği’. Artium, 6(2), 11-19.

Artium is an OAJ supported by Hasan Kalyoncu University

Open access articles in Artium are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDeriatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0). 

28842https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/