BibTex RIS Kaynak Göster

Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu'nun (BTYK) 1989- 2014 Yılları Arasındaki Almış Olduğu Kararların Uygunluk Analizi ile İncelenmesi

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 4, 1 - 17, 01.12.2015
https://doi.org/10.30703/cije.321376

Öz

Türkiye 2023 yılı için Dünyanın ilk on ekonomisi arasına girmeyi hedeflemiştir. Bu hedefin gerçekleştirilmesinde bilgi ve teknoloji üretmesi şarttır. Dolayısıyla Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu'nda alınan kararlar Türkiye'nin geleceği açısından önem taşımaktadır. Bu araştırmanın amacı, Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu'nun (BTYK) 1989 -2014 yılları arasında yapmış olduğu toplantılarda, eğitim, teknoloji, bilim, sağlık ve
araştırma alanlarında aldığı kararları uygunluk analizi ile incelemektir. Buna bağlı olarak teknoloji, bilim, sağlık ve araştırma alanlarında alınan kararların neler olduğu, özelde ise eğitim alanında alınan kararların tartışılması araştırmanın diğer amacını oluşturmaktadır. Araştırmanın evrenini BTYK'nın 1989 - 2014 yılları arasında yapmış olduğu 27 toplantıda alınan kararlar oluşturmaktadır. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. BTYK'nın kararları değerlendirildiğinde; eğitim ve teknoloji alanında alınan kararların daha çok, araştırma ve bilimle ilgili alınan kararların kısmen daha az, sağlıkla ilgili kararların ise yetersiz olduğu söylenebilir. Uygunluk analizi sonuçlarına göre, eğitim, teknoloji, bilim ve
araştırma alanlarında alınan kararların sistemli bir planlama dahilinde olmadığı ve yıllara göre dağınık yayıldığı görülmektedir. BTYK'nın bilim ve sağlık alanı ile çok az ilgilendiği ve bu yönde hedeflerinin sınırlı kaldığı araştırmanın başka bir bulgusudur.

Kaynakça

  • Akademik İnsan Kaynağı (2014).
  • https://yolharitasi.yok.gov.tr/docs/AkademikInsanKaynagi.pdf adresinden 15 Eylül 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Akgün, E, Yılmaz, E. O. & Seferoğlu, S. (2011). Vizyon 2023 strateji belgesi ve fırsatları artırma ve teknolojiyi iyileştirme hareketi (FATİH) projesi. Karşılaştırmalı bir inceleme. Akademik Bilişim. 2-4 Şubat 2011. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Arvinitis, R. (2012). Science and technology policy. The EOLSS Encylopedia Section. Retrieved on 17 July 2014, at URL: http://www.eolss.net/sample-chapters/c15/e1- 30.pdf
  • Aydın, Ü. & Oğuz, A. (2007). Teknolojik yenilik ve buluşçuluk için Türkiye eğitim ve insan kaynakları stratejisi. 6. Uluslararası Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi Bildiriler Kitabı, İ.Ü İktisat Fakültesi, İstanbul, 1780-1793.
  • Bayram, N. (2000). "Karşılık getirme analizi ve bankacılık sektörüne uygulanması." Yayımlanmamış doktora tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Barnes, B. (1982). The science - technology relationship: A model and a query. Social Studies of Science, 12(1), 166- 172.
  • Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu kurulmasına ilişkin 77 sayılı kanun hükmünde kararname (1983). Resmi Gazetede yayınlanma 4/10/1983, No: 18181
  • Brooks, H. (1994). The relationship between science and technology. Research Policy, 23, 477- 486.
  • Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, 20(1), 37-46.
  • Eğitim ve İnsan Kaynakları Sonuç Raporu ve Strateji Belgesi. (2005). http://www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files/vizyon2023/eik/EIK_Sonuc_Rapo ru_ve_Strat_Belg.pdf adresinden 23 Eylül 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Filiz, Z. & Çemrek, F. (2007). Üniversite öğrencilerinin barınma sorunlarının uygunluk analizi ile incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 207- 224.
  • Gümüş, S. & Gökbel, U. (2012). 2023 için akademisyen yetiştirme çabaları: MEB ve YÖK yurtdışı lisansüstü bursları. Seta Analiz, 56 (Aralık), 1-25.
  • http://file.setav.org/Files/Pdf/20121211114222_meb-ve-yok-yurtdisi-lisansustuburslari.pdf adresinden 17 Eylül 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Göker, A. (2004).TÜBA'nın 29 Mart 2004'te İstanbul'da yaptığı "Geçmişten Geleceğe Türk Bilim ve Teknoloji Politikaları" konulu toplantı sonuçlarına ilişkin bir değerlendirme.
  • file:///C:/Users/%C3%A7i%C4%9Fdem/Downloads/AYK.TBTP_TUBA_icin_29M art04.pdf adresinden 22 Temmuz 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Göker, A. (2002). Türkiye'de 1960'lar ve sonrasındaki bilim ve teknoloji politika tasarımları niçin (tam) uygula(ya)madık? ODTÜ Öğretim Elemanları Derneği, Ulusal Bilim Politikası Paneli, ODTÜ, Ankara.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L., & Black, W.C. (1998). Multivariate data analysis. New Jersey: Pearson Education.
  • Kaya, N. (2013). "Türkiye'deki ilk 500 imalat firmasının yürüttüğü sosyal sorumluluk projeleri konusunda bir meta değerlendirme." Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Lemola, T. (2002). Convergence of national science and technology policies: The case of Finland. Research Policy, 31(8-9), 1481-1490.
  • Mayr, O. (1976). The science - technology relationship as a historiographic problem. Technology and Culture, 17(4), 663- 673.
  • Mitchell, G.R. (1997). The global context for U.S. technology policy. Retrieved on 18 July 2014, at URL: http://usa.usembassy.de/etexts/tech/nas.pdf
  • Özbek, H. & Atik, H. (2013). İnovasyon göstergeleri bakımında Türkiye'nin Avrupa Birliği ülkeleri arasındaki yeri: İstatistiksel bir analiz. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 42 (Temmuz- Aralık), 193- 210.
  • Özdaş, N. (2005). Konuşmalar. Geçmişten geleceğe Türk bilim ve teknoloji politikaları (ss. 23- 46). Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi.
  • Punch, K. F. (2005). Introduction to social research–quantitative & qualitative approaches. London: Sage Publishing.
  • Tanrıkulu, D. (2011). Türkiye’de yükseköğretime erişim: 2025 yılında yükseköğretim talebi karşılanabilecek mi? Ankara: Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı.
  • file:///C:/Users/%C3%A7i%C4%9Fdem/Downloads/SETATurkiye'de_Yuksekogretime_Erisim- _2025_Yilinda_Yuksekogretim_Talebi_Karsilanabilecek_mi-.pdf adresinden 17 Eylül 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • TÜBİTAK (2014). Tersine beyin göçüyle 248 araştırmacı Türkiye'ye geri döndü. http://www.tubitak.gov.tr/tr/haber/tersine-beyin-gocuyle-248-arastirmaciturkiyeye-geri-dondu adresinden 18 Eylül 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • TÜBİTAK (2014a). TÜBİTAK yurt dışındaki Türk bilim insanlarını aynı katalogda topladı. http://www.tubitak.gov.tr/tr/haber/tubitak-yurt-disindaki-turk-bilim-insanlariniayni-katalogda-topladi adresinden 23 Eylül 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • TÜBİTAK (1993). Türk Bilim ve Teknoloji Politikası 1993 - 2003. http://www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files/BTYPD/btyk/2/2btyk_karar.pdf adresinden 17 Ağustos.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • TÜBİTAK. (2006). Ulusal Bilim ve Teknoloji Politikaları 2003- 2023 Strateji Belgesi. http://www.tubitak.gov.tr/home.do?ot=1&sid=472&pid=468 adresinden 17 Ağustos.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • TÜBİTAK. (2001). Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu Yedinci Toplantısı. Gelişmelere ilişkin değerlendirmeler ve kararlar. ttp://www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files/BTYPD/btyk/7/7btyk_karar.pdf adresinden 17 Ağustos 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Yıldırım, A, & Şimşek, H. (2006). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldız, B., Ilgaz, H. & Seferoğlu, S. S. (2010). Türkiye'de bilim ve teknoloji politikaları: 1963'den 2013'e Kalkınma Planlarına genel bir bakış. Akademik Bilişim. 10-12 Şubat 2010. Muğla Üniversitesi, Muğla. Yücel, İ.H. (1997). Bilim-teknoloji politikaları ve 21. yüzyılın toplumu. Ankara: DPT.

The Investigation with Correspondence Analysis of the Decisions of the Supreme Council for Science and Technology (SCST) between the years 1989 and 2014

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 4, 1 - 17, 01.12.2015
https://doi.org/10.30703/cije.321376

Öz

Turkey’s aim for the year 2023 is to be among the top 10 economies of the world. To reach
this aim, it is of utmost importance to improve knowledge and technology. In this respect,
the decisions made by the Supreme Council for Science and Technology (SCST) play a
critical role in the future of Turkey. The aim of the current study is to examine the
decisions taken by the SCST on education, technology, science, health and research fields
during the meetings between the years 1989 and 2014 through conformity analysis. The
study also aims to determine what the decisions regarding technology, science, health, and
research fields are and to discuss, in particular, the decisions made with regard to
education. The sample of the study is composed of the decisions taken during 27 meetings
held by the SCST between the years 1989 and 2014. A mixed method research design was
employed in the study. When the decisions of the SCST are evaluated, it is seen that more
decisions were taken about education and technology; decisions on research and science
are relatively fewer; and decisions on health are inadequate. The correspondence analysis
revealed that the decisions on education, technology, science and research fields were not
carried out within a systematic plan and that they were unevenly distributed across the
years. Another finding of the study is that the SCST does not focus much on science and
health, and its objectives in this direction are limited. 

Kaynakça

  • Akademik İnsan Kaynağı (2014).
  • https://yolharitasi.yok.gov.tr/docs/AkademikInsanKaynagi.pdf adresinden 15 Eylül 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Akgün, E, Yılmaz, E. O. & Seferoğlu, S. (2011). Vizyon 2023 strateji belgesi ve fırsatları artırma ve teknolojiyi iyileştirme hareketi (FATİH) projesi. Karşılaştırmalı bir inceleme. Akademik Bilişim. 2-4 Şubat 2011. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Arvinitis, R. (2012). Science and technology policy. The EOLSS Encylopedia Section. Retrieved on 17 July 2014, at URL: http://www.eolss.net/sample-chapters/c15/e1- 30.pdf
  • Aydın, Ü. & Oğuz, A. (2007). Teknolojik yenilik ve buluşçuluk için Türkiye eğitim ve insan kaynakları stratejisi. 6. Uluslararası Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi Bildiriler Kitabı, İ.Ü İktisat Fakültesi, İstanbul, 1780-1793.
  • Bayram, N. (2000). "Karşılık getirme analizi ve bankacılık sektörüne uygulanması." Yayımlanmamış doktora tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Barnes, B. (1982). The science - technology relationship: A model and a query. Social Studies of Science, 12(1), 166- 172.
  • Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu kurulmasına ilişkin 77 sayılı kanun hükmünde kararname (1983). Resmi Gazetede yayınlanma 4/10/1983, No: 18181
  • Brooks, H. (1994). The relationship between science and technology. Research Policy, 23, 477- 486.
  • Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, 20(1), 37-46.
  • Eğitim ve İnsan Kaynakları Sonuç Raporu ve Strateji Belgesi. (2005). http://www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files/vizyon2023/eik/EIK_Sonuc_Rapo ru_ve_Strat_Belg.pdf adresinden 23 Eylül 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Filiz, Z. & Çemrek, F. (2007). Üniversite öğrencilerinin barınma sorunlarının uygunluk analizi ile incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 207- 224.
  • Gümüş, S. & Gökbel, U. (2012). 2023 için akademisyen yetiştirme çabaları: MEB ve YÖK yurtdışı lisansüstü bursları. Seta Analiz, 56 (Aralık), 1-25.
  • http://file.setav.org/Files/Pdf/20121211114222_meb-ve-yok-yurtdisi-lisansustuburslari.pdf adresinden 17 Eylül 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Göker, A. (2004).TÜBA'nın 29 Mart 2004'te İstanbul'da yaptığı "Geçmişten Geleceğe Türk Bilim ve Teknoloji Politikaları" konulu toplantı sonuçlarına ilişkin bir değerlendirme.
  • file:///C:/Users/%C3%A7i%C4%9Fdem/Downloads/AYK.TBTP_TUBA_icin_29M art04.pdf adresinden 22 Temmuz 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Göker, A. (2002). Türkiye'de 1960'lar ve sonrasındaki bilim ve teknoloji politika tasarımları niçin (tam) uygula(ya)madık? ODTÜ Öğretim Elemanları Derneği, Ulusal Bilim Politikası Paneli, ODTÜ, Ankara.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L., & Black, W.C. (1998). Multivariate data analysis. New Jersey: Pearson Education.
  • Kaya, N. (2013). "Türkiye'deki ilk 500 imalat firmasının yürüttüğü sosyal sorumluluk projeleri konusunda bir meta değerlendirme." Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Lemola, T. (2002). Convergence of national science and technology policies: The case of Finland. Research Policy, 31(8-9), 1481-1490.
  • Mayr, O. (1976). The science - technology relationship as a historiographic problem. Technology and Culture, 17(4), 663- 673.
  • Mitchell, G.R. (1997). The global context for U.S. technology policy. Retrieved on 18 July 2014, at URL: http://usa.usembassy.de/etexts/tech/nas.pdf
  • Özbek, H. & Atik, H. (2013). İnovasyon göstergeleri bakımında Türkiye'nin Avrupa Birliği ülkeleri arasındaki yeri: İstatistiksel bir analiz. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 42 (Temmuz- Aralık), 193- 210.
  • Özdaş, N. (2005). Konuşmalar. Geçmişten geleceğe Türk bilim ve teknoloji politikaları (ss. 23- 46). Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi.
  • Punch, K. F. (2005). Introduction to social research–quantitative & qualitative approaches. London: Sage Publishing.
  • Tanrıkulu, D. (2011). Türkiye’de yükseköğretime erişim: 2025 yılında yükseköğretim talebi karşılanabilecek mi? Ankara: Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı.
  • file:///C:/Users/%C3%A7i%C4%9Fdem/Downloads/SETATurkiye'de_Yuksekogretime_Erisim- _2025_Yilinda_Yuksekogretim_Talebi_Karsilanabilecek_mi-.pdf adresinden 17 Eylül 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • TÜBİTAK (2014). Tersine beyin göçüyle 248 araştırmacı Türkiye'ye geri döndü. http://www.tubitak.gov.tr/tr/haber/tersine-beyin-gocuyle-248-arastirmaciturkiyeye-geri-dondu adresinden 18 Eylül 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • TÜBİTAK (2014a). TÜBİTAK yurt dışındaki Türk bilim insanlarını aynı katalogda topladı. http://www.tubitak.gov.tr/tr/haber/tubitak-yurt-disindaki-turk-bilim-insanlariniayni-katalogda-topladi adresinden 23 Eylül 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • TÜBİTAK (1993). Türk Bilim ve Teknoloji Politikası 1993 - 2003. http://www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files/BTYPD/btyk/2/2btyk_karar.pdf adresinden 17 Ağustos.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • TÜBİTAK. (2006). Ulusal Bilim ve Teknoloji Politikaları 2003- 2023 Strateji Belgesi. http://www.tubitak.gov.tr/home.do?ot=1&sid=472&pid=468 adresinden 17 Ağustos.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • TÜBİTAK. (2001). Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu Yedinci Toplantısı. Gelişmelere ilişkin değerlendirmeler ve kararlar. ttp://www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files/BTYPD/btyk/7/7btyk_karar.pdf adresinden 17 Ağustos 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Yıldırım, A, & Şimşek, H. (2006). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldız, B., Ilgaz, H. & Seferoğlu, S. S. (2010). Türkiye'de bilim ve teknoloji politikaları: 1963'den 2013'e Kalkınma Planlarına genel bir bakış. Akademik Bilişim. 10-12 Şubat 2010. Muğla Üniversitesi, Muğla. Yücel, İ.H. (1997). Bilim-teknoloji politikaları ve 21. yüzyılın toplumu. Ankara: DPT.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA43FN46DR
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Çiğdem Apaydın

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015Cilt: 4 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Apaydın, Ç. (2015). Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu’nun (BTYK) 1989- 2014 Yılları Arasındaki Almış Olduğu Kararların Uygunluk Analizi ile İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 4(4), 1-17. https://doi.org/10.30703/cije.321376

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551