Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SAĞLIK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN DİKKAT DÜZEYLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 2, 70 - 74, 31.08.2017

Öz




GİRİŞ ve AMAÇ: Bu çalışmada, Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin, İşaretleme Testi aracılığıyla dikkat düzeylerinin, bazı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır.



YÖNTEM ve GEREÇLER: Öğrencilerin dikkat düzeyini belirlemek için kullanılan İşaretleme Testi 4 alt testten oluşmaktadır. Öğrencilere bu testler sırası ile uygulanarak ortalama “İşaretlenen Hedef Sayısı” (İHS), “Atlanan Hedef Sayısı” (AHS), “Yanlış İşaretlenen Hedef Sayısı” (YHS), “Testi Tamamlama Süresi” (TTS) hesaplanmıştır.



BULGULAR: Alt testler arasında yalnızca düzenli şekiller testinde erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre daha fazla sayıda doğru işaretleme yaptıkları (p<0.05) bulundu. AHS açısından ise düzenli harf ve düzenli şekiller testinde erkek öğrencilerin daha az AHS’na sahip olduğu tespit edildi (p<0.05). Ayrıca dört alt teste ait TTS’nin Hemşirelik 1. sınıf öğrencilerinde üst sınıflara göre daha uzun olduğu bulundu (p<0.05). Ebelik 1. sınıf öğrencilerinde ise dört alt teste ait TTS’nin üst sınıflara göre yine uzun olduğu ancak anlamlı farklılık göstermediği bulundu.



TARTIŞMA ve SONUÇ: Öğrencilerin dikkat düzeyi yaşa ve cinsiyete göre değişiklik göstermektedir, özellikle birinci sınıfta okuyan öğrencilerin dikkat düzeyi üst sınıflara göre daha düşüktür.


Kaynakça

  • 1. Özakpınar Y. Öğrenmede Dikkat Problemi. Selçuk Üniversitesi Yayınları 1987.
  • 2. Anderson WL.“Attention,Tast and Time” The Effective Teacher Study Guides and Readings, Edited by LW. Anderson. New York: McGraw-Hill Book Company.1989:280.
  • 3. Ellisand HC, Hunt RR. Fundementals of Cognitive Psychology. Madison: Brown and Benchmark Publishers. 1993:51.
  • 4. Biehler RF, Snowman, J. Psychology Applied to Teaching Houhton Mifflin Company, Boston: 1986:23.
  • 5. Michalka SW, Kong L, Rosen ML, Shinn-Cunningham BG, Somers DC. Short-Term Memory for Space and Time Flexibly Recruit Complementary Sensory-Biased Frontal Lobe Attention Networks. Neuron. 2015; 87(4):882-92.
  • 6. Chechlacz M, Gillebert CR, Vangkilde SA, Petersen A, Humphreys GW. Structural Variability within Frontoparietal Networks and Individual Differences in Attentional Functions: An Approach Using the Theory of Visual Attention. J Neurosc.i 2015; 35(30):10647-58.
  • 7. Chowdhury ZS, Morshed MM, Shahriar M, Bhuiyan MA, Islam SM, Bin Sayeed MS. The Effect of Chronic Alprazolam Intake on Memory, Attention, and Psychomotor Performance in Healthy Human Male Volunteers. Behav Neurol. 2016; 3730940.
  • 8. Bédard M, Campbell S, Riendeau J, Maxwell H, Weaver B. Visual-Cognitive Tools Used to Determine Fitness-to-Drive May Reflect Normal Aging. Clin Exp Optom. 2016; 99(5):456-61.
  • 9. Duncan J, Humphreys G, Ward R. Competitive Brain Activity in Visual Attention. Curr Opin Neurobiol. 1997; 7(2):255-61.
  • 10. Zhang W, Li K, Zhang X, Chen L. Coping self-efficacy of Chinese Nursing Undergraduates With Their Research Projects. Nurse Educ Today. 2016; 12(45):126-31.
  • 11. Matier K, Wolf LE, Halperin JM. The Psychometric Properties and Clinical Utility of A Cancellation Test in Children. Dev Neuropsychol. 1994; 10:165-67.
  • 12. Kurt M, Karakaş S. Sağ Serebral Hemisferin Bilişsel İşlevlerine Duyarlı Nöropsikolojik Testlerin Özellikleri ve Aralarındaki İlişkiler. Psikiyatri Psikoloji Psikofarmokoloji Dergisi. 2000; 8(4): 251-65.
  • 13. Karakaş S, Yalın A. Görsel İşitsel Sayı Dizileri Testi B Formunun 13-54 Yaş Grupları Üzerindeki Standardizasyon Çalışması. Türk Psikoloji Dergisi. 1995; 10:20-31.
  • 14. Küçük A, Dolu N, Erdoğan H. İlköğretim Öğrencilerinde Yaş, Cinsiyet Ve Sosyo-Ekonomik Seviye Farklılıklarının Dikkat Düzeyine Etkileri. Sağlık Bilimleri Dergisi-Journal of Health Sciences. 2009; 18(1):18-24.
  • 15. Durukan İ, Türkba T, Cöngöloğlu A. Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Olan Çocuklarda Metilfenitadın Çeşitli Görsel Dikkat Bileşenleri Üzerine Etkisi. Türk Psikiyatri Dergisi. 2008; 19(4):358-64
  • 16. Tambağ H. Hatay Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ve Etkileyen Faktörler. Hatay Health School Students’ Healthy Lifestyle Behaviors and Influencing Factors. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi. 2011; 47-58.
  • 17. Baran M, Küçükakça G, Ayran G. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Algılanan Sosyal Destek Düzeyinin Sigara Kullanımı Üzerine Etkisi. ADÜ Tıp Fakültesi Dergisi. 2014; 15(1) :9-15.
  • 18. Gündoğan NÜ, Yazıcı AC, Şimşek A. Üniversite Öğrencilerinde El Tercihi Dağılımı ve İşlevsel Lateralizasyon: Başkent Üniversitesi Örneği. Ankara Genel Tıp Derg. 2007; 17(2).
  • 19. Ingalhalikar M, Smith A, Parker D, et al. Sex Differences in The Structural Connectome of The Human Brain. Proc Natl Acad Sci USA. 2014: 111(2):823-8. doi: 10.1073/pnas.1316909110.
  • 20. Yılmaz M, Özdemir G, Turgay A, Çağlı S. Üniversite Öğrencilerinin Erişkin Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Ölçeği’nin Alt Boyutları Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 2012; 9:1.
  • 21. Çelik S, Yıldırım D, Batur Ö, Çime E, Çapraz F, Kubat N. Öğrenci Hemşirelerin Öğrenme Stratejileri ve Stillerinin Belirlenmesi. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2014; 13(1).

TO EXAMINE THE ATTENTION LEVELS OF THE HEALTH SCHOOL STUDENTS WITH REGARD TO SOME VARIABLES

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 2, 70 - 74, 31.08.2017

Öz




INTRODUCTION: In this study, the aim is to examine the attention levels of the students of the Health School by the way of Cancellation Test with regard to some variables.



METHODS: The Cancellation Test, which is used to determine the attention levels of the students, consists of 4 subtests. These tests are exercised on the students respectively; and the average “Number of Total Marked Targets” (NTMT), “Number of Skipped Targets” (NST), “Number of Marked Wrongly Targets” (NMWT) and “Duration of Completing Test” (DCT) is calculated.



RESULTS: It is found that the male students make more correct marking than the female students (p<0.05) only in the regular shapes test among the subtests. With regard to the NST, it is identified that the male students have less NST (p<0.05). Also, it is found that the DCT for the four subtests is longer for the freshman students of Nursing than the higher classes (p<0.05), and the DCT for the four subtests is again longer for the freshman students of Midwifery than the higherclasses but it does not show a significant difference.



DISCUSSION AND CONCLUSION: The attention levels of the students differ according to age and gender, especially the freshman students have a lower attention level than the higher classes.


Kaynakça

  • 1. Özakpınar Y. Öğrenmede Dikkat Problemi. Selçuk Üniversitesi Yayınları 1987.
  • 2. Anderson WL.“Attention,Tast and Time” The Effective Teacher Study Guides and Readings, Edited by LW. Anderson. New York: McGraw-Hill Book Company.1989:280.
  • 3. Ellisand HC, Hunt RR. Fundementals of Cognitive Psychology. Madison: Brown and Benchmark Publishers. 1993:51.
  • 4. Biehler RF, Snowman, J. Psychology Applied to Teaching Houhton Mifflin Company, Boston: 1986:23.
  • 5. Michalka SW, Kong L, Rosen ML, Shinn-Cunningham BG, Somers DC. Short-Term Memory for Space and Time Flexibly Recruit Complementary Sensory-Biased Frontal Lobe Attention Networks. Neuron. 2015; 87(4):882-92.
  • 6. Chechlacz M, Gillebert CR, Vangkilde SA, Petersen A, Humphreys GW. Structural Variability within Frontoparietal Networks and Individual Differences in Attentional Functions: An Approach Using the Theory of Visual Attention. J Neurosc.i 2015; 35(30):10647-58.
  • 7. Chowdhury ZS, Morshed MM, Shahriar M, Bhuiyan MA, Islam SM, Bin Sayeed MS. The Effect of Chronic Alprazolam Intake on Memory, Attention, and Psychomotor Performance in Healthy Human Male Volunteers. Behav Neurol. 2016; 3730940.
  • 8. Bédard M, Campbell S, Riendeau J, Maxwell H, Weaver B. Visual-Cognitive Tools Used to Determine Fitness-to-Drive May Reflect Normal Aging. Clin Exp Optom. 2016; 99(5):456-61.
  • 9. Duncan J, Humphreys G, Ward R. Competitive Brain Activity in Visual Attention. Curr Opin Neurobiol. 1997; 7(2):255-61.
  • 10. Zhang W, Li K, Zhang X, Chen L. Coping self-efficacy of Chinese Nursing Undergraduates With Their Research Projects. Nurse Educ Today. 2016; 12(45):126-31.
  • 11. Matier K, Wolf LE, Halperin JM. The Psychometric Properties and Clinical Utility of A Cancellation Test in Children. Dev Neuropsychol. 1994; 10:165-67.
  • 12. Kurt M, Karakaş S. Sağ Serebral Hemisferin Bilişsel İşlevlerine Duyarlı Nöropsikolojik Testlerin Özellikleri ve Aralarındaki İlişkiler. Psikiyatri Psikoloji Psikofarmokoloji Dergisi. 2000; 8(4): 251-65.
  • 13. Karakaş S, Yalın A. Görsel İşitsel Sayı Dizileri Testi B Formunun 13-54 Yaş Grupları Üzerindeki Standardizasyon Çalışması. Türk Psikoloji Dergisi. 1995; 10:20-31.
  • 14. Küçük A, Dolu N, Erdoğan H. İlköğretim Öğrencilerinde Yaş, Cinsiyet Ve Sosyo-Ekonomik Seviye Farklılıklarının Dikkat Düzeyine Etkileri. Sağlık Bilimleri Dergisi-Journal of Health Sciences. 2009; 18(1):18-24.
  • 15. Durukan İ, Türkba T, Cöngöloğlu A. Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Olan Çocuklarda Metilfenitadın Çeşitli Görsel Dikkat Bileşenleri Üzerine Etkisi. Türk Psikiyatri Dergisi. 2008; 19(4):358-64
  • 16. Tambağ H. Hatay Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ve Etkileyen Faktörler. Hatay Health School Students’ Healthy Lifestyle Behaviors and Influencing Factors. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi. 2011; 47-58.
  • 17. Baran M, Küçükakça G, Ayran G. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Algılanan Sosyal Destek Düzeyinin Sigara Kullanımı Üzerine Etkisi. ADÜ Tıp Fakültesi Dergisi. 2014; 15(1) :9-15.
  • 18. Gündoğan NÜ, Yazıcı AC, Şimşek A. Üniversite Öğrencilerinde El Tercihi Dağılımı ve İşlevsel Lateralizasyon: Başkent Üniversitesi Örneği. Ankara Genel Tıp Derg. 2007; 17(2).
  • 19. Ingalhalikar M, Smith A, Parker D, et al. Sex Differences in The Structural Connectome of The Human Brain. Proc Natl Acad Sci USA. 2014: 111(2):823-8. doi: 10.1073/pnas.1316909110.
  • 20. Yılmaz M, Özdemir G, Turgay A, Çağlı S. Üniversite Öğrencilerinin Erişkin Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Ölçeği’nin Alt Boyutları Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 2012; 9:1.
  • 21. Çelik S, Yıldırım D, Batur Ö, Çime E, Çapraz F, Kubat N. Öğrenci Hemşirelerin Öğrenme Stratejileri ve Stillerinin Belirlenmesi. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2014; 13(1).
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seval Keloğlan Müsüroğlu

Gonca Üstün Bu kişi benim

Ayşegül Küçük Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2017
Gönderilme Tarihi 29 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Keloğlan Müsüroğlu, S., Üstün, G., & Küçük, A. (2017). SAĞLIK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN DİKKAT DÜZEYLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2), 70-74.

Uluslararası Hakemli Dergi

Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir. 

Creative Commons License

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.