Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SON SINIF ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK HAZIRBULUNUŞLUK DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 1, 55 - 64, 30.01.2019

Öz

Hizmet öncesi
öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik kendilerini hazır
hissetmeleri, lisans eğitimleri boyunca mesleki donanımlarını tamamlamaları
için oldukça önemlidir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı son sınıf öğretmen
adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik hazırbulunuşluk düzeylerini
belirlemek ve çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmada Yıldırım
ve Köklükaya (2017) tarafından geliştirilen “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik
Hazırbulunuşluk Ölçeği”, gerekli izinler alınarak kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Akdeniz Üniversitesinde son
sınıfta okumakta olan öğretmen adayları oluşturmuştur. Araştırmada tarama
modeli kullanılmıştır ve elde edilen veriler SPSS paket programı sayesinde analiz
edilmiştir. Araştırma sonucunda çalışmaya katılan öğretmen adaylarının
öğretmenlik mesleğine yönelik hazırbulunuşluk düzeylerinin yüksek düzeyde
olduğu bulunmuştur. Ayrıca araştırmanın sonuçları; öğretmen adaylarının
öğretmenlik mesleğine yönelik hazırbulunuşluk düzeylerinin bölümlerine göre
anlamlı farklılık gösterdiğini ancak cinsiyetlerine, anne ve baba eğitim
durumlarına ve üniversite öncesi yaşadıkları yerleşim birimine göre anlamlı
farklılık göstermediğini ortaya çıkarmıştır. 

Kaynakça

  • Başaran, İ. E. (1998). Eğitim psikolojisi (5. Baskı). Ankara: Aydan Web Tesisleri.
  • Belcheir, M. (1998). Assessing readiness for employment in the field of education. Idaho: Boise State University.
  • Black, M. W. (2003). A study of first-year teachers and their principals: Perceptions of readiness among participants from traditional and non-traditional teacher preparation programs. Unpublished doctoral dissertation, Fayetteville State University.
  • Bloom, B. (1995). İnsan nitelikleri ve okulda öğ-renme. (Çeviren: Durmuş Ali Özçelik). Ankara: Milli Eğitim.
  • Bulut, İ. (2009). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının Değerlendirilmesi (Dicle Ve Fırat Üniversitesi Örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2009), 13-24.
  • Çelikler, D. & Aksan, Z. (2011). Genel Kimya I ve Genel Kimya II derslerini almış fen bilgisi öğretmen adaylarının organik kimya konularındaki hazırbulunuşluk düzeyleri. III. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Girne, KKTC.
  • Çelikten, M. & Can, N. (2003). Yönetici, Öğretmen ve Veli Gözüyle İdeal Öğretmen, Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 253-267.
  • Çelikten, M., Şanal, M. & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Darling-Hammond, L. (2000).Teacher quality and student achievement: A review of state policy evidence. Education Policy Analysis Archives, 8(1), 1-44.
  • Darling-Hammond, L., Eiler, M. & Marcus, A. (2002). Perceptions of preparation: Using survey data to assess teacher education outcomes. Issues in Teacher Education, 11(1), 65-84.
  • Demirtaş, H., Cömert, M. & Özer, N. (2011). Öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim ve Bilim, 36(159), 96-111.
  • Erdem, A. R. & Anılan, H. (2000).PAÜ eğitim fakültesi sınıf öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 144-149.
  • Göçer, A. (2008). Eğitim fakültesi öğrencilerinin Türkçe öğretimi bakımından öğretmenlik mesleğine hazırbulunuşluk düzeyleri (Niğde üniversitesi örneği). Çağdaş Eğitim Dergisi, 33(358), 5-13.
  • Güneş, M. H. & Güneş, T. (2005). Fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin biyoloji konusunda hazırbulunuşlukları ve öğrenimleri süresince kazanımları. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 163-167.
  • Harman, G. & Çelikler, D. (2012). Eğitimde Hazır Bulunuşluğun Önemi Üzerine Bir Derleme Çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3),140-149.
  • Housego, B. E. J. (1990). Student teachers’ feelings of preparedness to teach. Canadian Journal of Education, 15(1), 37-56.
  • Kaplan, A. & İpek, S. A. (2002). An investigation of the attitudes of mathematics teacher trainees toward the teaching profession. Education and Science, 27(125), 69-73.Karademir, N. (2012). Coğrafya öğretmen adaylarının mesleki yeterliklerine yönelik hazır bulunuşluk düzeyleri. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Küçükahmet, L. (1999). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. İstanbul: Alkım.
  • Lin, H. L., Lawrence, F. R. & Gorrell, J. (2003). Kindergarten teachers’ views of children’s readiness for school. Early Childhood Research Quarterly, 18, 225–237.
  • MEB, (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf adresinden erişilmiştir.Mehmetlioğlu, D. & Haser, Ç. (2013). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının mesleğe hazırbulunuşlukları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 91-102.
  • Oral, B. (2004) Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. Eğitim Araştırmaları, 15, 88-98.
  • Özden, Y. (1999). Eğitimde Dönüşüm Eğitimde Yeni Değerler. Ankara: Pegem.
  • Reio, T. G. & Davis, W. (2005). Age and gender differences in self-directed learning readiness: A developmental perspective. International Journal of Self-Directed Learning, 2(1), 40-49.
  • Semerci, N. & Semerci, Ç. (2004). Türkiye’de öğretmenlik tutumları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 137-146.
  • Senemoğlu, N. (2009). Gelişim, öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi
  • Tuna, A. & Kaçar, A. (2005). İlköğretim matematik öğretmenliği programına başlayan öğrencilerin lise 2 matematik konularındaki hazırbulunuşluk düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 117-128.
  • Yenilmez, K. (2008). Open Primary Education School Students’ Opinions About Mathematics Television Programmes. Turkish Online Journal of Distance Education – Tojde, 9(4), 176- 189.
  • Yıldırım, E. G. & Köklükaya, N. (2017). Öğretmenlik mesleğine yönelik hazırbulunuşluk ölçeğinin geliştirilmesi ve fen bilgisi öğretmen adaylarının hazırbulunuşluk düzeylerinin belirlenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 56, 67-82.
  • Zientek, L.R. & Thompson, B. (2008). Preparing high quality mathematics and science teachers: Are we meeting the challenge? Research in the Schools, 15(2), 1-19.

DETERMINING THE READINESS LEVELS OF THE SENIOR TEACHER CANDIDATES TOWARDS TEAHING PROFESSION

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 1, 55 - 64, 30.01.2019

Öz

The fact that pre-service teacher candidates feel
themselves prepared for teaching profession  
is highly crucial for them to improve their professional capacity during
their undergraduate education. Thus, the aim of the research is to determine
the readiness levels of the senior teacher candidates towards teaching
profession and to analyse them in terms of different variables. The Readiness
Scale for Teaching Profession, developed by Yıldırım and Köklükaya (2017), was
used in the study by taking the necessary permissions and the survey model was
adopted in the research. The study group of the research consisted of the
senior teacher candidates studying at Akdeniz University in the 2017-2018
educational years. The acquired data was analysed thanks to the SPSS package
program.
The results of the
study revealed that the readiness levels of the teacher candidates who
participated in the study towards teaching profession were high. In addition,
according to the results of the study, it was found out that their readiness
levels towards teaching profession showed significant differences in terms of
their teaching department but they didn’t show significant differences in terms
of their gender, their parents’ educational background and their living area
before university.

Kaynakça

  • Başaran, İ. E. (1998). Eğitim psikolojisi (5. Baskı). Ankara: Aydan Web Tesisleri.
  • Belcheir, M. (1998). Assessing readiness for employment in the field of education. Idaho: Boise State University.
  • Black, M. W. (2003). A study of first-year teachers and their principals: Perceptions of readiness among participants from traditional and non-traditional teacher preparation programs. Unpublished doctoral dissertation, Fayetteville State University.
  • Bloom, B. (1995). İnsan nitelikleri ve okulda öğ-renme. (Çeviren: Durmuş Ali Özçelik). Ankara: Milli Eğitim.
  • Bulut, İ. (2009). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının Değerlendirilmesi (Dicle Ve Fırat Üniversitesi Örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2009), 13-24.
  • Çelikler, D. & Aksan, Z. (2011). Genel Kimya I ve Genel Kimya II derslerini almış fen bilgisi öğretmen adaylarının organik kimya konularındaki hazırbulunuşluk düzeyleri. III. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Girne, KKTC.
  • Çelikten, M. & Can, N. (2003). Yönetici, Öğretmen ve Veli Gözüyle İdeal Öğretmen, Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 253-267.
  • Çelikten, M., Şanal, M. & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Darling-Hammond, L. (2000).Teacher quality and student achievement: A review of state policy evidence. Education Policy Analysis Archives, 8(1), 1-44.
  • Darling-Hammond, L., Eiler, M. & Marcus, A. (2002). Perceptions of preparation: Using survey data to assess teacher education outcomes. Issues in Teacher Education, 11(1), 65-84.
  • Demirtaş, H., Cömert, M. & Özer, N. (2011). Öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim ve Bilim, 36(159), 96-111.
  • Erdem, A. R. & Anılan, H. (2000).PAÜ eğitim fakültesi sınıf öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 144-149.
  • Göçer, A. (2008). Eğitim fakültesi öğrencilerinin Türkçe öğretimi bakımından öğretmenlik mesleğine hazırbulunuşluk düzeyleri (Niğde üniversitesi örneği). Çağdaş Eğitim Dergisi, 33(358), 5-13.
  • Güneş, M. H. & Güneş, T. (2005). Fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin biyoloji konusunda hazırbulunuşlukları ve öğrenimleri süresince kazanımları. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 163-167.
  • Harman, G. & Çelikler, D. (2012). Eğitimde Hazır Bulunuşluğun Önemi Üzerine Bir Derleme Çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3),140-149.
  • Housego, B. E. J. (1990). Student teachers’ feelings of preparedness to teach. Canadian Journal of Education, 15(1), 37-56.
  • Kaplan, A. & İpek, S. A. (2002). An investigation of the attitudes of mathematics teacher trainees toward the teaching profession. Education and Science, 27(125), 69-73.Karademir, N. (2012). Coğrafya öğretmen adaylarının mesleki yeterliklerine yönelik hazır bulunuşluk düzeyleri. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Küçükahmet, L. (1999). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. İstanbul: Alkım.
  • Lin, H. L., Lawrence, F. R. & Gorrell, J. (2003). Kindergarten teachers’ views of children’s readiness for school. Early Childhood Research Quarterly, 18, 225–237.
  • MEB, (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf adresinden erişilmiştir.Mehmetlioğlu, D. & Haser, Ç. (2013). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının mesleğe hazırbulunuşlukları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 91-102.
  • Oral, B. (2004) Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. Eğitim Araştırmaları, 15, 88-98.
  • Özden, Y. (1999). Eğitimde Dönüşüm Eğitimde Yeni Değerler. Ankara: Pegem.
  • Reio, T. G. & Davis, W. (2005). Age and gender differences in self-directed learning readiness: A developmental perspective. International Journal of Self-Directed Learning, 2(1), 40-49.
  • Semerci, N. & Semerci, Ç. (2004). Türkiye’de öğretmenlik tutumları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 137-146.
  • Senemoğlu, N. (2009). Gelişim, öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi
  • Tuna, A. & Kaçar, A. (2005). İlköğretim matematik öğretmenliği programına başlayan öğrencilerin lise 2 matematik konularındaki hazırbulunuşluk düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 117-128.
  • Yenilmez, K. (2008). Open Primary Education School Students’ Opinions About Mathematics Television Programmes. Turkish Online Journal of Distance Education – Tojde, 9(4), 176- 189.
  • Yıldırım, E. G. & Köklükaya, N. (2017). Öğretmenlik mesleğine yönelik hazırbulunuşluk ölçeğinin geliştirilmesi ve fen bilgisi öğretmen adaylarının hazırbulunuşluk düzeylerinin belirlenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 56, 67-82.
  • Zientek, L.R. & Thompson, B. (2008). Preparing high quality mathematics and science teachers: Are we meeting the challenge? Research in the Schools, 15(2), 1-19.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Osman Akhan 0000-0001-6532-7985

Ahmet Dolmacı Bu kişi benim 0000-0002-0053-9669

Sedat Altıntaş Bu kişi benim 0000-0003-4637-561X

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akhan, O., Dolmacı, A., & Altıntaş, S. (2019). SON SINIF ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK HAZIRBULUNUŞLUK DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(1), 55-64.