Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KUR’ÂN’DA TAKDÎM-TEHİR'İN GEREKÇELERİ

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 30 - 44, 30.06.2017

Öz

Arap
Dilinde en çok kullanılan edebî üsluplardan biri takdîm-tehir sanatıdır. Bu
çalışma, gerek belagat gerek nahiv gerekse ulumu’l-Kur’ân âlimlerinin
takdîm-tehir sanatı ile ilgili yaklaşımlarını, onun tahlillerini, ifade gücü ve
cümle akışındaki etkisini ele almakta ve bu sanatın Kur’ân’ın anlaşılması
noktasındaki etkisini irdelemektedir. İlk dönemlerde konuyla ilgili müstakil
çalışmalar ortaya konmamışsa da son dönemlerde Arap âleminde sınırlı sayıda
çalışmalar olduğu gözlenmektedir. Bu nedenle öncelikli olarak bir makale
düzeyinde bu sanatın gerekçelerini incelemeye çalıştık. Konuyu ele alırken
takdîm-tehiri aralarında Sîbeveyh, Sîrafî, Halil b. Ahmed, Diyauddîn
İbnu’l-Esîr, Bedruddîn ez-Zerkeşî, Curcânî ve Suyûtî gibi âlimlerin bulunduğu
cumhuru ulemânın tanımları doğrultusunda ele aldık. Bunu yaparken klasik nahiv
ve belagat kaynakları başta olmak üzere tefsirlerden de istifade ettik.



Bu
bağlamda takdîm-tehir olgusunun sözlük ve ıstılahî anlamı, gerekçeleri,
türleri, ulûmu’l-Kur’ân müelliflerinin ve müfessirlerin konuya verdikleri önem
anlatılmıştır. 

Kaynakça

  • Abbas Fadıl Hasan, el-Belâga Fünûnuha ve Efnânuh Dârü’l-Furkan, Ürdün, 1997.
  • Ahmed b. Ali b. Mes‘ûd, Merâhu’l-Ervâh, Sarf cümlesi, İstanbul, Bilici Kitap Evi, Trs.
  • Ali b. Halef el-Katib, Mevâddü’l-Beyân, (Thk.:Hatem Sam ed-Damin) Dârü’l-Beşâir, Suriye, 2003.
  • el-Alûsî, Ebû’l-Fadl Mahmûd, Rûhû’l-Me‘ânî, Dâru İhyâu’t-Turâsi’l-‘Arabî, Beyrut, Tarih Yok,
  • Curcânî, ‘Abdulkadir İbn ‘Abdurraman b. Muhammed, Delâil’u-l İ‘câz ( Thk.:Muhammed Ridvân, Faid ed-Daye), Dâru’l- Fikr, Dimaşk, 2007.
  • Ezherî, Ebû Muhammed b. Ahmed, Tehzîbu’l-Luga, (Thk.:‘Abdusselâm Hârûn), Dâru’s-Sâdık, yrs. Trs.
  • Ebû Bekr, Muhammed b. El-Hasan b. Dureyd, el-İştikâk, (Thk.:‘Abdusselam Muhammed Harun, Beyrut, 1991.
  • Ebu’s-Su‘ûd, Muhammed b. Muhammed el-‘İmâdî, İrşâdu’l-‘Akli’s-Selîm ilâ Mezâya’l-Kur’âni’l-Kerîm, Beyrut, Trs.
  • Ebu Hayyân, Muhammed b.Yusuf el-Endelusî, el-Bahru’l- Muhît fi’t-Tefsîr, (Thk.: eş-Şeyh ‘Adil Ahmed ‘Abdu’l-Mevcud, eş-Şeyh Ali Muhammed Mu‘riz) Beyrut, 1993.
  • Fîrûzâbâdî, Mecduddîn, Muhammed b. Ya’kub, el-Kâmûsu’l-Muhît, (Thk.:Mektebu Tahkîkî’t-Turâs fî Muesseseti’r-Risâle), Muessesetu’r-Risâle, Beyrut, 2005.
  • Halil b. Ahmed, Ebû ‘Abdirrahman el-Ferahidî, Kitâbu’l-‘Ayn, Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-‘Arabî, Beyrut, Trs.
  • İbn Aşûr, Muhammed et-Tâhir, Tefsîru’t-Tahrîr ve’t-Tenvîr, Dâru’s-Sahnûn, Tûnus, 1997.
  • İbn Dureyd, Muhammed b. el-Hasen el-Ezdî, Cemheretu’l-Luga,(Nşr.: İbrâhim Şemsuddîn), Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut, 2005.
  • İbn Ebi Hatim, el-İmam el-Hafız, ‘Abdurrahman b. Muhammed b. İdris, er-Razî, Tefsîru’l-Kur’âni’l-‘Azîm, Musneden ‘an Resulillah ve’s-Sehabe ve’t-Tabiîn, (Thk.:Es‘ad, Muhammed, et-Tayyib), Mekke. Trs.
  • İbn Fâris, Ebû’l-Huseyn, Ahmed b. Fâris b. Zekeriyya, es-Sahibî fi Fıkhi’l-Luga, (Thk.:Ömer Faruk et-Tebbar), Mektebetu’l-Me‘arif, Beyrut, 1993.
  • ----------Mu’cemu Mekâyisi’l-Luga, (Nşr.: İbrâhim Şemsuddîn), Dâru’l-Kutubi’l-‘İlmiyye, Beyrut, 1999.
  • İbn Manzur Cemâluddîn, Lisânu’l-Arab, Beyrut, 1956.
  • Kazvinî, Cemâluddîn, Ebû Abdillâh Muhammed b. Kâdi’l-Kudat, el-İdâh fi ‘Ulumi’l-Belâge, Mısır,1971.
  • Nesefî, Ebû’l-Berekat, ‘Abdullah b. Ahmed b. Mehmud, Medâriku’t-Tenzîl ve Hakâiku’t-Te’vîl, Dâru’l-Fikr, Dimeşk, Trs.
  • Sâmî Vedî‘ Abdulfettâh el-Kadûmî, et-Tefsîru’l-Beyânî limâ fî Sureti’n-Nahli min Dekâiki’l-Me‘ânî, Ürdün, Tarih yok.
  • Sekkâkî, Muhammed b. Ali, Miftahu’l-‘Ulûm (Thk.: Naim Zarzûr), Beyrut 1987.
  • Sîbeveyh, Ebî Bişr Amr b. ‘Usmân b. Kanber, el-Kitâb, (Thk.:‘Abdusselâm Muhammed Hârun) Mektebetu’l-Hanci, Kahire, 1996.
  • Suyûtî, ‘Abdurrahmân b. Ebî Bekr, el-İtkân fî ‘Ulûmi’l-Kur’ân, (Thk.: Merkezu’d-Dirâsâti’l-Kur’âniyye), Suudi Arabistan, Trs. Taberî, Ebu Cafer, Muhammed İbn Cerir (ö. 310/922); Camiü’l-Beyân an Te’vili Ayi’l-Kur’ân, (Thk.: Mehmuh Muhammed Şakir,) Mısır, Trs.
  • Teftazânî, Me’sud b. Ömer b. Abdillah Sa’duddin, Muhtasaru’l-Me‘ânî, Bilici Kitap Evi İstanbul Trs.
  • Tehânevî, Muhammed Ali, el-Fârûkî, Keşşâfu Istılahati’l-Funûn (Nşr.: Komisyon), Mektebetu Lübnan Naşirûn, Lübnan,1996.
  • Zebîdî, Muhibbuddîn, Ebu’l-Feyz Muhammed Murtazâ, Tâcu’l-‘Arûs min Cevâhiri’l-Kâmûs, (Thk.:; Ali Şeyrî), Daru’l-Fikr, Beyrût, 1994.
  • Zemahşerî, Carullah Mahmud bin Ömer bin Muhammed, Tefsiru’l-Keşşâf, an Ğavamidi’t-Tenzîl ve ‘Uyuni’l-Ekâvîl fî Vucûhi’t-Te’vil, Beyrut, 2002. Zerkeşi, Bedruddîn Muhammed ‘Abdullah, el-Burhân fî ‘Ulûmi’l-Kur’ân (Thk.:Ebu’l-fadl Muhammed İbrahim), Mısır, Trs.

CAUSES OF PRESANTATION AND POSTPONEMENT IN THE QUR’AN

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 30 - 44, 30.06.2017

Öz

One
of the most widely used literary style in the Arabic language is the art of
presentation (takdîm) and delay (tehir).This study focuses on approaches of
scholars of eloquence, syntax and ulumu'l-Qur'an related to art of
presentation-delay. At the same time the analysis of this art, its power of
expression, its influence in the flow of the sentence and its effect on the
understanding the Qur'an examined. Although in dependent studies on the subject
not introduced in the first period; a limited number of studies have observed
at the Arab world in the recent years. For this reason, we tried to examine the
reasons for this art primarily at the level of an article. We have handled the
subject according to description of scholars like Sîbawayh, Sîrafî, Khalîl ibn
A
mad,
İbn al-Athir,
Badruddin al-Zarkha
şi,
al-Jurj
ânî and Suyûtî. While doing so we
have benefited especially classic resources of nahiv and bela
ğat, at the same time
commentaries of the Qur'an.



In
this regard the dictionary and term meaning of presentation-delay, their
promoter, their justifications, their varieties and the importance attached to
issue by authors of ‘ulûmal-Qur’ân  and interpreters
(mufassir) are mentioned. 

Kaynakça

  • Abbas Fadıl Hasan, el-Belâga Fünûnuha ve Efnânuh Dârü’l-Furkan, Ürdün, 1997.
  • Ahmed b. Ali b. Mes‘ûd, Merâhu’l-Ervâh, Sarf cümlesi, İstanbul, Bilici Kitap Evi, Trs.
  • Ali b. Halef el-Katib, Mevâddü’l-Beyân, (Thk.:Hatem Sam ed-Damin) Dârü’l-Beşâir, Suriye, 2003.
  • el-Alûsî, Ebû’l-Fadl Mahmûd, Rûhû’l-Me‘ânî, Dâru İhyâu’t-Turâsi’l-‘Arabî, Beyrut, Tarih Yok,
  • Curcânî, ‘Abdulkadir İbn ‘Abdurraman b. Muhammed, Delâil’u-l İ‘câz ( Thk.:Muhammed Ridvân, Faid ed-Daye), Dâru’l- Fikr, Dimaşk, 2007.
  • Ezherî, Ebû Muhammed b. Ahmed, Tehzîbu’l-Luga, (Thk.:‘Abdusselâm Hârûn), Dâru’s-Sâdık, yrs. Trs.
  • Ebû Bekr, Muhammed b. El-Hasan b. Dureyd, el-İştikâk, (Thk.:‘Abdusselam Muhammed Harun, Beyrut, 1991.
  • Ebu’s-Su‘ûd, Muhammed b. Muhammed el-‘İmâdî, İrşâdu’l-‘Akli’s-Selîm ilâ Mezâya’l-Kur’âni’l-Kerîm, Beyrut, Trs.
  • Ebu Hayyân, Muhammed b.Yusuf el-Endelusî, el-Bahru’l- Muhît fi’t-Tefsîr, (Thk.: eş-Şeyh ‘Adil Ahmed ‘Abdu’l-Mevcud, eş-Şeyh Ali Muhammed Mu‘riz) Beyrut, 1993.
  • Fîrûzâbâdî, Mecduddîn, Muhammed b. Ya’kub, el-Kâmûsu’l-Muhît, (Thk.:Mektebu Tahkîkî’t-Turâs fî Muesseseti’r-Risâle), Muessesetu’r-Risâle, Beyrut, 2005.
  • Halil b. Ahmed, Ebû ‘Abdirrahman el-Ferahidî, Kitâbu’l-‘Ayn, Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-‘Arabî, Beyrut, Trs.
  • İbn Aşûr, Muhammed et-Tâhir, Tefsîru’t-Tahrîr ve’t-Tenvîr, Dâru’s-Sahnûn, Tûnus, 1997.
  • İbn Dureyd, Muhammed b. el-Hasen el-Ezdî, Cemheretu’l-Luga,(Nşr.: İbrâhim Şemsuddîn), Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut, 2005.
  • İbn Ebi Hatim, el-İmam el-Hafız, ‘Abdurrahman b. Muhammed b. İdris, er-Razî, Tefsîru’l-Kur’âni’l-‘Azîm, Musneden ‘an Resulillah ve’s-Sehabe ve’t-Tabiîn, (Thk.:Es‘ad, Muhammed, et-Tayyib), Mekke. Trs.
  • İbn Fâris, Ebû’l-Huseyn, Ahmed b. Fâris b. Zekeriyya, es-Sahibî fi Fıkhi’l-Luga, (Thk.:Ömer Faruk et-Tebbar), Mektebetu’l-Me‘arif, Beyrut, 1993.
  • ----------Mu’cemu Mekâyisi’l-Luga, (Nşr.: İbrâhim Şemsuddîn), Dâru’l-Kutubi’l-‘İlmiyye, Beyrut, 1999.
  • İbn Manzur Cemâluddîn, Lisânu’l-Arab, Beyrut, 1956.
  • Kazvinî, Cemâluddîn, Ebû Abdillâh Muhammed b. Kâdi’l-Kudat, el-İdâh fi ‘Ulumi’l-Belâge, Mısır,1971.
  • Nesefî, Ebû’l-Berekat, ‘Abdullah b. Ahmed b. Mehmud, Medâriku’t-Tenzîl ve Hakâiku’t-Te’vîl, Dâru’l-Fikr, Dimeşk, Trs.
  • Sâmî Vedî‘ Abdulfettâh el-Kadûmî, et-Tefsîru’l-Beyânî limâ fî Sureti’n-Nahli min Dekâiki’l-Me‘ânî, Ürdün, Tarih yok.
  • Sekkâkî, Muhammed b. Ali, Miftahu’l-‘Ulûm (Thk.: Naim Zarzûr), Beyrut 1987.
  • Sîbeveyh, Ebî Bişr Amr b. ‘Usmân b. Kanber, el-Kitâb, (Thk.:‘Abdusselâm Muhammed Hârun) Mektebetu’l-Hanci, Kahire, 1996.
  • Suyûtî, ‘Abdurrahmân b. Ebî Bekr, el-İtkân fî ‘Ulûmi’l-Kur’ân, (Thk.: Merkezu’d-Dirâsâti’l-Kur’âniyye), Suudi Arabistan, Trs. Taberî, Ebu Cafer, Muhammed İbn Cerir (ö. 310/922); Camiü’l-Beyân an Te’vili Ayi’l-Kur’ân, (Thk.: Mehmuh Muhammed Şakir,) Mısır, Trs.
  • Teftazânî, Me’sud b. Ömer b. Abdillah Sa’duddin, Muhtasaru’l-Me‘ânî, Bilici Kitap Evi İstanbul Trs.
  • Tehânevî, Muhammed Ali, el-Fârûkî, Keşşâfu Istılahati’l-Funûn (Nşr.: Komisyon), Mektebetu Lübnan Naşirûn, Lübnan,1996.
  • Zebîdî, Muhibbuddîn, Ebu’l-Feyz Muhammed Murtazâ, Tâcu’l-‘Arûs min Cevâhiri’l-Kâmûs, (Thk.:; Ali Şeyrî), Daru’l-Fikr, Beyrût, 1994.
  • Zemahşerî, Carullah Mahmud bin Ömer bin Muhammed, Tefsiru’l-Keşşâf, an Ğavamidi’t-Tenzîl ve ‘Uyuni’l-Ekâvîl fî Vucûhi’t-Te’vil, Beyrut, 2002. Zerkeşi, Bedruddîn Muhammed ‘Abdullah, el-Burhân fî ‘Ulûmi’l-Kur’ân (Thk.:Ebu’l-fadl Muhammed İbrahim), Mısır, Trs.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Tekin

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Kabul Tarihi 4 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Tekin, Ahmet. “KUR’ÂN’DA TAKDÎM-TEHİR’İN GEREKÇELERİ”. Batman Üniversitesi İslami İlimler Hakemli Dergisi 1/1 (Haziran 2017), 30-44.