Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Zihinsel Yetersizliği Olan Yetişkin Bireylere Doğrudan Öğretim Yöntemi ile Tablet Bilgisayarda Oyun Oynama Becerisinin Kazandırılması

Yıl 2016, Cilt: 33 Sayı: 2, 1 - 19, 01.07.2016

Öz

Zihinsel yetersizliği olan yetişkin bireylere doğrudan öğretim yöntemi ile tablet bilgisayarda oyun oynama becerisinin kazandırılmasının hedeflendiği araştırmada tek denekli deneysel desenlerden denekler arası yoklama evreli çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya Nevşehir ilinin Gümüşkent ilçesinde bulunan zihinsel engelliler bakım ve rehabilitasyon merkezine devam eden yaşları 49-53 arası olan üç yetişkin erkek birey katılmıştır. Araştırma bulguları değerlendirildiğinde zihinsel yetersizliği olan yetişkin bireylere doğrudan öğretim yöntemi ile gerçekleştirilen öğretim oturumları başında katılımcıların tümü düşük düzeyde başarı sergilerken öğretim oturumları sona erdikten sonra ölçütü karşılar düzeyde performans sergiledikleri görülmektedir. Bu durum öğretim oturumları sona erdikten 2, 4 ve 6 hafta sonra da devam etmiştir. Araştırma bulguları, zihinsel yetersizliği olan yetişkin bireylere doğrudan öğretim yöntemi ile tablet bilgisayarda oyun oynama becerisinin kazandırılmasının etkili olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • AAIDDhttp://www.aaidd.org/intellectualdisabilitybook/content_7473cfm?navID=366 adresinden erişilmiştir, (2016, Kasım 18)..
  • Alptekin, S. (2010). Akranların sosyal becerilere model olduğu doğrudan öğretimin zihinsel engelli öğrencinin sosyal becerileri kazanması, sürdürmesi, genellemesi ve sosyal kabulüne etkisi. Yayınlanmış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Badia, M., Orgaz, B. M., Verdugo, M. A., Ullan, A. M. ve Martinez, M. M. (2011). Personal factors and perceived barriers to participation in leisure activities for young and adults with developmental disabilities. Research in Developmental Disabilities, 32, 2055-2063.
  • Burckley, E., Tincani, M. ve Fisher, A. G. (2015). An iPad-based picture and video activity schedule increases community shopping skills of a young adult with autism spectrum disorder and intellectual disability. Developmental Neurorehabilitation, 18(2), 131-136.
  • Caldwell, L. (2005). Leisure and health: Why is leisure therapeutic? British Journal of Guidance & Counseling, 33(1), 7-26.
  • Chan, J. M., Lambdin, L., Graham, K., Fragale, C. ve Davis T. (2014). A Picture-based activity schedule intervention to teach adults with mild intellectual disability to use an iPad during a leisure activity. Journal of Behavioral Education, 23, 247- 257.
  • Crowe, T.K., Sedillo, J.S., Kertcher, E.F. ve LaSalle, J.H. (2015). Time and space use of adults with intellectual disabilities. The Open Journal of Occupational Therapy, 3(2), 1-18.
  • Çankaya, Ö. ve Eratay, E. (2011). Zihinsel engelli öğrencilere haroşa örgü örme becerisinin öğretiminde eş zamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 11-34.
  • Edrisinha, C., O’Reilly, M. F., Choi, H. Y., Sigafoss, J. ve Lancioni, G. E. (2011). Teaching photography skills to adults with developmental disabilities. Research in Developmental Disabilities, 32, 636-642.
  • Gresham, F. M. (1988). Best practice in social skills training. Washington: National Association of School Psychologist.
  • Güzel, R. (1998). Alt özel sınıflardaki öğrencilerin sesli okudukları öyküyü anlama becerilerini kazanmalarında doğrudan öğretim yöntemiyle sunulan bireyselleştirilmiş okuduğunu anlama materyalinin etkililiği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Jerome, J., Frantino, E. P. ve Sturmey, P. (2007). The effects of errorless learning and backeard chaining on the acquisition of internet skills in adults with developmental disabilities. Journal of Applied Behavior Analysis, 40, 185-189.
  • Kagohara, D. M. (2011). Three student with developmental disabilities learn to operate an iPod toAccess age-appropriate entertaintment videos. Journal of Behavioral Education, 20, 33-43.
  • Kagohara, D., Sigafoos, J., Achmadi, D., van der Meer, L., O’Reilly, M. F. ve Lancioni, G. E. (2011). Teaching students with developmental disabilities to operate an iPod Touch ® to listen to music. Research in Developmental Disabilities, 32, 2987-2992.
  • Kaya, D. (2011a). Yetişkin zihin engelli bireylerin sosyal becerilerinin gelişiminde yaratıcı drama yönteminin etkililiğinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Kaya, A. (2011b). Bakım hizmeti veren personelin zihin engellilerin yaşadıkları sorunlara ilişkin görüş ve önerileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Lloyd, K. M. ve Auld, C. J. (2002). The role of leisure in determining quality of life: Issues of content and measurement. Social Indicators Research, 57, 43-71.
  • O’Neill, R. E., McDonnel, J. J., Billingsley, F. F. ve Jenson, W. R. (2011). Single case research designs in educational and community settings. Pearson.
  • Ramdoss, S., Lang, R., Fragale, C., Britt, C., O’Reilly, M., Sigafoos, J. (2012). Use of computer-based intervention to promote daily living skills in individuals with intellectual disabilities: A systematic review. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 24, 197-215.
  • Rigney, R. The origins of Angry Birds. http://www.pcworld.com/article/206831/the_ origins_of_angry_birds.html adresinden erişilmiştir (2010, Ekim 2).
  • Rosenshine, B. V. (1982). Synthesis of reasearch on explict teaching. Educational Leadership. 43(7), 60-68.
  • Rossow-Kimball, B. ve Goodwin, D. (2009). Self-determination and leisure experiences of women living in group homes. E-Journal of Adapted Physical Activity Quarterly, 26, 1–20.
  • Rossow-Kimball, B. ve Goodwin, D. (2014) Inclusive leisure experiences of older adults with intellectual disabilities at a senior centre. Leisure Studies, 33(3), 322-338.
  • Shuler, C., Levine, Z. ve Ree, J. (2012). iLearn II: An analysis of the educational category of Apple’s App store. New York: The Joan Ganz Cooney Center.
  • Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu, (2010). Özürlülerin Bakımı, Rehabilitasyonu ve Aile Danışmanlığı Hizmetlerine Dair Yönetmelik. T. C. Resmi Gazete, 27691, 03 Eylül 2010.
  • Stock, S. E., Davies, D. K., Wehmeyer, M. L. ve Lachapelle, Y. (2011). Emerging new practices in technology to support independent community Access for people with intellectual and cognitive disabilities. NeuroRehabilitation, 28, 261-269.
  • Sucuoğlu, B. (2010). Zihin engelliler ve eğitimleri. B. Sucuoğlu (Ed.), Zihin engelliler ve eğitimleri (204-238). Kök yayıncılık.
  • Wehmeyer, M. L., Smith, S. J., Palmer, S. B. ve Davies, D. K. (2004). Technology use by students with intellectual disabilities: An overview. Journal of Special Education Technology, 19(4), 7-21.
  • Zijlstra, H. P. ve Vlaskamp, C. (2005). Leisure provision for persons with profound intellectual and multiple disabilities: Quality time or killing time? Journal of Intellectual Disability Research, 49, 434-448.
Yıl 2016, Cilt: 33 Sayı: 2, 1 - 19, 01.07.2016

Öz

Kaynakça

  • AAIDDhttp://www.aaidd.org/intellectualdisabilitybook/content_7473cfm?navID=366 adresinden erişilmiştir, (2016, Kasım 18)..
  • Alptekin, S. (2010). Akranların sosyal becerilere model olduğu doğrudan öğretimin zihinsel engelli öğrencinin sosyal becerileri kazanması, sürdürmesi, genellemesi ve sosyal kabulüne etkisi. Yayınlanmış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Badia, M., Orgaz, B. M., Verdugo, M. A., Ullan, A. M. ve Martinez, M. M. (2011). Personal factors and perceived barriers to participation in leisure activities for young and adults with developmental disabilities. Research in Developmental Disabilities, 32, 2055-2063.
  • Burckley, E., Tincani, M. ve Fisher, A. G. (2015). An iPad-based picture and video activity schedule increases community shopping skills of a young adult with autism spectrum disorder and intellectual disability. Developmental Neurorehabilitation, 18(2), 131-136.
  • Caldwell, L. (2005). Leisure and health: Why is leisure therapeutic? British Journal of Guidance & Counseling, 33(1), 7-26.
  • Chan, J. M., Lambdin, L., Graham, K., Fragale, C. ve Davis T. (2014). A Picture-based activity schedule intervention to teach adults with mild intellectual disability to use an iPad during a leisure activity. Journal of Behavioral Education, 23, 247- 257.
  • Crowe, T.K., Sedillo, J.S., Kertcher, E.F. ve LaSalle, J.H. (2015). Time and space use of adults with intellectual disabilities. The Open Journal of Occupational Therapy, 3(2), 1-18.
  • Çankaya, Ö. ve Eratay, E. (2011). Zihinsel engelli öğrencilere haroşa örgü örme becerisinin öğretiminde eş zamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 11-34.
  • Edrisinha, C., O’Reilly, M. F., Choi, H. Y., Sigafoss, J. ve Lancioni, G. E. (2011). Teaching photography skills to adults with developmental disabilities. Research in Developmental Disabilities, 32, 636-642.
  • Gresham, F. M. (1988). Best practice in social skills training. Washington: National Association of School Psychologist.
  • Güzel, R. (1998). Alt özel sınıflardaki öğrencilerin sesli okudukları öyküyü anlama becerilerini kazanmalarında doğrudan öğretim yöntemiyle sunulan bireyselleştirilmiş okuduğunu anlama materyalinin etkililiği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Jerome, J., Frantino, E. P. ve Sturmey, P. (2007). The effects of errorless learning and backeard chaining on the acquisition of internet skills in adults with developmental disabilities. Journal of Applied Behavior Analysis, 40, 185-189.
  • Kagohara, D. M. (2011). Three student with developmental disabilities learn to operate an iPod toAccess age-appropriate entertaintment videos. Journal of Behavioral Education, 20, 33-43.
  • Kagohara, D., Sigafoos, J., Achmadi, D., van der Meer, L., O’Reilly, M. F. ve Lancioni, G. E. (2011). Teaching students with developmental disabilities to operate an iPod Touch ® to listen to music. Research in Developmental Disabilities, 32, 2987-2992.
  • Kaya, D. (2011a). Yetişkin zihin engelli bireylerin sosyal becerilerinin gelişiminde yaratıcı drama yönteminin etkililiğinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Kaya, A. (2011b). Bakım hizmeti veren personelin zihin engellilerin yaşadıkları sorunlara ilişkin görüş ve önerileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Lloyd, K. M. ve Auld, C. J. (2002). The role of leisure in determining quality of life: Issues of content and measurement. Social Indicators Research, 57, 43-71.
  • O’Neill, R. E., McDonnel, J. J., Billingsley, F. F. ve Jenson, W. R. (2011). Single case research designs in educational and community settings. Pearson.
  • Ramdoss, S., Lang, R., Fragale, C., Britt, C., O’Reilly, M., Sigafoos, J. (2012). Use of computer-based intervention to promote daily living skills in individuals with intellectual disabilities: A systematic review. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 24, 197-215.
  • Rigney, R. The origins of Angry Birds. http://www.pcworld.com/article/206831/the_ origins_of_angry_birds.html adresinden erişilmiştir (2010, Ekim 2).
  • Rosenshine, B. V. (1982). Synthesis of reasearch on explict teaching. Educational Leadership. 43(7), 60-68.
  • Rossow-Kimball, B. ve Goodwin, D. (2009). Self-determination and leisure experiences of women living in group homes. E-Journal of Adapted Physical Activity Quarterly, 26, 1–20.
  • Rossow-Kimball, B. ve Goodwin, D. (2014) Inclusive leisure experiences of older adults with intellectual disabilities at a senior centre. Leisure Studies, 33(3), 322-338.
  • Shuler, C., Levine, Z. ve Ree, J. (2012). iLearn II: An analysis of the educational category of Apple’s App store. New York: The Joan Ganz Cooney Center.
  • Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu, (2010). Özürlülerin Bakımı, Rehabilitasyonu ve Aile Danışmanlığı Hizmetlerine Dair Yönetmelik. T. C. Resmi Gazete, 27691, 03 Eylül 2010.
  • Stock, S. E., Davies, D. K., Wehmeyer, M. L. ve Lachapelle, Y. (2011). Emerging new practices in technology to support independent community Access for people with intellectual and cognitive disabilities. NeuroRehabilitation, 28, 261-269.
  • Sucuoğlu, B. (2010). Zihin engelliler ve eğitimleri. B. Sucuoğlu (Ed.), Zihin engelliler ve eğitimleri (204-238). Kök yayıncılık.
  • Wehmeyer, M. L., Smith, S. J., Palmer, S. B. ve Davies, D. K. (2004). Technology use by students with intellectual disabilities: An overview. Journal of Special Education Technology, 19(4), 7-21.
  • Zijlstra, H. P. ve Vlaskamp, C. (2005). Leisure provision for persons with profound intellectual and multiple disabilities: Quality time or killing time? Journal of Intellectual Disability Research, 49, 434-448.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Özgün Çalışma
Yazarlar

Özge Eliçin

Ali Kaya

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 33 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Eliçin, Ö., & Kaya, A. (2016). Zihinsel Yetersizliği Olan Yetişkin Bireylere Doğrudan Öğretim Yöntemi ile Tablet Bilgisayarda Oyun Oynama Becerisinin Kazandırılması. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 33(2), 1-19.