Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINATION OF RELATIONSHIP BETWEEN PERFECTIONISM SCORES AND ANGER STATES OF TEACHER CANDIDATES

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 1, 106 - 121, 09.04.2018

Öz

This study examined
the relationship between perfectionism and anger states of teacher candidates,
and also to reveal whether perfectionism and anger states of teacher candidates
differ according to sex and branches. A total of 87 women and 73 men participated
in this study from Mersin who were preparing for examination “Public Servant
Selection Test”.  “The Multidimensional
Perfectionism Scale” was used to determine the perfectionism and “The State -
Trait Anger Scale” was used to evaluate the anger states of participants.
Pearson Product-Moment Correlation Analysis and independent t-test was used to
data. Pearson Product-Moment Correlation Analysis results indicated that a
positive significant relationship between self oriented perfectionism and
anger- control; negative significant relationship between other oriented
perfectionism and anger-in; and also positive relationship between socially
prescribed perfectionism and the anger subscales state anger, anger-in and
anger-out. Additionally, independent t-test results revealed that men teacher
canditades’ anger-in scores were higher than women’s. In conclusion, it can be
said that the perfectionism as a personality character may affect anger
behaviors of teacher candidates.

Kaynakça

  • Antony, M. M. & Swinson, R. P., (2000). When Perfect isn’t Good Enough: strategies for coping with perfectionism. Oakland, CA:. New Harbinger Publications.
  • Arman, E., (2009). İlköğretimde Ve Ortaöğretimde Çalışan Öğretmenlerin Öfke İfade Biçimlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Averill, J. R., (1983). Studies on Anger and Aggression: Implications for Theories of Emotion. American Psychologist, 38.
  • Benk, A., (2006). Üniversite Öğrencilerinde Mükemmeliyetçi Kişilik Özelliğinin Psikolojik Belirtilerle İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Besharat, M.A., & Shahidi, S., (2010). Perfectionism, Anger, and Anger Rumination, Internatinal Journal of Psychology, 45 (6), 427-434.
  • Biagio, M. K., (1989). Sex Differences in Behavioral Reactions to Provocation of Anger. Psychological Reports, 64, 23-26.
  • Bitirgen, H., (2013). İlkokul Öğretmenlerinin ve Yöneticilerinin Evlilik Doyumu ve Mükemmellik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Blankstein, K. R., & Lumley, C. H. (2008). Multidimensional Perfectionism and Ruminative Brooding in Current Dysphoria, Anxiety, Worry, and Anger. J Rat-Emo Cognitive-Behav Ther, 26:168–193.
  • Burns, D. D., (1980). The Perfectionist's Script for Self-Defeat.Psychology Today, Nov: 34-51.
  • Büyükbayraktar, Ç., (2011).Üniversite Öğrencilerinde Mükemmeliyetçilik ve Öfke İlişkisi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Cırcır, B., (2006). Öğretmen Adaylarının Denetim Odakları ve Mükemmeliyetçilik Tutumlarının Bazı Özlük Niteliklerine Göre Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çepikkurt, F., (2017). Examination of the Relationship between Perfectionism Scores and Anger States in Physical Education and Sports Teacher Candidates. Gymnasium Scientific Journal of Education, Sports, and Health, XVIII (2), 7-18.
  • Eisenber, S., & Delaney, D.J., (1998). Psikolojik Danışma Süreci. (Çev.: Nihal Ören). Birinci Basım, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul.
  • Ekinci, N., (2013). Öğretmenlerin Öfke İfade Tarzları İle Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Konya: Necmettin Erbakan Üniv. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Erbaş, M. M., (2012).Öğretmen adaylarının mükemmeliyetçilik düzeylerinin red duyarlılığı ve öznel iyi oluş düzeylerine göre incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Samsun: On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Erol Öngen, D., (2009). The Relationships between Perfectionism and Aggression among Turkish Adolescents, Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 1073-1077.
  • Erol Öngen, D., (2010). The Relationships between Adaptive and Maladaptive Perfectionism and Aggression among Turkish Adolescents, Australian Journal of Guidance & Counselling, 20 (1), 99-108.
  • Esfahani, F. S., & Besharat, M. A., (2010). Perfectionism and Anger. Procedia Social and Behavioral Scinces, 5, 803-807.
  • Flett, G. L., & Hewitt, P. L., (2002).Perfectionism: Theory, Practice and Treatment. American Psychological Association, Washington, D C.
  • Flett, G.L., Hewitt, P.L., Oliver, J.M., & Macdonald, S., (2002). Perfectionism in Children and Their Parents: A Developmental Analysis. In G.L. Flett & P.L. Hewitt (Eds.), Perfectionism: Theory, research, and treatment (pp. 63-88). Washington, DC: American Psychological Association.
  • Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., & Rosenblate R., (1990).The Dimensions Of Perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14: 449-468.
  • Griffith, B.A., & Graham, C.C., (2004). Meeting Needs and Making Meaning: The Pursuit of Goals. Journal Of Individual Psychology, 1, 25-41.
  • Hamachek, D. E., (1978). Psychodynamics of normal and neurotic perfectionism. Psychology, 15: 27-33.
  • Hewitt, P. L., & Flett, G. L., (1991). Perfectionism in the Self and Social Contexts: Conceptualization, Assessment and Association with Psychopathology. Joumal of Personality and Social Psychology, 60: 456-470.
  • Hewitt, P. L., & Flett, G. L., (2004). The Cognitive and Treatment Aspects of Perfectionism: Introduction to the Special İssue. Journal of Rational- Emotive and Cognitive- Behavior Therapy, 22:233-40.
  • Hewitt, P. L., Caelian C.F., Flett, G. L., Sherry, S.B., Collins, L., & Flynn, C. A., (2002). Perfectionism in children: Associasions with Depression, Anxety and Anger. Personality and Individual Differences, 32, 1049-1061.
  • Huck, S. W., (2008). Reading Statistics and Research (5rd edition). New York: Addison Wesley Longman.
  • Karasar, N., (2009).Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lazarus, R. S., (1991). Cognition and motivation in emotion. The American Psychologist, 46, 352–367.
  • Mısırlı-Taşdemir, Ö., (2004). Üstün Yetenekli Çocuklarda Mükemmeliyetçilik, Sınav Kaygısı, Benlik Saygısı, Kontrol Odağı, Öz-Yeterlilik ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Oral, M., (1999). The Relationships between Dimensions of Perfectionism, Stressful Life Events and Depressive Symptoms in University Students. Unpublished master’s thesis, Ankara: Middle East Technical University.
  • Özçiçek, G., (2014). Çocuğun Benlik Kavramının Olumluluğu, Annenin Mükemmeliyetçiliği ve Anne Kabul Red Algısı Arasındaki İlişkilerin İncelemesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özer, A. K., (1994). Öfke, Kaygı, Depresyon Eğilimlerinin Bilişsel Alt Yapısıyla İlgili Bir Çalışma. Türk Psikoloji Dergisi, 9 (31), 12–25.
  • Patch, A. R., (1984). Reflection on Perfection. American Psychologist, 39: 386-390.
  • Saboochi, F., & Lundh, L. G., (2003). Perfectionism, Anger, Somatic Health and Positive Affect. Personality and Individual Differences, 35, 1585-1599.
  • Slade, P. D., & Owens, R. G., (1998). A Dual Process Model of Perfectionism Based on Reinforcement Theory. Behavioral Modification; 2: 372-390.
  • Spielberg, C. D., Crane, R. S., & Kearns, W. D., (1991).Anger and Anxiety in Essential Hypertension. Stress and Emotion: Anxiety, Anger and Curiosity (Ed.Spielberg C. D.). New York: Taylor Francis.
  • Stein, N. L., & Levine, L. J., (1990). Making Sense out of Emotion: The Representation and Use of Goal-Structured Knowledge. In N. L. Stein, B. Leventhal, & T. Trabasso (Eds.), Psychological and Biological Approaches to Emotion (pp. 45–73). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Stoeber, J., Schneider, N., Hussain, R. & Matthews, K., (2014). Perfectionism and Negative Affect After Repeated Failure Anxiety, Depression, and Anger. Journal of Individual Differences Vol. 35(2):87–94
  • Şahin, H., (2011).Lise Öğrencilerinde Mükemmeliyetçilik ve Saldırganlık İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tuncer, B., & Voltan Acar, N., (2006). Kaygı Düzeyleri Farklı Üniversite Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Mükemmeliyetçilik Özelliklerinin İncelenmesi, Kriz Dergisi. 14/2, ss.1–15.
  • Vicent, M., Ingles, C. J., Sanmartin, R. Gonzalvez, C., & Garcia-Fernandez, J. M. (2007). Perfectionism and Agression: Identifying Risk Profiles in Children. Personality and Individual Differences, 112, 106-112.

ÖĞRETMEN ADAYLARININ MÜKEMMELİYETÇİLİK VE ÖFKE EĞİLİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 1, 106 - 121, 09.04.2018

Öz

Bu çalışma öğretmen adaylarının
mükemmeliyetçilik ve öfke eğilimleri arasındaki ilişkiyi test etmek ve mükemmeliyetçilik
ve öfke puanlarının cinsiyete ve branşa göre farklılaşıp farklılaşmadığını
açığa çıkarmak üzere yapılmıştır. Çalışmaya Kamu Personeli Seçme Sınavı’na
hazırlanan 87 kadın ve 73 erkek öğretmen adayı katılmıştır. Katılanların
mükemmeliyetçilik puanlarını belirlemek üzere “Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik
Ölçeği” ve öfke eğilimlerini belirlemek üzere de “Sürekli Öfke-Öfke Tarz
Ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin analizinde Pearson Momentler Çarpımı
Korelasyon Analizi ve bağımsız gruplar için t-testi kullanılmıştır. Korelasyon
analizi sonuçları mükemmeliyetçiliğin “kendine yönelik mükemmeliyetçilik” alt
boyutu ile “öfke kontrol” alt boyutu arasında düşük ancak anlamlı düzeyde
pozitif; diğerlerine yönelik mükemmeliyetçilik” ile “öfke içte” arasında negatif;
“sosyal olarak dayatılan mükemmeliyetçilik” ile “sürekli öfke”, “öfke içte” ve
“öfke dışta” alt ölçek puanları arasında da pozitif ilişki olduğuna işaret
etmiştir. Ayrıca, bağımsız gruplar için t-testi sonuçları, erkek öğretmen
adaylarının öfke içte puanlarının kadın öğretmen adaylarının puanlarına göre
daha yüksek olduğunu açığa çıkarmıştır. Sonuç olarak, kişilik özelliklerinden
olan mükemmeliyetçiliğin öğretmen adaylarının öfke eğilimlerini
etkileyebileceği söylenebilir.

Kaynakça

  • Antony, M. M. & Swinson, R. P., (2000). When Perfect isn’t Good Enough: strategies for coping with perfectionism. Oakland, CA:. New Harbinger Publications.
  • Arman, E., (2009). İlköğretimde Ve Ortaöğretimde Çalışan Öğretmenlerin Öfke İfade Biçimlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Averill, J. R., (1983). Studies on Anger and Aggression: Implications for Theories of Emotion. American Psychologist, 38.
  • Benk, A., (2006). Üniversite Öğrencilerinde Mükemmeliyetçi Kişilik Özelliğinin Psikolojik Belirtilerle İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Besharat, M.A., & Shahidi, S., (2010). Perfectionism, Anger, and Anger Rumination, Internatinal Journal of Psychology, 45 (6), 427-434.
  • Biagio, M. K., (1989). Sex Differences in Behavioral Reactions to Provocation of Anger. Psychological Reports, 64, 23-26.
  • Bitirgen, H., (2013). İlkokul Öğretmenlerinin ve Yöneticilerinin Evlilik Doyumu ve Mükemmellik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Blankstein, K. R., & Lumley, C. H. (2008). Multidimensional Perfectionism and Ruminative Brooding in Current Dysphoria, Anxiety, Worry, and Anger. J Rat-Emo Cognitive-Behav Ther, 26:168–193.
  • Burns, D. D., (1980). The Perfectionist's Script for Self-Defeat.Psychology Today, Nov: 34-51.
  • Büyükbayraktar, Ç., (2011).Üniversite Öğrencilerinde Mükemmeliyetçilik ve Öfke İlişkisi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Cırcır, B., (2006). Öğretmen Adaylarının Denetim Odakları ve Mükemmeliyetçilik Tutumlarının Bazı Özlük Niteliklerine Göre Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çepikkurt, F., (2017). Examination of the Relationship between Perfectionism Scores and Anger States in Physical Education and Sports Teacher Candidates. Gymnasium Scientific Journal of Education, Sports, and Health, XVIII (2), 7-18.
  • Eisenber, S., & Delaney, D.J., (1998). Psikolojik Danışma Süreci. (Çev.: Nihal Ören). Birinci Basım, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul.
  • Ekinci, N., (2013). Öğretmenlerin Öfke İfade Tarzları İle Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Konya: Necmettin Erbakan Üniv. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Erbaş, M. M., (2012).Öğretmen adaylarının mükemmeliyetçilik düzeylerinin red duyarlılığı ve öznel iyi oluş düzeylerine göre incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Samsun: On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Erol Öngen, D., (2009). The Relationships between Perfectionism and Aggression among Turkish Adolescents, Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 1073-1077.
  • Erol Öngen, D., (2010). The Relationships between Adaptive and Maladaptive Perfectionism and Aggression among Turkish Adolescents, Australian Journal of Guidance & Counselling, 20 (1), 99-108.
  • Esfahani, F. S., & Besharat, M. A., (2010). Perfectionism and Anger. Procedia Social and Behavioral Scinces, 5, 803-807.
  • Flett, G. L., & Hewitt, P. L., (2002).Perfectionism: Theory, Practice and Treatment. American Psychological Association, Washington, D C.
  • Flett, G.L., Hewitt, P.L., Oliver, J.M., & Macdonald, S., (2002). Perfectionism in Children and Their Parents: A Developmental Analysis. In G.L. Flett & P.L. Hewitt (Eds.), Perfectionism: Theory, research, and treatment (pp. 63-88). Washington, DC: American Psychological Association.
  • Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., & Rosenblate R., (1990).The Dimensions Of Perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14: 449-468.
  • Griffith, B.A., & Graham, C.C., (2004). Meeting Needs and Making Meaning: The Pursuit of Goals. Journal Of Individual Psychology, 1, 25-41.
  • Hamachek, D. E., (1978). Psychodynamics of normal and neurotic perfectionism. Psychology, 15: 27-33.
  • Hewitt, P. L., & Flett, G. L., (1991). Perfectionism in the Self and Social Contexts: Conceptualization, Assessment and Association with Psychopathology. Joumal of Personality and Social Psychology, 60: 456-470.
  • Hewitt, P. L., & Flett, G. L., (2004). The Cognitive and Treatment Aspects of Perfectionism: Introduction to the Special İssue. Journal of Rational- Emotive and Cognitive- Behavior Therapy, 22:233-40.
  • Hewitt, P. L., Caelian C.F., Flett, G. L., Sherry, S.B., Collins, L., & Flynn, C. A., (2002). Perfectionism in children: Associasions with Depression, Anxety and Anger. Personality and Individual Differences, 32, 1049-1061.
  • Huck, S. W., (2008). Reading Statistics and Research (5rd edition). New York: Addison Wesley Longman.
  • Karasar, N., (2009).Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lazarus, R. S., (1991). Cognition and motivation in emotion. The American Psychologist, 46, 352–367.
  • Mısırlı-Taşdemir, Ö., (2004). Üstün Yetenekli Çocuklarda Mükemmeliyetçilik, Sınav Kaygısı, Benlik Saygısı, Kontrol Odağı, Öz-Yeterlilik ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Oral, M., (1999). The Relationships between Dimensions of Perfectionism, Stressful Life Events and Depressive Symptoms in University Students. Unpublished master’s thesis, Ankara: Middle East Technical University.
  • Özçiçek, G., (2014). Çocuğun Benlik Kavramının Olumluluğu, Annenin Mükemmeliyetçiliği ve Anne Kabul Red Algısı Arasındaki İlişkilerin İncelemesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özer, A. K., (1994). Öfke, Kaygı, Depresyon Eğilimlerinin Bilişsel Alt Yapısıyla İlgili Bir Çalışma. Türk Psikoloji Dergisi, 9 (31), 12–25.
  • Patch, A. R., (1984). Reflection on Perfection. American Psychologist, 39: 386-390.
  • Saboochi, F., & Lundh, L. G., (2003). Perfectionism, Anger, Somatic Health and Positive Affect. Personality and Individual Differences, 35, 1585-1599.
  • Slade, P. D., & Owens, R. G., (1998). A Dual Process Model of Perfectionism Based on Reinforcement Theory. Behavioral Modification; 2: 372-390.
  • Spielberg, C. D., Crane, R. S., & Kearns, W. D., (1991).Anger and Anxiety in Essential Hypertension. Stress and Emotion: Anxiety, Anger and Curiosity (Ed.Spielberg C. D.). New York: Taylor Francis.
  • Stein, N. L., & Levine, L. J., (1990). Making Sense out of Emotion: The Representation and Use of Goal-Structured Knowledge. In N. L. Stein, B. Leventhal, & T. Trabasso (Eds.), Psychological and Biological Approaches to Emotion (pp. 45–73). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Stoeber, J., Schneider, N., Hussain, R. & Matthews, K., (2014). Perfectionism and Negative Affect After Repeated Failure Anxiety, Depression, and Anger. Journal of Individual Differences Vol. 35(2):87–94
  • Şahin, H., (2011).Lise Öğrencilerinde Mükemmeliyetçilik ve Saldırganlık İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tuncer, B., & Voltan Acar, N., (2006). Kaygı Düzeyleri Farklı Üniversite Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Mükemmeliyetçilik Özelliklerinin İncelenmesi, Kriz Dergisi. 14/2, ss.1–15.
  • Vicent, M., Ingles, C. J., Sanmartin, R. Gonzalvez, C., & Garcia-Fernandez, J. M. (2007). Perfectionism and Agression: Identifying Risk Profiles in Children. Personality and Individual Differences, 112, 106-112.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ebru Demirci Bu kişi benim

Fatma Çepikkurt Bu kişi benim

Esen Kızıldağ Kale Bu kişi benim

Ecem Güler Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 9 Nisan 2018
Kabul Tarihi 2 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demirci, E., Çepikkurt, F., Kızıldağ Kale, E., Güler, E. (2018). ÖĞRETMEN ADAYLARININ MÜKEMMELİYETÇİLİK VE ÖFKE EĞİLİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(1), 106-121.