Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜSTÜN VE ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN OKULA KARŞI TUTUMLARININ İNCELENMESİ BALIKESİR ÖRNEĞİ

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 4, 490 - 504, 30.04.2019

Öz

Okul, öğrenciler için akademik ve sosyal
hayatlarının bir dönüm noktasıdır. Aynı zamanda okul, akademik başarının ve
okula karşı olumlu tutumun ilk davranışlarının şekillendiği yerdir.
Öğrencilerin okula karşı olumlu tutumları, onların okul çağında iyi bir insan,
sosyal ve duygusal yönden kuvvetli bireyler olmasına yardımcı olacaktır.

Üstün ve özel
yetenekli öğrencilerin, Türkiye’nin gelişmesinde ve ekonomik anlamda
kalkınmasında önemli bir yere sahip olacağı düşünülmektedir. Üstün ve özel
yetenekli öğrenciler, ülkemizin bilimsel, sosyal ve teknolojik gelişmelerde
önemli roller üstleneceği kişiler olarak düşünülmektedir.

Okula, olumsuz
tutum geliştiren öğrenci dönemlerinin erken tespit edilmesi önemlidir. Tutumu
araştırmanın en önemli yanı, kişilerin davranışlarını öngörmeyi mümkün
kılabilmesidir.

Bu araştırma, devletin özel eğitimle çaba
sarf ettiği öğrencilerin, risk durumları hakkında ön bilgi vermesi bakımından
önemlidir. Araştırmamızda üstün ve özel yetenekli BİLSEM öğrencilerinin
okudukları okulları hakkında, Okula Karşı Tutum Ölçeği Puanlarını cinsiyet,
sınıf, okul türü ve anne çalışma durumu değişkenlerine göre incelenmesi
amaçlanmıştır.

Okula Karşı Tutum Ölçeği Erktin,
Okcabol ve Ural (2010) tarafından geliştirilmiştir. Bu ölçek, öğrencilerin
okula olan bakış açılarını, tutumlarını ve duygularını belirleyebilme amacı
taşımaktadır.

Araştırma
verilerini, 2017-2018 eğitim ve öğretim yılında Balıkesir Karesi ilçesinde ki
BİLSEM’de öğrenim gören ortaokul 6,7. ve 8. Sınıftaki 87 öğrenci
oluşturmaktadır.

Uygulama
sonucunda elde edilen veriler SPSS 24 istatistik paket programı ile analiz
edilmiştir. Araştırma verilerinin analizinde Betimsel İstatistik, İlişkisiz
Örneklem t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Mann Wihitney U testi ve Kruskal
Walllis testleri kullanılmıştır.















Araştırma
sonucunda, okula karşı tutum ölçeğinin alt boyutlarının bazılarında; cinsiyet,
okul türü, anne çalışma durumu ve sınıflar arasında anlamlı farklılıklar tespit
edilmiştir. Bu farklılıklar betimlenerek öneriler sunulmuştur.   

Kaynakça

  • Açıkgöz, T. (2017). Ortaokul Öğrencilerinde Akran Zorbalığı İle Okula Karşı Tutum (Kartepe İlçesi Örneği) Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
  • Adıgüzel, A., & Karadaş, H. (2013). YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of Education Faculty), X(1), 49-66.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. London: Routledge Taylor & Francis Group.
  • Çalık, E. (2008). İlköğretim Öğrencilerinin İyimserlik Düzeylerinin ve Okula İlişkin Algılarının İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Erktin, E., Okcabol, R., & Ural, O. (2010). Examining School Related Factors Leading to Dropout Through Children’s Conceptions and Experiences: Development of a Scale For Attitudes Towards Elementary School . Australian Journal of Guidance & Counselling, 109-118.
  • Gülen, A. H., Aksoy, Ö. N., & Başaran, H. (2018). Üstün ve Özel Yetenekli Çocuklarda Akran Zorbalığı. Uluslararası Necatibey Eğitim ve Sosyal Bilimler Araştırmaları Kongresi. 7, s. 29-47. Akademik Yayınevi.
  • Güven ve Uzman. (2006). Ortaöğretim Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14, 527-536.
  • İnceoğlu, M. (2011). Tutum Algı İletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınevi.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). Günümüzde insan ve insanlar. Ankara: Evrim Yayınevi.
  • Karakuş, F. (2010). Üstün yetenekli çocukların anne babalarının karşılaştıkları güçlükler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 127–144.
  • Libbey. (2004). Measuring student relationship to school: Attachment, bonding, connectedness, and engagement. Journal of School Health, 7, 274-283.
  • MEB, Bilsem Yönergesi. (2016). Millî Eğitim Bakanlığı Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/2593_0.html. adresinden alınmıştır
  • Morgan, T. C. (2011). Psikolojiye giriş. Ankara: Eğitim.
  • Renzulli, & Reis. (1985). The schoolwide enrichhment model: A comprehensive plan for educational excellence. Mansfield Center,CT: Creative Learning.
  • Şimşek, N. (2010). Kadın Öğretmenlerin Yönetici Olmalarını Engelleyen Önyargı ve Diğer Faktörlerin İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi . Yeditepe Üniversitesi Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bölümü.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi(45), 109-127.
  • Yavuz, B. (2004). The relationship between the attitudes of prospective teachers of English towards being a teacher. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 4, 490 - 504, 30.04.2019

Öz

Kaynakça

  • Açıkgöz, T. (2017). Ortaokul Öğrencilerinde Akran Zorbalığı İle Okula Karşı Tutum (Kartepe İlçesi Örneği) Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
  • Adıgüzel, A., & Karadaş, H. (2013). YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of Education Faculty), X(1), 49-66.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. London: Routledge Taylor & Francis Group.
  • Çalık, E. (2008). İlköğretim Öğrencilerinin İyimserlik Düzeylerinin ve Okula İlişkin Algılarının İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Erktin, E., Okcabol, R., & Ural, O. (2010). Examining School Related Factors Leading to Dropout Through Children’s Conceptions and Experiences: Development of a Scale For Attitudes Towards Elementary School . Australian Journal of Guidance & Counselling, 109-118.
  • Gülen, A. H., Aksoy, Ö. N., & Başaran, H. (2018). Üstün ve Özel Yetenekli Çocuklarda Akran Zorbalığı. Uluslararası Necatibey Eğitim ve Sosyal Bilimler Araştırmaları Kongresi. 7, s. 29-47. Akademik Yayınevi.
  • Güven ve Uzman. (2006). Ortaöğretim Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14, 527-536.
  • İnceoğlu, M. (2011). Tutum Algı İletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınevi.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). Günümüzde insan ve insanlar. Ankara: Evrim Yayınevi.
  • Karakuş, F. (2010). Üstün yetenekli çocukların anne babalarının karşılaştıkları güçlükler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 127–144.
  • Libbey. (2004). Measuring student relationship to school: Attachment, bonding, connectedness, and engagement. Journal of School Health, 7, 274-283.
  • MEB, Bilsem Yönergesi. (2016). Millî Eğitim Bakanlığı Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/2593_0.html. adresinden alınmıştır
  • Morgan, T. C. (2011). Psikolojiye giriş. Ankara: Eğitim.
  • Renzulli, & Reis. (1985). The schoolwide enrichhment model: A comprehensive plan for educational excellence. Mansfield Center,CT: Creative Learning.
  • Şimşek, N. (2010). Kadın Öğretmenlerin Yönetici Olmalarını Engelleyen Önyargı ve Diğer Faktörlerin İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi . Yeditepe Üniversitesi Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bölümü.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi(45), 109-127.
  • Yavuz, B. (2004). The relationship between the attitudes of prospective teachers of English towards being a teacher. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özay Nuri Aksoy 0000-0001-8210-8362

Hayret Başaran 0000-0003-0855-8650

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Aksoy, Ö. N., & Başaran, H. (2019). ÜSTÜN VE ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN OKULA KARŞI TUTUMLARININ İNCELENMESİ BALIKESİR ÖRNEĞİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(4), 490-504.