BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Karar Verme Stratejisi ve Fen Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 4, 16 - 30, 01.12.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321412

Öz

Bu araştırmanın amacı, fen ve teknoloji okuryazarlığı düzeyi ile karar verme stratejisinin cinsiyet, sınıf seviyesi, anne ve babanın mesleği, kardeş sayısı, mezun olunan lise ve okunan bölüm gibi çeşitli değişkenler açısından incelenerek aralarındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Bu amaçla, 2014-2015 eğitim öğretim yılının güz döneminde Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesindeki sınıf öğretmenliği ve fen bilgisi öğretmenliği bölümlerinde öğrenim gören 379 kadın ve 129 erkek olarak toplam 508 öğrenci çalışma kapsamına alınmıştır. Tarama yönteminde gerçekleştirilen araştırmada veri toplama aracı olarak; araştırmacılar tarafından geliştirilen bilgi formu ile “Fen ve Teknoloji Okuryazarlık Düzeyleri ölçeği” ve “Karar Verme Stratejileri Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 15.0 programında analiz edilmiştir. “Fen ve teknoloji okur yazarlık düzeyi ölçeğinin” cronbach alpha değeri .81, “karar verme stratejileri ölçeğinin” cronbach alpha değeri ise .73 olarak belirlenmiştir. Analiz sonucunda; fen okuryazarlığı ve karar verme becerisinin sınıf seviyesine bağlı olarak anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği görülmüştür. Ayrıca, bu iki ölçekten alınan puanlar arasında ise negatif anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akdaş, H. B. (2013). Sosyal Bilgiler Dersinde Güncel Olaylardan Yararlanmanın Öğrencilerin Karar Verme Becerilerine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akıntuğ, Y.& Birol, C. (2001). Lise Öğrencilerinin Mesleki Olgunluk Ve Karar Verme Stratejilerine Yönelik Karşılaştırmalı Analiz. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 01-12.
  • Alver, B. (2005). Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Eğitimi Alan Öğrencilerin Empatik Beceri Ve Karar Verme Stratejilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, 14.
  • Bacanak, A. (2002). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen okuryazarlıkları ile fen-teknolojitoplum dersinin uygulanışını değerlendirmeye yönelik bir çalışma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Colins, A., 1998. National Science Education Standards: A Political Document. Journal of Research in Science Teaching, 35(7), 711-727.
  • DeBoer G. E., 2000. Scientific Literacy: Another Look at Its Historical and Contemporary Meanings and Its Relationship to Science Education Reform. Journal of Research in Science Teaching, 37(6), 582-601. Derman, A., Doğu, S. &Gödek- Altuk,Y. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin Fen Ve Teknoloji Okuryazarlık Düzeyleriyle İlgili Algıları. 8th international Educational Technology Conference (IETC) Proceedings.
  • Eldeleklioğlu, J. (1996). Karar Stratejileri ile Ana-Baba Tutumları Arasındaki İlişki. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2.
  • Kaya, M. & Bacanak, A. (2013). Fen ve teknoloji Öğretmen adaylarının Düşünceleri: Fen okuryazarı birey yetiştirmede öğretmenin yeri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 209-228.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: Talim Ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi 6. sınıf öğretim programı. Ankara: Talim Ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • NRC [National Research Council] (1996).National Science Education Standarts. Washington, DC: National Academy Press.
  • Özdemir, O. (2010). Fen ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Fen Okuryazarlığının durumu. Türk Fen Eğitimi Dergisi. 7(3), 42-56.
  • Sağır, C. (2006). Karar Verme Sürecini Etkileyen Faktörler Ve Karar Verme Sürecinde Etiğin Önemi: Uygulamalı Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Edirne Trakya Üniversitesi Soysal Bilimler Enstitüsü.
  • Taşgit, M. S. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Benlik Saygısı Ve Karar Verme Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Tuncer, M. A. (2003). Okul Yöneticilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri İle Karar Verme Stratejileri Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Turgut, H. (2005). Yapılandırmacı Tasarım Uygulamasının Fen bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimsel Okuryazarlık Yeterliklerinden Bilimin Doğası ve Bilim-Teknoloji-Toplum İlişkisi Boyutlarının Gelişimine Etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Turgut, H. (2007). Herkes için bilimsel okuryazarlık. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(2), 233-256.
  • Türk Dil Kurumu Sözlüğü(TDK)( 2005). Türk Dil Kurumu Yayınları, Denetleyen Recep Toparlı, Ankara
  • Ün, E. (2010). Satranç Eğitiminin, Problem Çözme Yaklaşımları, Karar Verme Ve Düşünme Stillerine Etkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Konya.

Examination of Decision Making Strategy and Scientific Literacy of University Students In Terms Of Different Variances

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 4, 16 - 30, 01.12.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321412

Öz

In this research it is aimed to examine the decision making strategy and scientific literacy of
university students in terms of variances such as sex, class level, mothers’ occupation, fathers’
occupation, number of sibling, high school and study department. With this aim, 508 students
as 379 females and 129 males were having education in primary school teaching and science
teaching departments in education faculty of a middle-sized university in northern of Turkey
in fall semester of 2014-2015 educational years were included within the scope of the study.
The study was conducted with survey method. As data collection tools, information form
developed by researchers and “Science and Technological Literacy Level Scale” and
“Decision-making Strategies Scale” were used. The obtained data were analyzed in SPSS 15.0
program. Cronbach’s alpha reliability coefficient of the “Science and Technological Literacy
Level Scale” was determined as .53.The study was conducted with survey method. As data
collection tools, information form developed by researchers and “Science and Technological
Literacy Level Scale” and “Decision-making Strategies Scale” were used. The obtained data
were analyzed in SPSS 15.0 program. At the end of the analysis, it was seen that science
literacy and decision-making skill differed significantly depending on the grade level.
Moreover, a negative significant relationship was determined between these scales. 

Kaynakça

  • Akdaş, H. B. (2013). Sosyal Bilgiler Dersinde Güncel Olaylardan Yararlanmanın Öğrencilerin Karar Verme Becerilerine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akıntuğ, Y.& Birol, C. (2001). Lise Öğrencilerinin Mesleki Olgunluk Ve Karar Verme Stratejilerine Yönelik Karşılaştırmalı Analiz. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 01-12.
  • Alver, B. (2005). Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Eğitimi Alan Öğrencilerin Empatik Beceri Ve Karar Verme Stratejilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, 14.
  • Bacanak, A. (2002). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen okuryazarlıkları ile fen-teknolojitoplum dersinin uygulanışını değerlendirmeye yönelik bir çalışma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Colins, A., 1998. National Science Education Standards: A Political Document. Journal of Research in Science Teaching, 35(7), 711-727.
  • DeBoer G. E., 2000. Scientific Literacy: Another Look at Its Historical and Contemporary Meanings and Its Relationship to Science Education Reform. Journal of Research in Science Teaching, 37(6), 582-601. Derman, A., Doğu, S. &Gödek- Altuk,Y. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin Fen Ve Teknoloji Okuryazarlık Düzeyleriyle İlgili Algıları. 8th international Educational Technology Conference (IETC) Proceedings.
  • Eldeleklioğlu, J. (1996). Karar Stratejileri ile Ana-Baba Tutumları Arasındaki İlişki. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2.
  • Kaya, M. & Bacanak, A. (2013). Fen ve teknoloji Öğretmen adaylarının Düşünceleri: Fen okuryazarı birey yetiştirmede öğretmenin yeri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 209-228.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: Talim Ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi 6. sınıf öğretim programı. Ankara: Talim Ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • NRC [National Research Council] (1996).National Science Education Standarts. Washington, DC: National Academy Press.
  • Özdemir, O. (2010). Fen ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Fen Okuryazarlığının durumu. Türk Fen Eğitimi Dergisi. 7(3), 42-56.
  • Sağır, C. (2006). Karar Verme Sürecini Etkileyen Faktörler Ve Karar Verme Sürecinde Etiğin Önemi: Uygulamalı Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Edirne Trakya Üniversitesi Soysal Bilimler Enstitüsü.
  • Taşgit, M. S. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Benlik Saygısı Ve Karar Verme Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Tuncer, M. A. (2003). Okul Yöneticilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri İle Karar Verme Stratejileri Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Turgut, H. (2005). Yapılandırmacı Tasarım Uygulamasının Fen bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimsel Okuryazarlık Yeterliklerinden Bilimin Doğası ve Bilim-Teknoloji-Toplum İlişkisi Boyutlarının Gelişimine Etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Turgut, H. (2007). Herkes için bilimsel okuryazarlık. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(2), 233-256.
  • Türk Dil Kurumu Sözlüğü(TDK)( 2005). Türk Dil Kurumu Yayınları, Denetleyen Recep Toparlı, Ankara
  • Ün, E. (2010). Satranç Eğitiminin, Problem Çözme Yaklaşımları, Karar Verme Ve Düşünme Stillerine Etkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA85KN53DU
Bölüm Articles
Yazarlar

Esra KABATAŞ Memiş

Rahşan Bozkurt

Esra Cevizci

Felek Avunç

Burcu Öğretmen

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Memiş, E. K., Bozkurt, R., Cevizci, E., Avunç, F., vd. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Karar Verme Stratejisi ve Fen Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 5(4), 16-30. https://doi.org/10.30703/cije.321412

Cited By

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551