Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK, MESLEKİ VE TOPLUMSAL ALANDAKİ PROBLEMLERİNE SOSYOLOJİK BİR YAKLAŞIM: ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 10, 1 - 15, 31.10.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı, yerel düzeyde öğrencilerin akademik, mesleki ve toplumsal alandaki kaygılarına ve uyum problemlerine etki eden etmenleri betimlemektir. Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) yayınladığı listeye göre Türkiye’deki üniversite sayısı yaklaşık 190 civarındadır. Bu üniversitelerde öğrenim gören öğrenci sayısı ise 7 milyonu geçmektedir. Üniversite yaşamı, çok farklı kültürlerden gelen öğrencilerin pek çok konuda kendilerini deneyimledikleri, beklentilerine cevap aradıkları ve uyum sağlamada bireysel potansiyellerini kullandıkları bir süreci içermektedir. Bu sürecin kimi öğrencilerde olumlu, kimi öğrencilerde ise olumsuz yansımalar ortaya koyduğu da bir gerçektir. Yerel düzeyde bu olumsuz yansımaların neler olduğu bu çalışmanın konusunu oluşturmuştur. Bu doğrultuda bu çalışmanın amacı, yerel düzeyde öğrencilerin akademik, mesleki ve toplumsal alandaki kaygılarına ve uyum problemlerine etki eden etmenleri betimlemektir. Çalışmanın evrenini Çankırı Karatekin Üniversitesi öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemini ise Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümü’nde öğrenimine devam eden birinci ve dördüncü sınıflardaki kadın ve erkek öğrencilerin tamamı oluşturmaktadır. Bu çalışma nicel yöntem kapsamında yürütülmüştür. Demografik Bilgi Toplama Formu, Üniversiteye Uyum Ölçeği (ÜUÖ) ve demografik sorulardan oluşan soru kâğıdı üzerinden veriler toplanmıştır. Verilerin istatiksel analizinde SPSS 22.0 paket programı kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğrencilerin akademik ve sosyal ilişkiler boyutlarında önemli sorunlar yaşadığı ortaya konulmuştur.

Kaynakça

  • Akbalık, F. (1997). ‘‘Bilgilendirme ve Grupla Psikolojik Danışmanın Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyumları Üzerine Etkisi’’. Ankara Üniversitesi Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara.
  • Arlı, E. (2013). “Barınma Yerinin Üniversite Öğrencilerinin Kişisel ve Sosyal Gelişim ve Akademik Başarı Üzerindeki Etkilerinin Odak Grup Görüşmesi İle İncelenmesi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt 3. Sayı 2. Sayfa 173-178
  • Bayrak, Ö. (2012). “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Akademik ve Sosyal Uyumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Edirne.
  • Bilgin, M. (2001). “Üniversite Öğrencilerinin Sorunları ile Değerleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt: 2. Sayı: 20. s.18-25.
  • Bozaslan H. ve Kaya A. (2011). “Üniversite Öğrencilerinin Anne Baba Tutumlarının Problem Çözme, Sosyal Kaygı ve Akademik Başarıları Açısından İncelenmesi”. Kaynak: http://www.iconte.org/FileUpload/ks59689/File/243.pdf. Erişim Tarihi: 29 Nisan 2018
  • Deniz, Ç. (2014). “Üniversite Gençliğinin Uyum Sağlama Süreçleri: Bir Bibliyografya Denemesi”. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt: 4 Sayı: 1. s. 99-121.
  • Durna, U. (2009). “Üniversite Öğrencilerinin Stres Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”. http://e-dergi.atauni.edu.tr/atauniiibd/article/download/1025003684/1025003513.
  • Erişim Tarihi: 7 Nisan 2018
  • Erdoğan, S., Şanlı S. ve Bekir Şimşek H. (2005). “Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Üniversite Yaşamına Uyum Durumları”. Kastamonu Eğitim Dergisi. Cilt:13. No: 2. 479-496 Gizir, C. (2005). “Orta Doğu Teknik Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Problemleri Üzerine Bir Çalışma”.
  • http://dergipark.ulakbim.gov.tr/mersinefd/article/view/5000003014/5000003547.
  • Erişim Tarihi: 2 Nisan 2018
  • Güldiken N. ve Özekicioðlu H. (2001). “Anadolu Üniversitelerinde Ailelerinden Uzakta Öğrenim Gören Öğrencilerin Barınmaya İlişkin Sorunları”. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. s. 163-180
  • Karahan, F., Sardoğan M. E., Özkamalı E. ve Dicle A. (2005) “Üniversite 1. Sınıf Ögrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Sosyokültürel Etkinlikler Açısından İncelenmesi”. Çukurova Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi. 2 (30). s. 63- 71.
  • Kacur, M. ve Atak M. (2011) ‘‘Üniversite Öğrencilerinin Sorun Alanları ve Sorunlarla Başetme Yolları: Erciyes Üniversitesi Örneği’’. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi., Sayı: 31. s. 273-297
  • Kıranşal, N., Biçer N., Alkan H. ve Akça D. (2008). “Kars Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Okuldaki Akademik Danışmanlık Hizmeti İle İlgili Görüş ve Beklentilerinin İncelenmesi”. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. Cilt:1. Sayı: 2. s. 13-20.
  • Kiraz, Z. (2015). “Üniversite Öğrencilerinin Sorunları: Tokat Örneği” Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. Yıl: 3. Sayı: 9. Mart 2015. s. 521-534
  • Koç, M., Avşaroğlu S. ve Sezer A. (2004). “Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile Problem Alanları Arasındaki İlişki”,
  • Kaynak: http://dergisosyalbil.selcuk.edu.tr/susbed/article/view/744. Erişim Tarihi: 7 Nisan 2018
  • Mercan, Ç. ve Yıldız, S. (2011). “Eğitim Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı 16. s. 135-154
  • Naralan, A. ve Kaleli, S. (2012). “Üniversite Öğrencilerinin Üniversiteden Beklentileri ve Bölüm Memnuniyeti Araştırması: Atatürk Üniversitesi Örneği”. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. Cilt: 4. Sayı: 1. s.
  • Özgüven, İ. (1992). “Üniversite Öğrencilerinin Sorunları ve Baş etme Yolları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı: 7. Sayfa: 5- 13
  • Özkan, S. ve Yılmaz, E. (2010). “Üniversite Ögrencilerinin Üniversite Yaşamına Uyum Durumları (Bandırma Örnegi) ”. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. Cilt:5. Sayı:13
  • Poyraz T., Zorlu A., Şahin B. ve Arıkan G. (2003). ‘‘Üniversite Gençliğinin Güncel Sorunlara Bakışı: Hacettepe Üniversitesi Sosyoloji Bölümü Öğrencileri Örneği’’. Hacettepe
  • Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. Cilt: 20. Sayı: 1 . s. 1-32
  • Sevinç, S. (2010). “Mersin Üniversitesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik, Sosyal, Kişisel ve Kurumsal Uyumlarını Olumsuz Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi”. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mersin Şahin İ., Fırat Şahin N., Zoraloğlu Y. R. ve Açıkgöz K. (2009).
  • “Üniversite Öğrencilerinin Sorunları”. Kaynak: https://www.researchgate.net/publication/281612657_UNIVERSITE_OGRENCILERININ_SORUNLARI.
  • Erişim Tarihi: 5 Nisan 2018
  • Taşbaş, E., Kılıç M., Aykaç B. ve Coşkun E. (2017). “Genç Kimliğinin Şekillenmesinde Üniversitenin Etkisi: Düzce Örneği”. Kaynak: https://www.researchgate.net/publication/320015360_GENC_KIMLIGININ_SEKILLENMESINDE_UNIVERSI
  • TENIN_ETKISI_DUZCE_ORNEGI_1. Erişim Tarihi: 3 Nisan 2018
  • Tuhanioğlu (2017). ‘‘Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Yaşamına Uyumlarına Katkı Sağlayan Bireysel ve Çevresel Faktörlerin İncelenmesi’’. Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi.
  • Mersin. TÜİK, 2016 “ İstatistiklerle Gençlik’’. Kaynak : http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=24648. Erişim Tarihi: 3 Nisan 2018
  • Tümerdem R. (2007). “Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygılarını Etkileyen Etmenler”. Kaynak : http://dergipark.ulakbim.gov.tr/esosder/article/view/5000068077/5000063141.
  • Erişim Tarihi: 3 Nisan 2018
Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 10, 1 - 15, 31.10.2018

Öz

Kaynakça

  • Akbalık, F. (1997). ‘‘Bilgilendirme ve Grupla Psikolojik Danışmanın Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyumları Üzerine Etkisi’’. Ankara Üniversitesi Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara.
  • Arlı, E. (2013). “Barınma Yerinin Üniversite Öğrencilerinin Kişisel ve Sosyal Gelişim ve Akademik Başarı Üzerindeki Etkilerinin Odak Grup Görüşmesi İle İncelenmesi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt 3. Sayı 2. Sayfa 173-178
  • Bayrak, Ö. (2012). “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Akademik ve Sosyal Uyumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Edirne.
  • Bilgin, M. (2001). “Üniversite Öğrencilerinin Sorunları ile Değerleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt: 2. Sayı: 20. s.18-25.
  • Bozaslan H. ve Kaya A. (2011). “Üniversite Öğrencilerinin Anne Baba Tutumlarının Problem Çözme, Sosyal Kaygı ve Akademik Başarıları Açısından İncelenmesi”. Kaynak: http://www.iconte.org/FileUpload/ks59689/File/243.pdf. Erişim Tarihi: 29 Nisan 2018
  • Deniz, Ç. (2014). “Üniversite Gençliğinin Uyum Sağlama Süreçleri: Bir Bibliyografya Denemesi”. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt: 4 Sayı: 1. s. 99-121.
  • Durna, U. (2009). “Üniversite Öğrencilerinin Stres Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”. http://e-dergi.atauni.edu.tr/atauniiibd/article/download/1025003684/1025003513.
  • Erişim Tarihi: 7 Nisan 2018
  • Erdoğan, S., Şanlı S. ve Bekir Şimşek H. (2005). “Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Üniversite Yaşamına Uyum Durumları”. Kastamonu Eğitim Dergisi. Cilt:13. No: 2. 479-496 Gizir, C. (2005). “Orta Doğu Teknik Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Problemleri Üzerine Bir Çalışma”.
  • http://dergipark.ulakbim.gov.tr/mersinefd/article/view/5000003014/5000003547.
  • Erişim Tarihi: 2 Nisan 2018
  • Güldiken N. ve Özekicioðlu H. (2001). “Anadolu Üniversitelerinde Ailelerinden Uzakta Öğrenim Gören Öğrencilerin Barınmaya İlişkin Sorunları”. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. s. 163-180
  • Karahan, F., Sardoğan M. E., Özkamalı E. ve Dicle A. (2005) “Üniversite 1. Sınıf Ögrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Sosyokültürel Etkinlikler Açısından İncelenmesi”. Çukurova Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi. 2 (30). s. 63- 71.
  • Kacur, M. ve Atak M. (2011) ‘‘Üniversite Öğrencilerinin Sorun Alanları ve Sorunlarla Başetme Yolları: Erciyes Üniversitesi Örneği’’. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi., Sayı: 31. s. 273-297
  • Kıranşal, N., Biçer N., Alkan H. ve Akça D. (2008). “Kars Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Okuldaki Akademik Danışmanlık Hizmeti İle İlgili Görüş ve Beklentilerinin İncelenmesi”. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. Cilt:1. Sayı: 2. s. 13-20.
  • Kiraz, Z. (2015). “Üniversite Öğrencilerinin Sorunları: Tokat Örneği” Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. Yıl: 3. Sayı: 9. Mart 2015. s. 521-534
  • Koç, M., Avşaroğlu S. ve Sezer A. (2004). “Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile Problem Alanları Arasındaki İlişki”,
  • Kaynak: http://dergisosyalbil.selcuk.edu.tr/susbed/article/view/744. Erişim Tarihi: 7 Nisan 2018
  • Mercan, Ç. ve Yıldız, S. (2011). “Eğitim Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı 16. s. 135-154
  • Naralan, A. ve Kaleli, S. (2012). “Üniversite Öğrencilerinin Üniversiteden Beklentileri ve Bölüm Memnuniyeti Araştırması: Atatürk Üniversitesi Örneği”. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. Cilt: 4. Sayı: 1. s.
  • Özgüven, İ. (1992). “Üniversite Öğrencilerinin Sorunları ve Baş etme Yolları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı: 7. Sayfa: 5- 13
  • Özkan, S. ve Yılmaz, E. (2010). “Üniversite Ögrencilerinin Üniversite Yaşamına Uyum Durumları (Bandırma Örnegi) ”. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. Cilt:5. Sayı:13
  • Poyraz T., Zorlu A., Şahin B. ve Arıkan G. (2003). ‘‘Üniversite Gençliğinin Güncel Sorunlara Bakışı: Hacettepe Üniversitesi Sosyoloji Bölümü Öğrencileri Örneği’’. Hacettepe
  • Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. Cilt: 20. Sayı: 1 . s. 1-32
  • Sevinç, S. (2010). “Mersin Üniversitesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik, Sosyal, Kişisel ve Kurumsal Uyumlarını Olumsuz Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi”. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mersin Şahin İ., Fırat Şahin N., Zoraloğlu Y. R. ve Açıkgöz K. (2009).
  • “Üniversite Öğrencilerinin Sorunları”. Kaynak: https://www.researchgate.net/publication/281612657_UNIVERSITE_OGRENCILERININ_SORUNLARI.
  • Erişim Tarihi: 5 Nisan 2018
  • Taşbaş, E., Kılıç M., Aykaç B. ve Coşkun E. (2017). “Genç Kimliğinin Şekillenmesinde Üniversitenin Etkisi: Düzce Örneği”. Kaynak: https://www.researchgate.net/publication/320015360_GENC_KIMLIGININ_SEKILLENMESINDE_UNIVERSI
  • TENIN_ETKISI_DUZCE_ORNEGI_1. Erişim Tarihi: 3 Nisan 2018
  • Tuhanioğlu (2017). ‘‘Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Yaşamına Uyumlarına Katkı Sağlayan Bireysel ve Çevresel Faktörlerin İncelenmesi’’. Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi.
  • Mersin. TÜİK, 2016 “ İstatistiklerle Gençlik’’. Kaynak : http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=24648. Erişim Tarihi: 3 Nisan 2018
  • Tümerdem R. (2007). “Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygılarını Etkileyen Etmenler”. Kaynak : http://dergipark.ulakbim.gov.tr/esosder/article/view/5000068077/5000063141.
  • Erişim Tarihi: 3 Nisan 2018
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ebru İleri Bu kişi benim

Kemal Dil Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA İleri, E., & Dil, K. (2018). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK, MESLEKİ VE TOPLUMSAL ALANDAKİ PROBLEMLERİNE SOSYOLOJİK BİR YAKLAŞIM: ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(10), 1-15.