Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK ODAKLANMA DÜZEYLERİ

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 4, 43 - 51, 31.12.2018

Öz

Araştırmada, spor
bilimleri fakültesi öğrencilerinin akademik odaklanma düzeylerinin bazı
değişkenlere göre tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nicel araştırma
yaklaşımlarından tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma
grubunu, Gazi Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören
öğrenciler oluşturmaktadır. Gazi Üniversitesi’nin antrenörlük eğitimi (n=128),
rekreasyon (n=92), spor yöneticiliği (n=90), beden eğitimi ve  spor öğretmenliği (n=95) bölümünde,
derslerine düzenli devam eden 150 kız, 255 erkek öğrenci olmak üzere toplamda
405 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “kişisel bilgi formu” ve
Akın, A. (2007) tarafından geliştirilen “Akademik Kontrol Odağı Ölçeği (AKOÖ)”
kullanılmıştır. Verilerin analizinde; frekans, aritmetik ortalama, standart
sapma; t-testi, tek yönlü varyans analizi ANOVA, Post-Hoc test istatistikleri
(Tukey HSD), Pearson Correlation testi kullanılmıştır. 
Araştırma
sonucunda erkek öğrencilerin içsel odaklanma puanlarının, kadın öğrencilere;
beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin dışsal oldaklanma
puanının diğer bölüm öğrencilerine; 1.sınıf öğrencilerin içsel odaklanma
puanlarının diğer sınıf kademelerine; 4.sınıf öğrencilerin dışsal odak
puanlarının da diğer sınıf kademelerine kıyasla akademik odaklanmalarının daha
yüksek olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • 1. Akın, Ahmet (2007), “Akademik Kontrol Odağı Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 3, Sayı 34, 917.
  • 2. Atik, G. (2006). The role of locus of control, self-esteem, parenting style, loneliness, and academic achievement in predicting bullying among middle school students (Unpublished master’s thesis). Middle East Technical University, Ankara.
  • 3. Bahadir, Z., Certel, Z., & Turan, B. (2014). The correlation between critical thinking disposition and internal-external locus of control of candidate students who participated in special talent examination in school of physical education and sports ege university. Science, Movement and Health, 25 (2), 216-221.
  • 4. Başol, G., & Türkoğlu, E. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının düşünme stilleri ile kontrol odağı durumları arasındaki ilişki. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 732-757.
  • 5. Büyükgöze, H., & Gelbal, S. (2016). Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutumda Proaktif Kişilik Ve Akademik Kontrol Odağının Rolü. Eğitim Yönetimi Araştırmaları. E-kitap, 91-103.
  • 6. Cenkseven, F., & Akbaş, T. (2016). Üniversite öğrencilerinde öznel ve psikolojik iyi olmanın yordayıcılarının incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(27).
  • 7. Certel, Z., Kozak, M., & Certel, Z. (2017). The Examination of Relationships between Academic Self-Efficacy, Academic Procrastination, and Locus of Academic Control of Athletes in Different Sports. Sport Journal.
  • 8. Dil, S., & Bulantekin, Ö. (2011). Hemşirelik öğrencilerinde akademik başarı düzeyi ile aile işlevselliği ve kontrol odağı arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Journal of Psychiatric Nursing, 2(1), 17-24.
  • 9. Dönmez, Ali (1983), “Denetim Odağı (Locus of Control) ve Çevre Büyüklüğü”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt 16, Sayı 1, 37-47.10. Durna, U., & Şentürk, F. K. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Denetim Odaklarını Çeşitli Değşikenler Yardımıyla Tespit Etmeye Yönelik Bir Çalışma. Zonguldak Karaelmas University Journal of Social Sciences, 7(15).
  • 11. İnan, M., Karagözoğlu, C., Dervent, F., & Arslantaş, B. (2015). Examination of socialization level of university students engaged in sports activities according to their locus of control. Journal of Education and Training Studies, 3(3), 51-60.
  • 12. Kara F., Güzel, A., & Uçan, S., (2016). Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Kontrol Odağı Algısı ve İişkili Bazı Faktörlerin Belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 148-159.
  • 13. Karataş, Z., & Uzun, K. (2016). Üniversite öğrencilerinin genel öz-yetkinliğinin yordayıcısı olarak endişenin sonuçları ve kontrol odağı. Pegem Atıf İndeksi, 615-626.
  • 14. Kazak Çetinkalp, Z. (2010). The relationship between academic locus of control and achievement goals among physical education teaching program students. World Applied Sciences Journal, 10(11), 1387-1391.
  • 15. Khan, A. A., Saleem, M., & Shadid, R. (2012). Buffering role of locus of control on stress among the college/university teachers of Bahawalpur. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences, 6(1), 158-167.
  • 16. Kızanlıklı, M., & Konaklıoğlu, E. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Kontrol Odağı Ve Kariyer Tercihlerinin Zaman Yönelimleri Üzerindeki Rolü. İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 172-191.
  • 17. Küçükkaragöz, Hadiye (1998), “İlkokul Öğretmenlerinde Kontrol Odağı ve Öğrencilerin Kontrol Odağının Oluşumuna Etkileri”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İzmir.
  • 18. Öztemel, K. (2014). Kariyer kararsızlığı ile mesleki karar verme öz yetkinlik ve kontrol odağı arasındaki ilişkiler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 459-477.
  • 19. Park, Y. (1998). Locus of control, attributional style, and academic achievement: Comparative analysis of Korean, Korean- Chinese, and Chinese students. Asian Journal of Social Psychology, 1, 191-208.
  • 20. Parlak, A. (2015). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Akademik Kontrol Odakları, Öz-Yeterlik ve Başarıları Arasındaki Ilişki.
  • 21. Ponto, M., Ooms, A., & Cowieson, F. (2014). Learning styles and locus of control in undergraduate medical, nursing physiotheraphy students: A comparative study. Progress in Health Sciences, 4(1), 172-178.
  • 22. Rinn, A. N., & Boazman, J. (2014). Locus of control, academic self-concept, and academic dishonesty among high ability college students. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 14(4), 88-114. doi: 10.14434/josotl.vl4i4.12770
  • 23. Rotter J. (1954), Social learningand clinical psychology. New York Prentice-Hall.
  • 24. Sanıoglu, A., Altın, A., & Uslu, M., (2013). Comparison of locus of control for students at school of physical education and sports with regard to some variables. Turkish Journal of Sport and Exercise, 15(1), 84-87.
  • 25. Sardoğan, M. E., Kaygusuz, C. ve Karahan, T. F. (2006). Bir insan ilişkileri beceri eğitimi programının üniversite öğrencilerinin denetim odağı düzeylerine etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 184-194.
  • 26. Sarıçam, H. (2014). Psychometric Properties of the Academic Locus of Control Scale-Adolescent Form. Elementary Education Online, 13(4), 1135-1144.
  • 27. Solmuş, Tarık (2004), “İş Yaşamı, Denetim Odağı ve Beş Faktörlük Kişilik Modeli”, Türk Psikoloji Bülteni, Cilt 10, Sayı 34-35, 196-205.
  • 28. Spence, S. H. (1994). Practitioner review: Cognitive therapy with children and adolescents: From theory to practice. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines 35, 1191-1228.
  • 29. Şahin, E., & Küçüksüleymanoğlu, R. (2015). Öğretmen adaylarının özyönetimli öğrenmeye hazırbulunuşlukları, biliş ötesi farkındalıkları ve denetim odakları arasındaki ilişkiler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • 30. Şeker, G., & Yavuzer, Y. (2017). Ergenlerde Okul Tükenmişliğinin Yordayıcısı Olarak Akademik Kontrol Odağı. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 13(3).
  • 31. Tsai, J. J., Wang, C. H., & Lo, H. J. (2014). Locus of control, moral disengagement in sport, and rule transgression of athletes. Social Behavior and Personality: an international journal, 42(1), 59-68.
  • 32. Watson, J. C. (2016). The effect of athletic identity and locus of control on the stress perceptions of community college student-athletes. Community college journal of research and practice, 40(9), 729-738.
  • 33. Yağışan, Nihan ve Ali Murat Sünbül ve Özgül Bike Yücalan (2007), “Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Ve Diğer Bölüm Öğrencilerinin Benlik İmgesi Ve Denetim Odaklarının Karşılaştırılması”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 17, 595-607.
  • 34. Yalçın, B., Tetik, S. ve Açıkgöz, A. (2010). Yüksekokul öğrencilerinin problem çözme becerisi algıları ile kontrol odağı düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2).
  • 35. Yeşilyaprak, B. (2004). Denetim odağı. Y. Kuzgun ve D. Deryakulu (Yay. haz.). Eğitimde Bireysel Farklılıklar içinde (s. 239-258). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 36. Yeşilyaprak, B.(2004). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, Ankara: Pegem Yayıncılık.

ACADEMIC FOCUSING LEVELS OF STUDENTS FACULTY OF SPORTS SCİENCES

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 4, 43 - 51, 31.12.2018

Öz

Kaynakça

  • 1. Akın, Ahmet (2007), “Akademik Kontrol Odağı Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 3, Sayı 34, 917.
  • 2. Atik, G. (2006). The role of locus of control, self-esteem, parenting style, loneliness, and academic achievement in predicting bullying among middle school students (Unpublished master’s thesis). Middle East Technical University, Ankara.
  • 3. Bahadir, Z., Certel, Z., & Turan, B. (2014). The correlation between critical thinking disposition and internal-external locus of control of candidate students who participated in special talent examination in school of physical education and sports ege university. Science, Movement and Health, 25 (2), 216-221.
  • 4. Başol, G., & Türkoğlu, E. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının düşünme stilleri ile kontrol odağı durumları arasındaki ilişki. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 732-757.
  • 5. Büyükgöze, H., & Gelbal, S. (2016). Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutumda Proaktif Kişilik Ve Akademik Kontrol Odağının Rolü. Eğitim Yönetimi Araştırmaları. E-kitap, 91-103.
  • 6. Cenkseven, F., & Akbaş, T. (2016). Üniversite öğrencilerinde öznel ve psikolojik iyi olmanın yordayıcılarının incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(27).
  • 7. Certel, Z., Kozak, M., & Certel, Z. (2017). The Examination of Relationships between Academic Self-Efficacy, Academic Procrastination, and Locus of Academic Control of Athletes in Different Sports. Sport Journal.
  • 8. Dil, S., & Bulantekin, Ö. (2011). Hemşirelik öğrencilerinde akademik başarı düzeyi ile aile işlevselliği ve kontrol odağı arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Journal of Psychiatric Nursing, 2(1), 17-24.
  • 9. Dönmez, Ali (1983), “Denetim Odağı (Locus of Control) ve Çevre Büyüklüğü”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt 16, Sayı 1, 37-47.10. Durna, U., & Şentürk, F. K. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Denetim Odaklarını Çeşitli Değşikenler Yardımıyla Tespit Etmeye Yönelik Bir Çalışma. Zonguldak Karaelmas University Journal of Social Sciences, 7(15).
  • 11. İnan, M., Karagözoğlu, C., Dervent, F., & Arslantaş, B. (2015). Examination of socialization level of university students engaged in sports activities according to their locus of control. Journal of Education and Training Studies, 3(3), 51-60.
  • 12. Kara F., Güzel, A., & Uçan, S., (2016). Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Kontrol Odağı Algısı ve İişkili Bazı Faktörlerin Belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 148-159.
  • 13. Karataş, Z., & Uzun, K. (2016). Üniversite öğrencilerinin genel öz-yetkinliğinin yordayıcısı olarak endişenin sonuçları ve kontrol odağı. Pegem Atıf İndeksi, 615-626.
  • 14. Kazak Çetinkalp, Z. (2010). The relationship between academic locus of control and achievement goals among physical education teaching program students. World Applied Sciences Journal, 10(11), 1387-1391.
  • 15. Khan, A. A., Saleem, M., & Shadid, R. (2012). Buffering role of locus of control on stress among the college/university teachers of Bahawalpur. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences, 6(1), 158-167.
  • 16. Kızanlıklı, M., & Konaklıoğlu, E. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Kontrol Odağı Ve Kariyer Tercihlerinin Zaman Yönelimleri Üzerindeki Rolü. İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 172-191.
  • 17. Küçükkaragöz, Hadiye (1998), “İlkokul Öğretmenlerinde Kontrol Odağı ve Öğrencilerin Kontrol Odağının Oluşumuna Etkileri”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İzmir.
  • 18. Öztemel, K. (2014). Kariyer kararsızlığı ile mesleki karar verme öz yetkinlik ve kontrol odağı arasındaki ilişkiler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 459-477.
  • 19. Park, Y. (1998). Locus of control, attributional style, and academic achievement: Comparative analysis of Korean, Korean- Chinese, and Chinese students. Asian Journal of Social Psychology, 1, 191-208.
  • 20. Parlak, A. (2015). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Akademik Kontrol Odakları, Öz-Yeterlik ve Başarıları Arasındaki Ilişki.
  • 21. Ponto, M., Ooms, A., & Cowieson, F. (2014). Learning styles and locus of control in undergraduate medical, nursing physiotheraphy students: A comparative study. Progress in Health Sciences, 4(1), 172-178.
  • 22. Rinn, A. N., & Boazman, J. (2014). Locus of control, academic self-concept, and academic dishonesty among high ability college students. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 14(4), 88-114. doi: 10.14434/josotl.vl4i4.12770
  • 23. Rotter J. (1954), Social learningand clinical psychology. New York Prentice-Hall.
  • 24. Sanıoglu, A., Altın, A., & Uslu, M., (2013). Comparison of locus of control for students at school of physical education and sports with regard to some variables. Turkish Journal of Sport and Exercise, 15(1), 84-87.
  • 25. Sardoğan, M. E., Kaygusuz, C. ve Karahan, T. F. (2006). Bir insan ilişkileri beceri eğitimi programının üniversite öğrencilerinin denetim odağı düzeylerine etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 184-194.
  • 26. Sarıçam, H. (2014). Psychometric Properties of the Academic Locus of Control Scale-Adolescent Form. Elementary Education Online, 13(4), 1135-1144.
  • 27. Solmuş, Tarık (2004), “İş Yaşamı, Denetim Odağı ve Beş Faktörlük Kişilik Modeli”, Türk Psikoloji Bülteni, Cilt 10, Sayı 34-35, 196-205.
  • 28. Spence, S. H. (1994). Practitioner review: Cognitive therapy with children and adolescents: From theory to practice. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines 35, 1191-1228.
  • 29. Şahin, E., & Küçüksüleymanoğlu, R. (2015). Öğretmen adaylarının özyönetimli öğrenmeye hazırbulunuşlukları, biliş ötesi farkındalıkları ve denetim odakları arasındaki ilişkiler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • 30. Şeker, G., & Yavuzer, Y. (2017). Ergenlerde Okul Tükenmişliğinin Yordayıcısı Olarak Akademik Kontrol Odağı. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 13(3).
  • 31. Tsai, J. J., Wang, C. H., & Lo, H. J. (2014). Locus of control, moral disengagement in sport, and rule transgression of athletes. Social Behavior and Personality: an international journal, 42(1), 59-68.
  • 32. Watson, J. C. (2016). The effect of athletic identity and locus of control on the stress perceptions of community college student-athletes. Community college journal of research and practice, 40(9), 729-738.
  • 33. Yağışan, Nihan ve Ali Murat Sünbül ve Özgül Bike Yücalan (2007), “Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Ve Diğer Bölüm Öğrencilerinin Benlik İmgesi Ve Denetim Odaklarının Karşılaştırılması”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 17, 595-607.
  • 34. Yalçın, B., Tetik, S. ve Açıkgöz, A. (2010). Yüksekokul öğrencilerinin problem çözme becerisi algıları ile kontrol odağı düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2).
  • 35. Yeşilyaprak, B. (2004). Denetim odağı. Y. Kuzgun ve D. Deryakulu (Yay. haz.). Eğitimde Bireysel Farklılıklar içinde (s. 239-258). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 36. Yeşilyaprak, B.(2004). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, Ankara: Pegem Yayıncılık.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevinç Namlı 0000-0003-0958-6792

Gönül Tekkurşun Demir 0000-0002-2451-5194

Halil İbrahim Cicioğlu

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Kabul Tarihi 27 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Namlı, S., Tekkurşun Demir, G., & Cicioğlu, H. İ. (2018). SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK ODAKLANMA DÜZEYLERİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(4), 43-51.