Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hayvansal Dokuların Anlaşılmasında Portfolyo Uygulamasının, Akademik Başarı ve Sınav Kaygısı Üzerine Etkisi

Yıl 2015, Cilt: 9 Sayı: 1, 1 - 22, 24.06.2015
https://doi.org/10.17522/nefefmed.77029

Öz

Bu çalışmada, fen bilgisi öğretmenliği programı Genel Biyololoji-I ve Genel Biyoloji Laboratuvarı-I ders
içeriğinde yer alan hayvansal dokuların öğrenilmesinde portfolyo uygulamasının öğrenci başarısı üzerine etkisi
incelenmiştir. Bu amaçla Samsun ili içerisindeki bir üniversitenin Fen Bilgisi Öğretmenliği 2.sınıf öğrencilerine
portfolyo uygulaması yapılmıştır. A ve B şubeleri olmak üzere rasgele seçilen 28 kontrol ve 29 deney grubundan
oluşan öğrencilere çoktan ve doğru-yanlış sorularından oluşan başarı testi ön test ve son test olarak
uygulanmıştır. Ayrıca uygulamalar tamamlandıktan sonra, öğrencilere genel sınav kaygıları ile ilgili görüşlerinin
alındığı bir sınav kaygı ölçeği uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, gerek öğretim, gerekse ölçme ve
değerlendirme süreci içerisinde portfolyo uygulamasının öğretmen adaylarının başarı düzeylerini artırmada ve
sınav kaygısını azaltmada olumlu etkilerinin olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Abalı Öztürk, Y. Şahin, Ç. (2014). The effects of alternative assessment and evaluation methods on academic achievement, persistence of learning, self-efficacy perception and attitudes. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(4), 1022-1046. ISSN: 1304-9496
  • Arter, J. & Spandel, V. (1991). Using portfolios of student work in ınstruction and assessment. Northwest Regional Educational Laboratory, Portland: OR.
  • Asturias, H. (1994). Using student’s portfolios to assessment mathematical understanding. The Mathematics Teachers, 87 (9).
  • Bacanlı, F. & Sürücü, M. (2006). İlköğretim 8. Sınıf öğrencilerinin sınav kaygıları ve karar verme stilleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Kış, 45, 7-35.
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S. ve Bıçak, B. (2006). Geleneksel-alternatif ölçme ve değerlendirme öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bahçeci, D. (2006). Anatomi dersinde portfolyo kullanmanın öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal özellikleri üzerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Baki, A. ve Birgin, O. (2002). Matematik eğitiminde alternatif bir değerlendirme olarak bireysel gelişim dosyası uygulaması. V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı-II. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi, 913-920.
  • Baltaş, A. (1999). (Stres Altında Ezilmeden Öğrenmede ve Sınavlarda) Üstün Başarı. İstanbul: Remzi Kitapevi
  • Bekiroğlu, F.O. (2005). Ölçme ve değerlendirmede alternatif yöntemler ve portfolio kullanımı. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, EDU, 7(1) Retrieved September 20, 2006 from http://www.istekyasam.com/edu7dergi/edu7/makale5.doc
  • Birgin, O. (2008). Alternatif bir değerlendirme yöntemi olarak portfolyo değerlendirme uygulamasına ilişkin öğrenci görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-24.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık. 4. Baskı.
  • Ediger, M. (2000). Portfolios: Will they endure?. College Student Journal, 34-38.
  • Ekmekçi, N. (2006). Teachers’ and students’ perceptions of the benefits of portfolio use as a tool of insturuction. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Erözkan, A. (2004). Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısı ve başa çıkma davranışları. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi Bahar, 12, 13-38.
  • Eskici, M. (2015). University students’ opinions on application of portfolio in higher education. Procedia - Social and Behavioral Sciences 174, 2946 – 2955.
  • Genç, M. (2013). İlköğretġm öğrencilerinin sınıf ve cinsiyete göre sınav kaygı düzeylerinin belirlenmesi. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 85-95.
  • Gilman, D. A., Andrew, R. & Rafferty, C. D. (1995). Making assessment a meaningful part of instruction. NASSP Bulletin, 79 (573), 20-24
  • Gözüm, S. (2008). İköğretim 4.,5. ve 6. sınıf fen ve teknoloji derslerinde öğretmen ve öğrencilerinin ürün dosyası (portfolyo) ve içeriğine ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Güneş, M. H. & Güneş, T. (2005). İlköğretim öğrencilerinin biyoloji konularını anlama zorlukları ve nedenleri. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 6(2), 169-175.
  • Güneş, M. H., Gökalp, M., Çelikler, D. ve Demir, S. (2007). İlköğretimdeki yeni fen ve teknoloji ders programlarına yönelik hizmet içi eğitim ve seminerler konusunda sınıf öğretmenlerinin görüşleri. 16.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı-III. Ankara: Detay Yayıncılık. 413-417.
  • Güven, E., (2007). Portfolyonun ilköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersi vücudumuzda sistemler ünitesinde öğrenci başarısına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hamilton, L. S. (1994). Validating hands-on science assessments through an investigation of response process. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association,New Orleans, LA. (ERIC Document Reproduction Service No. ED376202). Retrieved from ERIC database. http://www.pekiyi.com/dokuman/default.asp?islem=git&id=875. Student Portfolio Guidance and Rubric, Retrieved February 5, 2007
  • Kan, A. (2007). Protfolyo değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 133-144.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kayri, M. & Sünbül Ceberut, D. (2013). Sınıf öğretmenlerinin portfolyo kullanımına ilişkin görüşleri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of Education Faculty), X(I), 31- 48.
  • Kılıç, Z., Atasoy, B., Tertemiz, N., Şeren, M. ve Ercan, L. (2001). Fen bilgisi 4-5.sınıf konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kingore B. (1997) Assessment: Time-saving procedures for busv teachers. Texas: Knolwood
  • Koca, S. A. & Lee, H. J. (1998). Portfolio Assessment in Mathematics Education. http://www.stemworks.org/digests/dse98-2.html (12.08.2005).
  • Korkmaz, H. (2004). Fen ve teknoloji eğitiminde alternatif değerlendirme yaklaşımları. Ankara: Yeryüzü Yayınevi.Kuhs, T. (1994). Portfolio assessment: Making it work for the first time, The Mathematics Teachers, 87 (5).
  • Mıhladız, G. (2007). İlköğretim fen bilgisi öğretiminde portfolyo uygulamasının öğrencilerin akademik başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Midkiff, R. B. & Thomasson, R. D. (1993). A practical approach to using learning styles in math instruction. Springfield. IL:Thomas Books.
  • Niguidula, D. (1993). The digital portfolio. Retriewed August 12 2005 from http://home.aisr.brown.edu/ces/publicat/research/exhibit/dp.htm.
  • Norman, K. M. (1998). Investigation of the portfolios as an alternative assessment procedure. Doctorate Thesis. The University of Memphis.
  • O’Malley, J. M. & Pierce, V. L. (1996). Authentic assessment for english language learners: Practical approaches for teachers. New York: Addison-Wesley
  • Okan, N. (2005). İlköğretim 7. sınıf fen bilgisi dersindeki portfolyo uygulamasının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Oosterhof, A. (1999). Developing and using classroom assessments. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Paulson, F.L., Paulson, P.R. & Meyer, C.A. (1991). What makes a portfolio a portfolio? Educational Leadership, 48 (5), 60-63.
  • Sharp, J. (2002). Using portfolios in the classroom. Frontiers in Education Conference, 27.Annual Conference, Teaching and Learning in An Era of Change.
  • Slater, T. F. (1996). Portfolio assessment strategies for grading first-year university physics students in the USA. Physics Education, 31, 82-86.
  • Slater, T.F., Ryan, J.M. & Samson, S.L. (1997). Impact and dynamics of portfolio assessment and traditional assessment in a college physics course. Journal of Research in Science Teaching, 34 (3), 255-271.
  • Sweet, D. (1993). Performance assessment. Washington, DC: Office of Educational Research Consumer Guide.
  • Wortham, S.C., Barbour, A. & Desjean-Prrotta, B. (1998). Portfolio assesment: A handbook for preschool and elementary educators. Olney, M.D: Association for Childhood Education International, Retrieved June 30, 2006 from http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2
  • Yıldırım, İ. (2000). Akademik başarının yordayıcısı olarak yalnızlık, sınav kaygısı ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18, 167 – 176.
  • Yıldırım, İ. & Ergene, T. (2003). Lise son sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının yordayıcısı olarak sınav kaygısı, boyun eğici davranışlar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25, 224-234.

The Effect Of Portfolio Assessment Application On Academic Achievement and Test Anxiety in Teaching Animal Tissue

Yıl 2015, Cilt: 9 Sayı: 1, 1 - 22, 24.06.2015
https://doi.org/10.17522/nefefmed.77029

Öz

In this study, the effect of portfolio assessment application on student success in teaching animal tissue covered in General Biology 1 and General Biology Laboratory 1 courses in Science and Technology Education curriculum was investigated. For this purpose, portfolio assessment application was administered to the second grade students who were attending Education Faculty, Science and Technology Education Department. A multiple choice achievement test was applied as pre-test and post-test to control (n=28) and experimental group (n=29) students who were randomly chosen from A and B class. Additionally, a test anxiety scale was applied to the students to obtain their opinions about test anxiety. Research results revealed that portfolio assessment application has positive effects on improving the success level of teacher candidates and reducing their test anxiety level in both education process and assessment and evaluation processes. Study results also revealed that portfolio assessment may be effective in teaching subjects too

Kaynakça

  • Abalı Öztürk, Y. Şahin, Ç. (2014). The effects of alternative assessment and evaluation methods on academic achievement, persistence of learning, self-efficacy perception and attitudes. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(4), 1022-1046. ISSN: 1304-9496
  • Arter, J. & Spandel, V. (1991). Using portfolios of student work in ınstruction and assessment. Northwest Regional Educational Laboratory, Portland: OR.
  • Asturias, H. (1994). Using student’s portfolios to assessment mathematical understanding. The Mathematics Teachers, 87 (9).
  • Bacanlı, F. & Sürücü, M. (2006). İlköğretim 8. Sınıf öğrencilerinin sınav kaygıları ve karar verme stilleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Kış, 45, 7-35.
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S. ve Bıçak, B. (2006). Geleneksel-alternatif ölçme ve değerlendirme öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bahçeci, D. (2006). Anatomi dersinde portfolyo kullanmanın öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal özellikleri üzerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Baki, A. ve Birgin, O. (2002). Matematik eğitiminde alternatif bir değerlendirme olarak bireysel gelişim dosyası uygulaması. V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı-II. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi, 913-920.
  • Baltaş, A. (1999). (Stres Altında Ezilmeden Öğrenmede ve Sınavlarda) Üstün Başarı. İstanbul: Remzi Kitapevi
  • Bekiroğlu, F.O. (2005). Ölçme ve değerlendirmede alternatif yöntemler ve portfolio kullanımı. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, EDU, 7(1) Retrieved September 20, 2006 from http://www.istekyasam.com/edu7dergi/edu7/makale5.doc
  • Birgin, O. (2008). Alternatif bir değerlendirme yöntemi olarak portfolyo değerlendirme uygulamasına ilişkin öğrenci görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-24.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık. 4. Baskı.
  • Ediger, M. (2000). Portfolios: Will they endure?. College Student Journal, 34-38.
  • Ekmekçi, N. (2006). Teachers’ and students’ perceptions of the benefits of portfolio use as a tool of insturuction. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Erözkan, A. (2004). Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısı ve başa çıkma davranışları. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi Bahar, 12, 13-38.
  • Eskici, M. (2015). University students’ opinions on application of portfolio in higher education. Procedia - Social and Behavioral Sciences 174, 2946 – 2955.
  • Genç, M. (2013). İlköğretġm öğrencilerinin sınıf ve cinsiyete göre sınav kaygı düzeylerinin belirlenmesi. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 85-95.
  • Gilman, D. A., Andrew, R. & Rafferty, C. D. (1995). Making assessment a meaningful part of instruction. NASSP Bulletin, 79 (573), 20-24
  • Gözüm, S. (2008). İköğretim 4.,5. ve 6. sınıf fen ve teknoloji derslerinde öğretmen ve öğrencilerinin ürün dosyası (portfolyo) ve içeriğine ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Güneş, M. H. & Güneş, T. (2005). İlköğretim öğrencilerinin biyoloji konularını anlama zorlukları ve nedenleri. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 6(2), 169-175.
  • Güneş, M. H., Gökalp, M., Çelikler, D. ve Demir, S. (2007). İlköğretimdeki yeni fen ve teknoloji ders programlarına yönelik hizmet içi eğitim ve seminerler konusunda sınıf öğretmenlerinin görüşleri. 16.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı-III. Ankara: Detay Yayıncılık. 413-417.
  • Güven, E., (2007). Portfolyonun ilköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersi vücudumuzda sistemler ünitesinde öğrenci başarısına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hamilton, L. S. (1994). Validating hands-on science assessments through an investigation of response process. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association,New Orleans, LA. (ERIC Document Reproduction Service No. ED376202). Retrieved from ERIC database. http://www.pekiyi.com/dokuman/default.asp?islem=git&id=875. Student Portfolio Guidance and Rubric, Retrieved February 5, 2007
  • Kan, A. (2007). Protfolyo değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 133-144.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kayri, M. & Sünbül Ceberut, D. (2013). Sınıf öğretmenlerinin portfolyo kullanımına ilişkin görüşleri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of Education Faculty), X(I), 31- 48.
  • Kılıç, Z., Atasoy, B., Tertemiz, N., Şeren, M. ve Ercan, L. (2001). Fen bilgisi 4-5.sınıf konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kingore B. (1997) Assessment: Time-saving procedures for busv teachers. Texas: Knolwood
  • Koca, S. A. & Lee, H. J. (1998). Portfolio Assessment in Mathematics Education. http://www.stemworks.org/digests/dse98-2.html (12.08.2005).
  • Korkmaz, H. (2004). Fen ve teknoloji eğitiminde alternatif değerlendirme yaklaşımları. Ankara: Yeryüzü Yayınevi.Kuhs, T. (1994). Portfolio assessment: Making it work for the first time, The Mathematics Teachers, 87 (5).
  • Mıhladız, G. (2007). İlköğretim fen bilgisi öğretiminde portfolyo uygulamasının öğrencilerin akademik başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Midkiff, R. B. & Thomasson, R. D. (1993). A practical approach to using learning styles in math instruction. Springfield. IL:Thomas Books.
  • Niguidula, D. (1993). The digital portfolio. Retriewed August 12 2005 from http://home.aisr.brown.edu/ces/publicat/research/exhibit/dp.htm.
  • Norman, K. M. (1998). Investigation of the portfolios as an alternative assessment procedure. Doctorate Thesis. The University of Memphis.
  • O’Malley, J. M. & Pierce, V. L. (1996). Authentic assessment for english language learners: Practical approaches for teachers. New York: Addison-Wesley
  • Okan, N. (2005). İlköğretim 7. sınıf fen bilgisi dersindeki portfolyo uygulamasının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Oosterhof, A. (1999). Developing and using classroom assessments. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Paulson, F.L., Paulson, P.R. & Meyer, C.A. (1991). What makes a portfolio a portfolio? Educational Leadership, 48 (5), 60-63.
  • Sharp, J. (2002). Using portfolios in the classroom. Frontiers in Education Conference, 27.Annual Conference, Teaching and Learning in An Era of Change.
  • Slater, T. F. (1996). Portfolio assessment strategies for grading first-year university physics students in the USA. Physics Education, 31, 82-86.
  • Slater, T.F., Ryan, J.M. & Samson, S.L. (1997). Impact and dynamics of portfolio assessment and traditional assessment in a college physics course. Journal of Research in Science Teaching, 34 (3), 255-271.
  • Sweet, D. (1993). Performance assessment. Washington, DC: Office of Educational Research Consumer Guide.
  • Wortham, S.C., Barbour, A. & Desjean-Prrotta, B. (1998). Portfolio assesment: A handbook for preschool and elementary educators. Olney, M.D: Association for Childhood Education International, Retrieved June 30, 2006 from http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2
  • Yıldırım, İ. (2000). Akademik başarının yordayıcısı olarak yalnızlık, sınav kaygısı ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18, 167 – 176.
  • Yıldırım, İ. & Ergene, T. (2003). Lise son sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının yordayıcısı olarak sınav kaygısı, boyun eğici davranışlar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25, 224-234.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

M Güneş Bu kişi benim

M. Handan Güneş Bu kişi benim

Sibel Demir

Mihrican Balaban Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2015
Gönderilme Tarihi 24 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güneş, M., Güneş, M. H., Demir, S., Balaban, M. (2015). The Effect Of Portfolio Assessment Application On Academic Achievement and Test Anxiety in Teaching Animal Tissue. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1), 1-22. https://doi.org/10.17522/nefefmed.77029