Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Siyasal İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya: “TBMM Üyelerinin Twitter Kullanım Pratikleri Üzerine İnceleme”

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 737 - 756, 21.12.2018

Öz

Siyasal aktörlerin
seçmenleriyle iletişim kurması demokratik siyasal sistem açısından hayati bir
öneme sahiptir. Siyaset kurumunun önemli aktörlerinden biri olan
milletvekilleri seçmenleriyle iletişim kurmak amacıyla çeşitli araçları
kullanmaktadırlar. Milletvekillerine, seçmenleriyle doğrudan iletişim kurma
imkânı sağlayan sosyal medya, bu araçlardan biridir.  Sosyal medya, seçmenleriyle iletişim kurma,
onları yaptıkları hakkında bilgilendirmeyi amaçlayan siyasal aktörlerin önemli
bir iletişim aracı olmasının yanında seçmenlerin kendilerine vermek istediği
mesajları alabilecekleri bir platform özelliğine de sahiptir. Milletvekilleri
tarafından kullanılan sosyal ağların başında da twitter gelmektedir.



26. dönem TBMM Üyelerinin sosyal medya kullanım pratiklerinin
incelediği bu çalışmada, sosyal paylaşım ağı Twitter üzerinden milletvekilleri
tarafından yapılan paylaşımlar analiz edilmiştir.
İçerik analizi yönteminin
kullanıldığı çalışmada, kişisel Twitter hesabı bulunan 514 TBMM üyesinin
Twitter paylaşımları analiz edilmiştir.



 Elde edilen bulgulara göre milletvekilleri
twitter’ı önemli bir düzeyde kullandıkları sonucuna varılmıştır. TBMM
Üyelerinin twitter kullanım düzeyleri bölgelere, cinsiyete ve partilere göre
farklılıklar göstermektedir. Milletvekillerinin twitter paylaşımlarının
içeriğinin önemli bir bölümünü parti çalışmaları ve meclis çalışmaları olduğu
tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Altunbaş, F. (2013).Sosyal Medya ve Siyaset: Türkiye Büyük Millet Meclisi 24. Dönem Milletvekilleri Sosyal Medya Analizi. 01.07.2018 Tarihinde https://www.academia.edu adresinden alındı.
  • Aziz, A. (2007). Siyasal İletişim. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Balcı, Ş. & Sarıtaş, H. (2015). “Facebook Ve Siyasal Katılım: 2014 Yerel Seçimleri Araştırması”. Türkiyat Araştırmaları Dergisi,7, 511-535.
  • Bostancı, M. (2014). “Siyasal İletişim 2.0”. Erciyes İletişim Dergisi Akademia, 3(3) 84-96.
  • Çakır, H. & Tufan, S. (2016). Siyasal İletişim Sürecinde Sosyal Medya: Türkiye’de Siyasi Liderlerin Instagram Kullanım Pratikleri Üzerine Bir İnceleme. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, XLI,7- 28.
  • Doğan, A. (2017). Türkiye’de Siyasal İletişim ve Siyasal Davranış. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Dursunoğlu, İ. (2017). Sosyal Medya ve Siyasal Davranış İlişkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (22).1579-1585 Eser, H.B., & Güler, Ö. (2015). İnternet ve sosyal ağların siyasal katılım üzerine etkisi-SDÜ örnek olayı-.Mehmet Akif Ersoy Üni.SBE Dergisi,7(12),196- 219.Gıddens,A. (2012). Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Giraldo-Luque, S., Villegas-Simón, I. & Bugs, R.C. (2017). Compared and longitudinal study about the use of social networks in parliaments of America and Europe (2010-2017). RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 72(1), 278-1.299.
  • Heywood, A.(2006). Siyaset. Çev:Bekir Berat Özipek vd. Ankara: Adres Yayınları.
  • Ölçer, N. ( 2016). 1 Kasım 2015 Genel Seçimleri Örneğinde Siyasi Parti Liderlerinin Twitter Kullanım Pratikleri. e-gifder, 4(2), 748-780.
  • Khaldarova, I. Laaksonen, S.M.& Matikainen, J. (2012). The use of social media in the Finnish parliament elections 2011. 25.06. 2018 tarihinde University of Helsinki. Available http://www.helsinki.fi/crc/Julkaisut/ SoMe_Elections.pdf adresinden alındı.
  • Köseoğlu, Y. & Al, H. (2013). Bir Siyasal Propaganda Aracı Olarak Sosyal Medya. Akademik İncelemeler Dergisi, 8(3),103-125.
  • Lilleker, D. (2013). Siyasal İletişim Temel Kavramlar. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Patterson, T. E. (2016). Social Media: Advancing Women in Politics, Women In Parlıaments Global Forum, 01. 07. 2018 tarihinde http://www.w20germany.org/fileadmin /user_upload/ documents/WIP-Harvard-Facebook-Study_Oct2016.pdf adresinden alındı.
  • Sefora, M. M. (2017). Public Participation in Parliament– Perspectives on Social Media Technology (SMT). 26.07. 2018 tarihinde Stellenbosch University, http://scholar.sun.ac.za/handle/10019.1/102868 adresinden alındı.
  • Vesnic-Alujevic, L. (2013). Members of the European Parliament Online: The Use of Social Media in Political Marketing. Centre for European Studies, Brussels. BE.
  • Vergin, N. (2008). Siyasetin Sosyolojisi. İstanbul: Doğan Kitap.
  • Williamson, A. (2013). Social Media Guidelines for Prliaments. Geneva: Inter-Parliamentary Union.
  • Yavaşgel, E. (2004). Siyasal İletişim. Ankara: Babil Yayınları.
Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 737 - 756, 21.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Altunbaş, F. (2013).Sosyal Medya ve Siyaset: Türkiye Büyük Millet Meclisi 24. Dönem Milletvekilleri Sosyal Medya Analizi. 01.07.2018 Tarihinde https://www.academia.edu adresinden alındı.
  • Aziz, A. (2007). Siyasal İletişim. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Balcı, Ş. & Sarıtaş, H. (2015). “Facebook Ve Siyasal Katılım: 2014 Yerel Seçimleri Araştırması”. Türkiyat Araştırmaları Dergisi,7, 511-535.
  • Bostancı, M. (2014). “Siyasal İletişim 2.0”. Erciyes İletişim Dergisi Akademia, 3(3) 84-96.
  • Çakır, H. & Tufan, S. (2016). Siyasal İletişim Sürecinde Sosyal Medya: Türkiye’de Siyasi Liderlerin Instagram Kullanım Pratikleri Üzerine Bir İnceleme. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, XLI,7- 28.
  • Doğan, A. (2017). Türkiye’de Siyasal İletişim ve Siyasal Davranış. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Dursunoğlu, İ. (2017). Sosyal Medya ve Siyasal Davranış İlişkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (22).1579-1585 Eser, H.B., & Güler, Ö. (2015). İnternet ve sosyal ağların siyasal katılım üzerine etkisi-SDÜ örnek olayı-.Mehmet Akif Ersoy Üni.SBE Dergisi,7(12),196- 219.Gıddens,A. (2012). Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Giraldo-Luque, S., Villegas-Simón, I. & Bugs, R.C. (2017). Compared and longitudinal study about the use of social networks in parliaments of America and Europe (2010-2017). RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 72(1), 278-1.299.
  • Heywood, A.(2006). Siyaset. Çev:Bekir Berat Özipek vd. Ankara: Adres Yayınları.
  • Ölçer, N. ( 2016). 1 Kasım 2015 Genel Seçimleri Örneğinde Siyasi Parti Liderlerinin Twitter Kullanım Pratikleri. e-gifder, 4(2), 748-780.
  • Khaldarova, I. Laaksonen, S.M.& Matikainen, J. (2012). The use of social media in the Finnish parliament elections 2011. 25.06. 2018 tarihinde University of Helsinki. Available http://www.helsinki.fi/crc/Julkaisut/ SoMe_Elections.pdf adresinden alındı.
  • Köseoğlu, Y. & Al, H. (2013). Bir Siyasal Propaganda Aracı Olarak Sosyal Medya. Akademik İncelemeler Dergisi, 8(3),103-125.
  • Lilleker, D. (2013). Siyasal İletişim Temel Kavramlar. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Patterson, T. E. (2016). Social Media: Advancing Women in Politics, Women In Parlıaments Global Forum, 01. 07. 2018 tarihinde http://www.w20germany.org/fileadmin /user_upload/ documents/WIP-Harvard-Facebook-Study_Oct2016.pdf adresinden alındı.
  • Sefora, M. M. (2017). Public Participation in Parliament– Perspectives on Social Media Technology (SMT). 26.07. 2018 tarihinde Stellenbosch University, http://scholar.sun.ac.za/handle/10019.1/102868 adresinden alındı.
  • Vesnic-Alujevic, L. (2013). Members of the European Parliament Online: The Use of Social Media in Political Marketing. Centre for European Studies, Brussels. BE.
  • Vergin, N. (2008). Siyasetin Sosyolojisi. İstanbul: Doğan Kitap.
  • Williamson, A. (2013). Social Media Guidelines for Prliaments. Geneva: Inter-Parliamentary Union.
  • Yavaşgel, E. (2004). Siyasal İletişim. Ankara: Babil Yayınları.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Adem Doğan 0000-0003-0933-6072

Gökhan Alptekin 0000-0001-8844-9897

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Doğan, A., & Alptekin, G. (2018). Bir Siyasal İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya: “TBMM Üyelerinin Twitter Kullanım Pratikleri Üzerine İnceleme”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 737-756.
AMA Doğan A, Alptekin G. Bir Siyasal İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya: “TBMM Üyelerinin Twitter Kullanım Pratikleri Üzerine İnceleme”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Aralık 2018;7(2):737-756.
Chicago Doğan, Adem, ve Gökhan Alptekin. “Bir Siyasal İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya: ‘TBMM Üyelerinin Twitter Kullanım Pratikleri Üzerine İnceleme’”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7, sy. 2 (Aralık 2018): 737-56.
EndNote Doğan A, Alptekin G (01 Aralık 2018) Bir Siyasal İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya: “TBMM Üyelerinin Twitter Kullanım Pratikleri Üzerine İnceleme”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7 2 737–756.
IEEE A. Doğan ve G. Alptekin, “Bir Siyasal İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya: ‘TBMM Üyelerinin Twitter Kullanım Pratikleri Üzerine İnceleme’”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 7, sy. 2, ss. 737–756, 2018.
ISNAD Doğan, Adem - Alptekin, Gökhan. “Bir Siyasal İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya: ‘TBMM Üyelerinin Twitter Kullanım Pratikleri Üzerine İnceleme’”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7/2 (Aralık 2018), 737-756.
JAMA Doğan A, Alptekin G. Bir Siyasal İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya: “TBMM Üyelerinin Twitter Kullanım Pratikleri Üzerine İnceleme”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018;7:737–756.
MLA Doğan, Adem ve Gökhan Alptekin. “Bir Siyasal İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya: ‘TBMM Üyelerinin Twitter Kullanım Pratikleri Üzerine İnceleme’”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 7, sy. 2, 2018, ss. 737-56.
Vancouver Doğan A, Alptekin G. Bir Siyasal İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya: “TBMM Üyelerinin Twitter Kullanım Pratikleri Üzerine İnceleme”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018;7(2):737-56.

downloaddownloaddownloaddownload  download  download       download     download      download download    download  download download download downloaddownload