BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim Alanına Yeni Bir Soluk: Güçlü Yön Temelli Yaklaşım

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 3, 54 - 67, 01.09.2014
https://doi.org/10.30703/cije.321350

Öz

Bu çalışmanın amacı, eğitim alanında kullanılan yeni yaklaşımlardan biri olan Güçlü Yön Temelli Yaklaşımı farklı yönleriyle ortaya koymaktır. Çalışma derleme türünde bir çalışmadır. Güçlü Yön Temelli Yaklaşımın temel ilkesi, okula gelen her bireyin beraberinde belirli bir yetenekler grubunu da getirdiğidir. Bu yaklaşımda, öğrenciler belirli niteliklere sahip olmayan “yetersiz” bireyler olarak görülmek yerine, belirli yeteneklere sahip ve bu yeteneklerinin farkına varıp onları geliştirerek üst düzeyde başarı gösterme potansiyeli barındıran bireyler olarak görülür. Pozitif Psikolojiden esinlenmiş olan Güçlü Yön Temelli Yaklaşıma göre öğrencilerin yetenek temaları belirlenir, sahip oldukları yetenek temalarını bilgi ve becerilerle geliştirerek güce dönüştürmelerinde kendilerine rehberlik edilir, kendi hayatlarında bu güçlü yönlerini kullandıkları alanlar onlarla beraber bulunur. Böylece öğrencilere bu niteliklerini eğitim başta olmak üzere hayatın her alanında uygulamaya koyma alışkanlığı kazandırılmaya çalışılır.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme (5. baskı). İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Akpınar, B. (2010). Yapılandırmacı yaklaşımda öğretmenin, öğrencinin ve velinin rolü. Eğitime Bakış, 16, 16-20.
  • Anderson, E. C. (2004). What is strengths-based education?: A tentative answer by someone who strives to be a strengths-based educator. Unpublished manuscript.
  • Bağcı, N. (2003). Öğretim sürecinde öğrenciye ve öğrenim amacına yönelik yeni yaklaşımlar. Milli Eğitim Dergisi, 159, 142-148.
  • Clifton, D. O., ve Harter J. K. (2003). Strengths investment. K. S. Cameron, J. E. Dutton, ve R. E. Quinn (Ed.), Positive organizational scholarship içinde (s. 111-121). San Fransisco: Berrett-Koehler.
  • Clifton, D. O., Anderson, E. C., ve Schreiner, L. A. (2006). Strengthsquest: Discover and develop your strengths in academics, career, and beyond. Gallup Press: New York.
  • Csizer, K. ve Dörnyei, Z. (2005). Language learners’ motivational profiles and their motivated learning behaviour. Language Learning, 55(4), 613-659.
  • Duckworth, A. L., Steen, T. A.,ve Seligman, M. E. P. (2005). Positive psychology in clinical practice. Annual Review of Clinical Psychology, 1, 629-651.
  • Ertürk, S. (1975). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Froh, J. J. (2004). The history of positive psychology: Truth be told. NYS Psychologist, 16, 18-20.
  • Gable, S. L., ve Haidt J. (2005). What (and why) is positive psychology? Review of General Psychology, 9 (2), 103-110.
  • Gallup Organization. (1998). The StrengthsFinder. Lincoln, NE: The Gallup Organization.
  • Gardner, R. C., Tremblay, P. F. ve Masgoret, A. M. (1997). Towards a full model of second language learning: An empirical investigation. The Modern Language Journal, 81(3), 344-362.
  • Hodges, T. D. (2009). Clifton, Donald O.. Lopez, S. J. (Ed.), The encyclopedia of positive psychology içinde (s. 172-173). Oxford: Wiley-Blackwell.
  • Kayaduman, H., Sırakaya, M., ve Seferoğlu, S. S. (2011). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. XIII. Akademik bilişim konferansı, 123-129 İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Kutlu, Ö., Doğan, C.D. ve Karakaya, İ. (2008). Öğrenci Başarısının Belirlenmesi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Linley, P.A. (2009). Strengths perspective (positive psychology). Lopez, S. J. (Ed.), The encyclopedia of positive psychology içinde (s. 957-962). Oxford: Wiley-Blackwell.
  • Lopez, S. J., ve Louis, M.C. (2009). The principles of strengths-based education. Journal of College and Character, 10(4), 1-8.
  • Noel Academy for Strengths Based Leadership and Education. (2013). What is the history of the strengths movement? Azusa Pacific University: California, USA. Retrieved from http://www.apu.edu/strengthsacademy/ movement/history.
  • Rath, T. (2007). Strengthsfinder 2.0. New York: Gallup Press.
  • Rath, T. ve Clifton, D. O. (2007). How full is your bucket?: positive strategies for work and life. New York: Gallup Press.
  • Schreiner, L.A., ve Anderson E. C. (2005). Strengths-based advising: a new lens for higher education. NACADA Journal, 25(2), 20-27.
  • Seligman, M. E. P., ve Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: an introduction. American Psychologist, 55(1), 5-14.
  • Seligman, M. E. P. (2002). Positive psychology, positive prevention and positive therapy. Snyder, C. R. ve Lopez, S. J. (Ed.), Handbook of Positive Psychology içinde (s. 3-9). Oxford: Oxford University Press.
  • Semerci, Ç. ve Elaldı, Ş. (2011). Tıp fakültesi öğrencilerinin üstbilişsel inançları. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 1(2), 37-49.
  • Smith, E. J. (2006). The strength-based counseling model: A paradigm shift in psychology. The Counseling Psychologist, 34 (1), 134-144.
  • Taşpınar, H.K. (2004). Teachers’ and students’ perceptions of teachers’ task-related motivational strategy use and students’ motivation levels (Yüksek lisans tezi, Bilkent Üniversitesi, Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara).

A New Approach in the Domain of Education: Strengths-based Approach

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 3, 54 - 67, 01.09.2014
https://doi.org/10.30703/cije.321350

Öz

The aim of this study is to introduce Strengths-based Approach, which is one of the new approaches used in education with its different dimensions. The study is a review study. The basic principle of Strengths-based Approach is that every individual coming to school brings with him/her a group of talents. The individuals, according to this approach, are considered as the ones who have certain talents and have the potential to be successful by being aware of his/her talents and improving them. According to Strengths-based Approach, which was inspired by Positive Psychology, the talent themes of students are determined, they are guided in transforming their talents into strengths by improving their talents using knowledge and skills and the areas in their life where they make use of their unique strengths are spotted together. Thus, students are assisted in implementing their qualities in education and all areas of their lives.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme (5. baskı). İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Akpınar, B. (2010). Yapılandırmacı yaklaşımda öğretmenin, öğrencinin ve velinin rolü. Eğitime Bakış, 16, 16-20.
  • Anderson, E. C. (2004). What is strengths-based education?: A tentative answer by someone who strives to be a strengths-based educator. Unpublished manuscript.
  • Bağcı, N. (2003). Öğretim sürecinde öğrenciye ve öğrenim amacına yönelik yeni yaklaşımlar. Milli Eğitim Dergisi, 159, 142-148.
  • Clifton, D. O., ve Harter J. K. (2003). Strengths investment. K. S. Cameron, J. E. Dutton, ve R. E. Quinn (Ed.), Positive organizational scholarship içinde (s. 111-121). San Fransisco: Berrett-Koehler.
  • Clifton, D. O., Anderson, E. C., ve Schreiner, L. A. (2006). Strengthsquest: Discover and develop your strengths in academics, career, and beyond. Gallup Press: New York.
  • Csizer, K. ve Dörnyei, Z. (2005). Language learners’ motivational profiles and their motivated learning behaviour. Language Learning, 55(4), 613-659.
  • Duckworth, A. L., Steen, T. A.,ve Seligman, M. E. P. (2005). Positive psychology in clinical practice. Annual Review of Clinical Psychology, 1, 629-651.
  • Ertürk, S. (1975). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Froh, J. J. (2004). The history of positive psychology: Truth be told. NYS Psychologist, 16, 18-20.
  • Gable, S. L., ve Haidt J. (2005). What (and why) is positive psychology? Review of General Psychology, 9 (2), 103-110.
  • Gallup Organization. (1998). The StrengthsFinder. Lincoln, NE: The Gallup Organization.
  • Gardner, R. C., Tremblay, P. F. ve Masgoret, A. M. (1997). Towards a full model of second language learning: An empirical investigation. The Modern Language Journal, 81(3), 344-362.
  • Hodges, T. D. (2009). Clifton, Donald O.. Lopez, S. J. (Ed.), The encyclopedia of positive psychology içinde (s. 172-173). Oxford: Wiley-Blackwell.
  • Kayaduman, H., Sırakaya, M., ve Seferoğlu, S. S. (2011). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. XIII. Akademik bilişim konferansı, 123-129 İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Kutlu, Ö., Doğan, C.D. ve Karakaya, İ. (2008). Öğrenci Başarısının Belirlenmesi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Linley, P.A. (2009). Strengths perspective (positive psychology). Lopez, S. J. (Ed.), The encyclopedia of positive psychology içinde (s. 957-962). Oxford: Wiley-Blackwell.
  • Lopez, S. J., ve Louis, M.C. (2009). The principles of strengths-based education. Journal of College and Character, 10(4), 1-8.
  • Noel Academy for Strengths Based Leadership and Education. (2013). What is the history of the strengths movement? Azusa Pacific University: California, USA. Retrieved from http://www.apu.edu/strengthsacademy/ movement/history.
  • Rath, T. (2007). Strengthsfinder 2.0. New York: Gallup Press.
  • Rath, T. ve Clifton, D. O. (2007). How full is your bucket?: positive strategies for work and life. New York: Gallup Press.
  • Schreiner, L.A., ve Anderson E. C. (2005). Strengths-based advising: a new lens for higher education. NACADA Journal, 25(2), 20-27.
  • Seligman, M. E. P., ve Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: an introduction. American Psychologist, 55(1), 5-14.
  • Seligman, M. E. P. (2002). Positive psychology, positive prevention and positive therapy. Snyder, C. R. ve Lopez, S. J. (Ed.), Handbook of Positive Psychology içinde (s. 3-9). Oxford: Oxford University Press.
  • Semerci, Ç. ve Elaldı, Ş. (2011). Tıp fakültesi öğrencilerinin üstbilişsel inançları. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 1(2), 37-49.
  • Smith, E. J. (2006). The strength-based counseling model: A paradigm shift in psychology. The Counseling Psychologist, 34 (1), 134-144.
  • Taşpınar, H.K. (2004). Teachers’ and students’ perceptions of teachers’ task-related motivational strategy use and students’ motivation levels (Yüksek lisans tezi, Bilkent Üniversitesi, Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara).
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA96UE79MB
Bölüm Articles
Yazarlar

Emrullah Yılmaz

Burhan Akpınar

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yılmaz, E., & Akpınar, B. (2014). Eğitim Alanına Yeni Bir Soluk: Güçlü Yön Temelli Yaklaşım. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 3(3), 54-67. https://doi.org/10.30703/cije.321350

Cited By

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551