Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

METİNLERARASI İLİŞKİLER IŞIĞINDA “PYGMALION” OYUNU VE “ÖZEL BİR KADIN” FİLMİ/ “Pygmalion” and “Pretty Woman” in the Light of Intertextual Relations

Yıl 2018, Sayı: 60, 245 - 260, 28.06.2018

Öz

Öz

Bu çalışmada G. Bernard Shaw’un Pygmalion adlı tiyatro eseri ile Garry Marshall’in yönettiği, başrollerini Julia Roberts ve Richard Gere’in oynadığı Özel Bir Kadın filmi arasındaki benzerlikler gösterilmeye çalışılmıştır. Çalışma, toplumun farklı sınıflarına ait kadın ve erkeğin arasındaki ilişkiyi konu alan tiyatro eseri Pygmalion ile Özel Bir Kadın filmi arasındaki metinlerarası bağları incelemeyi hedeflemiştir. Her iki eserde birbirlerine yapılan göndermelerin dışında farklı metinlere de göndermeler bulunmaktadır. Eserlerinde romantizmi sert dille eleştiren Shaw, Pygmalion eserinde çiçekçi bir kızın sesbilimci Profesör Higgins tarafından yeniden yaratılmasını konu almıştır. Özel Bir Kadın filminde ise bir hayat kadını olan Vivian’ın isteği peri masallarındaki gibi zengin ve yakışıklı bir prens tarafından içinde bulunduğu kötü koşullardan kurtarılmaktır. Her iki eserde de alt ve üst sınıf arasındaki toplumsal farklılaşma gözler önüne serilmiştir. Hem Pygmalion eserinde hem de Özel Bir Kadın filminde farklı metinlere göndermeler olsa da ikisi de kendine has özellikleriyle yeni bir metin halini almıştır.

Anahtar Kelimeler: Pygmalion, Özel Bir Kadın, Metinlerarasılık, Toplumsal Farklılaşma

Abstract

This study shows the common points in Pygmalion, a play by G. Bernard Shaw and Pretty Woman, a film directed by Garry Marshall and starring Julia Roberts and Richard Gere. It aims to examine intertextual links between the play and the film which are both about the relationship of men and women who belong to different social classes. There are also intertextual references to different texts besides of the references to each other. Harshly criticizing romanticism in his works, Shaw is concerned with the recreation of a flower girl by a phonetic professor Higgins in Pygmalion. In Pretty Woman Vivian, a prostitute wants to get rescued from the bad conditions by a rich and handsome prince as in fairy tales. The social differentiation between the lower and upper classes in both works is revealed. They have references to different texts, but both have become new texts with their distinctive features.

Keywords: Pygmalion, Pretty Woman, Intertextuality, Social Differentiation


Kaynakça

  • Barthes, Roland (1977). “Image – Music – Text”. Stephen Heath (Çev.). London: Fontana. Aktaran: Graham Allan. Intertextuality. (2000). Routledge.
  • Brown, Russell. (1972). Words and Silence. In Theatre Language: A Study of Arden, Osborne, Pinter and Wesker. New York: Taplinger Publishing Co.
  • Davis, Tracy. (1994). George Bernard Shaw and the Socialist Theatre. London: Greenwood Press.
  • Fairclough, Norman. (1992). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press.
  • Görmez, Aydın. (2007). “Hacivat ve Karagöz Neden Öldürüldü? Filmi İle Rosencrantz ve Guildenstern Öldüler Oyunu Arasında Metinlerarasılık İzleri”. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9/1: s. 47-64.
  • Lawton, Jonathan Frederich. (Yapımcı), & Marshall, Garry. (Yönetmen). Pretty Woman [Sinema Filmi]. (1990). USA: Touchstone Pictures.
  • Morgan, Margery. (1992). Bernard Shaw II: 1907-1950. Berkshire: Profile Books.
  • Polat, Nurhak. (2008). “Cinsiyet ve Mekan: Erkek Kahveleri”. Toplum ve Bilim. Sayı: 112. s. 147-158.
  • Shaw, Bernard. (1903). “Pygmalion”. The Complete Plays of Bernard Shaw. (1937). London: Odhams Press Limited. s. 716-758.
  • Şenlen, Sıla. (2008). “Bernard Shaw’ın Pygmalion Adlı Oyununda Dil, Eğitim Ve Toplumsal Sınıf İlişkisi”. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi. 48/2. s. 29-41
  • Valakya, Singh. (1993). Social and Political Ideas of George Bernard Shaw. New Delhi: Radha Publications.
Yıl 2018, Sayı: 60, 245 - 260, 28.06.2018

Öz

Kaynakça

  • Barthes, Roland (1977). “Image – Music – Text”. Stephen Heath (Çev.). London: Fontana. Aktaran: Graham Allan. Intertextuality. (2000). Routledge.
  • Brown, Russell. (1972). Words and Silence. In Theatre Language: A Study of Arden, Osborne, Pinter and Wesker. New York: Taplinger Publishing Co.
  • Davis, Tracy. (1994). George Bernard Shaw and the Socialist Theatre. London: Greenwood Press.
  • Fairclough, Norman. (1992). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press.
  • Görmez, Aydın. (2007). “Hacivat ve Karagöz Neden Öldürüldü? Filmi İle Rosencrantz ve Guildenstern Öldüler Oyunu Arasında Metinlerarasılık İzleri”. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9/1: s. 47-64.
  • Lawton, Jonathan Frederich. (Yapımcı), & Marshall, Garry. (Yönetmen). Pretty Woman [Sinema Filmi]. (1990). USA: Touchstone Pictures.
  • Morgan, Margery. (1992). Bernard Shaw II: 1907-1950. Berkshire: Profile Books.
  • Polat, Nurhak. (2008). “Cinsiyet ve Mekan: Erkek Kahveleri”. Toplum ve Bilim. Sayı: 112. s. 147-158.
  • Shaw, Bernard. (1903). “Pygmalion”. The Complete Plays of Bernard Shaw. (1937). London: Odhams Press Limited. s. 716-758.
  • Şenlen, Sıla. (2008). “Bernard Shaw’ın Pygmalion Adlı Oyununda Dil, Eğitim Ve Toplumsal Sınıf İlişkisi”. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi. 48/2. s. 29-41
  • Valakya, Singh. (1993). Social and Political Ideas of George Bernard Shaw. New Delhi: Radha Publications.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Ünsal Ocak Bu kişi benim 0000-0002-0669-8513

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 3 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 60

Kaynak Göster

APA Ünsal Ocak, E. (2018). METİNLERARASI İLİŞKİLER IŞIĞINDA “PYGMALION” OYUNU VE “ÖZEL BİR KADIN” FİLMİ/ “Pygmalion” and “Pretty Woman” in the Light of Intertextual Relations. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi(60), 245-260.
AMA Ünsal Ocak E. METİNLERARASI İLİŞKİLER IŞIĞINDA “PYGMALION” OYUNU VE “ÖZEL BİR KADIN” FİLMİ/ “Pygmalion” and “Pretty Woman” in the Light of Intertextual Relations. AUEDFD. Haziran 2018;(60):245-260.
Chicago Ünsal Ocak, Esra. “METİNLERARASI İLİŞKİLER IŞIĞINDA “PYGMALION” OYUNU VE “ÖZEL BİR KADIN” FİLMİ/ “Pygmalion” and ‘Pretty Woman’ in the Light of Intertextual Relations”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, sy. 60 (Haziran 2018): 245-60.
EndNote Ünsal Ocak E (01 Haziran 2018) METİNLERARASI İLİŞKİLER IŞIĞINDA “PYGMALION” OYUNU VE “ÖZEL BİR KADIN” FİLMİ/ “Pygmalion” and “Pretty Woman” in the Light of Intertextual Relations. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 60 245–260.
IEEE E. Ünsal Ocak, “METİNLERARASI İLİŞKİLER IŞIĞINDA “PYGMALION” OYUNU VE “ÖZEL BİR KADIN” FİLMİ/ “Pygmalion” and ‘Pretty Woman’ in the Light of Intertextual Relations”, AUEDFD, sy. 60, ss. 245–260, Haziran 2018.
ISNAD Ünsal Ocak, Esra. “METİNLERARASI İLİŞKİLER IŞIĞINDA “PYGMALION” OYUNU VE “ÖZEL BİR KADIN” FİLMİ/ “Pygmalion” and ‘Pretty Woman’ in the Light of Intertextual Relations”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 60 (Haziran 2018), 245-260.
JAMA Ünsal Ocak E. METİNLERARASI İLİŞKİLER IŞIĞINDA “PYGMALION” OYUNU VE “ÖZEL BİR KADIN” FİLMİ/ “Pygmalion” and “Pretty Woman” in the Light of Intertextual Relations. AUEDFD. 2018;:245–260.
MLA Ünsal Ocak, Esra. “METİNLERARASI İLİŞKİLER IŞIĞINDA “PYGMALION” OYUNU VE “ÖZEL BİR KADIN” FİLMİ/ “Pygmalion” and ‘Pretty Woman’ in the Light of Intertextual Relations”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, sy. 60, 2018, ss. 245-60.
Vancouver Ünsal Ocak E. METİNLERARASI İLİŞKİLER IŞIĞINDA “PYGMALION” OYUNU VE “ÖZEL BİR KADIN” FİLMİ/ “Pygmalion” and “Pretty Woman” in the Light of Intertextual Relations. AUEDFD. 2018(60):245-60.