BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmeni Adaylarının İlkokul Dördüncü Sınıf Fen Bilimleri Dersi Ünitelerine İlişkin Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 4, 1 - 15, 01.12.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321410

Öz

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının ilkokul dördüncü sınıf fen bilimleri dersi ünitelerine ilişkin bilgi düzeylerini incelemektir. Bu amaçla, öğretmen adaylarının ilkokul dördüncü sınıf fen bilimleri dersi Vücudumuz Bilmecesini Çözelim, Maddeyi Tanıyalım ve Kuvvet ve Hareket ünitelerine ilişkin bilgi düzeyleri araştırılmıştır. Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, 2015-2016 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği lisans programında birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf düzeylerinde öğrenim gören toplam 411 öğretmen adayından oluşmaktadır. Veriler Uyanık (2014) tarafından geliştirilen başarı testleri ile toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 21.0 istatistik paket programı üzerinde tek yönlü ANOVA ve çoklu karşılaştırma için Tamhane’s T2 testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, birinci ve ikinci sınıftaki öğretmen adayları ile üçüncü sınıftaki öğretmen adaylarının başarı testleri puanları arasında üçüncü sınıf öğrencilerinin lehine anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte, dördüncü sınıftaki öğretmen adayları ile birinci ve ikinci sınıftaki öğretmen adaylarının başarı testi puanları arasında dördüncü sınıftaki öğretmen adaylarının lehine anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir. Birinci ve ikinci sınıftaki öğretmen adaylarının başarı testi puanları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı belirlenmiştir. Üçüncü ve dördüncü sınıftaki öğretmen adaylarının başarı testleri puanları arasındaki farkın da istatistiksel olarak anlamlı olmadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akamca-Özyılmaz, G. ve Hamurcu, H. (2009). Analojiler, kavram karikatürleri ve tahmingözlem-açıklama teknikleriyle desteklenmiş fen ve teknoloji eğitimi. e-Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 1186-1206.
  • Bayram, H., Sökmen, N. ve Savcı, H. (1997). Temel fen kavramlarının anlaşılma düzeyinin saptanması. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Dergisi, 89-90.
  • Birinci-Konur, K. ve Ayas, A. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının bazı kimya kavramlarını anlama seviyeleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 83-90.
  • Birinci-Konur, K. ve Ayas, A. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının gazlarda sıcaklık-hacimbasınç ilişkisini anlama seviyeleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(3), 128-142.
  • Bozdoğan, A. E., Taşdemir, A. ve Demirbaş, M. (2006). Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 23-36.
  • Çimen, O. ve Yılmaz, M. (2014). Dönüşümsel öğrenme kuramına dayalı çevre eğitiminin biyoloji öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik algılarına etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 339-359.
  • Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. ve Ayas, A. (2004). Sınıf öğretmeni adaylarının bazı temel kimya kavramlarını anlama düzeyleri ve karşılaşılan yanılgılar. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 29-49.
  • Eilks, I. (2005). Experiences and reflections about teaching atomic structure in a jigsaw clasroom in lower secondary school chemistry lessons. Journal of Chemical Education, 82(2), 313-319.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. (6. Baskı). New York: McGraw-Hill International Edition.
  • Kahyaoğlu, H. ve Yavuzer, Y. (2004). Öğretmen adaylarının ilköğretim 5.sınıf fen bilgisi dersindeki ünitelere ilişkin bilgi düzeyleri. İlköğretim Online, 3(2), 26-34.
  • Kaptan, F. ve Korkmaz, H. (2001), Hizmet öncesi sınıf öğretmenlerinin fen eğitiminde ısı ve sıcaklıkla ilgili kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 59- 65.
  • Korkmaz, H. (2000), Fen öğretiminde araç-gereç kullanımı ve laboratuvar uygulamaları açısından öğretmen yeterlikleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 242- 252.
  • Pardo, J. Q., & Portoles, J. J. S. (1995). Students and teachers miasapplication of Lei Chatelier’s principle: Implication for the teaching of chemical equilibrum. Journal of Research in Science Teaching. 32(9), 939-957.
  • Schoon, J. K., & Boone, J. W. (1998). Self-efficacy and alternative conceptions of science of elementary teachers. Science Education, 83, 553-568.
  • Schulte, P. L. (2001). Preservice elementary teachers'alternative conceptions in science and attitudes toward teaching science. (Unpublished Doctoral Thesis). University of New Orleans, New Orleans.
  • Stainer, S., Stromwall, L. K., Brzuzy, S., & Gerdes, K. (1999). Using cooperative learning strategies in social work education. Journal of Social Work Education, p.35.
  • Şimşek, S. (2001). Öğretmen adaylarının bazı temel fen bilgisi kavramları hakkındaki yeterlikleri. Eğitim Araştırmaları, 3(4), 104-109.
  • Şişman, M. (2000). Öğretmenliğe Giriş. 2. Baskı, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Tekkaya, C., Çapa, Y. ve Yılmaz, Ö. (2000). Biyoloji öğretmen adaylarının genel biyoloji konularındaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 140- 147.
  • Trundle, K. C. (1999). Elementary preservice teachers' conceptual understandings of the cause of moon phases. (Unpublished Doctoral Thesis). The University of Tennessee, Knoxville. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE e–ISSN: 2147-1606 Vol 5 (4), 2016, 1 – 15 - 13 -
  • Uyanık, G. (2014). İlkokul dördüncü sınıf fen ve teknoloji dersinde kavramsal değişim yaklaşımının etkililiğinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uyanık, G. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının temel kimya kavramlarına ilişkin başarı düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 4(4), 18-28.
  • Ünal, G. ve Ergin, Ö. (2006). Buluş yoluyla fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına öğrenme yaklaşımlarına ve tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(1), 36-52.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45, 109-127.
  • Yılmaz, H. (1996). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. İstanbul: Öz Eğitim Yayınları.
  • YÖK/ Dünya Bankası. (1998). Fakülte- okul işbirliği. Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara.

Examining Of the Elementary Teacher Candidates’ Knowledge Levels Regarding Fourth Grade Science Course Units in Elementary School

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 4, 1 - 15, 01.12.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321410

Öz

The purpose of this research is to examine the elementary teacher candidates' knowledge
levels regarding the elementary school 4th grade science course units. For this purpose, it is
investigated that the elementary teacher candidates’ knowledge levels regarding to the first
three units of 4th grade elementary science course. The survey model is used this study. The
study group consists of 411 elementary teacher candidates from first, second, three and fourth
grade levels in Elementary Teaching Degree Program of Kastamonu University Faculty of
Education in 2015-2016 academic year autumn semester. Data were collected the achievement
tests, developed by Uyanık (2014). Data were analyzed with SPSS 21.0 statistical software
package. One-way ANOVA and Tamhane’s T2 test were used for analyzing data. According
to the findings, it was determined that there was a significant difference between the
achievement test scores of first, second graders and third graders in favor of third grade
students. Furthermore, it was determined that there was a significant difference between the
achievement test scores of first, second graders and fourth graders in favor of fourth grade
students. The difference between the achievement test scores of the first and second grade
teacher candidates were determined not to be statistically significant. Besides the difference
between the achievement test scores of the third and fourth grade teacher candidates were
determined not to be statistically significant

Kaynakça

  • Akamca-Özyılmaz, G. ve Hamurcu, H. (2009). Analojiler, kavram karikatürleri ve tahmingözlem-açıklama teknikleriyle desteklenmiş fen ve teknoloji eğitimi. e-Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 1186-1206.
  • Bayram, H., Sökmen, N. ve Savcı, H. (1997). Temel fen kavramlarının anlaşılma düzeyinin saptanması. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Dergisi, 89-90.
  • Birinci-Konur, K. ve Ayas, A. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının bazı kimya kavramlarını anlama seviyeleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 83-90.
  • Birinci-Konur, K. ve Ayas, A. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının gazlarda sıcaklık-hacimbasınç ilişkisini anlama seviyeleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(3), 128-142.
  • Bozdoğan, A. E., Taşdemir, A. ve Demirbaş, M. (2006). Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 23-36.
  • Çimen, O. ve Yılmaz, M. (2014). Dönüşümsel öğrenme kuramına dayalı çevre eğitiminin biyoloji öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik algılarına etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 339-359.
  • Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. ve Ayas, A. (2004). Sınıf öğretmeni adaylarının bazı temel kimya kavramlarını anlama düzeyleri ve karşılaşılan yanılgılar. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 29-49.
  • Eilks, I. (2005). Experiences and reflections about teaching atomic structure in a jigsaw clasroom in lower secondary school chemistry lessons. Journal of Chemical Education, 82(2), 313-319.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. (6. Baskı). New York: McGraw-Hill International Edition.
  • Kahyaoğlu, H. ve Yavuzer, Y. (2004). Öğretmen adaylarının ilköğretim 5.sınıf fen bilgisi dersindeki ünitelere ilişkin bilgi düzeyleri. İlköğretim Online, 3(2), 26-34.
  • Kaptan, F. ve Korkmaz, H. (2001), Hizmet öncesi sınıf öğretmenlerinin fen eğitiminde ısı ve sıcaklıkla ilgili kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 59- 65.
  • Korkmaz, H. (2000), Fen öğretiminde araç-gereç kullanımı ve laboratuvar uygulamaları açısından öğretmen yeterlikleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 242- 252.
  • Pardo, J. Q., & Portoles, J. J. S. (1995). Students and teachers miasapplication of Lei Chatelier’s principle: Implication for the teaching of chemical equilibrum. Journal of Research in Science Teaching. 32(9), 939-957.
  • Schoon, J. K., & Boone, J. W. (1998). Self-efficacy and alternative conceptions of science of elementary teachers. Science Education, 83, 553-568.
  • Schulte, P. L. (2001). Preservice elementary teachers'alternative conceptions in science and attitudes toward teaching science. (Unpublished Doctoral Thesis). University of New Orleans, New Orleans.
  • Stainer, S., Stromwall, L. K., Brzuzy, S., & Gerdes, K. (1999). Using cooperative learning strategies in social work education. Journal of Social Work Education, p.35.
  • Şimşek, S. (2001). Öğretmen adaylarının bazı temel fen bilgisi kavramları hakkındaki yeterlikleri. Eğitim Araştırmaları, 3(4), 104-109.
  • Şişman, M. (2000). Öğretmenliğe Giriş. 2. Baskı, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Tekkaya, C., Çapa, Y. ve Yılmaz, Ö. (2000). Biyoloji öğretmen adaylarının genel biyoloji konularındaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 140- 147.
  • Trundle, K. C. (1999). Elementary preservice teachers' conceptual understandings of the cause of moon phases. (Unpublished Doctoral Thesis). The University of Tennessee, Knoxville. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE e–ISSN: 2147-1606 Vol 5 (4), 2016, 1 – 15 - 13 -
  • Uyanık, G. (2014). İlkokul dördüncü sınıf fen ve teknoloji dersinde kavramsal değişim yaklaşımının etkililiğinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uyanık, G. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının temel kimya kavramlarına ilişkin başarı düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 4(4), 18-28.
  • Ünal, G. ve Ergin, Ö. (2006). Buluş yoluyla fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına öğrenme yaklaşımlarına ve tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(1), 36-52.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45, 109-127.
  • Yılmaz, H. (1996). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. İstanbul: Öz Eğitim Yayınları.
  • YÖK/ Dünya Bankası. (1998). Fakülte- okul işbirliği. Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA87TE67BR
Bölüm Articles
Yazarlar

Gökhan Uyanık

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Uyanık, G. (2016). Sınıf Öğretmeni Adaylarının İlkokul Dördüncü Sınıf Fen Bilimleri Dersi Ünitelerine İlişkin Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 5(4), 1-15. https://doi.org/10.30703/cije.321410

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551