Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN CİNSEL YOLLA BULAŞAN HASTALIKLAR KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 1, 27 - 31, 30.04.2012

Öz


AMAÇ: Bu çalışmada Balıkesir Üniversitesi Turizm Fakültesi Rehberlik bölümü öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklarla ilgili bilgi düzeyleri ve sosyodemografik değişkenlerin bilgi düzeylerine etkisinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.



YÖNTEMLER: Araştırma tanımlayıcı tipte bir araştırma olup Balıkesir Üniversitesi Turizm Fakültesi Rehberlik bölümünde okuyan öğrenciler çalışmanın evrenini oluşturmaktadır. Çalışmada kişisel bilgi formu ve 40 soruluk STI/HIV Pre-test’ten uyarlanan ve 34 sorudan oluşan Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ile İlgili Bilgi Testi (CYBH Bilgi Testi) uygulanmıştır. Veriler yüz yüze görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Verilerin çözümlemesinde sayı, yüzdeler, t testi ve Kruskal Wallis ve ki-kare testi kullanılmıştır.



BULGULAR: Araştırma grubunun %56.2’sini kız öğrenciler oluşturmakta olup öğrencilerin yaş ortalaması 20.27±1.16’dır. Araştırma grubunun %57.7’si staj yapmış, %78.5’i CYBH konusunda bilgi almıştır. Bilgi sahibi kişilerin %42.3’ü arkadaşlarından, %24.6’sı okuldan, %17.7’si hekimlerden, %15.4’ü ailesinden bilgi almıştır. Araştırmada CYBH Bilgi Testi doğru yanıt ortalaması 24.96 ±4.54’tür. Erkek öğrencilerde, CYBH konusunda bilgi sahibi olanlarda, yaz stajını yapan öğrencilerde CYBH bilgi testi ortalaması anlamlı olarak daha yüksektir (p<0.05).


SONUÇ: Üniversite öğrencileri CYBH korunma yollarını bilmelerine rağmen bu hastalıkların tedavisi ve komplikasyonlarına yönelik yeterli bilgi düzeyine sahip olmadıkları görülmüştür. Bilgi düzeyinin yükseltilmesi ve sağlıklı bilgi kaynaklarına ulaşım için cinsel sağlık eğitimi yaygınlaştırılmalı ve yaş grubunun özelliği olarak etkin sonuçlar almak açısından akran eğitimi projeleri geliştirilebilir


Kaynakça

  • 1. Adler MW. ABC Of Sexually Transmitted Diseases. 4th Ed.London: BMJ Publishing Group;1999;5-12.
  • 2. Bulut A. Cinsel Temasla Bulaşan Hastalıklarda Görülen Risk Faktörleri Ve Davranış Modelleri. In: Ağaçfidan A, Anğ Ö, Editörler. Cinsel Temasla Bulaşan Hastalıklar. İstanbul: Türk Mikrobiyoloji Cemiyeti; Yayın No: 35.1999. S. 53-61.
  • 3. Centers For Disease Control And Prevention. Cases Of HIV Infection And AIDS İn The United States, 2003. HIV/AIDS Surveillance Report, Volume 15. Available From: http://cdc.gov/hiv/topics/surveillance/resources/ reports/2003report/default.htm.
  • 4. Serter D. Chlamydia Trachomatis İnfeksiyonlarında Klinik Belirtiler. In: Ağaçfidan A, Anğ Ö, Editörler. Cinsel Temasla Bulaşan Hastalıklar. İstanbul: Türk Mikrobiyoloji Cemiyeti; Yayın No: 35. 1999. S. 117-24.
  • 5. Seidman SN, Rieder RO. A Review Of Sexual Behavior İn The United States. Am Jjj Psychiatry. 1994; 151: 330-41.
  • 6. UNAIDS, AIDS Epidemic Update, December 2013 Erişim Tarihi:26.11.2014 http://www.unaids.org/sites/default/files/en/media/unaids/contentassets/documents/epidemiology/2013/gr2013/UNAIDS_Global_Report_2013_en.pdf
  • 7. World Health Organization. Helping Young People to Avoid HIV. Safe Motherhood.22(3)1996:1-2.
  • 8. Creel LC, Perry RJ. Improving The Quality Of Reproductive Health Care For Young People. New Perspectives On Quality Of Care 2002; 4: 1-8.
  • 9. Kayaalp E.Üniversitelerde Üreme ve Cinsel Sağlık Danışmanlığı. V. Ulusal Cinsellik Ve Cinsel Tedaviler Kongre Kitabı, İstanbul, 2004; 34-35.
  • 10. Kaymak Y, Açıkel CH, Göçgeldi E, Güleç M, Şimşek I. Üniversite Öğrencilerinin Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar Hakkında Bilgi Düzeylerinin Saptanması. Türkiye Klinikleri Dermatoloji Dergisi 2006;16:153-9.
  • 11. Siyez DM, Siyez E. Üniversite Öğrencilerinin Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklara İlişkin Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. Türk Üroloji Dergisi 2009;35(1):49-55
  • 12. Karaköse A, Aydın S. Genç Erkeklerin Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar Hakkındaki Bilgi Düzeyinin İncelenmesi, Yeni Üroloji Dergisi 2011; 6 (1):31-37
  • 13. Oğuzkaya M, Baykan Z. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar Konusundaki Bilgi Düzeyleri ve Bunu Etkileyen Faktörler, Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi 2010; 67 (3): 127 – 133
  • 14. Obiechina NJ, Diwe K, Ikpeze OC. Knowledge, Awareness And Perception Of Sexually Transmitted Diseases (Stds) Among Nigerian Adolescent Girls. J Obstet Gynaecol 2002;22:302-5.
  • 15. Civil Birsen, Yıldız Hatice. Erkek Öğrencilerin Cinsel Deneyimleri Ve Toplumdaki Cinsel Tabulara Yönelik Görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 2010,3(2): 58-64.
  • 16. Bulut A, Ortaylı N. Bir Araştırmanın Düşündürdükleri: Cinsel Sağlık Ama Nasıl?. Sted, 2004;13(2),60-63.
  • 17. Ozan S, Aras S, Semin S, Orcin E.Sexual Attitudes And Behaviors Among Medical Students İn Dokuz Eylul University, Turkey. The European Journal Of Contraception And Reproductive Health Care, 2005;10(3),171-183.
  • 18. Yıldızoğu İO, Yılmaz T. Gençlik Ve Cinsellik. Cinsellik Ve Cinsel Tedaviler. V. Ulusal Kongresi “Farklı Yüzleriyle Cinsellik” (Kongre Kitabı). İstanbul. 2004;24-26 Mayıs, 185-187.
  • 19. Akın A, Bahar Özvarıs S. Adölesanların/Gençlerin Cinsel Ve Üreme Saglıgını Etkileyen Faktörler Projesi (Özet Rapor). Hacettepe Üniversitesi/WHO/UNFPA Nisan 2004, Ankara.
  • 20. Ergene T, Çok F, Tümer A, Ünal S. A Controlled-Study Of Preventive Effects Of Peer Education And Singlesession Lectures On HIV/AIDS Knowledge And Attitudes Among University Students İn Turkey. AIDS Educ Prev 2005;17:268-78.
  • 21. Arnett JJ. Adölescence and Emerging Adulthood a Cultural Approach, Gender, Prentice –Hal 2001; 5: 129-157.

EVALUATION OF THE KNOWLEDGE THE GROUP OF UNIVERSITY STUDENTS ABOUT SEXUALLY TRANSMITTED DISEASES

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 1, 27 - 31, 30.04.2012

Öz


OBJECTIVE:The aim of this study is to determine the knowledge level of Balikesir University Faculty of Tourism Department of Guidance students on sexually transmitted diseases and evaluate how sociodemographical variables affect their knowledge levels.



METHODS: This study is a descriptive study. Students of the Balikesir University Faculty of Tourism Department of Guidance make up the universe of the study. A personal information form and the Knowledge Test About Sexually Transmitted Diseases (STD Knowledge Test) which has 34 questions and is adapted from STI/HIV pretest which itself has 40 questions were used in this study. Data collected by face-to-face interviews. For the analysis of data, percentage distribution, t-test, Kruskal-Wallis and chi-square test are used.



RESULTS: The mean age of the study group is 20.27 ± 1.16, and 56.2% of them are female. 57.7% of the study group have done their internship, and 78.5% of them has information about STDs. 42.3% of them got information from their friends, 24.6% from school, 17.7% from physicians, 15.4% from their family. The mean number of correctly answered questions in STI Knowledge Test is 24.96 ± 4.54. In men, according to her knowledge in the field, information about sexually transmitted diseases, according to the average scale of students who take the training girls than those test scores are 40 significantly higher (p <0.05). Knowledge test mean points were significantly higher in male students, in the students who have some knowledge about sexually transmitted diseases, and in the students who made internship (p<0.05).


CONCLUSION: It is seen that despite the fact that university students have some knowledge about STDs, their knowledge on the treatment and complications of these diseases is inadequate. Sexual health education should be generalized in order to increase knowledge level and offer healthy knowledge sources to the students, and peer education projects should be developed.


Kaynakça

  • 1. Adler MW. ABC Of Sexually Transmitted Diseases. 4th Ed.London: BMJ Publishing Group;1999;5-12.
  • 2. Bulut A. Cinsel Temasla Bulaşan Hastalıklarda Görülen Risk Faktörleri Ve Davranış Modelleri. In: Ağaçfidan A, Anğ Ö, Editörler. Cinsel Temasla Bulaşan Hastalıklar. İstanbul: Türk Mikrobiyoloji Cemiyeti; Yayın No: 35.1999. S. 53-61.
  • 3. Centers For Disease Control And Prevention. Cases Of HIV Infection And AIDS İn The United States, 2003. HIV/AIDS Surveillance Report, Volume 15. Available From: http://cdc.gov/hiv/topics/surveillance/resources/ reports/2003report/default.htm.
  • 4. Serter D. Chlamydia Trachomatis İnfeksiyonlarında Klinik Belirtiler. In: Ağaçfidan A, Anğ Ö, Editörler. Cinsel Temasla Bulaşan Hastalıklar. İstanbul: Türk Mikrobiyoloji Cemiyeti; Yayın No: 35. 1999. S. 117-24.
  • 5. Seidman SN, Rieder RO. A Review Of Sexual Behavior İn The United States. Am Jjj Psychiatry. 1994; 151: 330-41.
  • 6. UNAIDS, AIDS Epidemic Update, December 2013 Erişim Tarihi:26.11.2014 http://www.unaids.org/sites/default/files/en/media/unaids/contentassets/documents/epidemiology/2013/gr2013/UNAIDS_Global_Report_2013_en.pdf
  • 7. World Health Organization. Helping Young People to Avoid HIV. Safe Motherhood.22(3)1996:1-2.
  • 8. Creel LC, Perry RJ. Improving The Quality Of Reproductive Health Care For Young People. New Perspectives On Quality Of Care 2002; 4: 1-8.
  • 9. Kayaalp E.Üniversitelerde Üreme ve Cinsel Sağlık Danışmanlığı. V. Ulusal Cinsellik Ve Cinsel Tedaviler Kongre Kitabı, İstanbul, 2004; 34-35.
  • 10. Kaymak Y, Açıkel CH, Göçgeldi E, Güleç M, Şimşek I. Üniversite Öğrencilerinin Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar Hakkında Bilgi Düzeylerinin Saptanması. Türkiye Klinikleri Dermatoloji Dergisi 2006;16:153-9.
  • 11. Siyez DM, Siyez E. Üniversite Öğrencilerinin Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklara İlişkin Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. Türk Üroloji Dergisi 2009;35(1):49-55
  • 12. Karaköse A, Aydın S. Genç Erkeklerin Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar Hakkındaki Bilgi Düzeyinin İncelenmesi, Yeni Üroloji Dergisi 2011; 6 (1):31-37
  • 13. Oğuzkaya M, Baykan Z. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar Konusundaki Bilgi Düzeyleri ve Bunu Etkileyen Faktörler, Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi 2010; 67 (3): 127 – 133
  • 14. Obiechina NJ, Diwe K, Ikpeze OC. Knowledge, Awareness And Perception Of Sexually Transmitted Diseases (Stds) Among Nigerian Adolescent Girls. J Obstet Gynaecol 2002;22:302-5.
  • 15. Civil Birsen, Yıldız Hatice. Erkek Öğrencilerin Cinsel Deneyimleri Ve Toplumdaki Cinsel Tabulara Yönelik Görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 2010,3(2): 58-64.
  • 16. Bulut A, Ortaylı N. Bir Araştırmanın Düşündürdükleri: Cinsel Sağlık Ama Nasıl?. Sted, 2004;13(2),60-63.
  • 17. Ozan S, Aras S, Semin S, Orcin E.Sexual Attitudes And Behaviors Among Medical Students İn Dokuz Eylul University, Turkey. The European Journal Of Contraception And Reproductive Health Care, 2005;10(3),171-183.
  • 18. Yıldızoğu İO, Yılmaz T. Gençlik Ve Cinsellik. Cinsellik Ve Cinsel Tedaviler. V. Ulusal Kongresi “Farklı Yüzleriyle Cinsellik” (Kongre Kitabı). İstanbul. 2004;24-26 Mayıs, 185-187.
  • 19. Akın A, Bahar Özvarıs S. Adölesanların/Gençlerin Cinsel Ve Üreme Saglıgını Etkileyen Faktörler Projesi (Özet Rapor). Hacettepe Üniversitesi/WHO/UNFPA Nisan 2004, Ankara.
  • 20. Ergene T, Çok F, Tümer A, Ünal S. A Controlled-Study Of Preventive Effects Of Peer Education And Singlesession Lectures On HIV/AIDS Knowledge And Attitudes Among University Students İn Turkey. AIDS Educ Prev 2005;17:268-78.
  • 21. Arnett JJ. Adölescence and Emerging Adulthood a Cultural Approach, Gender, Prentice –Hal 2001; 5: 129-157.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Türkan Çalışkan

Celalettin Çevik Bu kişi benim

Sibel Ergün Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2012
Gönderilme Tarihi 24 Ekim 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çalışkan, T., Çevik, C., & Ergün, S. (2012). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN CİNSEL YOLLA BULAŞAN HASTALIKLAR KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 27-31.

Uluslararası Hakemli Dergi

Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir. 

Creative Commons License

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.