Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINATION OF LEADERSHIP BEHAVIORS OF UNIVERSITY STUDENTS STUDYING MANAGEMENT EDUCATION

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 3, 47 - 59, 14.10.2018

Öz

The purpose of this research is to examine the leadership behaviors of university students studying management education. The sample of the research consists of 280 students (152 men, 128 women) who have undergraduate studies in four different departments (Sports Management, Business Administration, Politics and Public Administration and Labor Economics and Industrial Relations) related to management sciences. In this study, “Personal Information Form” was created in order to learn the characteristics of the participants such as gender, age, department and period of education. The Leader Behavior Description Questionnaire (LBDQ), which was adapted by Atar and Özbek (2009), was used as a data collection tool. The results were interpreted at a level of significance of .05 in the 95% confidence interval. The Cronbach's Alpha value calculated for this study was found to be .74. The mean score of the students taken from the scale are as follows: 3.83 in the dimension of initiating structure and 3.74 in the dimension of consideration. There was no statistically significant difference between scores obtained from the dimensions of initiating structure and consideration and gender, age groups and duration of education. There was no significant difference between the department and the level of initiating structure, but there was a significant difference between the level of consideration and the department.

Kaynakça

  • Atar, E. ve Özbek, O. (2009). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Liderlik Davranışları, Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, s.51-59.
  • Bayrak, S. (1997). Değişen Liderlik Anlayışı ve Türkiye Gerçeği, 21. Yüzyıl Liderlik Sempozyumu, İstanbul, 1, s.355-358.
  • Baysal, A. ve Tekarslan, E. (1996). İşletmeler İçin Davranış Bilimleri, 2. Baskı, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. 24. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, S. (2002). Resmi ve Özel Okullardaki Okul Yöneticileri ve Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Liderlik Davranışı Yönünden Karşılaştırılması, Yayınlanmış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Çelik, V. (2003). Eğitimsel Liderlik, 3.Baskı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çelik, V. (2005). Liderlik, Eğitim ve Okul Yöneticiliği El Kitabı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dartey-Baah, K. (2009). Douglas McGregor’s Theoretical Models: Their Application in assessing Leadership Styles, Academic Leadership, 7(4).
  • Doğan, S. (2007). Vizyona Dayalı Liderlik, 2. Baskı, İstanbul: Kare Yayınları.
  • Durukan, E. (2003). Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu I. ve IV. Sınıf Öğrencilerinin Liderlik Davranışlarının Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antrenörlük Eğitimi Anabilim Dalı, Konya.
  • Durukan, E., Can, S., Göktaş, Z. ve Arıkan A.N. (2006). Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Cinsiyete Bağlı Olarak Liderlik Davranışı (Yapıyı Kurma Boyutu) Yönünden Karşılaştırılması, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 6(1), s. 25-32.
  • Durukan, E., Can, S., Arıkan, A.N. ve Göktaş, Z. (2006). Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Yapıyı Kurma Boyutunda Liderlik Davranışlarının Sınıf Düzeylerine Göre Karşılaştırılması, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(15), s.01-19.
  • Durukan, E., Can, S. ve Gök, A. (2007). Bir Rekreasyon Faaliyeti Olarak – Üniversitelerarası Müsabakalara Katılan Sporcu Öğrencilerin Liderlik Davranışlarının (Anlayış Gösterme Boyutunda) Karşılaştırılması, Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri Dergisi, 2(1), s.23-30.
  • Eren, E. (2000). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Eren, E. (2010). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, 12. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Erkuş, R. (1997). İlköğretim Okulları Müdürlerinin Liderlik Davranışları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Fleishman, E.A. (1953). The Description of Supervisory Behavior, Personnel Psychology, 37, pp.1-6.
  • Güllü, S. (2018). Lider Üye Etkileşiminin Çalışma Yaşam Kalitesi ile Üretkenlik Karşıtı İş Davranışları Üzerine Etkisinde Örgüt Sağlığının Aracılık Rolü: Spor İşletmeleri Örneği, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Yönetim Bilimleri Anabilim Dalı, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Gordon, J.R. (1991). A Diagnostic Approach to Organizational Behavior, 3rd Edition, Boston.
  • Halpin, A.W. (1956). The Behavior of Leaders, Educational Leadership, 172-186. Accessed from: https://pdfs.semanticscholar.org/d847/e03e8f2bb9d7e93864aee1615d654a5abb1c.pdf
  • Halpin, A.W., Winer, B.J. (1957). A factorial study of leader behavior descriptions. in: R.M. Stogdill, and A.E. Coons (Eds.), Leader Behavior: Its description and measurement. Columbus: The Ohio State University, Bureau of Business Research, Monograph No. 88.
  • Katz, D., Maccoby, N., and Morse, N. (1950). Productivity, Supervision and Morale in Office Situation, Ann Arbor, MI: Institute of Social Research.
  • Koray, M. (1997). 21.Yüzyıl: Yeni Beklentiler, Yeni Liderlik Alanları ve Kadınlar, 21.YY.da Liderlik Sempozyumu, İstanbul: DHO Matbaası.
  • Kul, M. (2010). Okul Yöneticilerinin Liderlik Stilleri ile Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Yıldırma (mobbing) Yaşama Düzeyleri, Örgütsel Bağlılıkları ve İş Doyumu Arasındaki ilişki, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kurudirek, M.A. (2011). Spor Yöneticiliği ile Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Seviyelerinin Liderlik Düzeylerine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Liu, A., Fellows, R. and Fang, Z. (2003). The power paradigm of project leadership, Construction Management and Economics, 21:8, 819-829, Doi: 10.1080/0144619032000056199
  • McGregor, D. (1960). The Human Side of Enterprise, New York: McGraw-Hill.
  • Öz, E. (2009). Örgütsel Vatandaşlık Davranışı, Editörler: Aşkın Keser, Gözde Yılmaz ve Senay Yürür, Çalışma Yaşamında Davranış: Güncel Yaklaşımlar, 1. Basım, Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Öztürk, F. (1998). Toplumsal Boyutlarıyla Spor, Ankara: Bağırgan Yayımevi.
  • Parlak, B. (2016). Yönetim Bilimi ve Çağdaş Yönetim Teknikleri, 3. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • PAU-EBS. (2018). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi, Lisans Programları. http://ebs.pau.edu.tr/BilgiGoster/DereceProgram.aspx?lng=1#lisans (Erişim tarihi: 02.03.2018)
  • Saruhan, S.C. ve Yıldız, M.L. (2009). Çağdaş Yönetim Bilimi, İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Şentürk, C. ve Sağnak, M. (2012). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Liderlik Davranışları İle Okul İklimi Arasındaki İlişki, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Kış 2012, 10(1), s.29-47.
  • Sığrı, Ü. ve Dinçer, A.P. (2013). İşletmelerdeki İstihdam Biçimleri ve Liderlik Tarzlarının Çatışma Yönetimi Tarzlarıyla Uyumlandırılmasına Yönelik Öneriler, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt 9, sayı 18, s.195-213.
  • Şişman, M. (2002). Öğretim Liderliği, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Stogdill, R.M. (1963). Leader Behavior Description Questionnaire-Form XII an Experimental Revision, Fisher College of Business the Ohio State University.
  • Sungur, N. (1997). Yaratıcı Düşünce, Ankara: Evrim Yayınları.
  • Tabancalı, E. (1995). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Yapıyı Kurma ve Anlayış Gösterme Boyutlarına İlişkin Liderlik Davranışları Hakkında Öğretmen Görüşleri-İstanbul ili Şişli ilçesi örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tengilimoğlu, D. (2005). Kamu ve Özel Sektör Örgütlerinde Liderlik Davranışı Özelliklerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Alan Çalışması, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:4, Sayı 14, s.01-16.
  • Yalız Solmaz, D. ve Aydın, G. (2015). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmen Adaylarının Liderlik Özelliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), s.1077-1084.
  • Yılmaz, T., Öztür, H. ve Alıncak, F. (2015). Sportif Rekreasyon Faaliyetlerine Katılan Lise Öğrencilerinin Liderlik Davranışının (Anlayış Gösterme Boyutu) İncelenmesi, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt 9, Özel Sayı, s.50-57.

YÖNETİCİLİK EĞİTİMİ ALAN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN LİDERLİK DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 3, 47 - 59, 14.10.2018

Öz

Bu araştırmanın
amacı yöneticilik eğitimi alan üniversite öğrencilerinin liderlik
davranışlarını incelemektir. Araştırmanın örneklemi yönetim bilimleriyle ilgili
dört farklı bölümde (Spor Yöneticiliği, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi, İşletme
ve Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri) lisans öğrenimi gören 152 erkek,
128 kadın, toplam 280 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada, katılımcıların
cinsiyet, yaş, öğrenim görülen bölüm ve öğrenim süresi gibi özelliklerini
öğrenmek amacıyla “Kişisel Bilgi Formu” oluşturulmuştur. Veri toplama aracı
olarak Atar ve Özbek (2009) tarafından uyarlanan “Liderlik Davranışlarını
Betimleme Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen bulgular %95 güven aralığında .05
anlamlılık düzeyinde yorumlanmıştır. Ölçeğin bu araştırma için hesaplanan
Cronbach’s
Alpha değeri .74 olarak bulunmuştur.
Öğrencilerin
liderlik davranışlarını betimle ölçeğinden aldıkları puan ortalamaları yapıyı
kurma boyutunda 3.83 ve anlayış gösterme boyutunda 3.74’tür. Ölçekte bulunan
yapıyı kurma ve anlayış gösterme boyutlarından alınan puanlar ile cinsiyet, yaş
grupları ve öğrenim süresi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark
bulunamamıştır. Öğrencilerin bölümleri ile yapıyı kurma düzeyleri arasında
anlamlı bir fark bulunamamış ancak anlayış gösterme düzeyleri ile bölüm arasında
anlamlı bir fark bulunmuştur.

Kaynakça

  • Atar, E. ve Özbek, O. (2009). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Liderlik Davranışları, Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, s.51-59.
  • Bayrak, S. (1997). Değişen Liderlik Anlayışı ve Türkiye Gerçeği, 21. Yüzyıl Liderlik Sempozyumu, İstanbul, 1, s.355-358.
  • Baysal, A. ve Tekarslan, E. (1996). İşletmeler İçin Davranış Bilimleri, 2. Baskı, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. 24. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, S. (2002). Resmi ve Özel Okullardaki Okul Yöneticileri ve Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Liderlik Davranışı Yönünden Karşılaştırılması, Yayınlanmış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Çelik, V. (2003). Eğitimsel Liderlik, 3.Baskı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çelik, V. (2005). Liderlik, Eğitim ve Okul Yöneticiliği El Kitabı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dartey-Baah, K. (2009). Douglas McGregor’s Theoretical Models: Their Application in assessing Leadership Styles, Academic Leadership, 7(4).
  • Doğan, S. (2007). Vizyona Dayalı Liderlik, 2. Baskı, İstanbul: Kare Yayınları.
  • Durukan, E. (2003). Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu I. ve IV. Sınıf Öğrencilerinin Liderlik Davranışlarının Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antrenörlük Eğitimi Anabilim Dalı, Konya.
  • Durukan, E., Can, S., Göktaş, Z. ve Arıkan A.N. (2006). Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Cinsiyete Bağlı Olarak Liderlik Davranışı (Yapıyı Kurma Boyutu) Yönünden Karşılaştırılması, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 6(1), s. 25-32.
  • Durukan, E., Can, S., Arıkan, A.N. ve Göktaş, Z. (2006). Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Yapıyı Kurma Boyutunda Liderlik Davranışlarının Sınıf Düzeylerine Göre Karşılaştırılması, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(15), s.01-19.
  • Durukan, E., Can, S. ve Gök, A. (2007). Bir Rekreasyon Faaliyeti Olarak – Üniversitelerarası Müsabakalara Katılan Sporcu Öğrencilerin Liderlik Davranışlarının (Anlayış Gösterme Boyutunda) Karşılaştırılması, Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri Dergisi, 2(1), s.23-30.
  • Eren, E. (2000). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Eren, E. (2010). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, 12. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Erkuş, R. (1997). İlköğretim Okulları Müdürlerinin Liderlik Davranışları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Fleishman, E.A. (1953). The Description of Supervisory Behavior, Personnel Psychology, 37, pp.1-6.
  • Güllü, S. (2018). Lider Üye Etkileşiminin Çalışma Yaşam Kalitesi ile Üretkenlik Karşıtı İş Davranışları Üzerine Etkisinde Örgüt Sağlığının Aracılık Rolü: Spor İşletmeleri Örneği, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Yönetim Bilimleri Anabilim Dalı, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Gordon, J.R. (1991). A Diagnostic Approach to Organizational Behavior, 3rd Edition, Boston.
  • Halpin, A.W. (1956). The Behavior of Leaders, Educational Leadership, 172-186. Accessed from: https://pdfs.semanticscholar.org/d847/e03e8f2bb9d7e93864aee1615d654a5abb1c.pdf
  • Halpin, A.W., Winer, B.J. (1957). A factorial study of leader behavior descriptions. in: R.M. Stogdill, and A.E. Coons (Eds.), Leader Behavior: Its description and measurement. Columbus: The Ohio State University, Bureau of Business Research, Monograph No. 88.
  • Katz, D., Maccoby, N., and Morse, N. (1950). Productivity, Supervision and Morale in Office Situation, Ann Arbor, MI: Institute of Social Research.
  • Koray, M. (1997). 21.Yüzyıl: Yeni Beklentiler, Yeni Liderlik Alanları ve Kadınlar, 21.YY.da Liderlik Sempozyumu, İstanbul: DHO Matbaası.
  • Kul, M. (2010). Okul Yöneticilerinin Liderlik Stilleri ile Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Yıldırma (mobbing) Yaşama Düzeyleri, Örgütsel Bağlılıkları ve İş Doyumu Arasındaki ilişki, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kurudirek, M.A. (2011). Spor Yöneticiliği ile Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Seviyelerinin Liderlik Düzeylerine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Liu, A., Fellows, R. and Fang, Z. (2003). The power paradigm of project leadership, Construction Management and Economics, 21:8, 819-829, Doi: 10.1080/0144619032000056199
  • McGregor, D. (1960). The Human Side of Enterprise, New York: McGraw-Hill.
  • Öz, E. (2009). Örgütsel Vatandaşlık Davranışı, Editörler: Aşkın Keser, Gözde Yılmaz ve Senay Yürür, Çalışma Yaşamında Davranış: Güncel Yaklaşımlar, 1. Basım, Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Öztürk, F. (1998). Toplumsal Boyutlarıyla Spor, Ankara: Bağırgan Yayımevi.
  • Parlak, B. (2016). Yönetim Bilimi ve Çağdaş Yönetim Teknikleri, 3. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • PAU-EBS. (2018). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi, Lisans Programları. http://ebs.pau.edu.tr/BilgiGoster/DereceProgram.aspx?lng=1#lisans (Erişim tarihi: 02.03.2018)
  • Saruhan, S.C. ve Yıldız, M.L. (2009). Çağdaş Yönetim Bilimi, İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Şentürk, C. ve Sağnak, M. (2012). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Liderlik Davranışları İle Okul İklimi Arasındaki İlişki, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Kış 2012, 10(1), s.29-47.
  • Sığrı, Ü. ve Dinçer, A.P. (2013). İşletmelerdeki İstihdam Biçimleri ve Liderlik Tarzlarının Çatışma Yönetimi Tarzlarıyla Uyumlandırılmasına Yönelik Öneriler, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt 9, sayı 18, s.195-213.
  • Şişman, M. (2002). Öğretim Liderliği, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Stogdill, R.M. (1963). Leader Behavior Description Questionnaire-Form XII an Experimental Revision, Fisher College of Business the Ohio State University.
  • Sungur, N. (1997). Yaratıcı Düşünce, Ankara: Evrim Yayınları.
  • Tabancalı, E. (1995). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Yapıyı Kurma ve Anlayış Gösterme Boyutlarına İlişkin Liderlik Davranışları Hakkında Öğretmen Görüşleri-İstanbul ili Şişli ilçesi örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tengilimoğlu, D. (2005). Kamu ve Özel Sektör Örgütlerinde Liderlik Davranışı Özelliklerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Alan Çalışması, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:4, Sayı 14, s.01-16.
  • Yalız Solmaz, D. ve Aydın, G. (2015). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmen Adaylarının Liderlik Özelliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), s.1077-1084.
  • Yılmaz, T., Öztür, H. ve Alıncak, F. (2015). Sportif Rekreasyon Faaliyetlerine Katılan Lise Öğrencilerinin Liderlik Davranışının (Anlayış Gösterme Boyutu) İncelenmesi, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt 9, Özel Sayı, s.50-57.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Bozyiğit 0000-0001-9557-6106

Şaban Sartık Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 14 Ekim 2018
Kabul Tarihi 9 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bozyiğit, E., & Sartık, Ş. (2018). YÖNETİCİLİK EĞİTİMİ ALAN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN LİDERLİK DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 47-59.