BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Temel Kimya Kavramlarına İlişkin Başarı Düzeylerinin Belirlenmesi

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 4, 18 - 28, 01.12.2015
https://doi.org/10.30703/cije.321377

Öz

Bu araştırmanın amacı, farklı sınıf düzeylerinde bulunan sınıf öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin temel kimya kavramlarına ilişkin başarı düzeylerinin belirlenmesidir. Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi, 2015-2016 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde sınıf öğretmenliği lisans programında öğrenim görmekte olan birinci sınıf düzeyinde 89, ikinci sınıf düzeyinde 107, üçüncü sınıf düzeyinde 104 ve dördüncü sınıf düzeyinde 96 olmak üzere toplam 396 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Demircioğlu, Demircioğlu ve Ayas (2004) tarafından geliştirilen temel kimya kavramları başarı testi kullanılmıştır. 25 sorudan oluşan başarı testinin KR-20 güvenirlik katsayısı 0.84 olarak hesaplanmıştır. Test soruları 4 uzman öğretim elemanından oluşan bir komisyona incelettirilerek soruların geçerliği sağlanmıştır. Veriler SPSS 21.0 istatistik paket programı ile çözümlenmiştir. Verilerin analizinde tek yönlü ANOVA ve çoklu karşılaştırma testlerinden Scheffe testi uygulanmıştır. Bulgulara göre, üçüncü sınıf öğrencilerinin başarı testi puanlarıyla; birinci, ikinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinin puanları arasında üçüncü sınıf öğrencilerinin lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir. Buna ek olarak, dördüncü sınıf öğrencilerinin puanlarıyla; birinci ve ikinci sınıf öğrencilerinin puanları arasında dördüncü sınıf öğrencilerinin lehine anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Birinci ve ikinci sınıf öğrencilerinin puanları arasındaki farkın ise istatistiksel olarak anlamlı olmadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Abraham, M. R., Grzybowski, E. B., Renner, J. W., & Marek, EA. (1992). Understandings and misun- derstandings of eight graders of five chemistry concepts found in textbooks. Journal of Research in Science Teaching, 29(2), 105-120.
  • Abraham, M.R., & Williamson, V. M. (1994). A Cross-age study of the understanding of five chemistry concepts. Journal of Research in Science Teaching, 31(2), 147-165.
  • Akamca-Özyılmaz, G. ve Hamurcu, H. (2009). Analojiler, kavram karikatürleri ve tahmingözlem-açıklama teknikleriyle desteklenmiş fen ve teknoloji eğitimi. e-Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 1186-1206.
  • Ayas, A. ve Demircioğlu, G. (2002). "Student teachers' understanding and misconceptions of acids, bases and salts in chemistry". First International Education Conference-2002 "Changing Times", Changing Needs, Eastern Mediterranean University, May 8-10, 2002, Gazimagusa, North Cyprus.
  • Bayram, H., Sökmen, N. ve Savcı, H. (1997). Temel fen kavramlarının anlaşılma düzeyinin saptanması. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Dergisi, 89-90.
  • Bradley, J. D., & Mosimege, M. D. (1998). Misconceptions in acids and bases: A comparative study of student teachers with different chemistry backgrounds. South African Journal of Chemistry, 51(3), 137 - 150.
  • Birinci-Konur, K. ve Ayas, A. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının gazlarda sıcaklık-hacimbasınç ilişkisini anlama seviyeleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(3), 128-142.
  • Birinci-Konur, K. ve Ayas, A. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının bazı kimya kavramlarını anlama seviyeleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 83-90.
  • Bozdoğan, A. E., Taşdemir, A. ve Demirbaş, M. (2006). Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 23-36.
  • Çimen, O. ve Yılmaz, M. (2014). Dönüşümsel öğrenme kuramına dayalı çevre eğitiminin biyoloji öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik algılarına etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 339-359.
  • Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. ve Ayas, A. (2004a). Sınıf öğretmeni adaylarının bazı temel kimya kavramlarını anlama düzeyleri ve karşılaşılan yanılgılar. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 29-49.
  • Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. ve Ayas, A (2004b). Sınıf öğretmeni adaylarının bazı kimya kavramlarını anlama düzeylerinin klinik mülakatlarla tespiti. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 53-66.
  • Demircioğlu G., Özmen, H. ve Ayas, A. (2001). Kimya öğretmen adaylarının asitler ve bazlarla ilgili yanlış anlamalarının belirlenmesi. Yeni Binyılın Başında Türkiye'de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Maltepe Üniversitesi, 7-8 Eylül 2001, İstanbul, s. 451-457.
  • Driver, R., Squires, A., Rushworth, P., & Wood-Robinson, V. (1994). Making Sense of Secondary Science. London: Routledge.
  • Eilks, I. (2005). Experiences and Reflections about Teaching Atomic Structure in a Jigsaw Clasroom in Lower Secondary School Chemistry Lessons. Journal of Chemical Education, 82(2), 313-319.
  • Gabel, D. L., Samuel, K. V., & Hunn, D. (1987). Understanding the particulate nature of matter. Journal of Chemical Education, 64(8), 695-697.
  • Ginns, I. S., & Watters, J. J. (1995). An analysis of scientific understandings of preservice elementary teacher education students. Journal of Research in Science Teaching, 32(2), 205-222.
  • Harlen, W., & Holroyd, C. (1977). Primary teachers’ understanding of concepts of science: Impact on confidence and teaching. International Journal of Science Education. 19, 93- 105.
  • Huddle, P. A., & Pillay, A. E. (1996). An in-depth study of misconceptions in stoichiometry and chemical equilibrium at a South African University. Journal of Research in Science Teaching, 33(1), 65-77.
  • Johnson, P. (2000). Children's understanding of substances, part 1: Recognizing chemical change. International Journal of Science Education, 22(7), 719-737.
  • Kahyaoğlu, H. ve Yavuzer, Y. (2004). Öğretmen adaylarının ilköğretim 5.sınıf fen bilgisi dersindeki ünitelere ilişkin bilgi düzeyleri. İlköğretim Online, 3(2), 26-34.
  • Kaptan, F. ve Korkmaz, H. (2001), Hizmet öncesi sınıf öğretmenlerinin fen eğitiminde ısı ve sıcaklıkla ilgili kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 59-65.
  • Korkmaz, H. (2000), Fen öğretiminde araç-gereç kullanımı ve laboratuvar uygulamaları açısından öğretmen yeterlikleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 242- 252.
  • Nakhleh, M. B. (1992). Why some students don't learn chemistry. Journal of Chemical Education, 69(3), 191-196.
  • Palmer, D. H. (1999). Exploring the link between students' scientific and nonscientific conceptions. Science Education, 83, 639 - 653.
  • Pardo, J. Q., & Portoles, J. J. S. (1995). Students and teachers miasapplication of Lei Chatelier’s principle: Implication for the teaching of chemical equilibrum. Journal of
  • Research in Science Teaching. 32(9), 939-957. Schoon, J. K., & Boone, J. W. (1998). Self-efficacy and alternative conceptions of science of elementary teachers. Science Education, 83, 553-568.
  • Schulte, P. L. (2001). Preservice elementary teachers'alternative conceptions in science and attitudes toward teaching science. (Unpublished Doctoral Thesis). University of New Orleans, New Orleans.
  • Stainer, S., Stromwall, L. K., Brzuzy, S., & Gerdes, K. (1999). Using cooperative learning strategies in social work education. Journal of Social Work Education, p.35.
  • Stocklmayers, M., & Treagust, D. F. (1996). Images of electricity: How do novices and experts model electric current? International Journal of Science Education, 18, 163-178. Şimşek, S. (2001). Öğretmen adaylarının bazı temel fen bilgisi kavramları hakkındaki yeterlikleri. Eğitim Araştırmaları, 3(4), 104-109.
  • Tekkaya, C., Çapa, Y. ve Yılmaz, Ö. (2000). Biyoloji öğretmen adaylarının genel biyoloji konularındaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 140-147.
  • Trundle, K. C. (1999). Elementary preservice teachers' conceptual understandings of the cause of moon phases. (Unpublished Doctoral Thesis). The University of Tennessee, Knoxville. Ünal, G. ve Ergin, Ö. (2006). Buluş yoluyla fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına öğrenme yaklaşımlarına ve tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(1), 36-52.
  • Wilson, M., & Williams, D. (1996). Trainee teachers' misunderstandings in chemistry: Diagnosis and evaluation using concept mapping. School Science Review, 77, 107-113. YÖK/ Dünya Bankası. (1998). Fakülte- okul işbirliği. Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara.

Determination of the Elementary Teacher Candidates’ Achievement Level of Based Chemistry Concepts

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 4, 18 - 28, 01.12.2015
https://doi.org/10.30703/cije.321377

Öz

The purpose of this research is to determine the level of success’ relating to basic chemistry
concepts elementary teaching degree program students in different grade levels. The
research was carried out in the survey model. Sample of the study consists of 396 students
who were studying in elementary teaching degree in the Faculty of Education 2015-2016
academic year fall semester. As data collection tool the achievement test relating basic
chemistry concepts was used developed by Demircioğlu, Demircioğlu and Ayas (2004).
Achievement test was consisting of 25 questions. The tests’ KR-20 reliability coefficient was
calculated as 0.84. The validity of the test questions are provided by evaluating commission
consisting of four expert academicians. Data were analyzed by one-way ANOVA and
Scheffe test. According to the findings, there have been found to be a statistically significant
difference between the achievement test scores of third graders; first, second and fourth
grade students in favor of third grade students. In addition, with scores of fourth graders; it
was determined that there was a significant difference in favor of fourth-grade students
score between the first and second grade students. The difference between the first and
second grade students' scores were found to be not statistically significant. 

Kaynakça

  • Abraham, M. R., Grzybowski, E. B., Renner, J. W., & Marek, EA. (1992). Understandings and misun- derstandings of eight graders of five chemistry concepts found in textbooks. Journal of Research in Science Teaching, 29(2), 105-120.
  • Abraham, M.R., & Williamson, V. M. (1994). A Cross-age study of the understanding of five chemistry concepts. Journal of Research in Science Teaching, 31(2), 147-165.
  • Akamca-Özyılmaz, G. ve Hamurcu, H. (2009). Analojiler, kavram karikatürleri ve tahmingözlem-açıklama teknikleriyle desteklenmiş fen ve teknoloji eğitimi. e-Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 1186-1206.
  • Ayas, A. ve Demircioğlu, G. (2002). "Student teachers' understanding and misconceptions of acids, bases and salts in chemistry". First International Education Conference-2002 "Changing Times", Changing Needs, Eastern Mediterranean University, May 8-10, 2002, Gazimagusa, North Cyprus.
  • Bayram, H., Sökmen, N. ve Savcı, H. (1997). Temel fen kavramlarının anlaşılma düzeyinin saptanması. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Dergisi, 89-90.
  • Bradley, J. D., & Mosimege, M. D. (1998). Misconceptions in acids and bases: A comparative study of student teachers with different chemistry backgrounds. South African Journal of Chemistry, 51(3), 137 - 150.
  • Birinci-Konur, K. ve Ayas, A. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının gazlarda sıcaklık-hacimbasınç ilişkisini anlama seviyeleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(3), 128-142.
  • Birinci-Konur, K. ve Ayas, A. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının bazı kimya kavramlarını anlama seviyeleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 83-90.
  • Bozdoğan, A. E., Taşdemir, A. ve Demirbaş, M. (2006). Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 23-36.
  • Çimen, O. ve Yılmaz, M. (2014). Dönüşümsel öğrenme kuramına dayalı çevre eğitiminin biyoloji öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik algılarına etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 339-359.
  • Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. ve Ayas, A. (2004a). Sınıf öğretmeni adaylarının bazı temel kimya kavramlarını anlama düzeyleri ve karşılaşılan yanılgılar. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 29-49.
  • Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. ve Ayas, A (2004b). Sınıf öğretmeni adaylarının bazı kimya kavramlarını anlama düzeylerinin klinik mülakatlarla tespiti. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 53-66.
  • Demircioğlu G., Özmen, H. ve Ayas, A. (2001). Kimya öğretmen adaylarının asitler ve bazlarla ilgili yanlış anlamalarının belirlenmesi. Yeni Binyılın Başında Türkiye'de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Maltepe Üniversitesi, 7-8 Eylül 2001, İstanbul, s. 451-457.
  • Driver, R., Squires, A., Rushworth, P., & Wood-Robinson, V. (1994). Making Sense of Secondary Science. London: Routledge.
  • Eilks, I. (2005). Experiences and Reflections about Teaching Atomic Structure in a Jigsaw Clasroom in Lower Secondary School Chemistry Lessons. Journal of Chemical Education, 82(2), 313-319.
  • Gabel, D. L., Samuel, K. V., & Hunn, D. (1987). Understanding the particulate nature of matter. Journal of Chemical Education, 64(8), 695-697.
  • Ginns, I. S., & Watters, J. J. (1995). An analysis of scientific understandings of preservice elementary teacher education students. Journal of Research in Science Teaching, 32(2), 205-222.
  • Harlen, W., & Holroyd, C. (1977). Primary teachers’ understanding of concepts of science: Impact on confidence and teaching. International Journal of Science Education. 19, 93- 105.
  • Huddle, P. A., & Pillay, A. E. (1996). An in-depth study of misconceptions in stoichiometry and chemical equilibrium at a South African University. Journal of Research in Science Teaching, 33(1), 65-77.
  • Johnson, P. (2000). Children's understanding of substances, part 1: Recognizing chemical change. International Journal of Science Education, 22(7), 719-737.
  • Kahyaoğlu, H. ve Yavuzer, Y. (2004). Öğretmen adaylarının ilköğretim 5.sınıf fen bilgisi dersindeki ünitelere ilişkin bilgi düzeyleri. İlköğretim Online, 3(2), 26-34.
  • Kaptan, F. ve Korkmaz, H. (2001), Hizmet öncesi sınıf öğretmenlerinin fen eğitiminde ısı ve sıcaklıkla ilgili kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 59-65.
  • Korkmaz, H. (2000), Fen öğretiminde araç-gereç kullanımı ve laboratuvar uygulamaları açısından öğretmen yeterlikleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 242- 252.
  • Nakhleh, M. B. (1992). Why some students don't learn chemistry. Journal of Chemical Education, 69(3), 191-196.
  • Palmer, D. H. (1999). Exploring the link between students' scientific and nonscientific conceptions. Science Education, 83, 639 - 653.
  • Pardo, J. Q., & Portoles, J. J. S. (1995). Students and teachers miasapplication of Lei Chatelier’s principle: Implication for the teaching of chemical equilibrum. Journal of
  • Research in Science Teaching. 32(9), 939-957. Schoon, J. K., & Boone, J. W. (1998). Self-efficacy and alternative conceptions of science of elementary teachers. Science Education, 83, 553-568.
  • Schulte, P. L. (2001). Preservice elementary teachers'alternative conceptions in science and attitudes toward teaching science. (Unpublished Doctoral Thesis). University of New Orleans, New Orleans.
  • Stainer, S., Stromwall, L. K., Brzuzy, S., & Gerdes, K. (1999). Using cooperative learning strategies in social work education. Journal of Social Work Education, p.35.
  • Stocklmayers, M., & Treagust, D. F. (1996). Images of electricity: How do novices and experts model electric current? International Journal of Science Education, 18, 163-178. Şimşek, S. (2001). Öğretmen adaylarının bazı temel fen bilgisi kavramları hakkındaki yeterlikleri. Eğitim Araştırmaları, 3(4), 104-109.
  • Tekkaya, C., Çapa, Y. ve Yılmaz, Ö. (2000). Biyoloji öğretmen adaylarının genel biyoloji konularındaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 140-147.
  • Trundle, K. C. (1999). Elementary preservice teachers' conceptual understandings of the cause of moon phases. (Unpublished Doctoral Thesis). The University of Tennessee, Knoxville. Ünal, G. ve Ergin, Ö. (2006). Buluş yoluyla fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına öğrenme yaklaşımlarına ve tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(1), 36-52.
  • Wilson, M., & Williams, D. (1996). Trainee teachers' misunderstandings in chemistry: Diagnosis and evaluation using concept mapping. School Science Review, 77, 107-113. YÖK/ Dünya Bankası. (1998). Fakülte- okul işbirliği. Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA43TA56FB
Bölüm Articles
Yazarlar

Gökhan Uyanık

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015Cilt: 4 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Uyanık, G. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Temel Kimya Kavramlarına İlişkin Başarı Düzeylerinin Belirlenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 4(4), 18-28. https://doi.org/10.30703/cije.321377

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551