BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Eğitim Tarihi Dersinin Önemi Hakkında Öğretmen Adaylarının Görüşleri

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 4, 89 - 102, 01.12.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321417

Öz

Bu araştırmanın amacı eğitim fakültesinde öğrenim gören öğretmen adaylarının Türk Eğitim Tarihi dersinin önemine ilişkin görüşlerinin çeşitli açılardan belirlenmesidir. Çalışma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcı grubunu amaçlı örneklem yöntemi ile seçilen 77 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada, veri toplama aracı olarak katılımcıların Türk Eğitim Tarihi dersini tanımlamaları, dersin programda yer alması ve dersin konularının önemine ilişkin görüşlerini belirleyebilmek amacıyla yapılandırılmış görüşme formu ve Türk eğitim tarihinin konularının yer aldığı kategorik listeden hangisini en önemli bulduklarını ve bu önemin gerekçesini yazmaları istenilen açık uçlu soru formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi yaklaşımları ile çözümlenmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, Türk Eğitim Tarihi dersinin öğrenme boyutunda Türk Eğitim Sistemi’nin geçmişini öğretmesi önemli görülürken; dersin konularında bilim insanı/düşünürlerin Türk eğitim tarihi’ndeki yeri “en önemli” bulunup bunu ikinci sırada öğretmen yetiştirmenin farklı boyutlarının Türk eğitim tarihi’ndeki yeri izlemiştir.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2015). Türk Eğitim Tarihi M.Ö. 1000-M.S.2015, Ankara: Pegem Akademi.
  • Arıkan, A, Ünver, Ş. ve Saraç Süzer, H.S. (2007). Yabancı Dil Eğitimi Programlarında Türk Eğitim Tarihi Dersinin Önemi ve İçeriğine İlişkin Öğrenci Görüşleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, s. 24-32.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler, 4. Baskı, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Ergün, M. (2008). Cumhuriyet Dönemi Eğitim Tarihi, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Cilt 6, Sayı 12, s.321-348.
  • Ersöz, Y. ve Arıbaş, S. (2014). Türk Eğitim Tarihi Dersi Öğretiminde Farklı Bir Yaklaşım: Resim Öğretmenliği Öğrencilerinin Sergi Çalışması, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 7, Sayı 34, s.760-767.
  • Güçlü, M. ve Bozgeyikli, H. (2016). Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Tarihi Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi, Tarih Okulu Dergisi (TOD), Yıl 9, Sayı 25, s. 401–415.
  • Güven, İ. (2014). Türk Eğitim Tarihi, Ankara: Pegem Akademi.
  • Kamer, S.T. (2013). Türk Eğitim Sisteminde Karma Eğitime İlişkin Fikirler, Tartışmalar ve Uygulamalar (1908-1950), Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Kamer, S.T. ve Şimşek, A.S. (2016). Türk Eğitim Tarihi Dersine Yönelik Öğretmen Adaylarının Tutumlarının Ölçülmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Cilt 17, Sayı 2, s. 663-678.
  • Koçer, H.A. (1980). Eğitim Tarihi (ilk Çağ) I, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Küçükahmet, L. (2007). 2006-2007 Öğretim Yılında Uygulanmaya Başlanan Öğretmen Yetiştirme Lisans programlarının Değerlendirilmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (2), s.203-218.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). An Expanded Sourcebook Qualitative Data Analysis. (2nd Edition). Thousand Oaks California: Sage Pablications.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri, (Çeviri Editörleri: Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir), Ankara: Pegem Akademi.
  • Şahin, Ç. ve Kartal, O.Y. (2013). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programı Hakkındaki Görüşleri, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (6/1), s.164- 190.
  • Şahin, Ç., Kartal, O,Y., İmamoğlu, A. (2013). Okul Öncesi Öğretmen Yetiştirme Programı Hakkında Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Görüşleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Cilt 14, Sayı 1, s.101-118.
  • Şahin, M. ve Güvercin Çetinoğlu, A. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Bölümlerindeki Ders ve Uygulamalara İlişkin Algıları, e-International Journal of Educational Research, Cilt: 7, Sayı: 1, s.50-69.
  • Şahin, M., Ellez, M., ve Günter, T. (2009). Türk Eğitim Tarihi Dersine İlişkin Öğrencilerin Algı ve Beklentileri, XVIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 1-3 Ekim, İzmir.
  • TALİD, (2008). Yahya Akyüz İle Türk Eğitim Tarihi Üzerine, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi(TALİD), Cilt: 6, Sayı: 12, s.471-486.
  • Tavşancıl E. ve Aslan E. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller İçin İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri, İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Yıldırım A., ve Şimşek H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9.Baskı), Ankara: Seçkin Yayınevi
  • YÖK. “Eğitim Fakültelerinde Uygulanacak Yeni Programlar Hakkında Açıklama” , http://www.yok.gov.tr/documents/10279/49665/aciklama_programlar/aa7bd091- 9328-4df7-aafa-2b99edb6872f (ET: 10.10.2016)

Prospective Teachers’ Perceptions about the Importance of History of Turkish Education

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 4, 89 - 102, 01.12.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321417

Öz

The aim of this study is to elicit prospective teachers’ perceptions about the importance of
History of Turkish Education course. This study was carried out case study method that is
one of the qualitative research methods. The participants of the study were 77 prospective
teachers, determined by using purposeful sampling strategy. There were two different data
collection tools of the study: Structured interview and open-ended question form. Structured
interview was used to take prospective teachers’ opinions about the identification of the
course and the importance of the course in the curriculum and course’s subjects. Open-ended
question form was used to take prospective teachers’ opinions about which subject is
important for them within the content of the course and why it is important. The collected
data were analyzed with descriptive and content analysis. The results showed that History of
Turkish Education is an important course for prospective teachers. Besides prospective
teachers found scientists/thinkers category as the most important, and they found the
different dimensions of teacher training system as the second. 

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2015). Türk Eğitim Tarihi M.Ö. 1000-M.S.2015, Ankara: Pegem Akademi.
  • Arıkan, A, Ünver, Ş. ve Saraç Süzer, H.S. (2007). Yabancı Dil Eğitimi Programlarında Türk Eğitim Tarihi Dersinin Önemi ve İçeriğine İlişkin Öğrenci Görüşleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, s. 24-32.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler, 4. Baskı, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Ergün, M. (2008). Cumhuriyet Dönemi Eğitim Tarihi, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Cilt 6, Sayı 12, s.321-348.
  • Ersöz, Y. ve Arıbaş, S. (2014). Türk Eğitim Tarihi Dersi Öğretiminde Farklı Bir Yaklaşım: Resim Öğretmenliği Öğrencilerinin Sergi Çalışması, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 7, Sayı 34, s.760-767.
  • Güçlü, M. ve Bozgeyikli, H. (2016). Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Tarihi Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi, Tarih Okulu Dergisi (TOD), Yıl 9, Sayı 25, s. 401–415.
  • Güven, İ. (2014). Türk Eğitim Tarihi, Ankara: Pegem Akademi.
  • Kamer, S.T. (2013). Türk Eğitim Sisteminde Karma Eğitime İlişkin Fikirler, Tartışmalar ve Uygulamalar (1908-1950), Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Kamer, S.T. ve Şimşek, A.S. (2016). Türk Eğitim Tarihi Dersine Yönelik Öğretmen Adaylarının Tutumlarının Ölçülmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Cilt 17, Sayı 2, s. 663-678.
  • Koçer, H.A. (1980). Eğitim Tarihi (ilk Çağ) I, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Küçükahmet, L. (2007). 2006-2007 Öğretim Yılında Uygulanmaya Başlanan Öğretmen Yetiştirme Lisans programlarının Değerlendirilmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (2), s.203-218.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). An Expanded Sourcebook Qualitative Data Analysis. (2nd Edition). Thousand Oaks California: Sage Pablications.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri, (Çeviri Editörleri: Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir), Ankara: Pegem Akademi.
  • Şahin, Ç. ve Kartal, O.Y. (2013). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programı Hakkındaki Görüşleri, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (6/1), s.164- 190.
  • Şahin, Ç., Kartal, O,Y., İmamoğlu, A. (2013). Okul Öncesi Öğretmen Yetiştirme Programı Hakkında Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Görüşleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Cilt 14, Sayı 1, s.101-118.
  • Şahin, M. ve Güvercin Çetinoğlu, A. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Bölümlerindeki Ders ve Uygulamalara İlişkin Algıları, e-International Journal of Educational Research, Cilt: 7, Sayı: 1, s.50-69.
  • Şahin, M., Ellez, M., ve Günter, T. (2009). Türk Eğitim Tarihi Dersine İlişkin Öğrencilerin Algı ve Beklentileri, XVIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 1-3 Ekim, İzmir.
  • TALİD, (2008). Yahya Akyüz İle Türk Eğitim Tarihi Üzerine, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi(TALİD), Cilt: 6, Sayı: 12, s.471-486.
  • Tavşancıl E. ve Aslan E. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller İçin İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri, İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Yıldırım A., ve Şimşek H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9.Baskı), Ankara: Seçkin Yayınevi
  • YÖK. “Eğitim Fakültelerinde Uygulanacak Yeni Programlar Hakkında Açıklama” , http://www.yok.gov.tr/documents/10279/49665/aciklama_programlar/aa7bd091- 9328-4df7-aafa-2b99edb6872f (ET: 10.10.2016)
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA67RP37AM
Bölüm Articles
Yazarlar

Ramazan Alabaş

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Alabaş, R. (2016). Türk Eğitim Tarihi Dersinin Önemi Hakkında Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 5(4), 89-102. https://doi.org/10.30703/cije.321417

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551