BibTex RIS Kaynak Göster

Başlık ve Zihni Yönlendirme

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 2, 290 - 305, 27.07.2015
https://doi.org/10.14686/buefad.v4i2.5000131232

Öz

Bir metnin içeriğini en iyi biçimde özetleyen cümleye ‘başlık’ denilmektedir. Başlık metinde
ilk dikkati çeken ve okunan yer olmaktadır. Metinde işlenen konu hakkında ipucu vermekte ve metni
okumaya davet etmektedir. Okuyucunun metni okuma ve anlamasına yardım etmekte, bu süreçte
zihnini yönlendirmektedir. Araştırmalar başlığının çok önemli olduğunu, iyi seçilmiş başlıkların
okuyucuyu etkilediğini ve metni sonuna kadar okumasını sağladığını göstermektedir. Genellikle başlık
denilince ilk akla gelen sayfanın en üst ortasına yazılan ana başlık olmaktadır. Ancak metinlerde ana
başlığın dışında bölüm başlığı, yan başlık, paragraf başlığı, işlevlerine göre bilgilendirici, sorgulayıcı ve
uyarıcı başlıklar da kullanılmaktadır. Bunlar okuyucunun dikkatini çekme, metne göz atma, seçim yapma,
okuma isteği oluşturma, sayfayı yapılandırma, bilgileri düzenleme ve okumaya rehberlik etme gibi
işlevleri yerine getirmektedir. Okuyucu başlıklar aracılığıyla metindeki bilgi ile düşünce akışını görmekte
ve anlam bütünlüğünü yakalamaktadır. Başlıklar metin türüne göre farklı olmakta, bir düşünce yazısı, bir
roman veya şiirin başlığı aynı mantıkla yazılmamaktadır. Başlık yazma konusunda Türkçe derslerinde
öğrencilere çeşitli bilgiler verilmektedir. Öğrencilerin başlık yazma becerilerini geliştirmek için çeşitli
yaklaşım ve modellerden yararlanılmaktadır. Ülkemizde uygulanan 2004 Türkçe Dersi (1-5.Sınıflar)
Öğretim Programında öğrencilerin başlık yazma becerilerinin geliştirilmesine yer verilmiş, çeşitli
kazanımlar ve etkinlikler sıralanmıştır. Bu durum uygulamaya yansımış ve öğrencilerin başlık bulma
becerilerinde önemli gelişmeler olmuştur. Dileğimiz bu çalışmaların giderek artması, okuma, anlama,
düşünme, sorgulama gibi becerileri gelişmiş bireylerin yetiştirilmesidir.

Kaynakça

  • Agnès, Yves.(2008). Manuel de Journalisme, Editions La Découverte, Paris.
  • Başaran,Mustafa.(2014). 4. Sınıf Öğrencilerinin Metne Başlık Bulma Becerilerinin İncelenmesi,13.Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, Dumlupınar Üniversitesi
  • Eğitim Fakültesi, Kütahya.
  • Boudouresque, C.F.,(2006). Manuel de rédaction scientifique et technique. Quatrième
  • édition. Centre d'Océanologie de Marseille publication : 1-43.
  • Chevalier, Mireille (2012).Comment écrire un titre efficace ? Août 2012
  • Florentin Eddy. Pourquoi le titre prend-il de la longueur ?. In: Les Cahiers de la publicité.
  • N°20, pp. 94-101. doi : 10.3406/colan.1968.5068
  • Fovet Rabot, C. (2012). Rédiger le titre de l’article scientifique, en 5points. Montpellier,
  • France : CIRAD.
  • Giasson, Jocelyne. ( 1996). La compréhension en lecture. Boucherville : Gaëtan Morin.
  • Güneş,Firdevs.(2015).Etkinliklerle Hızlı Okuma ve Anlama, Pegem A Yayınları
  • Güneş,Firdevs.(2009). Hızlı Okuma ve Anlamı Yapılandırma, Nobel Yayınları
  • Güneş, Firdevs (2002). Ders Kitaplarının İncelenmesi, Ocak Yayınları, Ankara.
  • Jeunes-journalistes (2008) Les éléments essentiels d’un article, Imprimé à Bruxelles.
  • Lewenstein,Marion.(2000). L'étude de l'Université de Stanford, http://www. poynterextra.
  • org/et/i. htm.
  • MEB (2004).Türkçe Dersi(1-5.Sınıflar) Öğretim Programı, Beşevler, Ankara.
  • Oleron,Pierre(1976). Les Hampes dans L’İdendification des Mots. Communication et Langages,no : 29,Paris Retz.
  • Richaudeau,F.Gauquelin M et F. (1995).Lecture Rapide Richaudeau.Editions RETZ,Paris.
  • Richaudeau,F.Gauquelin M et F.(1979).Conception et Production des Manuels Scolaires
  • Guides Pratique. UNESCO.
  • Roy,Max (2008).Du titre littéraire et de ses effets de lecture, Protée, vol. 36, n° 3, 2008, p.
  • -56.URI: http://id.erudit.org/iderudit/019633ar
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Firdevs Güneş

Yayımlanma Tarihi 27 Temmuz 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güneş, F. (2015). Başlık ve Zihni Yönlendirme. Bartın University Journal of Faculty of Education, 4(2), 290-305. https://doi.org/10.14686/buefad.v4i2.5000131232
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
 88x31.png