Olgu Sunumu
BibTex RIS Kaynak Göster

KAVRAM HARİTASI İLE KRONİK BÖBREK YETMEZLİĞİ (KBY) VAKA SUNUMU

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 3, 152 - 155, 31.12.2015

Öz

Kavram haritaları, belli bir konudaki kavramlar ve bu kavramlar arasındaki ilişkilerin grafiksel bir yöntemle sunulması için kullanılan öğrenme-öğretme araçlarıdır. Öğretim sürecinde kavram haritaları, bilgi ve kavramlar arasındaki ilişkileri hiyerarşik bir yapı içinde genelden özele doğru görsel hale getirerek kişiye somut veriler sunmayı amaçlayan bir öğretim tekniğidir. Hemşirelik eğitiminde klinik uygulamalarda, vaka sunumlarında ve konu anlatımlarında bu teknikten yararlanılmaktadır. Vaka sunumları ve hemşirelik bakım planlarının hazırlanmasında, kavram haritalarından yararlanılması öğrencilerin analiz ve sentez yeteneklerini geliştirerek öğrenmeyi kolaylaştırmaktadır. Bu makalede; kronik böbrek yetmezliği (KBY) olan bir hastanın hemşirelik bakım planı kavram haritası ile ele alınmıştır. Kavram haritası üzerinde; KBY’nin fizyopatolojisi, etiyolojisi, semptomları, laboratuar bulguları ve tedavisi gibi temel kavramlar ile hemşirelik tanıları ve hemşirelik bakımı arasındaki ilişkiler gösterilmiştir.


Sonuç olarak; kavram haritaları öğrencilerin hastaya bütüncül bakım vermelerini sağladığından, hemşirelik bakım planlarının hazırlanması, sunulması ve tartışılmasında etkin bir öğretim yöntemi olarak kullanılabilir.


Kaynakça

  • 1. Hsu L. Developing concept maps from problem-based learning scenario discussions. J Adv Nurs. 2004;48(5):510-8.
  • 2. Kaya ON. Fen eğitiminde kavram haritaları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2003;1(13):70-9.
  • 3. Novak JD, Cañas AJ. The theory underlying concept maps and how to construct and use them,2008. http://cmap.ihmc.us/publications/researchpapers/theorycmaps/theoryunderlyingconceptmaps.htm. (Erişim Tarihi: 4 Kasım 2013)
  • 4. Demiray Ş, Bahçıvan OB, Külahcı B. Kavram Haritaları, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Fizik Öğretmenliği Programı, s.1-12, Ankara (2002). http://www.hskizilcik.com/fizik/egitim/kharitalari.pdf. (Erişim Tarihi: 4 Kasım 2013)
  • 5. Öztürk C, Karayağız G. Teori ile uygulama arasında yeni bir köprü: Kavram haritası. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2006;10(1):29-36.
  • 6. Saeidifard F, Heidari K, Foroughi M, Soltani A.Concept mapping as a method to teach an evidence-based educated medical topic: A comparative study in medical students. J Diabetes Metab Disord. 2014;13(1):86.
  • 7. Paucard-Dupont S, Marchand C. Exploratory study of clinical reasoning in nursing students with concept mapping. Rech Soins Infirm. 2014;(117):85-112.
  • 8. Gul RB, Boman JA. Concept mapping: A strategy for teaching and evaluation in nurse education. Nurs Educ in Pract. 2006;6(4):199-206.
  • 9. Dil S, Öz F. Hemşirelik Öğretiminde bir strateji: Kavram haritasının kullanımı. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2014:81-9.
  • 10. George A, Geethakrishnan R, D'Souza P. Concept mapping: A child healt nursing practical exercise. Holist Nurs Pract. 2014;28(1):43-7.
  • 11. Briscoe C, La Master SU. Meaningful learning in college biology through concept mapping. The American BiologyTeacher. 1991;53(4):214-9.
  • 12. Hicks-Moore SL. Clinical concept maps in nursing education: An effective way to link the oryand practice. Nurs Educ in Pract. 2005;5(6):348-52.
  • 13. Schuster P. Concept mapping: Reducing clinical care plan and increasing learning. Nurse Educ. 2000;25(2):76-81.
  • 14. Castellino AR, Schuster P. Evaluation of outcomes in nursing studens using clinical concept map care plans, Nurse Educ. 2002;27(4):149-150.
  • 15. Avcı Ö, Erdem E, Bayat M, Korkmaz Z, Başdaş Ö, Uslu N. Hemşirelik öğrencilerinin uygulamada kavram haritası kullanımına ilişkin görüşleri, 2. Ulusal ve 1. Uluslararası Akdeniz Pediatri Hemşireliği Kongresi Bildiri Kitabı, s. 99-100, Ankara (16-19 Kasım 2009).
  • 16. Atay S, Karabacak Ü. Kavram haritası ve kavram haritalı bakım planı hazırlanmasına ilişkin öğrenci görüşleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 2010;3(3):45-53.
  • 17. Sinatra-Wilhelm T. Nursing care plans versus concept maps in the enhancement of critical thinking skills in nursing students enrolled in a baccalaureate nursing program. Creat Nurs. 2012;18(2):78-84.
  • 18. Harrison S, Gibbons C. Nursing student perceptions of concept maps: From theory to practice. Nurs Educ Perspect. 2013;34(6):395-9.
  • 19. Korkmaz Z, Avcı Ö, Tosun Ö, Uslu N, Erdem E, Bayat M. Klinik uygulamada kavram haritası kullanımı: Respiratuar distress sendromu (RDS). Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011;20(3):235-39.
  • 20. Uslu N, Korkmaz Z, Tosun Ö, Avcı Ö, Bayat M, Erdem E. Kavram haritasının öğrenci eğitiminde kullanılmasına bir örnek: Tip 1 diabetes mellitus. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi.2013;1(1):99-105.
  • 21. Kalaycı N, Çakmak M. Kavram haritalarının öğretim sürecinde kullanılması. Eğitim Yönetimi. 2000;24:571-80.

CASE REPORT OF CHRONIC RENAL FAILURE (CRF) WITH CONCEPT MAP

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 3, 152 - 155, 31.12.2015

Öz

Concept maps are teaching-learning tools which are used to be presented with a graphical method of concepts and the relationships between these concepts in a particular topic. Concept maps in the teaching process are teaching techniques which aim to provide concrete datas making visual the relationships between information and concepts in a hierarchical structure from general to specific. This tecnique is utilized for clinical practise in nursing education, case reports and lectures. Use of concept maps in the preparation of case studies and nursing care plans make it easy to learn by improving analyze and synthesize ability of students. In this article, nursing care plan of a patient with chronic renal failure (CRF) is considered by using concept map. On the concept map, the relationships are shown basic concepts like the physiopathology, etiology, symptoms, laboratory findings of the CRF between with nursing diagnosis and nursing care.


As a result; the concept maps to provide holistic patient care in students could be used as an effective teaching learning tool in preparation, presentation and discussion of nursing care plans.


Kaynakça

  • 1. Hsu L. Developing concept maps from problem-based learning scenario discussions. J Adv Nurs. 2004;48(5):510-8.
  • 2. Kaya ON. Fen eğitiminde kavram haritaları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2003;1(13):70-9.
  • 3. Novak JD, Cañas AJ. The theory underlying concept maps and how to construct and use them,2008. http://cmap.ihmc.us/publications/researchpapers/theorycmaps/theoryunderlyingconceptmaps.htm. (Erişim Tarihi: 4 Kasım 2013)
  • 4. Demiray Ş, Bahçıvan OB, Külahcı B. Kavram Haritaları, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Fizik Öğretmenliği Programı, s.1-12, Ankara (2002). http://www.hskizilcik.com/fizik/egitim/kharitalari.pdf. (Erişim Tarihi: 4 Kasım 2013)
  • 5. Öztürk C, Karayağız G. Teori ile uygulama arasında yeni bir köprü: Kavram haritası. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2006;10(1):29-36.
  • 6. Saeidifard F, Heidari K, Foroughi M, Soltani A.Concept mapping as a method to teach an evidence-based educated medical topic: A comparative study in medical students. J Diabetes Metab Disord. 2014;13(1):86.
  • 7. Paucard-Dupont S, Marchand C. Exploratory study of clinical reasoning in nursing students with concept mapping. Rech Soins Infirm. 2014;(117):85-112.
  • 8. Gul RB, Boman JA. Concept mapping: A strategy for teaching and evaluation in nurse education. Nurs Educ in Pract. 2006;6(4):199-206.
  • 9. Dil S, Öz F. Hemşirelik Öğretiminde bir strateji: Kavram haritasının kullanımı. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2014:81-9.
  • 10. George A, Geethakrishnan R, D'Souza P. Concept mapping: A child healt nursing practical exercise. Holist Nurs Pract. 2014;28(1):43-7.
  • 11. Briscoe C, La Master SU. Meaningful learning in college biology through concept mapping. The American BiologyTeacher. 1991;53(4):214-9.
  • 12. Hicks-Moore SL. Clinical concept maps in nursing education: An effective way to link the oryand practice. Nurs Educ in Pract. 2005;5(6):348-52.
  • 13. Schuster P. Concept mapping: Reducing clinical care plan and increasing learning. Nurse Educ. 2000;25(2):76-81.
  • 14. Castellino AR, Schuster P. Evaluation of outcomes in nursing studens using clinical concept map care plans, Nurse Educ. 2002;27(4):149-150.
  • 15. Avcı Ö, Erdem E, Bayat M, Korkmaz Z, Başdaş Ö, Uslu N. Hemşirelik öğrencilerinin uygulamada kavram haritası kullanımına ilişkin görüşleri, 2. Ulusal ve 1. Uluslararası Akdeniz Pediatri Hemşireliği Kongresi Bildiri Kitabı, s. 99-100, Ankara (16-19 Kasım 2009).
  • 16. Atay S, Karabacak Ü. Kavram haritası ve kavram haritalı bakım planı hazırlanmasına ilişkin öğrenci görüşleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 2010;3(3):45-53.
  • 17. Sinatra-Wilhelm T. Nursing care plans versus concept maps in the enhancement of critical thinking skills in nursing students enrolled in a baccalaureate nursing program. Creat Nurs. 2012;18(2):78-84.
  • 18. Harrison S, Gibbons C. Nursing student perceptions of concept maps: From theory to practice. Nurs Educ Perspect. 2013;34(6):395-9.
  • 19. Korkmaz Z, Avcı Ö, Tosun Ö, Uslu N, Erdem E, Bayat M. Klinik uygulamada kavram haritası kullanımı: Respiratuar distress sendromu (RDS). Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011;20(3):235-39.
  • 20. Uslu N, Korkmaz Z, Tosun Ö, Avcı Ö, Bayat M, Erdem E. Kavram haritasının öğrenci eğitiminde kullanılmasına bir örnek: Tip 1 diabetes mellitus. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi.2013;1(1):99-105.
  • 21. Kalaycı N, Çakmak M. Kavram haritalarının öğretim sürecinde kullanılması. Eğitim Yönetimi. 2000;24:571-80.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Olgu sunumları
Yazarlar

Sevda Korkut Bayındır

Songül Göriş Bu kişi benim

Zübeyde Korkmaz Bu kişi benim

Nevin Bilgi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 15 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Korkut Bayındır, S., Göriş, S., Korkmaz, Z., Bilgi, N. (2015). KAVRAM HARİTASI İLE KRONİK BÖBREK YETMEZLİĞİ (KBY) VAKA SUNUMU. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(3), 152-155.

Uluslararası Hakemli Dergi

Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir. 

Creative Commons License

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.