BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul 8.Sınıf Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 4, 31 - 40, 01.12.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321413

Öz

Benlik saygısı bireylerin kişilik özellikleri üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Çocukluk çağı ile yetişkinlik çağı arasındaki geçiş dönemi olan, ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin belirlenmesine yönelik çalışmaların yeterince yapılmadığı düşünülmektedir. Bu nedenle araştırma, ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırma 2015-2016 Eğitim-Öğretim yılında Sivas da ortaokul 8. sınıfta öğrenim gören toplam 150 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak, “Kişisel Bilgi Formu” ve “Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise t testi ve ANOVA kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, 8.sınıf öğrencilerinin genel olarak yüksek benlik saygı düzeyine sahip oldukları, cinsiyete ve kardeş sayısına göre benlik saygı düzeyleri arasında istatiksel olarak anlamlı bir farkın olmadığı, devlet okulları ile özel okullarda öğrenim gören öğrencilerin benlik saygısı düzeyleri arasında, istatiksel olarak anlamlı bir fark (p<0,05) olduğu ve bu farkında özel okullarda öğrenim gören 8. sınıf öğrencileri lehine olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Adams, J. F. (1995). Ergenligi Anlamak. Ankara:İmge Yayınevi
  • Balat, G. ve Akman, B. (2004). Farklı Sosyo-Ekonomik Düzeydeki Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 175- 183.
  • Baybek, H. ve Yavuz, S. (2005). Muğla Üniversitesi Öğrencilerinin Benlik Saygılarının İncelenmesi. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, 14, 73-95.
  • Coleman, J. ve Hendry, L. (1990). The Nature of Adolescence (Second Edition). London: Routledge.
  • Çam, O., Khorshid, L. ve Özsoy, S. A. (1998). Öğrencilerin Çalışma Davranışı, Sınav Kaygısı ve Benlik Saygısının Başarı düzeyine Etkisinin İncelenmesi. VI. Ulusal Hemşirelik Kongresi. Ankara- Türkiye, 355-361.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Dikici, A.(1998). Cassidy Kukla Görüşme Formu’nun Beş-Altı Yaş Çocuklarına Uyarlanması ve Özsaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ercan, E. (2014). Benlik saygısı nasıl gelişir? http://blog.milliyet.com.tr/benlik-saygisi-nasilgelisir-/Blog/?BlogNo=446655 10 Haziran 2016 tarihinde alınmıştır.
  • Eriş, Y. ve İkiz, F. E. (2013). Ergenlerin Benlik Saygısı ve Sosyal Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki ve Kişisel Değişkenlerin Etkileri. Turkish Studies, 8(6), 179-193.
  • Erözkan, A. (2009). İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinde Depresyonun Yordayıcıları. İlköğretim Online, 8(2), 334-345.
  • Frisby, C. L. ve Tucker, C. M. (1993). Black Children's Perceptions of Self: Implications for Educators. The Educational Form, 57, 146-156.
  • Guillon, M. S., Crocq, M. A. ve Bailey, P. E. (2003). The Relationship Between Self-Esteem and Psychiatric Disorders in Adolescents. European Psychiatry, 18, 59-62.
  • Hechtman, L., Weiss, G. ve Perlman, T. (1980). Hyperactives as Young Adults: Self-Esteem and Social Skills. Can J Psychiatry, 25, 478-483.
  • Kandemir, M. (2014). Akademik Erteleme Davranışını Açıklayıcı Bir Model. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(3), 51-72.
  • Kassin, S. (1998). Psychology (Second Edition). New Jersey: Prentice Hall.
  • Knox, M., Jeanne, F., Robert, E. ve Green, E. B. (2000). Gender Differences in Adolescents’ Possible Selves. Youth & Society, 1(3), 287-310.
  • Mullis, A. K., Mullis, R. L. ve Normandin, D. (1992). Cross-Sectional and Longitudinal Comparisons of Adolescent Self Esteem. Adolescence, 27, 51-60.
  • Sasat, S., Burnard, P., Edwards, D., Naiyapatana, W., Hebden, U., Boonrod, W., Arayathanitkul, B. ve Wongmak, W. (2002). Self-Esteem and student Nurses: A CrossCultural Study of Nursing Students in Thailand and The UK. Nursing & Health Sciences, 4(1-2), 9-14.
  • Shullman, S. ve Ben-Artzi, E. (2003). Age-Related Differences in the Transition From Adolescence to Adult Hood and Links with Family Relationships. Journal of Adult Development, 10(4), 217–226.
  • Suls, J. ve Greenwald, A. G. (1986). Psychological Perspectives on The Self. London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Unger, J. B., Kipke, M. D., Simon, T. R., Montgomery, S. B. ve Johnson, C. J. (1997). Homeless Youths and Young Adults in Los Angeles: Prevalence Of Mental Health Problems and The Relationship Between Mental Health and Substance Abuse Disorders. American Journal of Community Psychology, 25(3), 371-394.
  • Öner-Altıok, H., Ek, N. ve Korkulu, N. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Benlik Saygı Düzeyi ile İlişkili Bazı Değişkenlerin İncelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 99-120.
  • Turan, N. ve Tufan, B.(1987). Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri’nin (SEI) geçerlik-Güvenirlik Çalışması. 23. Ulusal Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Kongresi, İstanbul-Türkiye.
  • Twenge, J. M. ve Campbell, W. K. (2002). Self Esteem and Socio Economic Status: A Meta Analytic Review. Personality and Social Psycology Review, 6(1), 59-71.
  • Warash, B. G. ve Markstrom, C. A. (2001). Parental Perceptions of Parenting Styles in Relation to Academic Self-Esteem of Preschoolers. Education, 121(3), 485-493.
  • Wylie, R. (1979). The Self-Concept Theory and Research. Lincoln: University of Nebraska Press.
  • Yılmaz, S. (2000). Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Benlik Saygısı ve Atılganlık Düzeyi Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Yüksekkaya, Y. (1995). Üniversite Öğrencilerinde Benlik Saygısının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Yörükoğlu, A. (2000). Gençlik Çağı (11. Baskı). İstanbul: Özgür Yayınları. http://blog.milliyet.com.tr/benlik-saygisi-nasil-gelisir-/Blog/?BlogNo=446655 10 Haziran 2016 tarihinde web sayfasından alınmıştır.

Research on Self-Esteem Level of 8th Grade Students Studying at Secondary School

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 4, 31 - 40, 01.12.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321413

Öz

Self-esteem plays an important role on personal characteristics of individuals. It is considered
that the studies intended for the determination of self-esteem levels of 8th grade students who
are studying at secondary schools and in a transitional period between childhood and
adulthood are insufficient. For this reason, this study was conducted in order to determine
self-esteem levels of 8th grade students at secondary schools. Descriptive method was used in
the study. The study was conducted with the participation of totally 150 students studying at
the 8th grade in a secondary school located in Sivas during 2015-2016 academic year. “Personal
Information Form” and “Coopersmith Self-Esteem Scale” were used as a data collection tool.
For the analysis of such data, on the other hand, t-test and ANOVA were used. As a result of
the study, it is concluded that 8th grade students generally have a high self-esteem level; there
is no statistically significant difference between self-esteem levels by gender and number of
siblings; there is a statistically significant difference (p<0,05) between self-esteem levels of the
students studying at state schools and private schools and this difference is indeed to the
advantage of 8th grade students studying at private schools. 

Kaynakça

  • Adams, J. F. (1995). Ergenligi Anlamak. Ankara:İmge Yayınevi
  • Balat, G. ve Akman, B. (2004). Farklı Sosyo-Ekonomik Düzeydeki Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 175- 183.
  • Baybek, H. ve Yavuz, S. (2005). Muğla Üniversitesi Öğrencilerinin Benlik Saygılarının İncelenmesi. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, 14, 73-95.
  • Coleman, J. ve Hendry, L. (1990). The Nature of Adolescence (Second Edition). London: Routledge.
  • Çam, O., Khorshid, L. ve Özsoy, S. A. (1998). Öğrencilerin Çalışma Davranışı, Sınav Kaygısı ve Benlik Saygısının Başarı düzeyine Etkisinin İncelenmesi. VI. Ulusal Hemşirelik Kongresi. Ankara- Türkiye, 355-361.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Dikici, A.(1998). Cassidy Kukla Görüşme Formu’nun Beş-Altı Yaş Çocuklarına Uyarlanması ve Özsaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ercan, E. (2014). Benlik saygısı nasıl gelişir? http://blog.milliyet.com.tr/benlik-saygisi-nasilgelisir-/Blog/?BlogNo=446655 10 Haziran 2016 tarihinde alınmıştır.
  • Eriş, Y. ve İkiz, F. E. (2013). Ergenlerin Benlik Saygısı ve Sosyal Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki ve Kişisel Değişkenlerin Etkileri. Turkish Studies, 8(6), 179-193.
  • Erözkan, A. (2009). İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinde Depresyonun Yordayıcıları. İlköğretim Online, 8(2), 334-345.
  • Frisby, C. L. ve Tucker, C. M. (1993). Black Children's Perceptions of Self: Implications for Educators. The Educational Form, 57, 146-156.
  • Guillon, M. S., Crocq, M. A. ve Bailey, P. E. (2003). The Relationship Between Self-Esteem and Psychiatric Disorders in Adolescents. European Psychiatry, 18, 59-62.
  • Hechtman, L., Weiss, G. ve Perlman, T. (1980). Hyperactives as Young Adults: Self-Esteem and Social Skills. Can J Psychiatry, 25, 478-483.
  • Kandemir, M. (2014). Akademik Erteleme Davranışını Açıklayıcı Bir Model. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(3), 51-72.
  • Kassin, S. (1998). Psychology (Second Edition). New Jersey: Prentice Hall.
  • Knox, M., Jeanne, F., Robert, E. ve Green, E. B. (2000). Gender Differences in Adolescents’ Possible Selves. Youth & Society, 1(3), 287-310.
  • Mullis, A. K., Mullis, R. L. ve Normandin, D. (1992). Cross-Sectional and Longitudinal Comparisons of Adolescent Self Esteem. Adolescence, 27, 51-60.
  • Sasat, S., Burnard, P., Edwards, D., Naiyapatana, W., Hebden, U., Boonrod, W., Arayathanitkul, B. ve Wongmak, W. (2002). Self-Esteem and student Nurses: A CrossCultural Study of Nursing Students in Thailand and The UK. Nursing & Health Sciences, 4(1-2), 9-14.
  • Shullman, S. ve Ben-Artzi, E. (2003). Age-Related Differences in the Transition From Adolescence to Adult Hood and Links with Family Relationships. Journal of Adult Development, 10(4), 217–226.
  • Suls, J. ve Greenwald, A. G. (1986). Psychological Perspectives on The Self. London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Unger, J. B., Kipke, M. D., Simon, T. R., Montgomery, S. B. ve Johnson, C. J. (1997). Homeless Youths and Young Adults in Los Angeles: Prevalence Of Mental Health Problems and The Relationship Between Mental Health and Substance Abuse Disorders. American Journal of Community Psychology, 25(3), 371-394.
  • Öner-Altıok, H., Ek, N. ve Korkulu, N. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Benlik Saygı Düzeyi ile İlişkili Bazı Değişkenlerin İncelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 99-120.
  • Turan, N. ve Tufan, B.(1987). Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri’nin (SEI) geçerlik-Güvenirlik Çalışması. 23. Ulusal Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Kongresi, İstanbul-Türkiye.
  • Twenge, J. M. ve Campbell, W. K. (2002). Self Esteem and Socio Economic Status: A Meta Analytic Review. Personality and Social Psycology Review, 6(1), 59-71.
  • Warash, B. G. ve Markstrom, C. A. (2001). Parental Perceptions of Parenting Styles in Relation to Academic Self-Esteem of Preschoolers. Education, 121(3), 485-493.
  • Wylie, R. (1979). The Self-Concept Theory and Research. Lincoln: University of Nebraska Press.
  • Yılmaz, S. (2000). Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Benlik Saygısı ve Atılganlık Düzeyi Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Yüksekkaya, Y. (1995). Üniversite Öğrencilerinde Benlik Saygısının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Yörükoğlu, A. (2000). Gençlik Çağı (11. Baskı). İstanbul: Özgür Yayınları. http://blog.milliyet.com.tr/benlik-saygisi-nasil-gelisir-/Blog/?BlogNo=446655 10 Haziran 2016 tarihinde web sayfasından alınmıştır.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA27JG26ZJ
Bölüm Articles
Yazarlar

Ahmet Hakan Hançer

Zeynep Tüfekçi

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Hançer, A. H., & Tüfekçi, Z. (2016). Ortaokul 8.Sınıf Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 5(4), 31-40. https://doi.org/10.30703/cije.321413

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551