Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Study on the Determination of Pedestrians Comfort Level in Bartin Traditional Urban Pattern

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 1, 19 - 31, 01.06.2017

Öz

Rapid urbanization in today's cities has led urban spaces to enter a
process of rapid change, and brought along failure to protect the traditional
historical patterns, the loss of urban identity, the change of human scale, the
emergence of negative consequences in terms of access and circulation related
to pedestrian movement and the increase in the number of vehicles. At this point,
to make the streets more livable for pedestrians, it is important to give a
place to pedestrian zone studies that ease urban crossings and keep the
pedestrian comfort in the forefront rather than the applications that restricts
pedestrian movement and generates difficulties in the perception of historical
environment in human scale. In this context, because Kanlıırmak Street which is
extended along the Bartın River that have importance of Bartın’s historical
urban identity, Kemal Samancıoğlu Street ve Turna Street have traditional
street patterns which are connected to Kanlıırmak Street have been selected as
the research areas. Spatial analyses for the research areas were made.
According to the results, it is identified that both streets have lower
pedestrian comfort level (D). At the end, recommendations have been developed
in the direction of pedestrian priority design criterias.

Kaynakça

  • Anonim, 2015a. Converting The Historical Centre Into A Pedestrian Zone. http://www.civitas.eu/content/converting-historical-centre-pedestrian-zone (Erişim Tarihi: 07.11.2015).
  • Anonim, 2015b. Pedestrian Streets and Squares in Historic Towns And Cities: Design and Maintenance Issues in Europe.http://www.ictct.org/migrated_2014/ictct_document_nr_692_206A%20Ian%20Poole%20Pedestrian%20Streets%20and%20Squares%20in%20Historic%20To.pdf (Erişim Tarihi: 08.11.2015).
  • Bekci, B. 2012. Fiziksel Engelli Kullanıcılar İçin En Uygun Ulaşım Akslarının Erişebilirlik Açıdan İrdelenmesi: Bartın Kenti Örneği. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 14 (Özel Sayı), 26-36.
  • Bekci, B., Cengiz, C., Cengiz, B. 2012. Evaluating Urban Biodiversity in Terms of User Preferences: Urban Residential Landscapes in Bartın (Turkey). Fresenius Environmental Bulletin, 21 (6b), 1626-1634.
  • Cengiz, C. 2011. Bartın Hükümet Caddesi Yaya Bölgesi Tasarımının İrdelenmesi. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 13 (20), 80-89.
  • Cengiz, C., Keçecioğlu, P. 2014. Evaluation of Urban Identification Elements in Terms of Urban Design and Urban Image: A Case Study Of Amasra, Turkey. 2nd International Symposium on Environment and Morality (ISEM), 24-26 October, Adıyaman, 544-554.
  • Huang, T. H., Chen-Jr, C. 2007. Modeling Level of Service on Pedestrian Environment. Journal Of The Eastern Asia Society For Transportation Studies, 7, 1774-1780.
  • Jena, S. No Date. Perception Based Pedestrian Level of Service. National Institute of Technology, Department Of Civil Engineering, Master Thesis, Rourkela, 39p.
  • Lynch, K. 2011. Kent İmgesi. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 215s.
  • Maternini G., Pezzagno, M. 2007. Level of Service Criteria For Pedestrian Flow in European Historical Built Up Areas, Walk21 Conference, http://www.Walk21.Com/Conferences/Conference_Papers_Detail.Asp?Paper=387&Conference=Toronto (Erişim Tarihi: 05.11.2015).
  • Melia, S., Parkhurst, G., Barton, H. 2010. Carfree, Low-Car: What’s The Difference?. World Transport Policy and Practice, 16 (2), 24-32.
  • Ocakçı, M. 2010. Yaya Mekanları. İTÜ, Basılmamış Yüksek Lisans Ders Notu, İstanbul, 113s.
  • Rubenstein, H.M. 1992. Pedestrian Malls, Streetscapes and Urban Spaces. John Wiley & Sons, Inc., Canada, USA, 288s.
  • Sarkar, S. 2003. Qualitative Evaluation of Comfort Needs in Urban Walkways in Major Activity Centers. Transportation Querterly, 57 (4), 39-59.
  • Şişman, E.E. 2013. Pedestrian Zones. p. 401-426. Özyavuz, M., ed. 2013. Advances in Landscape Architecture, Intech Open Access Publisher.
  • Yuen, B., Chor, C., H. 1998. Pedestrian Streets in Singapore. Transportation, 25, 225-242.

Bartın Geleneksel Kent Dokusunda Yaya Konfor Düzeyinin Saptanmasına Yönelik Bir Çalışma

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 1, 19 - 31, 01.06.2017

Öz

Günümüzdeki hızlı kentleşme, kentsel
mekanların hızlı bir değişim sürecine girmesine tarihi mekanlardaki geleneksel
dokunun korunamamasına, kent kimliğinin kaybolmasına, insan ölçeğinin
değişmesine, araç sayısındaki artış ve yaya hareketlerine ilişkin erişim ve
sirkülasyon açısından olumsuz sonuçların doğmasına yol açmıştır. Bu noktada
sokakların yayalar için daha yaşanabilir hale dönüştürülmesi açısından kentsel
mekanlarda yaya hareketlerini kısıtlayıcı ve tarihi çevrelerin insan ölçeğinde
algılanmalarını zorlaştırıcı uygulamalar yerine özellikle kent içi geçişleri
kolaylaştıran ve yaya konforunun ön planda tutulduğu yaya bölgeleri
çalışmalarına yer vermek önem taşımaktadır. Bu kapsamda, Bartın tarihi kent
kimliği açısından özel önem taşıyan Bartın Çayı kent içi geçişi boyunca uzanan
Kanlıırmak Caddesi’ne bağlanan ve geleneksel sokak dokusuna sahip Kemal
Samancıoğlu Sokak ve Turna Sokak araştırma alanı olarak seçilmiştir. Araştırma
alanlarına ilişkin mekansal analizler yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, her
iki sokağın yaya konfor düzeyinin alt seviyede olduğu tespit edilerek,
çalışmada yaya öncelikli tasarım kriterleri doğrultusunda öneriler
geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Anonim, 2015a. Converting The Historical Centre Into A Pedestrian Zone. http://www.civitas.eu/content/converting-historical-centre-pedestrian-zone (Erişim Tarihi: 07.11.2015).
  • Anonim, 2015b. Pedestrian Streets and Squares in Historic Towns And Cities: Design and Maintenance Issues in Europe.http://www.ictct.org/migrated_2014/ictct_document_nr_692_206A%20Ian%20Poole%20Pedestrian%20Streets%20and%20Squares%20in%20Historic%20To.pdf (Erişim Tarihi: 08.11.2015).
  • Bekci, B. 2012. Fiziksel Engelli Kullanıcılar İçin En Uygun Ulaşım Akslarının Erişebilirlik Açıdan İrdelenmesi: Bartın Kenti Örneği. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 14 (Özel Sayı), 26-36.
  • Bekci, B., Cengiz, C., Cengiz, B. 2012. Evaluating Urban Biodiversity in Terms of User Preferences: Urban Residential Landscapes in Bartın (Turkey). Fresenius Environmental Bulletin, 21 (6b), 1626-1634.
  • Cengiz, C. 2011. Bartın Hükümet Caddesi Yaya Bölgesi Tasarımının İrdelenmesi. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 13 (20), 80-89.
  • Cengiz, C., Keçecioğlu, P. 2014. Evaluation of Urban Identification Elements in Terms of Urban Design and Urban Image: A Case Study Of Amasra, Turkey. 2nd International Symposium on Environment and Morality (ISEM), 24-26 October, Adıyaman, 544-554.
  • Huang, T. H., Chen-Jr, C. 2007. Modeling Level of Service on Pedestrian Environment. Journal Of The Eastern Asia Society For Transportation Studies, 7, 1774-1780.
  • Jena, S. No Date. Perception Based Pedestrian Level of Service. National Institute of Technology, Department Of Civil Engineering, Master Thesis, Rourkela, 39p.
  • Lynch, K. 2011. Kent İmgesi. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 215s.
  • Maternini G., Pezzagno, M. 2007. Level of Service Criteria For Pedestrian Flow in European Historical Built Up Areas, Walk21 Conference, http://www.Walk21.Com/Conferences/Conference_Papers_Detail.Asp?Paper=387&Conference=Toronto (Erişim Tarihi: 05.11.2015).
  • Melia, S., Parkhurst, G., Barton, H. 2010. Carfree, Low-Car: What’s The Difference?. World Transport Policy and Practice, 16 (2), 24-32.
  • Ocakçı, M. 2010. Yaya Mekanları. İTÜ, Basılmamış Yüksek Lisans Ders Notu, İstanbul, 113s.
  • Rubenstein, H.M. 1992. Pedestrian Malls, Streetscapes and Urban Spaces. John Wiley & Sons, Inc., Canada, USA, 288s.
  • Sarkar, S. 2003. Qualitative Evaluation of Comfort Needs in Urban Walkways in Major Activity Centers. Transportation Querterly, 57 (4), 39-59.
  • Şişman, E.E. 2013. Pedestrian Zones. p. 401-426. Özyavuz, M., ed. 2013. Advances in Landscape Architecture, Intech Open Access Publisher.
  • Yuen, B., Chor, C., H. 1998. Pedestrian Streets in Singapore. Transportation, 25, 225-242.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Sustainable Design, Landscape Planning and Architecture
Yazarlar

Canan Cengiz

Pelin Keçecioğlu Dağlı

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Cengiz, C., & Keçecioğlu Dağlı, P. (2017). Bartın Geleneksel Kent Dokusunda Yaya Konfor Düzeyinin Saptanmasına Yönelik Bir Çalışma. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 19(1), 19-31. https://doi.org/10.24011/barofd.293022


Bartin Orman Fakultesi Dergisi Editorship,

Bartin University, Faculty of Forestry, Dean Floor No:106, Agdaci District, 74100 Bartin-Turkey.

Tel: +90 (378) 223 5094, Fax: +90 (378) 223 5062,

E-mail: bofdergi@gmail.com