Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ve Öğrenme Amaçlı Teknoloji Kullanım Becerileri

Yıl 2018, Cilt: 12 Sayı: 1, 527 - 547, 30.06.2018
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437854

Öz










Bu çalışmada, araştırmacılar tarafından Türkçeye
uyarlanan Öğrencilerin Teknoloji Beklentileri ve Deneyimleri” (Gosper vd. 2009)
anketi ile kuruluş tarihlerine göre Türkiye’de köklü (n=109), genç (n=352) ve
yeni kurulmuş (n=108) üç üniversitedeki toplam 569 lisans öğrencisinin
teknolojiyi sosyal ve öğrenme amaçlı kullanım alışkanlıklıklarını incelemiştir.
Sosyal ve öğrenme amaçlı kullanım farklılıkları üniversite türüne göre
kıyaslanmıştır.  Elde edilen bulgulara
göre,  öğrenciler sosyal amaçlı en çok
WhatsApp gibi anlık mesajlaşma uygulamaları, SMS, cep telefonundan sesli
görüşme ve sosyal paylaşım sitelerinin kullanılırken, öğrenme amaçlı ise en çok
kullandıkları teknoloji araç internet arama motorları olarak belirlenmiştir. Bu
üç üniversite türündeki öğrencilerin teknolojiyi öğrenme amaçlı kullanım
seviyeleri benzerlik göstermektedir. Öğrencilerin bu teknolojileri sosyal
amaçlı kullanım seviyeleri öğrenme amaçlı kullanım seviyelerinin en az iki
katıdır. Bu fark genç ve yeni üniversitelerde köklü üniversitelerdeki
öğrencilere kıyasla daha fazla olduğu belirlenmiştir. Bu çalışma
üniversitelerin öğrenme teknolojilerini planlamada ve kullanımında yol
gösterici bir nitelik taşımaktadır. 

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., Atav, E. & Sağlam, N., 2006. Öğretmen Adaylarının İnternete Erişim Ve Kullanım Amaçları. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 30.
  • Albirini, A., 2006. Teachers’ attitudes toward information and communication technologies: The case of Syrian EFL teachers. Computers & Education, 47(4), pp.373–398.
  • Alkhezzi, F. & Al-Dousari, W., 2016. The Impact of Mobile Learning on ESP Learners’ Performance. Journal of Educators Online, 13(2), pp.73–101.
  • Castillo-Manzano, J.I. et al., 2017. To take or not to take the laptop or tablet to classes, that is the question. Computers in Human Behavior, 68.
  • Cervone, A. et al., 2016. Push or pull students into blended education: A case study at Delft University of Technology. International Journal of Engineering Education, 32(5).
  • Coşkun, Y.D. & Demirel, M., 2012. Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 108-120.
  • Demirel, M., 2009. Yaşam boyu öğrenme ve teknoloji. In 9th International Educational Technology Conference (IETC2009).
  • Dursun, F., 2004. Üniversite Öğrencilerinin İnterneti Kullanma Amaçları. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Englund, C., Olofsson, A.D. & Price, L., 2017. Teaching with technology in higher education: understanding conceptual change and development in practice. Higher Education Research and Development, 36(1).
  • Gosper, M., Malfroy, J. & McKenzie, J., 2013. Students’ experiences and expectations of technologies: An Australian study designed to inform planning and development decisions. Australasian Journal of Educational Technology, 29(2).
  • Han, T., & Yolcu, H. H. (2017). Türkiye'deki Üniversite Öğrencilerinin Kampüs Teknolojileri ile İlgili Memnuniyetlerinin İncelenmesi. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 7(3).
  • Hew, K.F. & Cheung, W.S., 2013. Use of Web 2.0 technologies in K-12 and higher education: The search for evidence-based practice. Educational Research Review, 9, pp.47–64.
  • Holt, D. et al., 2013. Leading the quality management of online learning environments in Australian higher education. Australasian Journal of Educational Technology, 29(3).
  • Horrigan, J.B., 2016. Lifelong learning and technology. Pew Research Center, available at http://www. pewinternet. org/2016/03/22/lifelong-learning-and-technology.
  • Inal, Y. & Cagiltay, K., 2007. Flow experiences of children in an interactive social game environment. British Journal of Educational Technology, 38(3), pp.455–464.
  • Kaliisa, R. & Picard, M., 2017. A systematic review on mobile learning in higher education: The African perspective. Turkish Online Journal of Educational Technology, 16(1).
  • Karaman, S., Yıldırım, S. & Kaban, A., 2008. Öğrenme 2.0 yaygınlaşıyor: Web 2.0 uygulamalarının eğitimde kullanımına ilişkin araştırmalar ve sonuçları. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri, pp.22–23.
  • Lai, K. & Hong, K., 2015. Technology use and learning characteristics of students in higher education: Do generational differences exist? British Journal of Educational Technology, 46(4), pp.725–738.
  • Marshall, S., 2010. Change, technology and higher education: Are universities capable of organisational change? ALT-J: Research in Learning Technology, 18(3).
  • Mccomas, W.F., 2006. The Nature of Science : A missing foundation for science teaching and learning. , (December), pp.1–8.
  • Mustafa Özgür Seçim, 2016. Sosyal Medyanın Bir Siyasal İletişim Aracı Olarak Kullanılması: Adnan Menderes Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), pp.413–425.
  • Najafi, H. & Tridane, A., 2015. Improving Instructor-Student Communication Using Whatsapp: A Pilot Study. In Developments of E-Systems Engineering (DeSE), 2015 International Conference on. IEEE, pp. 171–175.
  • Şad, S.N. & Göktaş, Ö., 2014. Preservice teachers’ perceptions about using mobile phones and laptops in education as mobile learning tools. British Journal of Educational Technology, 45(4), pp.606–618.
  • Yavuz, S. & Coşkun, A.E., 2008. Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Eğitimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Tutum Ve Düşünceleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 34: 276-286
  • Yolcu, H.H., 2015. Harmanlanmış (Karma) Öğrenme Ve Uygulama Esasları. The Journal of Academic Social Science Studies. 33 , p. 255-260

University Students’ Technology Skills For Social And Learning Objectives

Yıl 2018, Cilt: 12 Sayı: 1, 527 - 547, 30.06.2018
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437854

Öz












This study
investigates 569 undergraduate students` habits of using technology for social
and learning purposes in three universities in Turkey. The universities were
selected according to the date of establishment; relatively old, young, and
brand-new. The students took the survey of the “Technology Expectations and
Experiences of Students” (Gosper et al. 2009) adapted to Turkish by the
researchers. Technology use differences for social and learning purposes are
compared by the universities. According to the findings; for social purposes, the
students most frequently used instant messaging applications (e.g. Whatsapp),
SMS, mobile phone and social networking sites; however, for learning purposes,
students frequently used internet search engines. There were similarities
between the students of the three universities in terms of the levels of
technology use for learning technology. The level that the students use these
technologies for social purposes is nearly two times more than that of
educational purposes. This difference is greater in young and newly established
universities when compared to that of the relatively old university. This study
can be considered in the planning and adapting the learning technologies for
universities.



Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., Atav, E. & Sağlam, N., 2006. Öğretmen Adaylarının İnternete Erişim Ve Kullanım Amaçları. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 30.
  • Albirini, A., 2006. Teachers’ attitudes toward information and communication technologies: The case of Syrian EFL teachers. Computers & Education, 47(4), pp.373–398.
  • Alkhezzi, F. & Al-Dousari, W., 2016. The Impact of Mobile Learning on ESP Learners’ Performance. Journal of Educators Online, 13(2), pp.73–101.
  • Castillo-Manzano, J.I. et al., 2017. To take or not to take the laptop or tablet to classes, that is the question. Computers in Human Behavior, 68.
  • Cervone, A. et al., 2016. Push or pull students into blended education: A case study at Delft University of Technology. International Journal of Engineering Education, 32(5).
  • Coşkun, Y.D. & Demirel, M., 2012. Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 108-120.
  • Demirel, M., 2009. Yaşam boyu öğrenme ve teknoloji. In 9th International Educational Technology Conference (IETC2009).
  • Dursun, F., 2004. Üniversite Öğrencilerinin İnterneti Kullanma Amaçları. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Englund, C., Olofsson, A.D. & Price, L., 2017. Teaching with technology in higher education: understanding conceptual change and development in practice. Higher Education Research and Development, 36(1).
  • Gosper, M., Malfroy, J. & McKenzie, J., 2013. Students’ experiences and expectations of technologies: An Australian study designed to inform planning and development decisions. Australasian Journal of Educational Technology, 29(2).
  • Han, T., & Yolcu, H. H. (2017). Türkiye'deki Üniversite Öğrencilerinin Kampüs Teknolojileri ile İlgili Memnuniyetlerinin İncelenmesi. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 7(3).
  • Hew, K.F. & Cheung, W.S., 2013. Use of Web 2.0 technologies in K-12 and higher education: The search for evidence-based practice. Educational Research Review, 9, pp.47–64.
  • Holt, D. et al., 2013. Leading the quality management of online learning environments in Australian higher education. Australasian Journal of Educational Technology, 29(3).
  • Horrigan, J.B., 2016. Lifelong learning and technology. Pew Research Center, available at http://www. pewinternet. org/2016/03/22/lifelong-learning-and-technology.
  • Inal, Y. & Cagiltay, K., 2007. Flow experiences of children in an interactive social game environment. British Journal of Educational Technology, 38(3), pp.455–464.
  • Kaliisa, R. & Picard, M., 2017. A systematic review on mobile learning in higher education: The African perspective. Turkish Online Journal of Educational Technology, 16(1).
  • Karaman, S., Yıldırım, S. & Kaban, A., 2008. Öğrenme 2.0 yaygınlaşıyor: Web 2.0 uygulamalarının eğitimde kullanımına ilişkin araştırmalar ve sonuçları. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri, pp.22–23.
  • Lai, K. & Hong, K., 2015. Technology use and learning characteristics of students in higher education: Do generational differences exist? British Journal of Educational Technology, 46(4), pp.725–738.
  • Marshall, S., 2010. Change, technology and higher education: Are universities capable of organisational change? ALT-J: Research in Learning Technology, 18(3).
  • Mccomas, W.F., 2006. The Nature of Science : A missing foundation for science teaching and learning. , (December), pp.1–8.
  • Mustafa Özgür Seçim, 2016. Sosyal Medyanın Bir Siyasal İletişim Aracı Olarak Kullanılması: Adnan Menderes Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), pp.413–425.
  • Najafi, H. & Tridane, A., 2015. Improving Instructor-Student Communication Using Whatsapp: A Pilot Study. In Developments of E-Systems Engineering (DeSE), 2015 International Conference on. IEEE, pp. 171–175.
  • Şad, S.N. & Göktaş, Ö., 2014. Preservice teachers’ perceptions about using mobile phones and laptops in education as mobile learning tools. British Journal of Educational Technology, 45(4), pp.606–618.
  • Yavuz, S. & Coşkun, A.E., 2008. Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Eğitimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Tutum Ve Düşünceleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 34: 276-286
  • Yolcu, H.H., 2015. Harmanlanmış (Karma) Öğrenme Ve Uygulama Esasları. The Journal of Academic Social Science Studies. 33 , p. 255-260
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hacı Hasan Yolcu 0000-0002-9756-937X

Turgay Han 0000-0003-0340-8338

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 16 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yolcu, H. H., & Han, T. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ve Öğrenme Amaçlı Teknoloji Kullanım Becerileri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(1), 527-547. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437854