Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kimya Öğretmenlerinin Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Süreçlerinde Yaşadıkları Problemler ve Yetersizlikler

Yıl 2018, Cilt: 12 Sayı: 1, 419 - 441, 30.06.2018
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437824

Öz










Nitelikli insan gücünün yetiştirilebilmesi ve
eğitim yatırımlarının yerine ulaşması için öğrenci başarısının ölçülmesi ve
ölçme sonuçlarının değerlendirilerek, eğitimin sonraki sürecinin belirlenmesi
gerekmektedir. Bu noktada öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme (Ö&D)
konularındaki bilgi, tecrübe ve yeterlilikleri belirleyici bir rol
oynamaktadır. Bu araştırmada Kimya öğretmenlerinin Ö&D alanında yetersiz
hissettikleri konuları ve bu alanda yaşadıkları problemleri ortaya koymak
amaçlanmıştır. Uygulamadaki Ö&D sorunlarına, kavram ve uygulama
yanılgılarına odaklı derinlemesine bir analiz yapmak amacıyla nitel bir
yaklaşım benimsenmiştir. Her biri 6 öğretmenden oluşan iki odak grup görüşmesi
yapılmıştır. Veriler, içerik analizi ile çözümlemiştir. Verilerin analizi
sonucunda, öğretmenlerin özellikle soru yazma ve alternatif Ö&D araçlarını
kullanma konularında yetersizlik duydukları sonucuna ulaşılmıştır. Ö&D
alanında yaşanan temel problemler ise; iyi bir ölçme yapabilmenin uzun ve güç
bir süreç olması, eğitim sisteminin Ö
&D’ye dayatmaları, kaliteli soru örnekleri/havuzlarının olmaması ve
hizmet içi eğitimlerin etkisiz olması olarak bulunmuştur. Araştırma sonucunda
uygulamaya dönük hizmet içi eğitimler ve değişen öğretim programlarıyla
birlikte güncellenebilecek eğitim materyallerinin tasarlanması yönünde öneriler
sunulmuştur. 

Kaynakça

  • Acar, M. & Anıl, D. (2009). Sınıf öğretmenlerinin performans değerlendirme sürecindeki değerlendirme yöntemlerini kullanabilme yeterlikleri, karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. TÜBAV Bilim Dergisi, 2(3), 354-363.
  • Arıbaş, S. & Göktaş, Ö. (2014). Ortaokul Matematik Dersi Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitime ve Alternatif Ölçme Değerlendirmeye Yönelik Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarına İlişkin Görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,7(16), 17-41.
  • Birgin, O. & Baki, A. (2009). An investigation of primary school teachers’ proficiency perceptions about measurement and assessment methods: The case of Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 681-685.
  • Bayat, S. & Şentürk, Ş. (2015). Fizik, Kimya, Biyoloji Ortaöğretim Alan Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme Değerlendirme Tekniklerine İlişkin Görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4(1), 118-135.
  • Başol, G. (2015). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bay, D. N. (2015). The question asking skills of preschool teacher candidates: Turkey and America example. Journal of Education and Training Studies, 4(1), 161-169.
  • Benzer, A. & Eldem, E. (2013). Türkçe ve edebiyat öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme araçları hakkında bilgi düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 649-664.
  • Birinci Konur, K. & Konur, B. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin kullandıkları ölçme değerlendirme metotlarına ilişkin görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 138-155.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlk ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114.
  • Fidan, U. M., & Sak, I. M. (2012). İlköğretim öğretmenlerinin tamamlayıcı ölçme değerlendirme teknikleri hakkında görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 174-189. Doi: 10.14686/201212008.
  • Gaitas, S., & Alves Martins, M. (2017). Teacher perceived difficulty in implementing differentiated instructional strategies in primary school. International Journal of Inclusive Education, 21(5), 544-556.
  • Gelbal, S., & Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33). 135-145.
  • Güneyli, A., & Abbasoğlu, Ş. (2015). Türkçe Dersi Yazılı Sınav Sorularına İlişkin Değerlendirme: Kıbrıs Örneği. Journal of Academic Studies, 17(67), 53-76.
  • İzci, E., & Göktaş, Ö. (2017). Assessment of in-service training activities for junior high mathematics teachers. Educational Research and Reviews, 12(24), 1220-1229.
  • Karamustafaoğlu, S., Çağlak, A., & Meşeci, B. (2012). Alternatif Ölçme Değerlendirme Araçlarına İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Öz Yeterlilikleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 167-179.
  • Krueger R. A. & Casey, M. A. (2000). Focus Groups. A Practical Guide for Applied Research (3rd Edition). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Kutlu, Ö., Doğan, D. C., & Karakaya, İ. (2009). Öğrenci başarısının belirlenmesi: performansa ve portfolyaya dayalı durum belirleme. Ankara: Pegem Akademi.
  • MEB (2016). PISA 2015 Ulusal Raporu. Millî Eğitim Bakanlığı, Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: a sourcebook of new methods. Beverly Hills: Sage.
  • Özdemir, S. M. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme araçlarına ilişkin yeterlikleri ve hizmet içi eğitim ihtiyaçları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 787-816.
  • Özenç, M. & Çakır, M. (2015). Sınıf öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme yeterliklerinin belirlenmesi. İlköğretim Online, 14(3), 914–933.
  • Tekbıyık, A., & Akdeniz, A. R. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programını kabullenmeye ve uygulamaya yönelik öğretmen görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 23-37.
  • Topkaya, Y., & Yılar, B. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri Hakkındaki Görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1),593-610. Doi= 10.17556/jef.38105
  • Uçar, R., & İpek, C. (2006). İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin MEB hizmet içi eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 34-53.
  • Yapıcı, M., & Demirdelen, C. (2007). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 6(2), 204-212.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Chemistry Teachers’ Problems And Insufficiencies In Educational Measurement And Evaluation

Yıl 2018, Cilt: 12 Sayı: 1, 419 - 441, 30.06.2018
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437824

Öz












This research aimed to reveal the insufficiencies and problems of
chemistry teachers in measurement and evaluation (M&E). A qualitative
approach has been adopted in order to make an in-depth determination. Data were
collected by focus group interview. The interviews were held with two groups of
6 participants each and results were analyzed with content analysis.
Inter-coder rating between encoders was found 89.47%. As a result of the
research, two themes emerged in parallel with research purpose. These are Chemistry
teachers' (i) insufficiencies and (ii) practice problems in M&E. In
“insufficiencies” theme, it was seen that teachers were most concerned about
"developing items" and "alternative assessment methods".
The biggest problems are "long and difficult process of M&E" and
"pressure of the education system on the M&E". According to
results, we propose organizing in-service trainings about developing a valid
and reliable test, item development, alternative assessment and graded scoring.



Kaynakça

  • Acar, M. & Anıl, D. (2009). Sınıf öğretmenlerinin performans değerlendirme sürecindeki değerlendirme yöntemlerini kullanabilme yeterlikleri, karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. TÜBAV Bilim Dergisi, 2(3), 354-363.
  • Arıbaş, S. & Göktaş, Ö. (2014). Ortaokul Matematik Dersi Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitime ve Alternatif Ölçme Değerlendirmeye Yönelik Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarına İlişkin Görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,7(16), 17-41.
  • Birgin, O. & Baki, A. (2009). An investigation of primary school teachers’ proficiency perceptions about measurement and assessment methods: The case of Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 681-685.
  • Bayat, S. & Şentürk, Ş. (2015). Fizik, Kimya, Biyoloji Ortaöğretim Alan Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme Değerlendirme Tekniklerine İlişkin Görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4(1), 118-135.
  • Başol, G. (2015). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bay, D. N. (2015). The question asking skills of preschool teacher candidates: Turkey and America example. Journal of Education and Training Studies, 4(1), 161-169.
  • Benzer, A. & Eldem, E. (2013). Türkçe ve edebiyat öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme araçları hakkında bilgi düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 649-664.
  • Birinci Konur, K. & Konur, B. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin kullandıkları ölçme değerlendirme metotlarına ilişkin görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 138-155.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlk ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114.
  • Fidan, U. M., & Sak, I. M. (2012). İlköğretim öğretmenlerinin tamamlayıcı ölçme değerlendirme teknikleri hakkında görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 174-189. Doi: 10.14686/201212008.
  • Gaitas, S., & Alves Martins, M. (2017). Teacher perceived difficulty in implementing differentiated instructional strategies in primary school. International Journal of Inclusive Education, 21(5), 544-556.
  • Gelbal, S., & Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33). 135-145.
  • Güneyli, A., & Abbasoğlu, Ş. (2015). Türkçe Dersi Yazılı Sınav Sorularına İlişkin Değerlendirme: Kıbrıs Örneği. Journal of Academic Studies, 17(67), 53-76.
  • İzci, E., & Göktaş, Ö. (2017). Assessment of in-service training activities for junior high mathematics teachers. Educational Research and Reviews, 12(24), 1220-1229.
  • Karamustafaoğlu, S., Çağlak, A., & Meşeci, B. (2012). Alternatif Ölçme Değerlendirme Araçlarına İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Öz Yeterlilikleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 167-179.
  • Krueger R. A. & Casey, M. A. (2000). Focus Groups. A Practical Guide for Applied Research (3rd Edition). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Kutlu, Ö., Doğan, D. C., & Karakaya, İ. (2009). Öğrenci başarısının belirlenmesi: performansa ve portfolyaya dayalı durum belirleme. Ankara: Pegem Akademi.
  • MEB (2016). PISA 2015 Ulusal Raporu. Millî Eğitim Bakanlığı, Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: a sourcebook of new methods. Beverly Hills: Sage.
  • Özdemir, S. M. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme araçlarına ilişkin yeterlikleri ve hizmet içi eğitim ihtiyaçları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 787-816.
  • Özenç, M. & Çakır, M. (2015). Sınıf öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme yeterliklerinin belirlenmesi. İlköğretim Online, 14(3), 914–933.
  • Tekbıyık, A., & Akdeniz, A. R. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programını kabullenmeye ve uygulamaya yönelik öğretmen görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 23-37.
  • Topkaya, Y., & Yılar, B. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri Hakkındaki Görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1),593-610. Doi= 10.17556/jef.38105
  • Uçar, R., & İpek, C. (2006). İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin MEB hizmet içi eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 34-53.
  • Yapıcı, M., & Demirdelen, C. (2007). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 6(2), 204-212.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selma Şenel 0000-0002-5803-0793

Bülent Pekdağ 0000-0003-0611-0617

Serpil Günaydın 0000-0001-6304-1107

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 17 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şenel, S., Pekdağ, B., & Günaydın, S. (2018). Kimya Öğretmenlerinin Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Süreçlerinde Yaşadıkları Problemler ve Yetersizlikler. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(1), 419-441. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437824

Cited By








LİSE ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENME YAKLAŞIMLARININ İNCELENMESİ
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi
Tuğçe YAZICI
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.783211

CHEMISTRY TEACHERS' ASSESSMENT LITERACY IN TURKEY
Journal of Baltic Science Education
Mehmet Diyaddin Yaşar
https://doi.org/10.33225/jbse/20.19.76