Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNİN HIV/AIDS HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYİ VE TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 2, 79 - 86, 31.08.2014

Öz




AMAÇ: Bu çalışma Balıkesir Üniversitesi öğrencilerinin İnsan Bağışıklık Yetmezlik Virüsü (HIV) ve Sonradan Edinilen Bağışıklık Sistemi Bozukluğu (AIDS) hakkındaki bilgi düzeyi ve tutumlarının değerlendirilmesini amaçlamaktadır.



YÖNTEMLER: Araştırma Balıkesir Üniversitesi’nin Mediko-Sosyal sağlık birimine herhangi bir nedenle başvuran 410 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak oluşturulan anket formunda yer alan sorular Kitaura ve ark. (1997); Nwokocha ve Nwakoby (2002); Ungan ve Yaman (2003); Montazeri (2005); Acaroğlu (2007) ve Taşçı ve ark. (2008) tarafından yapılan çalışmalar örnek alınarak hazırlanmıştır. Veriler yüz yüze görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Analizlerde tanımlayıcı istatistikler, Varyans Analizi (ANOVA), Kolmogorov-Smirnov (K-S) testi ve Mann-Whitney U Testi kullanılmıştır.



BULGULAR: Öğrencilerin %48,3’ü HIV/AIDS bilgi düzeyini “az” olarak tanımlamışlardır. Öğrencilerin “sivrisineklerin HIV virüsü bulaştırabilir”, “AIDS’li kişilerden kaçınmak HIV virüsünden korunmaya yardımcı olabilir” ve “Hastalığa karşı etkili yeni bir aşı vardır” ifadelerine yönelik yanlış bilgi sahibi oldukları, HIV/AIDS’in bulaşma yollarına yönelik verilen ifadelere ise öğrencilerin çoğunluğunun doğru yanıt verdikleri saptanmıştır. Öğrencilerin HIV/AIDS’e ve HIV/AIDS’li olgulara karşı olumlu bir tutum besledikleri, yalnızca aynı evde yaşama konusunda kararsız kaldıkları belirlenmiştir. Öğrenciler HIV/AIDS ile ilgili sahip oldukları bilgileri en fazla televizyon (%78,5), internet (%75,1) ve gazete (%50) aracığı ile elde ettiklerini belirtmişlerdir. Yapılan bağımsız grup t testi sonucuna göre ankete katılanların cinsiyeti ile HIV/AIDS’e ilişkin korunma ve tedavi bilgi düzeyi arasında (t=-2,960; p=0,003<0,05), yapılan tek yönlü varyans analizi (ANOVA) sonucuna göre, ankete katılanların yaşı ile HIV/AIDS’e ilişkin korunma ve tedavi bilgi düzeyi arasında (F=3,975; p=0,020<0,05) ve ankete katılanların sınıfı ile HIV/AIDS’e ilişkin genel bilgisi arasında (F=4,770; p=0,003<0,05) istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmıştır.



SONUÇ: Öğrencilerin çoğunluğu HIV/AIDS’e ilişkin bilgi düzeylerini az olarak tanımlamasına rağmen HIV/AIDS hakkında yeterli bilgiye sahip oldukları, HIV/AIDS’e ve HIV/AIDS’li olgulara karşı olumlu bir tutum besledikleri ve bilgi kaynaklarının çoğunluğunu kitlesel iletişim araçlarının oluşturduğu belirlenmiştir. Erkek öğrencilerin HIV/AIDS’e ilişkin korunma ve tedavi yöntemlerine yönelik verilen ifadelerdeki doğru sayısının kız öğrencilere göre daha fazla olduğu saptanmıştır. Ayrıca öğrencilerin yaşları ilerledikçe HIV/AIDS’e ilişkin korunma ve tedavi yöntemlerine yönelik verilen ifadelerdeki ve sınıfları ilerledikçe de HIV/AIDS’e ilişkin genel bilgisine yönelik verilen ifadelerdeki doğru sayısının azaldığı ortaya çıkmıştır.


Kaynakça

  • 1. Beydağ K D T. Sağlık Yüksekokulunda Öğrenim Gören Bir Grup Üniversite Öğrencisinin HIV/AIDS Konusundaki Bilgi Düzeyleri, TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 2007; 6(1):59-68.
  • 2. Özalp S, Tanır, H M, Ilgın, H, Karataş A, Ilgın B. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Tıp ve Mühendislik Fakültesi Öğrencilerinin Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve Aile Planlaması Konusundaki Bilgi ve Tutumlarının Değerlendirilmesi, Düzce Tıp Dergisi. 2012; 14(3): 18-21.
  • 3. Yazganoğlu K D, Özarmağan G, Tozeren A, Özgülnar N. Üniversite Öğrencilerinin Cinsel Yolla Bulaşan İnfeksiyonlar Hakkında Bilgi, Tutum ve Davranışları, Türkderm. 2012; 46: 20-25.
  • 4. Kurt A S, Yılmaz S D. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin HIV/AIDS Hakkındaki Bilgi Düzeyleri ve Bilgi Kaynakları, Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2012; 9(3): 47-52.
  • 5. Ekuklu G, Tokuç B. Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin HIV/AIDS Konusundaki Bilgi Düzeyleri ve Tutumları, Türkiye Klinikleri J Med Sci. 2009; 29(6): 1598-1604.
  • 6. http://www.who.int/gho/hiv/en/, Erişim Tarihi: 14.03.2014.
  • 7. Özdemir M, Feyzioğlu B, Doğan M, Baykan M, Baysal B. Üniversite Öğrencilerinin HIV/AIDS Hakkındaki Bilgi Düzeyi ve Tutumlarının Değerlendirilmesi, Türk HIV/AIDS Dergisi. 2006; 9(1): 10-16.
  • 8. Toker S O, Küçükyılmaz Ü. Ege Üniversitesi Ödemiş Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin HIV/AIDS Bilgi Düzeylerinin Eğitim Öncesi ve Sonrasında Değerlendirilmesi, Ege Tıp Dergisi. 2001; 40(2): 91-97.
  • 9. Temiz G, Batmaz M, Akhan L U, İlhan N, Özhan F, Özdilli K. Üniversite Öğrencilerin AIDS İle İlgili Bilgi ve Tutumları, Üniversite Ve Toplum Dergisi. 2005; 5(4).
  • 10. Artan M O, Güleser G N. Sağlık Okulu Öğrencilerinin HIV/AIDS, Hepatit B Virüsü ve Hepatit C Virüsü Konusundaki Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi, Erciyes Tıp Dergisi. 2006; 28(3): 125-133.
  • 11. Tunçel E K, Dündar C, Pekşen Y. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Birinci Sınıf Öğrencilerinin AIDS Hakkında Bilgi ve Tutumlarının Değerlendirilmesi, TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 2006; 5(5): 343-351.
  • 12. Kaya M, Aylaz R, Yağmur Y, Güneş G. Sağlık Yüksek Okulu Öğrencilerinin HIV/AIDS’le İlgili Bilgi ve Tutumları, TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 2007; 6 (3): 175-180.
  • 13. Altunışık R, Coşkun R, Bayraktaroğlu S, Yıldırım E. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. 3. Baskı. İstanbul: Avcı Ofset (2004).
  • 14. Yazıcıoğlu Y, Erdoğan S. SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık. (2004)
  • 15. Ural A, Kılıç İ. Bilimsel araştırma süreci ve spss ile veri analizi SPSS 10.0-12.0 for Windows. Genişletilmiş 2. Baskı. Ankara: Detay Yayıncılık (2006).
  • 16. Kitaura H, Adachi N, Kobayashi K, Yamada T. Knowledge and attitudes of Japanese dental healthcare workers towards HIV-related disease. Journal of Dentistry. 1997; 25: 279–83.
  • 17. Nwokocha A R C, Nwakoby B A N. Knowledge, attitude and behavior of secondary (high) school students concerning HIV/AIDS in Enugu, Nigeria, in the year 2000. Journal of Pediatric and Adolescent Gynecology. 2002; 15: 93–6.
  • 18. Ungan M, Yaman H.. AIDS knowledge and educational needs of technical university students in Turkey, Patient Education and Counseling. 2003; 51: 163–7.
  • 19. Montazeri A. AIDS knowledge and attitudes in Iran: Results from a population-based survey in Tehran. Patient Education and Counseling. 2005; 57: 199–203.
  • 20. Acaroglu R. Knowledge and attitudes of mariners about aids in Turkey. Journal of the Association of Nurses in Aids Care. 2007; 18: 48–55.
  • 21. Tasci S, Baser M, Mucuk S, Bayat M, Zincir H, Sungur G. Erciyes university students’ knowledge about AIDS: Differences between students of natural and social science. Behavioral Medicine. 2008; 33: 151–5.

EVOLUATION OF KNOWLEDGE AND ATTITUDES ON HIV/AIDS OF BALIKESIR UNIVERSTY STUDENT

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 2, 79 - 86, 31.08.2014

Öz



OBJECTIVE: This study aims to evaluate the knowledge and attitudes on Human Immunodeficiency Virus (HIV) and Acquired Immune Deficiency Syndrome (AIDS) of Balikesir University students.



METHODS: The study was conducted with 410 students receiving education at various academic units of Balıkesir University and who applied to Medico-Social for any reason. The questions were selected based on a review of previous studies (Kitaura et al. 1997; Nwokocha and Nwakoby 2002; Ungan and Yaman 2003; Montazeri 2005; Acaroglu 2007 and Tasci et al. 2008). Data was collected from the students in face-to face interviews. In the analysis were used with Descriptive Statistics, Variance Analysis (ANOVA), Kolmogorov-Smirnov (K-S) test and Mann-Whitney U Test.



RESULTS: The students (%48,3) define the knowledge level of HIV/AIDS as “little’’. It is determined that students about the expressions which are “Mosquitos can transmit HIV’’, “Avoiding people with AIDS” and “There is a new effective vaccine against the disease’’ have misinformation and the majority of students give right answers the expessions about the infection ways of HIV/AIDS. It is determined that the students have positive attitude towards HIV/AIDS and infected persons but they are undecided about living in the same house with infected persons. The students state that they at most get the knowledge about HIV/AIDS via TV (%78,5), Internet (%75,1) and Newspaper (%50). It is determined that there were significant differences according to the conclusion of Independent Samples T Test, between the gender of participants and the protection from HIV/AIDS and treatment knowledge level (t=-2,960; p=0,003<0,05) and according to the conclusion of One Way (ANOVA), between the age of participants and the protection from HIV/AIDS and treatment knowledge level (F=3,975; p=0,020<0,05) and between the class of participants and the general knowledge about HIV/AIDS (F=4,770; p=003<0,05).



CONCLUSION: Although the majority of students define the knowledge level of HIV/AIDS as “little’’, it can be said that they have positive attiude towards HIV/AIDS and infected persons and the majority of source of knowledge consist of mass media tools. It is found that according to the given expressions about the protection of HIV/AIDS and treatment ways, the right answers of male students are more than the females’. Also, it is found that when the students are getting older, their right answers of given expressions about the protection from HIV/AIDS and treatment ways decreasing and when their class is increasing, the right answers of given expressions about the general knowledge about HIV/AIDS decreasing.


Kaynakça

  • 1. Beydağ K D T. Sağlık Yüksekokulunda Öğrenim Gören Bir Grup Üniversite Öğrencisinin HIV/AIDS Konusundaki Bilgi Düzeyleri, TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 2007; 6(1):59-68.
  • 2. Özalp S, Tanır, H M, Ilgın, H, Karataş A, Ilgın B. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Tıp ve Mühendislik Fakültesi Öğrencilerinin Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve Aile Planlaması Konusundaki Bilgi ve Tutumlarının Değerlendirilmesi, Düzce Tıp Dergisi. 2012; 14(3): 18-21.
  • 3. Yazganoğlu K D, Özarmağan G, Tozeren A, Özgülnar N. Üniversite Öğrencilerinin Cinsel Yolla Bulaşan İnfeksiyonlar Hakkında Bilgi, Tutum ve Davranışları, Türkderm. 2012; 46: 20-25.
  • 4. Kurt A S, Yılmaz S D. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin HIV/AIDS Hakkındaki Bilgi Düzeyleri ve Bilgi Kaynakları, Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2012; 9(3): 47-52.
  • 5. Ekuklu G, Tokuç B. Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin HIV/AIDS Konusundaki Bilgi Düzeyleri ve Tutumları, Türkiye Klinikleri J Med Sci. 2009; 29(6): 1598-1604.
  • 6. http://www.who.int/gho/hiv/en/, Erişim Tarihi: 14.03.2014.
  • 7. Özdemir M, Feyzioğlu B, Doğan M, Baykan M, Baysal B. Üniversite Öğrencilerinin HIV/AIDS Hakkındaki Bilgi Düzeyi ve Tutumlarının Değerlendirilmesi, Türk HIV/AIDS Dergisi. 2006; 9(1): 10-16.
  • 8. Toker S O, Küçükyılmaz Ü. Ege Üniversitesi Ödemiş Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin HIV/AIDS Bilgi Düzeylerinin Eğitim Öncesi ve Sonrasında Değerlendirilmesi, Ege Tıp Dergisi. 2001; 40(2): 91-97.
  • 9. Temiz G, Batmaz M, Akhan L U, İlhan N, Özhan F, Özdilli K. Üniversite Öğrencilerin AIDS İle İlgili Bilgi ve Tutumları, Üniversite Ve Toplum Dergisi. 2005; 5(4).
  • 10. Artan M O, Güleser G N. Sağlık Okulu Öğrencilerinin HIV/AIDS, Hepatit B Virüsü ve Hepatit C Virüsü Konusundaki Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi, Erciyes Tıp Dergisi. 2006; 28(3): 125-133.
  • 11. Tunçel E K, Dündar C, Pekşen Y. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Birinci Sınıf Öğrencilerinin AIDS Hakkında Bilgi ve Tutumlarının Değerlendirilmesi, TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 2006; 5(5): 343-351.
  • 12. Kaya M, Aylaz R, Yağmur Y, Güneş G. Sağlık Yüksek Okulu Öğrencilerinin HIV/AIDS’le İlgili Bilgi ve Tutumları, TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 2007; 6 (3): 175-180.
  • 13. Altunışık R, Coşkun R, Bayraktaroğlu S, Yıldırım E. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. 3. Baskı. İstanbul: Avcı Ofset (2004).
  • 14. Yazıcıoğlu Y, Erdoğan S. SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık. (2004)
  • 15. Ural A, Kılıç İ. Bilimsel araştırma süreci ve spss ile veri analizi SPSS 10.0-12.0 for Windows. Genişletilmiş 2. Baskı. Ankara: Detay Yayıncılık (2006).
  • 16. Kitaura H, Adachi N, Kobayashi K, Yamada T. Knowledge and attitudes of Japanese dental healthcare workers towards HIV-related disease. Journal of Dentistry. 1997; 25: 279–83.
  • 17. Nwokocha A R C, Nwakoby B A N. Knowledge, attitude and behavior of secondary (high) school students concerning HIV/AIDS in Enugu, Nigeria, in the year 2000. Journal of Pediatric and Adolescent Gynecology. 2002; 15: 93–6.
  • 18. Ungan M, Yaman H.. AIDS knowledge and educational needs of technical university students in Turkey, Patient Education and Counseling. 2003; 51: 163–7.
  • 19. Montazeri A. AIDS knowledge and attitudes in Iran: Results from a population-based survey in Tehran. Patient Education and Counseling. 2005; 57: 199–203.
  • 20. Acaroglu R. Knowledge and attitudes of mariners about aids in Turkey. Journal of the Association of Nurses in Aids Care. 2007; 18: 48–55.
  • 21. Tasci S, Baser M, Mucuk S, Bayat M, Zincir H, Sungur G. Erciyes university students’ knowledge about AIDS: Differences between students of natural and social science. Behavioral Medicine. 2008; 33: 151–5.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayla Solmaz Avcıkurt

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2014
Gönderilme Tarihi 23 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Solmaz Avcıkurt, A. (2014). BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNİN HIV/AIDS HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYİ VE TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(2), 79-86.

Uluslararası Hakemli Dergi

Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir. 

Creative Commons License

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.