Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effects of Concept Cartoons Assisted Animations on 6th Grade Students’ Inquiry Learning Skills Perceptions

Yıl 2015, Cilt: 6 Sayı: 11, 109 - 136, 01.06.2015

Öz

In this study, the effects of the activity based on only concept cartoon and concept cartoon assisted
animations in the unit of “matter and heat” of science and technology course on 6th grade students’
inquiry learning skills perceptions was searched. In this manner, the treatment was conducted in 6th
grade students in a middle school in Demirci in Manisa. Pretest-­‐‑post test control group quasi
experimental design was used in this study as taking one control (n=17) and two treatment group
(treatment 1 (n=17) and treatment 2 (n=17)). In treatment 1 group, the courses was teached with
concept cartoons assisted animations and in treatment 2 group was teached with only concept
cartoons and in control group was teached with science and technology curriculum. As a result of
study, when groups’ points of inquiry learning skills perception was examined, there is no
significance differences between groups, however, treatment group used concept cartoons assisted
animations post test points was significantly higher than their pre-­‐‑test was found out.

Kaynakça

  • Allen, R. (2006). Priorities in practice: The essentials of science, grades K-­‐‑6: Effective curriculum, instruction, and assessment. USA: Association for Supervision and Curriculum Development. Atasoy, Ş. ve Akdeniz A. R. (2009). Kavram karikatürlerinin etki-­‐‑tepki kuvvetleri ile ilgili yanılgıları gidermeye etkisi. 3. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon (7-­‐‑9 Ekim). Atasoy, Ş., Tekbıyık, A. ve Gülay, A. (2013). Beşinci sınıf öğrencilerinin ses kavramını anlamaları üzerine kavram karikatürlerinin etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(1), 176-­‐‑ 195. Aydın, G. ve Özyürek, C. (2014). Işık kirliliği konusunun bilgisayar destekli kavram karikatürleriyle öğretimi. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 4(2), 54-­‐‑71. Balım, A. G. ve Taşkoyan, N. (2007). Fene yönelik sorgulayıcı öğrenme becerileri algısı ölçeği’nin geliştirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 58-­‐‑63. Balım, A. G., Inel, D., Evrekli, E. ve Kesercioğlu, (2008). The use of concept cartoons in constructive science and technology education: “the examples about the subject of pressure”. Izmir, Turkey: XIII. IOSTE Symposium. (21-­‐‑26 Eylül). Balım, A. G., İnel, D. Evrekli, E. (2008). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve sorgulayıcı öğrenme becerileri algısına etkisi. İlköğretim Online, 7(1), 188-­‐‑202. Balım, A. G., İnel, D. ve Evrekli, E. (2007). Probleme dayalı öğrenme (pdö) yönteminin kavram karikatürleriyle birlikte kullanımı: Fen ve teknoloji dersi etkinliği. Famagusta, Turkish Republic of Northern Cyprus: VII. International Educational Technologies Conference. (3-­‐‑4-­‐‑5. Mayıs). Balım, A. G., Turkoğuz, S., Ormancı, Ü., Kaçar, S., Evrekli, E. ve Özcan, E. (2014). Teachers’ views about problem based learning through concept cartoons. Journal of Baltic Science Education, 13(4), 458-­‐‑468. Balım, A.G., Çeliker, H. D., Kaçar, S., Evrekli, E., Türkoğuz, S., İnel, D., Özcan, E. ve Ormancı, Ü. (2012). Fen ve teknoloji öğretiminde probleme dayalı öğrenme yöntemi içerisinde kavram karikatürleri: bir etkinlik örneği “ısınan taneciklerin dansı”. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(5), 68-­‐‑87. Baysarı, E. (2007). İlköğretim düzeyinde 5. sınıf fen ve teknoloji dersi canlılar ve hayat ünitesi öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısına, fen tutumuna ve kavram yanılgılarının giderilmesine olan etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı. Bing K. W. ve Tam, C. H. (2003). A fresh look at cartoons as a media of ınstruction in teaching mathematics and science in malaysian schools: A hands-­‐‑on experience. ELTC, Malaysia: Conference: Managing Curricular Change. Birişçi, S. ve Metin, M. (2010). Developing an instructional material using a concept cartoon adapted to the 5e model: a sample of teaching erosion. Asia-­‐‑Pasific Forum on Science Learning and Teaching, 11(1), Article: 19. Birişçi, S., Metin, M. ve Karakas, M. (2010). Pre-­‐‑service elementary teachers’ views on concept cartoons: a sample from Turkey. Middle East Journal of Scientific Research, 5(2), 91-­‐‑97. Cengizhan, S. (2011). Modüler öğretim tasarımıyla entegre edilmiş kavram karikatürleri hakkında öğretmen adaylarının görüşleri. Eğitim ve Bilim, 36(160), 93-­‐‑104. Ceylan Soylu, H. (2011). “Yaşamımızdaki elektrik” ünitesinde 6. Sınıf öğrencilerinin kavram karikatürleri kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Antalya-­‐‑Türkiye: 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications (27-­‐‑29 Nisan). Ceylan Soylu, H. (2011). Fen ve teknoloji öğretiminde kavram karikatürlerinin 7e öğrenme modeline göre hazırlanmış bir etkinlik örneği: yaşamımızdaki elektrik. Antalya-­‐‑Türkiye: 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications (27-­‐‑29 Nisan). Chen, W. C., Ku, C. H. ve Ho, Y. C. (2009). Applying the strategy of concept cartoon argument instruction to enpower the children’s argumentation ability in a remote elementary science classroom. Hollanda, Amsterdam: 13th European Conference for Research on Learning and Instruction. Chin, C. ve Teou, L. Y. (2009). Using concept cartoons in formative assessment: Scaffolding students’ argumentation. International Journal of Science Education, 31(10), 1307-­‐‑1332. Chin, C. ve Teou, L. Y. (2010). Formative assessment: using concept cartoon, pupils’ drawings, and group discussions to tackle childrens’ ideas about biological inheritence. Educational Research, 44(3), 4(3), 108-­‐‑115. Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2005). Research methods in education (5th Edition). London, NewYork: Routledge Falmer. Coll, R. K., France, B., & Taylor, I. (2005). The role of models/and analogies in science education: ımplications from research. International Journal of Science Education, 27(2). 183-­‐‑198. Çiçek, T. ve Öztürk, M. (2011). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersinde kavram karikatürü uygulamalarının akademik başarı ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi. Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 7-­‐‑26. Çil, E. (2014). Teaching nature of science through conceptual change approach: conceptual change texts and concept cartoons. Journal of Baltic Science Education, 13(3), 339-­‐‑350. Çinici, A., Özden, M., Akgün, A., Herdem, K., Karabiber, H. L. ve Deniz, M. Ş. (2014). Kavram kariaktürleriyle desteklenmiş argümantasyon temelli uygulamaların etkinliğinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(18), 571-­‐‑596. Dalacosta, K., Kamariotaki-­‐‑Papparrigopoulou, M., Palyvos, J. A. ve Spyrellis, N. (2009). Mulitmedia application with animated cartoons for teaching science in elementary education. Computers and Education. 52, 741-­‐‑748. De Lange, J. (2009). Case study, the use of concept cartoons in the flemish science education: Improvement of the tools and supporting learners’ language skills through a design based research. Turkey, Istanbul: ESERA Conference (31 Ağustos-­‐‑1 Eylül). Demir, Y., Uzoğlu, M. ve Büyükkasap, E. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kuvvet ve hareket ile ilgili sahip olduğu kavram yanılgılarının belirlenmesinde kullanılan karikatürlerin ve çoktan seçmeli soruların etkililiğinin karşılaştırılması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 88-­‐‑102. Demirel, R. ve Aslan, O. (2014). The effects of science and technology teaching promoted with concept cartoons on students’ academic achievement and conceptual understanding. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(2), 368-­‐‑392. Duban, N, Y. (2013). Sınıf öğretmenlerinin kavram karikatürlerini hazırlamaya ve kullanmaya yönelik görüşleri. Akademik Araştırmalar Dergisi, 56, 35-­‐‑54. Duran, M., Ballıel, B. ve Bilgili, S. (2011). Fen öğretiminde 6. Sınıf öğrencilerinin kavram yanılgılarını gidermede kavram karikatürlerinin etkisi. Antalya, Türkiye: 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications (27-­‐‑29 Nisan). Dündar, H. ve Şentürk, M. L. (2012). Concept cartoons and their using in life studies lesson. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 44-­‐‑58. Ekici, F., Ekici, E., & Aydın, F. (2007). Utility of concept cartoons in diagnosing and overcoming misconceptions related to photosynthesis. International of Journal of Environmental & Science Education, 2(4), 111-­‐‑124. Erdoğan, A. ve Özsevgeç, L. C. (2012). Kavram karikatürlerinin öğrencilerin kavram yanılgılarının giderilmesi üzerindeki etkisi: sera etkisi ve küresel ısınma örneği. Turkish Journal of Education, 1(2), 1-­‐‑13. Evrekli, E. ve Balım, A. G. (2010). Fen ve teknoloji öğretiminde zihin haritası ve kavram karikatürü kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarına etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 76-­‐‑98. Evrekli, E., İnel, D. ve Balım, A. G. (2011). Fen öğretiminde kavram karikatürleri ve zihin haritalarının birlikte kullanımının etkileri üzerine bir araştırma. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 58-­‐‑85. Evrekli, E., İnel, D. ve Çite, S. (2006). Yapılandırmacı yaklaşım temelinde fen ve teknoloji öğretiminde kavram karikatürleri: bir etkinlik örneği “maddenin halleri ve ısı”. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara: 7. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. (7-­‐‑9 Eylül 2006). Gölgeli, D. (2012). Düşün-­‐‑eşleş-­‐‑paylaş tekniği ile birlikte kullanılan kavram karikatürlerinin öğrencilerin akademik başarısı ile fen ve teknoloji dersine olan tutumlarına etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı. Gölgeli, D. ve Saraçoğlu, S. (2011). Fen ve teknoloji dersi “ışık ve ses” ünitesinin öğretiminde kavram karikatürlerinin kullamının öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31(2), 113-­‐‑124. Gül, Ş., Köse, E. Ö. ve Konu, M. (2014). Genetik ünitesinin öğretiminde kavram karikatürü kullanımının biyoloji öğretmeni adayları üzerine etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 2(1), 1-­‐‑22. Herche, J. ve Engelland, B. (1996). Reversed-­‐‑polarity items and scale unidimensionality. Journal of Adecemy of Marketing Science, 24(4), 366-­‐‑374. Heubeck, B. G. & Neill, J. T. (2000). Confirmatory factor analysis and reliability of the mental health ınventory for australian adolescents. Psychological Reports, 87, 431-­‐‑440. Hoe, S.L. (2008). Issues and procedures in adopting structural equation modeling technique. Journal of Applied Quantitative Methods, 3(1), 76-­‐‑83. Hu, L. & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit ındexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1-­‐‑55. İnel, D. ve Balım, A. G. (2011). Kavram karikatürleri destekli probleme dayalı öğrenme yönteminin ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 169-­‐‑188. İnel, D. ve Balım, A. G. (2013). Concept cartoons assisted problem based learning method in science and technology teaching and students’ views. Procedia-­‐‑Social and Behavioral Sciences, 93, 376-­‐‑380. İnel, D., Balım, A. G. ve Evrekli, E. (2009). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımına yönelik öğrenci görüşleri. Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-­‐‑ 16. İngeç, Ş. K. (2008). Use of concept cartoons as an assessment tool in physics education. US-­‐‑ China Education Review, 5(11), 47-­‐‑54. Kabapınar, F. (2005). Effectiveness of teaching via concept cartoons from the point of view of constructivist approach. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 135-­‐‑146. Kabapınar, F. (2009). What makes concept cartoons more effective?: Using research to inform practice, Education and Science, 34(154), 104-­‐‑118. Kahn, J. H. (2006). Factor analysis in counseling psychology research, training, and practice: principles, advances, and applications. The Counseling Psychologist, 34(5), 684-­‐‑718. Kaptan, F. ve İzgi, Ü. (2014). The effects of use concept cartoons attitudes of first grade elementary students towards science and technology course. Procedia Social and Behavioral Sciences, 116, 2307-­‐‑2311. Kelloway, E. K. (1998). Using lisrel for structural equation modeling: a researchers guide, United States of America: Sage Publications. Keogh, B. & Naylor, S. (1999). Concept cartoons, teaching and learning in science: an evaluation. International Journal of Science Education, 21(4), 431-­‐‑446. Keogh, B. & Naylor, S. (2000). Teaching and learning in science using concept cartoons: why dennis wants to stay in at playtime. Investigating: Australian Primary and Junior Science Journal, 16(3), 10-­‐‑14. Keogh, B., Naylor, S. & Downing, B. (2003). Children’s interactions in the classroom: argumentation in primary science. Noordwijkerhout, Netherlands: 4th European Science Education Research Association Conference (19-­‐‑23 Ağustos). Keogh, B., Naylor, S., & Wilson, C. (1998). Concept cartoons: A new perspective on physics education. Physics Education, 33(4), 219-­‐‑224. Keogh, B., Naylor, S., de Boo, M. & Feasey, R. (2001). Formative assessment using concept cartoons: Initial teacher training in the UK. In H. Behrendt, H. Dahncke, R. Duit, W. Gräber, M. Komorek, A. Kross ve P. Reiska (Ed.), Research in science education – past, present, and future. Hingham, USA: Kluwer Academic Publishers. Kirişçioğlu, S. ve Başdaş, E. (2007). Yapılandırmacı öğrenme ortamlarında fen ve teknoloji derslerinde kullanılabilecek kavram karikatürleri ve etkinlik örnekleri. Ankara, Özel Tevfik Fikret Okulları: Eğitimde Yeni Yönelimler IV: Yapılandırmacılık ve Öğretmen. Kline, R. B. (1998). Principal and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press. Koch, J. (2010). Science stories science methods for elementary and middle school teachers (4th edition). Canada: Cengage Learning. Krajcik, J., Blumenfeld, P. C., Marx, R. W., Bass, K. M., Fredricks, J. ve Soloway, E. (1998). Inquiry in project-­‐‑based science classrooms: Initial attempts by middle school students. The Journal of The Learning Sciences, 7(3-­‐‑4), 313-­‐‑350. Marczyk, G., DeMatteo, D. ve Festinger, D. (2005). Essentials of research design and methodology. Canada: John Wiley & Sons. MEB. (2013). İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. Meriç, G. (2014). Fen ve teknoloji dersinde kavram karikatürlerinin öğrencilerin kavramsal anlama, motivasyon ve tutum düzeyleri üzerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Naylor, S. ve Keogh, B. (1999). Constructivism in classroom: Theory into practice. Journal of Science Teacher Education. 10(2), 93-­‐‑106. Naylor, S., Downing, B. & Keogh, B (2001). An empirical study of argumentation in primary science, using concept cartoons as the stimulus. Greece, Thessaloniki: 3rd European Science Education Research Association Conference. Naylor, S., Keogh, B. ve Downing, B. (2007). Argumentation and primary science. Research in Science Education. 37, 17-­‐‑39. Nuhoğlu, H. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersine yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi. İlköğretim Online, 7(3), 627-­‐‑639. Ormancı, Ü. ve Şaşmaz Ören, F. (2011). Assessment of concept cartoons: an examplary study on scoring. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 3582-­‐‑3589. Özmen, H., Demircioğlu, G., Burhan, Y., Naseriazar, A. ve Demircioğlu, H. (2012). Using laboratory activities enhanced with concept cartoons to support progression in students’ understanding of acid-­‐‑base concepts. Asia-­‐‑Pasific Forum on Science Learning and Teaching, 13(1), Article: 8. Özyılmaz-­‐‑Akamca, G. ve Hamurcu, H. (2009). Analojiler, kavram karikatürleri ve tahmin-­‐‑ gözlem-­‐‑açıklama teknikleriyle desteklenmiş fen ve teknoloji eğitimi, E-­‐‑Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 1186-­‐‑1206 Özyılmaz-­‐‑Akamca, G., Ellez, A. M. ve Hamurcu, H. (2009). Effects of computer aided concept cartoons on learning outcomes. Procedia Social and Behavioral Sciences. 1(1), 296-­‐‑ 301. Parkinson, J. (2002). Reflective teaching of science 11-­‐‑18. New York: Continuum Books. Roesky, H. W. ve Kennepohl, D. (2008). Drawing attention with chemistry cartoons. Journal of Chemical Education. 85(10), 1355-­‐‑1360. Saka, A., Akdeniz, A. R. , Bayrak, R., & Asilsoy, Ö. (2006). “Canlılarda enerji dönüşümü” ünitesinde karşılaşılan yanılgıların giderilmesinde kavram karikatürlerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara: 7. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Sanders, R. D., Allen, D. N., Forman, S. D., Tarpey, T., Keshavan, M. S. & Goldstein, G. (2005). Confirmatory factor analysis of the neurological evaluation scale in unmedicated schizophrenia. Psychiatry Research, 133, 65-­‐‑71. Sexton, M., Gervasoni, A. ve Brandenburg, R. (2009). Using a concept cartoon to gain insight into children’s calculation strategies. Australian Primary Mathematics Classroom. 14(4), 24-­‐‑28. Stephenson, P., & Warwick, P. (2002). Using concept cartoons to support progression in students’ understanding of light. Physics Education, 37(2), 135-­‐‑141. Şahin, Ç. ve Çepni, Ş. (2011). Developing of the concept cartoons, animation and diagnostic branched tree supported conceptual change text “Gas Pressure”. Eurasian Journal of Physics and Chemistry Education, Special issue (Ocak), 25-­‐‑33. Şaşmaz Ören, F. ve Meriç, G. (2014). Seventh Grade Students’ perceptions of using concept cartoons in science and technology course. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 2(2), 116-­‐‑136. Şaşmaz Ören, F. ve Yılmaz, T. (2013). Fen ve teknoloji dersinde kavram karikatürleriyle desteklenmiş bilimsel hikayeler temelli rehber materyal geliştirme çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 130-­‐‑141. Şaşmaz Ören, F., Karatekin, P., Erdem, Ş. ve Ormancı, Ü. (2012). Öğretmen adaylarının bitkilerde solunum-­‐‑fotosentez konusundaki bilgi düzeylerinin kavram karikatürleriyle belirlenmesi ve farklı değişkenlere göre analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 155-­‐‑174. Şaşmaz Ören, F., Ormancı, Ü., Karatekin, P. ve Erdem, Ş. (2010). İlköğretim 6.,7. ve 8. Sınıf öğrencilerinin fotosentez solunum konusundaki kavram yanılgılarının kavram karikatürleriyle belirlenmesi. Kıbrıs, Girne: International Conference on New Horizons in Education (23-­‐‑ 25 Haziran). Şaşmaz-­‐‑Ören, F. (2009). Öğretmen adaylarının kavram karikatürü oluşturma becerilerinin dereceli puanlama anahtarıyla değerlendirilmesi, E-­‐‑Journal of New World Sciences Academy, 4(3), 994-­‐‑1016. Şengül, S. (2011). Effects of concept cartoons on mathematics self efficacy of 7th grade students. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4), 2305-­‐‑2313. Şengül, S. ve Aydın, Y. (2013). Kavram karikatürleriyle zenginleştirilmiş öğrenme ortamının öğrencilerin matematik kaygılarına etkisinin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 639-­‐‑659. Şengül, S. ve Üner, İ. (2010). What is the impact of the teaching “algebraic expressions and equations” topic with concept cartoons on the students’ logical thinking abilities?. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 5441-­‐‑5445. Taşkın, Ö. (2014). Fen ve teknoloji öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Taşlıdere, E. (2013). The effects of concept cartoon worksheets on students’ conceptual understandings of geometrical optics. Eğitim ve Bilim, 38(167), 144-­‐‑161. Tokcan, H. ve Alkan, G. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına etkisi. Ahi Evran Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2), 1-­‐‑19. Topcubaşı, T. ve Polat, S. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına etkisi. International Journal of New Trends in Arts, Sports and Science Education, 3(2), 48-­‐‑61. Tunç, T., Agalday, M., Akçam, H. K., Altunoğlu, Ü. Ç., Bağcı, N., Bakar, E. ve diğerleri (2006a). İlköğretim fen ve teknoloji 6 ders kitabı. Ankara: Evren Yayıncılık. Tunç, T., Agalday, M., Akçam, H. K., Altunoğlu, Ü. Ç., Bağcı, N., Bakar, E. ve diğerleri (2006b). İlköğretim fen ve teknoloji 6 öğrenci çalışma kitabı. Ankara: Evren Yayıncılık. Tunç, T., Agalday, M., Akçam, H. K., Altunoğlu, Ü. Ç., Bağcı, N., Bakar, E. ve diğerleri (2006c). İlköğretim fen ve teknoloji 6 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Evren Yayıncılık. Türkoğuz, S. ve Cin, M. (2013). Argümantasyona dayalı kavram karikatürü etkinliklerinin öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerine etkisi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 155-­‐‑ 173. Uğurel, I, Kesgin, Ş. ve Karahan, Ö. (2013). Matematik derslerinde yararlanılabilecek alternatif bir öğrenme ve değerlendirme aracı: kavram karikatürü. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 313-­‐‑337. Uzoğlu, M., Yıldız, A., Demir, Y. ve Büyükkasap, E. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının ışıkla ilgili kavram yanılgılarının belirlenmesinde kavram karikatürlerinin ve açık uçlu soruların etkililiklerinin karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(1), 367-­‐‑388. Warren, D. (2001). The nature of science. London: Royal Society of Chemistry. Webb, P. Williams, Y. ve Meiring, L. (2008). Concept cartoons and writing frames: Developing argumentation in South African science classrooms?. African Journal of Research in SMT Education. 12(1). 4-­‐‑17. Yavuz, S. ve Büyükekşi, C. (2011). Kavram karikatürlerinin ısı-­‐‑sıcaklık kavramlarının öğretiminde kullanılması. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, 1(2), 25-­‐‑30. Yılmaz, T. (2013). Kavram karikatürleriyle desteklenmiş bilimsel hikayelerin öğrencilerin akademik başarıları, tutumları ve motivasyonları üzerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Yolcu, H. (2013). Fen öğretiminde kavram karikatürleri tekniğinin yapılandırmacı öğrenme ortamında kullanılmasının ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin başarı, tutum ve mantıksal düşünme yeteneklerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı.

Fen Derslerinde Animasyon Destekli Kavram Karikatürleri Kullanımının Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Algılarına Etkisi

Yıl 2015, Cilt: 6 Sayı: 11, 109 - 136, 01.06.2015

Öz

Çalışma kapsamında animasyon destekli kavram karikatürü ve sadece kavram karikatürü
uygulamalarının “Madde ve Isı” ünitesinde kullanımının altıncı sınıf öğrencilerinin sorgulayıcı
öğrenme becerileri algılarına etkisi araştırılmıştır. Bu kapsamda Manisa ilinin Demirci ilçesinde bir
ortaokulda öğrenim gören altıncı sınıf öğrencileri ile uygulamalar yürütülmüştür. Araştırmada iki
deney (deney 1 (n=17)-­‐‑deney 2 (n=17)) bir kontrol grubu (n=17) alınarak ön test son test kontrol gruplu
yarı deneysel desen kullanılmıştır. Deney 1 grubunda dersler animasyon destekli kavram
karikatürleri ile fen ve teknoloji öğretim programıyla, deney 2 grubunda sadece kavram karikatürleri
ile ve kontrol grubunda ise fen ve teknoloji öğretim programı ile dersler işlenmiştir. Araştırma
sonucunda grupların sorgulayıcı öğrenme becerileri algı puanları incelendiğinde grupların
puanlarının birbirine göre anlamlı düzeyde farklılık göstermediği ancak animasyon destekli kavram
karikatürlerinin kullanıldığı deney grubunun son test puanlarının ön test puanlarına göre anlamlı
düzeyde yüksek olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Allen, R. (2006). Priorities in practice: The essentials of science, grades K-­‐‑6: Effective curriculum, instruction, and assessment. USA: Association for Supervision and Curriculum Development. Atasoy, Ş. ve Akdeniz A. R. (2009). Kavram karikatürlerinin etki-­‐‑tepki kuvvetleri ile ilgili yanılgıları gidermeye etkisi. 3. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon (7-­‐‑9 Ekim). Atasoy, Ş., Tekbıyık, A. ve Gülay, A. (2013). Beşinci sınıf öğrencilerinin ses kavramını anlamaları üzerine kavram karikatürlerinin etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(1), 176-­‐‑ 195. Aydın, G. ve Özyürek, C. (2014). Işık kirliliği konusunun bilgisayar destekli kavram karikatürleriyle öğretimi. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 4(2), 54-­‐‑71. Balım, A. G. ve Taşkoyan, N. (2007). Fene yönelik sorgulayıcı öğrenme becerileri algısı ölçeği’nin geliştirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 58-­‐‑63. Balım, A. G., Inel, D., Evrekli, E. ve Kesercioğlu, (2008). The use of concept cartoons in constructive science and technology education: “the examples about the subject of pressure”. Izmir, Turkey: XIII. IOSTE Symposium. (21-­‐‑26 Eylül). Balım, A. G., İnel, D. Evrekli, E. (2008). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve sorgulayıcı öğrenme becerileri algısına etkisi. İlköğretim Online, 7(1), 188-­‐‑202. Balım, A. G., İnel, D. ve Evrekli, E. (2007). Probleme dayalı öğrenme (pdö) yönteminin kavram karikatürleriyle birlikte kullanımı: Fen ve teknoloji dersi etkinliği. Famagusta, Turkish Republic of Northern Cyprus: VII. International Educational Technologies Conference. (3-­‐‑4-­‐‑5. Mayıs). Balım, A. G., Turkoğuz, S., Ormancı, Ü., Kaçar, S., Evrekli, E. ve Özcan, E. (2014). Teachers’ views about problem based learning through concept cartoons. Journal of Baltic Science Education, 13(4), 458-­‐‑468. Balım, A.G., Çeliker, H. D., Kaçar, S., Evrekli, E., Türkoğuz, S., İnel, D., Özcan, E. ve Ormancı, Ü. (2012). Fen ve teknoloji öğretiminde probleme dayalı öğrenme yöntemi içerisinde kavram karikatürleri: bir etkinlik örneği “ısınan taneciklerin dansı”. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(5), 68-­‐‑87. Baysarı, E. (2007). İlköğretim düzeyinde 5. sınıf fen ve teknoloji dersi canlılar ve hayat ünitesi öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısına, fen tutumuna ve kavram yanılgılarının giderilmesine olan etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı. Bing K. W. ve Tam, C. H. (2003). A fresh look at cartoons as a media of ınstruction in teaching mathematics and science in malaysian schools: A hands-­‐‑on experience. ELTC, Malaysia: Conference: Managing Curricular Change. Birişçi, S. ve Metin, M. (2010). Developing an instructional material using a concept cartoon adapted to the 5e model: a sample of teaching erosion. Asia-­‐‑Pasific Forum on Science Learning and Teaching, 11(1), Article: 19. Birişçi, S., Metin, M. ve Karakas, M. (2010). Pre-­‐‑service elementary teachers’ views on concept cartoons: a sample from Turkey. Middle East Journal of Scientific Research, 5(2), 91-­‐‑97. Cengizhan, S. (2011). Modüler öğretim tasarımıyla entegre edilmiş kavram karikatürleri hakkında öğretmen adaylarının görüşleri. Eğitim ve Bilim, 36(160), 93-­‐‑104. Ceylan Soylu, H. (2011). “Yaşamımızdaki elektrik” ünitesinde 6. Sınıf öğrencilerinin kavram karikatürleri kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Antalya-­‐‑Türkiye: 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications (27-­‐‑29 Nisan). Ceylan Soylu, H. (2011). Fen ve teknoloji öğretiminde kavram karikatürlerinin 7e öğrenme modeline göre hazırlanmış bir etkinlik örneği: yaşamımızdaki elektrik. Antalya-­‐‑Türkiye: 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications (27-­‐‑29 Nisan). Chen, W. C., Ku, C. H. ve Ho, Y. C. (2009). Applying the strategy of concept cartoon argument instruction to enpower the children’s argumentation ability in a remote elementary science classroom. Hollanda, Amsterdam: 13th European Conference for Research on Learning and Instruction. Chin, C. ve Teou, L. Y. (2009). Using concept cartoons in formative assessment: Scaffolding students’ argumentation. International Journal of Science Education, 31(10), 1307-­‐‑1332. Chin, C. ve Teou, L. Y. (2010). Formative assessment: using concept cartoon, pupils’ drawings, and group discussions to tackle childrens’ ideas about biological inheritence. Educational Research, 44(3), 4(3), 108-­‐‑115. Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2005). Research methods in education (5th Edition). London, NewYork: Routledge Falmer. Coll, R. K., France, B., & Taylor, I. (2005). The role of models/and analogies in science education: ımplications from research. International Journal of Science Education, 27(2). 183-­‐‑198. Çiçek, T. ve Öztürk, M. (2011). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersinde kavram karikatürü uygulamalarının akademik başarı ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi. Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 7-­‐‑26. Çil, E. (2014). Teaching nature of science through conceptual change approach: conceptual change texts and concept cartoons. Journal of Baltic Science Education, 13(3), 339-­‐‑350. Çinici, A., Özden, M., Akgün, A., Herdem, K., Karabiber, H. L. ve Deniz, M. Ş. (2014). Kavram kariaktürleriyle desteklenmiş argümantasyon temelli uygulamaların etkinliğinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(18), 571-­‐‑596. Dalacosta, K., Kamariotaki-­‐‑Papparrigopoulou, M., Palyvos, J. A. ve Spyrellis, N. (2009). Mulitmedia application with animated cartoons for teaching science in elementary education. Computers and Education. 52, 741-­‐‑748. De Lange, J. (2009). Case study, the use of concept cartoons in the flemish science education: Improvement of the tools and supporting learners’ language skills through a design based research. Turkey, Istanbul: ESERA Conference (31 Ağustos-­‐‑1 Eylül). Demir, Y., Uzoğlu, M. ve Büyükkasap, E. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kuvvet ve hareket ile ilgili sahip olduğu kavram yanılgılarının belirlenmesinde kullanılan karikatürlerin ve çoktan seçmeli soruların etkililiğinin karşılaştırılması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 88-­‐‑102. Demirel, R. ve Aslan, O. (2014). The effects of science and technology teaching promoted with concept cartoons on students’ academic achievement and conceptual understanding. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(2), 368-­‐‑392. Duban, N, Y. (2013). Sınıf öğretmenlerinin kavram karikatürlerini hazırlamaya ve kullanmaya yönelik görüşleri. Akademik Araştırmalar Dergisi, 56, 35-­‐‑54. Duran, M., Ballıel, B. ve Bilgili, S. (2011). Fen öğretiminde 6. Sınıf öğrencilerinin kavram yanılgılarını gidermede kavram karikatürlerinin etkisi. Antalya, Türkiye: 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications (27-­‐‑29 Nisan). Dündar, H. ve Şentürk, M. L. (2012). Concept cartoons and their using in life studies lesson. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 44-­‐‑58. Ekici, F., Ekici, E., & Aydın, F. (2007). Utility of concept cartoons in diagnosing and overcoming misconceptions related to photosynthesis. International of Journal of Environmental & Science Education, 2(4), 111-­‐‑124. Erdoğan, A. ve Özsevgeç, L. C. (2012). Kavram karikatürlerinin öğrencilerin kavram yanılgılarının giderilmesi üzerindeki etkisi: sera etkisi ve küresel ısınma örneği. Turkish Journal of Education, 1(2), 1-­‐‑13. Evrekli, E. ve Balım, A. G. (2010). Fen ve teknoloji öğretiminde zihin haritası ve kavram karikatürü kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarına etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 76-­‐‑98. Evrekli, E., İnel, D. ve Balım, A. G. (2011). Fen öğretiminde kavram karikatürleri ve zihin haritalarının birlikte kullanımının etkileri üzerine bir araştırma. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 58-­‐‑85. Evrekli, E., İnel, D. ve Çite, S. (2006). Yapılandırmacı yaklaşım temelinde fen ve teknoloji öğretiminde kavram karikatürleri: bir etkinlik örneği “maddenin halleri ve ısı”. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara: 7. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. (7-­‐‑9 Eylül 2006). Gölgeli, D. (2012). Düşün-­‐‑eşleş-­‐‑paylaş tekniği ile birlikte kullanılan kavram karikatürlerinin öğrencilerin akademik başarısı ile fen ve teknoloji dersine olan tutumlarına etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı. Gölgeli, D. ve Saraçoğlu, S. (2011). Fen ve teknoloji dersi “ışık ve ses” ünitesinin öğretiminde kavram karikatürlerinin kullamının öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31(2), 113-­‐‑124. Gül, Ş., Köse, E. Ö. ve Konu, M. (2014). Genetik ünitesinin öğretiminde kavram karikatürü kullanımının biyoloji öğretmeni adayları üzerine etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 2(1), 1-­‐‑22. Herche, J. ve Engelland, B. (1996). Reversed-­‐‑polarity items and scale unidimensionality. Journal of Adecemy of Marketing Science, 24(4), 366-­‐‑374. Heubeck, B. G. & Neill, J. T. (2000). Confirmatory factor analysis and reliability of the mental health ınventory for australian adolescents. Psychological Reports, 87, 431-­‐‑440. Hoe, S.L. (2008). Issues and procedures in adopting structural equation modeling technique. Journal of Applied Quantitative Methods, 3(1), 76-­‐‑83. Hu, L. & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit ındexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1-­‐‑55. İnel, D. ve Balım, A. G. (2011). Kavram karikatürleri destekli probleme dayalı öğrenme yönteminin ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 169-­‐‑188. İnel, D. ve Balım, A. G. (2013). Concept cartoons assisted problem based learning method in science and technology teaching and students’ views. Procedia-­‐‑Social and Behavioral Sciences, 93, 376-­‐‑380. İnel, D., Balım, A. G. ve Evrekli, E. (2009). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımına yönelik öğrenci görüşleri. Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-­‐‑ 16. İngeç, Ş. K. (2008). Use of concept cartoons as an assessment tool in physics education. US-­‐‑ China Education Review, 5(11), 47-­‐‑54. Kabapınar, F. (2005). Effectiveness of teaching via concept cartoons from the point of view of constructivist approach. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 135-­‐‑146. Kabapınar, F. (2009). What makes concept cartoons more effective?: Using research to inform practice, Education and Science, 34(154), 104-­‐‑118. Kahn, J. H. (2006). Factor analysis in counseling psychology research, training, and practice: principles, advances, and applications. The Counseling Psychologist, 34(5), 684-­‐‑718. Kaptan, F. ve İzgi, Ü. (2014). The effects of use concept cartoons attitudes of first grade elementary students towards science and technology course. Procedia Social and Behavioral Sciences, 116, 2307-­‐‑2311. Kelloway, E. K. (1998). Using lisrel for structural equation modeling: a researchers guide, United States of America: Sage Publications. Keogh, B. & Naylor, S. (1999). Concept cartoons, teaching and learning in science: an evaluation. International Journal of Science Education, 21(4), 431-­‐‑446. Keogh, B. & Naylor, S. (2000). Teaching and learning in science using concept cartoons: why dennis wants to stay in at playtime. Investigating: Australian Primary and Junior Science Journal, 16(3), 10-­‐‑14. Keogh, B., Naylor, S. & Downing, B. (2003). Children’s interactions in the classroom: argumentation in primary science. Noordwijkerhout, Netherlands: 4th European Science Education Research Association Conference (19-­‐‑23 Ağustos). Keogh, B., Naylor, S., & Wilson, C. (1998). Concept cartoons: A new perspective on physics education. Physics Education, 33(4), 219-­‐‑224. Keogh, B., Naylor, S., de Boo, M. & Feasey, R. (2001). Formative assessment using concept cartoons: Initial teacher training in the UK. In H. Behrendt, H. Dahncke, R. Duit, W. Gräber, M. Komorek, A. Kross ve P. Reiska (Ed.), Research in science education – past, present, and future. Hingham, USA: Kluwer Academic Publishers. Kirişçioğlu, S. ve Başdaş, E. (2007). Yapılandırmacı öğrenme ortamlarında fen ve teknoloji derslerinde kullanılabilecek kavram karikatürleri ve etkinlik örnekleri. Ankara, Özel Tevfik Fikret Okulları: Eğitimde Yeni Yönelimler IV: Yapılandırmacılık ve Öğretmen. Kline, R. B. (1998). Principal and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press. Koch, J. (2010). Science stories science methods for elementary and middle school teachers (4th edition). Canada: Cengage Learning. Krajcik, J., Blumenfeld, P. C., Marx, R. W., Bass, K. M., Fredricks, J. ve Soloway, E. (1998). Inquiry in project-­‐‑based science classrooms: Initial attempts by middle school students. The Journal of The Learning Sciences, 7(3-­‐‑4), 313-­‐‑350. Marczyk, G., DeMatteo, D. ve Festinger, D. (2005). Essentials of research design and methodology. Canada: John Wiley & Sons. MEB. (2013). İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. Meriç, G. (2014). Fen ve teknoloji dersinde kavram karikatürlerinin öğrencilerin kavramsal anlama, motivasyon ve tutum düzeyleri üzerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Naylor, S. ve Keogh, B. (1999). Constructivism in classroom: Theory into practice. Journal of Science Teacher Education. 10(2), 93-­‐‑106. Naylor, S., Downing, B. & Keogh, B (2001). An empirical study of argumentation in primary science, using concept cartoons as the stimulus. Greece, Thessaloniki: 3rd European Science Education Research Association Conference. Naylor, S., Keogh, B. ve Downing, B. (2007). Argumentation and primary science. Research in Science Education. 37, 17-­‐‑39. Nuhoğlu, H. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersine yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi. İlköğretim Online, 7(3), 627-­‐‑639. Ormancı, Ü. ve Şaşmaz Ören, F. (2011). Assessment of concept cartoons: an examplary study on scoring. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 3582-­‐‑3589. Özmen, H., Demircioğlu, G., Burhan, Y., Naseriazar, A. ve Demircioğlu, H. (2012). Using laboratory activities enhanced with concept cartoons to support progression in students’ understanding of acid-­‐‑base concepts. Asia-­‐‑Pasific Forum on Science Learning and Teaching, 13(1), Article: 8. Özyılmaz-­‐‑Akamca, G. ve Hamurcu, H. (2009). Analojiler, kavram karikatürleri ve tahmin-­‐‑ gözlem-­‐‑açıklama teknikleriyle desteklenmiş fen ve teknoloji eğitimi, E-­‐‑Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 1186-­‐‑1206 Özyılmaz-­‐‑Akamca, G., Ellez, A. M. ve Hamurcu, H. (2009). Effects of computer aided concept cartoons on learning outcomes. Procedia Social and Behavioral Sciences. 1(1), 296-­‐‑ 301. Parkinson, J. (2002). Reflective teaching of science 11-­‐‑18. New York: Continuum Books. Roesky, H. W. ve Kennepohl, D. (2008). Drawing attention with chemistry cartoons. Journal of Chemical Education. 85(10), 1355-­‐‑1360. Saka, A., Akdeniz, A. R. , Bayrak, R., & Asilsoy, Ö. (2006). “Canlılarda enerji dönüşümü” ünitesinde karşılaşılan yanılgıların giderilmesinde kavram karikatürlerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara: 7. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Sanders, R. D., Allen, D. N., Forman, S. D., Tarpey, T., Keshavan, M. S. & Goldstein, G. (2005). Confirmatory factor analysis of the neurological evaluation scale in unmedicated schizophrenia. Psychiatry Research, 133, 65-­‐‑71. Sexton, M., Gervasoni, A. ve Brandenburg, R. (2009). Using a concept cartoon to gain insight into children’s calculation strategies. Australian Primary Mathematics Classroom. 14(4), 24-­‐‑28. Stephenson, P., & Warwick, P. (2002). Using concept cartoons to support progression in students’ understanding of light. Physics Education, 37(2), 135-­‐‑141. Şahin, Ç. ve Çepni, Ş. (2011). Developing of the concept cartoons, animation and diagnostic branched tree supported conceptual change text “Gas Pressure”. Eurasian Journal of Physics and Chemistry Education, Special issue (Ocak), 25-­‐‑33. Şaşmaz Ören, F. ve Meriç, G. (2014). Seventh Grade Students’ perceptions of using concept cartoons in science and technology course. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 2(2), 116-­‐‑136. Şaşmaz Ören, F. ve Yılmaz, T. (2013). Fen ve teknoloji dersinde kavram karikatürleriyle desteklenmiş bilimsel hikayeler temelli rehber materyal geliştirme çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 130-­‐‑141. Şaşmaz Ören, F., Karatekin, P., Erdem, Ş. ve Ormancı, Ü. (2012). Öğretmen adaylarının bitkilerde solunum-­‐‑fotosentez konusundaki bilgi düzeylerinin kavram karikatürleriyle belirlenmesi ve farklı değişkenlere göre analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 155-­‐‑174. Şaşmaz Ören, F., Ormancı, Ü., Karatekin, P. ve Erdem, Ş. (2010). İlköğretim 6.,7. ve 8. Sınıf öğrencilerinin fotosentez solunum konusundaki kavram yanılgılarının kavram karikatürleriyle belirlenmesi. Kıbrıs, Girne: International Conference on New Horizons in Education (23-­‐‑ 25 Haziran). Şaşmaz-­‐‑Ören, F. (2009). Öğretmen adaylarının kavram karikatürü oluşturma becerilerinin dereceli puanlama anahtarıyla değerlendirilmesi, E-­‐‑Journal of New World Sciences Academy, 4(3), 994-­‐‑1016. Şengül, S. (2011). Effects of concept cartoons on mathematics self efficacy of 7th grade students. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4), 2305-­‐‑2313. Şengül, S. ve Aydın, Y. (2013). Kavram karikatürleriyle zenginleştirilmiş öğrenme ortamının öğrencilerin matematik kaygılarına etkisinin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 639-­‐‑659. Şengül, S. ve Üner, İ. (2010). What is the impact of the teaching “algebraic expressions and equations” topic with concept cartoons on the students’ logical thinking abilities?. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 5441-­‐‑5445. Taşkın, Ö. (2014). Fen ve teknoloji öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Taşlıdere, E. (2013). The effects of concept cartoon worksheets on students’ conceptual understandings of geometrical optics. Eğitim ve Bilim, 38(167), 144-­‐‑161. Tokcan, H. ve Alkan, G. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına etkisi. Ahi Evran Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2), 1-­‐‑19. Topcubaşı, T. ve Polat, S. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına etkisi. International Journal of New Trends in Arts, Sports and Science Education, 3(2), 48-­‐‑61. Tunç, T., Agalday, M., Akçam, H. K., Altunoğlu, Ü. Ç., Bağcı, N., Bakar, E. ve diğerleri (2006a). İlköğretim fen ve teknoloji 6 ders kitabı. Ankara: Evren Yayıncılık. Tunç, T., Agalday, M., Akçam, H. K., Altunoğlu, Ü. Ç., Bağcı, N., Bakar, E. ve diğerleri (2006b). İlköğretim fen ve teknoloji 6 öğrenci çalışma kitabı. Ankara: Evren Yayıncılık. Tunç, T., Agalday, M., Akçam, H. K., Altunoğlu, Ü. Ç., Bağcı, N., Bakar, E. ve diğerleri (2006c). İlköğretim fen ve teknoloji 6 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Evren Yayıncılık. Türkoğuz, S. ve Cin, M. (2013). Argümantasyona dayalı kavram karikatürü etkinliklerinin öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerine etkisi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 155-­‐‑ 173. Uğurel, I, Kesgin, Ş. ve Karahan, Ö. (2013). Matematik derslerinde yararlanılabilecek alternatif bir öğrenme ve değerlendirme aracı: kavram karikatürü. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 313-­‐‑337. Uzoğlu, M., Yıldız, A., Demir, Y. ve Büyükkasap, E. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının ışıkla ilgili kavram yanılgılarının belirlenmesinde kavram karikatürlerinin ve açık uçlu soruların etkililiklerinin karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(1), 367-­‐‑388. Warren, D. (2001). The nature of science. London: Royal Society of Chemistry. Webb, P. Williams, Y. ve Meiring, L. (2008). Concept cartoons and writing frames: Developing argumentation in South African science classrooms?. African Journal of Research in SMT Education. 12(1). 4-­‐‑17. Yavuz, S. ve Büyükekşi, C. (2011). Kavram karikatürlerinin ısı-­‐‑sıcaklık kavramlarının öğretiminde kullanılması. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, 1(2), 25-­‐‑30. Yılmaz, T. (2013). Kavram karikatürleriyle desteklenmiş bilimsel hikayelerin öğrencilerin akademik başarıları, tutumları ve motivasyonları üzerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Yolcu, H. (2013). Fen öğretiminde kavram karikatürleri tekniğinin yapılandırmacı öğrenme ortamında kullanılmasının ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin başarı, tutum ve mantıksal düşünme yeteneklerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ertuğ Evrekli

Ali Günay Balım

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2015
Gönderilme Tarihi 6 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 6 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Evrekli, E., & Balım, A. G. (2015). Fen Derslerinde Animasyon Destekli Kavram Karikatürleri Kullanımının Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Algılarına Etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(11), 109-136.