BibTex RIS Kaynak Göster

Evrensellik İddiası ve Doğu-Batı Farklılığı Bağlamında Kohlberg'in Ahlâk Gelişimi Kuramı

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 96 - 107, 20.06.2017

Öz

Çalışmamızın
konusu, Kohlberg’in ahlak gelişimi kuramının Doğu- Batı farklılığı açısından incelenmesidir. Kohlberg, evrensel bir
ahlaki gelişim şeması oluşturmuş ve insanların belli kültürel farklılıklara
rağmen evrensel aşamalardan geçerek gerçekleşen bir ahlak gelişimine sahip
olduklarını iddia etmiştir. Kültürler arası farklılıklar bir yana toplumların
da farklı gelişme çizgileri taşıdığı düşünülürse kuramın evrensellik iddiası
tartışma yaratıcıdır. Bu nedenle çalışmada öncelikle psikolojik bir çalışma
iddiasıyla ortaya çıkan kuramın sosyolojik altyapısı ortaya konmaya çalışılmış,
bireysel bir konu olduğu düşünülen ahlak konusunun sosyolojik boyutu
anlatılmıştır. Ardından Doğu ve Batı toplumlarının ortaya koyduğu çözümlerin
farklılığı vurgulanarak, bir toplum çözümü biçimi olan ahlak konusunun da bu
farklılık çerçevesinde ele alınması gerektiği iddia edilmiştir. Çalışmada
vurgulanan başlıca tez budur.

Kaynakça

  • ATİKER Erhan, (1998), Modernizm ve Kitle Toplumu, Ankara: Vadi Yayınları.
  • CÜCELOĞLU Doğan, (2009), İnsan ve Davranışı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • ÇİNEMRE Semra, (2012), Ahlak Eğitimi Bağlamında Kohlberg’in Ahlak Gelişim Teorisi Ve Sorunları, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • ÇİNEMRE Semra, (2014), “Kohlberg'in Ahlak Gelişim Teorisine Yönelik Bazı Eleştiriler”, Değerler Eğitimi Dergisi, S.28, s.69-99.
  • DURKHEİM, Emile, (1947), Ahlak ve Hukuk Kaideleri Hakkında Dersler, (Çev). Hüseyin Nail Kubalı, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi.
  • EĞRİBEL Ertan, (1996), Toplum Çözümleri ve Hukuk Olayı, (Yayımlanmamış Doçentlik Çalışması), İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • ERDEN Münire. ve AKMAN Yasemin, (2007), Eğitim pPsikolojisi, Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • KOHLBERG Lawrence, (1971), “From is to Ought: How to Commit the Naturalistic Fallacy and Get away with it in the Study of Moral Development”, (Ed.) T. Mischel, Cognitive Development and Epistemology, (s. 151-235), New York: Academic Press,
  • KOHLBERG Lawrence, (1980), “Stages of Moral Development As A Basis For Moral Education”, (Ed.) Brenda Munsey, Moral Development, Moral Education, and Kohlberg (s. 15-98), Alabama: Religious Education.
  • KOHLBERG Lawrence, (1984), “The Relationship of Moral Judgment to Moral Action”, Essays On Moral Development: Vol. 2, s. 498–581.
  • LOVELL Alan, (1997), Some Thoughts on Kohlberg’s Hierarchy of Moral Reasoning and İts Relevance for Accounting Theories of Control, Accounting Education.
  • SELÇUK Ziya, (2008), Eğitim Psikolojisi, (15. Baskı), Ankara: Nobel Kitabevi.
  • YEŞİLYAPRAK Binnur, (Ed.), (2008), Eğitim Psikolojisi: Gelişim-Öğrenme-Öğretim, Ankara: Pegem Yayınları.
Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 96 - 107, 20.06.2017

Öz

Kaynakça

  • ATİKER Erhan, (1998), Modernizm ve Kitle Toplumu, Ankara: Vadi Yayınları.
  • CÜCELOĞLU Doğan, (2009), İnsan ve Davranışı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • ÇİNEMRE Semra, (2012), Ahlak Eğitimi Bağlamında Kohlberg’in Ahlak Gelişim Teorisi Ve Sorunları, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • ÇİNEMRE Semra, (2014), “Kohlberg'in Ahlak Gelişim Teorisine Yönelik Bazı Eleştiriler”, Değerler Eğitimi Dergisi, S.28, s.69-99.
  • DURKHEİM, Emile, (1947), Ahlak ve Hukuk Kaideleri Hakkında Dersler, (Çev). Hüseyin Nail Kubalı, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi.
  • EĞRİBEL Ertan, (1996), Toplum Çözümleri ve Hukuk Olayı, (Yayımlanmamış Doçentlik Çalışması), İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • ERDEN Münire. ve AKMAN Yasemin, (2007), Eğitim pPsikolojisi, Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • KOHLBERG Lawrence, (1971), “From is to Ought: How to Commit the Naturalistic Fallacy and Get away with it in the Study of Moral Development”, (Ed.) T. Mischel, Cognitive Development and Epistemology, (s. 151-235), New York: Academic Press,
  • KOHLBERG Lawrence, (1980), “Stages of Moral Development As A Basis For Moral Education”, (Ed.) Brenda Munsey, Moral Development, Moral Education, and Kohlberg (s. 15-98), Alabama: Religious Education.
  • KOHLBERG Lawrence, (1984), “The Relationship of Moral Judgment to Moral Action”, Essays On Moral Development: Vol. 2, s. 498–581.
  • LOVELL Alan, (1997), Some Thoughts on Kohlberg’s Hierarchy of Moral Reasoning and İts Relevance for Accounting Theories of Control, Accounting Education.
  • SELÇUK Ziya, (2008), Eğitim Psikolojisi, (15. Baskı), Ankara: Nobel Kitabevi.
  • YEŞİLYAPRAK Binnur, (Ed.), (2008), Eğitim Psikolojisi: Gelişim-Öğrenme-Öğretim, Ankara: Pegem Yayınları.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yüksel Yıldırım

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 31 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Yıldırım, Yüksel. “Evrensellik İddiası Ve Doğu-Batı Farklılığı Bağlamında Kohlberg’in Ahlâk Gelişimi Kuramı”. Çeşm-i Cihan: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi E-Dergisi 4/1 (Haziran 2017), 96-107.

Creative Commons Lisansı
Çeşm-i Cihan: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları E-Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Dergimiz aşağıdaki indeksler tarafından taranmaktadır:

23357 23356 23355 23358 61804267d9f84.png