Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GELECEĞE YÖN VEREN KODLAMA BİLİMİ VE KODLAMA ÖĞRENMEDE KULLANILABİLECEK BAZI YÖNTEMLER

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 5, 24 - 41, 31.05.2018

Öz

Geleceğe yön veren en önemli araçlardan biri olan kodlama, bugün gelinen noktada yabancı dil öğrenmek kadar gerekli ve önemli bir unsurdur. Bilişimin etkisini giderek artırdığı günümüzde kodlama öğrenmenin gerekliliği de giderek artmaktadır. Teknoloji çağı olarak da adlandırılan 21.yy da bir şeyler üretebilmek adına kodlama öğrenmeye küçük yaşlarda başlamak gelecekte gerek iş imkânları gerekse ekonomiye katkı anlamında çeşitli avantajlar sağlayabilecektir. Kodlama, yaşadığımız dönemin dijitalleşmesi sürecinde etrafımızda olup biteni anlamak adına da önemli bir alandır. Kodlama; karar verme aşamasında doğru karar verilmesine yardımcı olan ve yüksek yaşam standartlarına ulaşılmasını sağlayan bir araçtır. Bu araç; dijital birçok ürünü bilinçli bir şekilde tüketmek aynı zamanda faydalı ürünler üretebilmek için gereklidir. Hangi yaşta olursa olsun kodlama öğrenmek ya da kodlama mantığına sahip olabilmek geleceğe hazırlanmak adına büyük bir yatırım olacaktır. Böylece bilişim uygulamalarını tüketen değil üreten toplumun temelleri atılabilecektir. Ayrıca kodlama bilgi ve becerisine sahip olmak; mevcut veya ortaya çıkabilecek bir problemin en kısa yoldan nasıl çözülebileceğini belirlemek matematik, fizik, sağlık, üretim vb. birçok alanda da beceriler kazanılması bakımından oldukça önemlidir. Pek çok gelişmiş ülkede eğitimin önemli bir parçası haline gelmiş olan kodlama eğitiminin çok küçük yaşlarda başlaması gerektiği düşünülmektedir. Gelecekte yerli yazılımların başarısından söz edebilmek aynı zamanda teknoloji çağının bir parçası olabilmek için ülkemizde de erken yaşlarda kodlama mantığının çocuklara kazandırılması gerekmektedir. Bu çalışmada kodlama yapabilmenin faydalarına değinilerek kodlama öğrenmenin gerekliliği vurgulanmıştır. Kodlama öğretici olarak özellikle de çocukların oyun oynayarak kodlamayı öğrenebileceği Scratch, Code.org, Google Blockly gibi açık kaynaklı platformlar ele alınmış, bu platformlar kodlamayı yeni öğrenmek isteyenlerin veya çocuklarına kodlama öğretmek isteyen ebeveynlerin faydalanabilmesi için incelenerek sunulmuştur.

Kaynakça

  • DEMİRER, Veysel. SAK, Nurcan. (2016). “Dünyada Ve Türkiye'de Programlama Eğitimi Ve Yeni Yaklaşımlar”, Eğitimde Kuram ve Uygulama, Cilt:12, Sayı:3, Sayfa:521-546.
  • KAPLANÇALI, Uğur Tevfik. DEMİRKOL, Zafer. (2017). “Teaching Coding to Children: A Methodology for Kids 5+”, International Journal of Elementary Education, Volume:6, Issue:4, Page:32-37.
  • KEÇECİ, Gonca. ALAN, Burcu. KIRBAĞ ZENGİN, Fikriye. (2016). “Eğitsel Bilgisayar Oyunları Destekli Kodlama Öğrenimine Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması”, Education Sciences (NWSAES), Cilt:11, Sayı:3, Sayfa:184-194.
  • OLUK, Ali. KORKMAZ, Özgen. OLUK, Hayriye Ayşe. (2018). “Scratch’ın 5. Sınıf Öğrencilerinin Algoritma Geliştirme ve Bilgi-İşlemsel Düşünme Becerilerine Etkisi”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, Volume:9, Issue:1, Page:54-71.
  • RESNICK, Mitchel.MALONEY, John. MONROY-HERNANDEZ, Andrés. RUSK, Natalie. EASTMOND, Evelyn. BRENNAN, Karen. MILLNER, Amon. ROSENBAUM, Eric. SILVER, Jay. SILVERMAN, Brain. KAFAI, Yasmin. (2009). “Scratch: Programming for All”, Communications Of The Acm, Volume:52, Issue:11, Page:60-67.
  • SAYIN, Zehra. SEFEROĞLU, S. Sadi. (2016). “Yeni Bir 21. Yüzyıl Becerisi Olarak Kodlama Eğitimi ve Kodlamanın Eğitim Politikalarına Etkisi”, XVIII. Akademik Bilişim Konferansı, Sayfa:1-7.
  • SHIN, Seungki. PARK, Phanwoo. BAE, Youngkwon. (2013). “The Effects of an Information-Technology Gifted Program on Friendship Using Scratch Programming Language and Clutter”, International Journal of Computer and Communication Engineering, Volume:2, Issue:3, Page:246-249. TAYLOR, Merilyn. HARLOW, Ann. FORRET, Michael. (2010). “Using a Computer Programming Environment and an Interactive Whiteboard to Investigate Some Mathematical Thinking”, Procedia Social and Behavioral Sciences 8, Page: 561-570.
  • WILLIAMS, Lawrence. CERNOCHOVA, Miroslava. (2013). “Literacy from Scratch”, X World Conference on Computers in Education, Page:17-27.
  • WING, Jeannette M. (2006). “Computational Thinking”, Communıcatıons Of The Acm, Volume:49, Issue:3 Page:33-35.
  • YECAN, Esra. ÖZÇINAR, Hüseyin. TANYERİ, Tayfun. (2017). “Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Görsel Programlama Öğretimi Deneyimleri”, Elementary Education Online, Cilt:16, Sayı:1, Sayfa:377-393.
  • “Blockly Oyunlar:Labirent”, Google Blockly, Web, https://blockly-games.appspot.com/maze?lang= tr&level=4&skin=0 [Erişim Tarihi: 10 Haziran 2018].
  • “Code Studio’da Öğrenin”, Code, Web, https://studio.code.org/s/course2/stage/8/puzzle/5 [Erişim Tarihi: 10 Haziran 2018].
  • “CodeMonkey ile kodlama daha anlaşılır, daha eğlenceli”, Kodlamaker, 28 Ekim 2015, Web, http://www.kodlamaker.com/?p=433 [Erişim Tarihi: 10 Haziran 2018].
  • “Digital transformation”, European Commission, Web, http://ec.europa.eu/growth/industry/policy/ digital-transformation_en [Erişim Tarihi: 10 Haziran 2018].
  • “Geleceğin Yazılımcılarını Yetiştiriyoruz”, Bilge Adam Akademi, Web, http://www.bilgeadam.com/aka demi/Pdfs/Kodlama.pdf [Erişim Tarihi: 6 Haziran 2018].
  • “Google Blockly İle Çocuklar İçin Kodlama”, Esma Çukurbaşı Çalışır, 8 Eylül 2016, Web, https://esma calisir.com/2016/09/08/google-blockly-ile-cocuklar-icin-kodlama/ [Erişim Tarihi: 9 Haziran 2018].
  • “Kodlama Nedir ?”, Nedir Kimdir Bilgilen, Web, http://www.nedirkimdirbilgilen.com/2017/12/kodlama-nedir-nasl-yaplr-yararlar.html [Erişim Tarihi: 7 Haziran 2018].
  • “Kodlama Nedir? Neden Önemlidir?”, Fidanay Koçluk, Web, https://www.fidanaykocluk.com /blog/ kodlama-nedir-neden-onemlidir [Erişim Tarihi: 7 Haziran 2018]
  • “Kodlama Nedir?”, Bilgisayar Bilimi, Web, http://bilgisayarbilimi.net/kodlama-nedir/ [Erişim Tarihi: 8 Haziran 2018].
  • “Kodlamaya Nereden Başlamalı?”, Eğitimde Teknolojinin Kullanımı, Web, https://www.egitimbilisim. net/kodlama-e287itimi.html [Erişim Tarihi: 9 Haziran 2018].
  • “Learn how to code by playing a game”, CodeCombat, Web, https://codecombat.com/play/level/ dungeons-of-kithgard? [Erişim Tarihi: 10 Haziran 2018].
  • “Neden Kodlama?”, Kodlama Atolyesi, Web, http://kodlamaatolyesi.com/neden-kodlama/ [Erişim Tarihi: 8 Haziran 2018].
  • “Onuncu Kalkınma Planı (2014-2018)”, Türkiye Cumhuriyeti Kalkınma Bakanlığı, Web, http://www.kalkinma.gov.tr/Lists/Kalknma%20Planlar/Attachments/12/Onuncu_Kalkınma_Planı.pdf [Erişim Tarihi: 10 Haziran 2018].
  • “Oyun Oynayarak Python Öğren! – CodeCombat”, PythonTürkiye, Web, https://www.python.tc/oyun-oynayarak-python-ogren-codecombat/ [Erişim Tarihi: 8 Haziran 2018].
  • “Öğrenmek için kod ve kodlamayı öğrenme”, Teknolugat, 19 Nisan 2017, Web, https://www.teknolugat.com/ogrenmek-icin-kod-ve-kodlamayi-ogrenme/ [Erişim Tarihi: 7 Haziran 2018].
  • “Programlama Dilleri”, Algoritma & Yazılım, Web, http://algoritma-programlama.blogspot.com/2013/ 11/programlama-dilleri.html [Erişim Tarihi: 6 Haziran 2018].
  • “Programlama Dilleri”, Geleceğin Bilişimcisi, Web, http://www.geleceginbilisimcisi.com/kodlama-nedir-programlama-ve-2018in-en-populer-programlama-dilleri/ [Erişim Tarihi: 3 Haziran 2018].
  • “Scratch Eğitimi Ders Notları”, TÜBİTAK Bilişim ve Bilgi Güvenliği İleri Teknolojiler Araştırma Merkezi Ulusal Elektronik Ve Kriptoloji Araştırma Enstitüsü Matematiksel Ve Hesaplamalı Bilimler Birimi, Web, http://uekae.bilgem.tubitak.gov.tr/sites/images/scratch-kitabi.pdf [Erişim Tarihi: 1 Haziran 2018]
  • “Scratch Project Editor”, Scratch, Web, https://scratch.mit.edu/projects/editor/?tip_bar=home [Erişim Tarihi: 10 Haziran 2018].
  • “Shaping the Digital Single Market”, Digital Single Market, Web, https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/policies/shaping-digital-single-market [Erişim Tarihi: 10 Haziran 2018].
  • “TIOBE Index for May 2018”, TIOBE, Web, https://www.tiobe.com/tiobe-index/ [Erişim Tarihi: 9 Haziran 2018].
  • “Python Hakkında”, https://belgeler.yazbel.com/python-istihza/python_hakkinda.html#python-nedir [Erişim Tarihi: 12.06.2018
Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 5, 24 - 41, 31.05.2018

Öz

Kaynakça

  • DEMİRER, Veysel. SAK, Nurcan. (2016). “Dünyada Ve Türkiye'de Programlama Eğitimi Ve Yeni Yaklaşımlar”, Eğitimde Kuram ve Uygulama, Cilt:12, Sayı:3, Sayfa:521-546.
  • KAPLANÇALI, Uğur Tevfik. DEMİRKOL, Zafer. (2017). “Teaching Coding to Children: A Methodology for Kids 5+”, International Journal of Elementary Education, Volume:6, Issue:4, Page:32-37.
  • KEÇECİ, Gonca. ALAN, Burcu. KIRBAĞ ZENGİN, Fikriye. (2016). “Eğitsel Bilgisayar Oyunları Destekli Kodlama Öğrenimine Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması”, Education Sciences (NWSAES), Cilt:11, Sayı:3, Sayfa:184-194.
  • OLUK, Ali. KORKMAZ, Özgen. OLUK, Hayriye Ayşe. (2018). “Scratch’ın 5. Sınıf Öğrencilerinin Algoritma Geliştirme ve Bilgi-İşlemsel Düşünme Becerilerine Etkisi”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, Volume:9, Issue:1, Page:54-71.
  • RESNICK, Mitchel.MALONEY, John. MONROY-HERNANDEZ, Andrés. RUSK, Natalie. EASTMOND, Evelyn. BRENNAN, Karen. MILLNER, Amon. ROSENBAUM, Eric. SILVER, Jay. SILVERMAN, Brain. KAFAI, Yasmin. (2009). “Scratch: Programming for All”, Communications Of The Acm, Volume:52, Issue:11, Page:60-67.
  • SAYIN, Zehra. SEFEROĞLU, S. Sadi. (2016). “Yeni Bir 21. Yüzyıl Becerisi Olarak Kodlama Eğitimi ve Kodlamanın Eğitim Politikalarına Etkisi”, XVIII. Akademik Bilişim Konferansı, Sayfa:1-7.
  • SHIN, Seungki. PARK, Phanwoo. BAE, Youngkwon. (2013). “The Effects of an Information-Technology Gifted Program on Friendship Using Scratch Programming Language and Clutter”, International Journal of Computer and Communication Engineering, Volume:2, Issue:3, Page:246-249. TAYLOR, Merilyn. HARLOW, Ann. FORRET, Michael. (2010). “Using a Computer Programming Environment and an Interactive Whiteboard to Investigate Some Mathematical Thinking”, Procedia Social and Behavioral Sciences 8, Page: 561-570.
  • WILLIAMS, Lawrence. CERNOCHOVA, Miroslava. (2013). “Literacy from Scratch”, X World Conference on Computers in Education, Page:17-27.
  • WING, Jeannette M. (2006). “Computational Thinking”, Communıcatıons Of The Acm, Volume:49, Issue:3 Page:33-35.
  • YECAN, Esra. ÖZÇINAR, Hüseyin. TANYERİ, Tayfun. (2017). “Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Görsel Programlama Öğretimi Deneyimleri”, Elementary Education Online, Cilt:16, Sayı:1, Sayfa:377-393.
  • “Blockly Oyunlar:Labirent”, Google Blockly, Web, https://blockly-games.appspot.com/maze?lang= tr&level=4&skin=0 [Erişim Tarihi: 10 Haziran 2018].
  • “Code Studio’da Öğrenin”, Code, Web, https://studio.code.org/s/course2/stage/8/puzzle/5 [Erişim Tarihi: 10 Haziran 2018].
  • “CodeMonkey ile kodlama daha anlaşılır, daha eğlenceli”, Kodlamaker, 28 Ekim 2015, Web, http://www.kodlamaker.com/?p=433 [Erişim Tarihi: 10 Haziran 2018].
  • “Digital transformation”, European Commission, Web, http://ec.europa.eu/growth/industry/policy/ digital-transformation_en [Erişim Tarihi: 10 Haziran 2018].
  • “Geleceğin Yazılımcılarını Yetiştiriyoruz”, Bilge Adam Akademi, Web, http://www.bilgeadam.com/aka demi/Pdfs/Kodlama.pdf [Erişim Tarihi: 6 Haziran 2018].
  • “Google Blockly İle Çocuklar İçin Kodlama”, Esma Çukurbaşı Çalışır, 8 Eylül 2016, Web, https://esma calisir.com/2016/09/08/google-blockly-ile-cocuklar-icin-kodlama/ [Erişim Tarihi: 9 Haziran 2018].
  • “Kodlama Nedir ?”, Nedir Kimdir Bilgilen, Web, http://www.nedirkimdirbilgilen.com/2017/12/kodlama-nedir-nasl-yaplr-yararlar.html [Erişim Tarihi: 7 Haziran 2018].
  • “Kodlama Nedir? Neden Önemlidir?”, Fidanay Koçluk, Web, https://www.fidanaykocluk.com /blog/ kodlama-nedir-neden-onemlidir [Erişim Tarihi: 7 Haziran 2018]
  • “Kodlama Nedir?”, Bilgisayar Bilimi, Web, http://bilgisayarbilimi.net/kodlama-nedir/ [Erişim Tarihi: 8 Haziran 2018].
  • “Kodlamaya Nereden Başlamalı?”, Eğitimde Teknolojinin Kullanımı, Web, https://www.egitimbilisim. net/kodlama-e287itimi.html [Erişim Tarihi: 9 Haziran 2018].
  • “Learn how to code by playing a game”, CodeCombat, Web, https://codecombat.com/play/level/ dungeons-of-kithgard? [Erişim Tarihi: 10 Haziran 2018].
  • “Neden Kodlama?”, Kodlama Atolyesi, Web, http://kodlamaatolyesi.com/neden-kodlama/ [Erişim Tarihi: 8 Haziran 2018].
  • “Onuncu Kalkınma Planı (2014-2018)”, Türkiye Cumhuriyeti Kalkınma Bakanlığı, Web, http://www.kalkinma.gov.tr/Lists/Kalknma%20Planlar/Attachments/12/Onuncu_Kalkınma_Planı.pdf [Erişim Tarihi: 10 Haziran 2018].
  • “Oyun Oynayarak Python Öğren! – CodeCombat”, PythonTürkiye, Web, https://www.python.tc/oyun-oynayarak-python-ogren-codecombat/ [Erişim Tarihi: 8 Haziran 2018].
  • “Öğrenmek için kod ve kodlamayı öğrenme”, Teknolugat, 19 Nisan 2017, Web, https://www.teknolugat.com/ogrenmek-icin-kod-ve-kodlamayi-ogrenme/ [Erişim Tarihi: 7 Haziran 2018].
  • “Programlama Dilleri”, Algoritma & Yazılım, Web, http://algoritma-programlama.blogspot.com/2013/ 11/programlama-dilleri.html [Erişim Tarihi: 6 Haziran 2018].
  • “Programlama Dilleri”, Geleceğin Bilişimcisi, Web, http://www.geleceginbilisimcisi.com/kodlama-nedir-programlama-ve-2018in-en-populer-programlama-dilleri/ [Erişim Tarihi: 3 Haziran 2018].
  • “Scratch Eğitimi Ders Notları”, TÜBİTAK Bilişim ve Bilgi Güvenliği İleri Teknolojiler Araştırma Merkezi Ulusal Elektronik Ve Kriptoloji Araştırma Enstitüsü Matematiksel Ve Hesaplamalı Bilimler Birimi, Web, http://uekae.bilgem.tubitak.gov.tr/sites/images/scratch-kitabi.pdf [Erişim Tarihi: 1 Haziran 2018]
  • “Scratch Project Editor”, Scratch, Web, https://scratch.mit.edu/projects/editor/?tip_bar=home [Erişim Tarihi: 10 Haziran 2018].
  • “Shaping the Digital Single Market”, Digital Single Market, Web, https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/policies/shaping-digital-single-market [Erişim Tarihi: 10 Haziran 2018].
  • “TIOBE Index for May 2018”, TIOBE, Web, https://www.tiobe.com/tiobe-index/ [Erişim Tarihi: 9 Haziran 2018].
  • “Python Hakkında”, https://belgeler.yazbel.com/python-istihza/python_hakkinda.html#python-nedir [Erişim Tarihi: 12.06.2018
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Alper Aytekin

Fatma Sönmez Çakır

Yakup Bahadır Yücel Bu kişi benim

İlknur Kulaözü Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Aytekin, A., Sönmez Çakır, F., Yücel, Y. B., Kulaözü, İ. (2018). GELECEĞE YÖN VEREN KODLAMA BİLİMİ VE KODLAMA ÖĞRENMEDE KULLANILABİLECEK BAZI YÖNTEMLER. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(5), 24-41.