Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Identification of Perceptions of Social Media in Student-Teachers of Social Studies Through Metaphors

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 3, 219 - 240, 06.10.2018
https://doi.org/10.30703/cije.403147

Öz

Social networks bring together different users interested in quite various issues – from
education to entertainment, economics to health – creating an environment where they
can exchange information and ideas. In recent years, social media use has been o the
increase in line with the advances in information and communication technologies. The
present study aims to detect the social networks perceptions of social studies studentteachers at Ondokuz Mayıs University through metaphors. Qualitative research
methods were used in the study where participating students were asked to complete
statements such as ‘Social networks are like …………… because ……………’, and this
raw data constituted the basic source of research data. The data was processed for
content analysis, one of the most commonly used techniques in qualitative data
analysis. The findings suggest that a total of 58 valid metaphors were developed by 132
students who took part in the study. These metaphors can be grouped in six different
conceptual categories in the light of their common features. Of these categories, ‘Social
networks as guiding sources of information’, ‘social networks as elements of addiction’,
and ‘social networks as instruments for reflecting the truth and ensuring interaction’
represented 78% of all the categories mentioned above . Further, despite the
similarities in the six conceptual categories reflecting the participants’ years of studies,
their overall perceptions of social networks are in general rather negative. 

Kaynakça

  • Akçalı İçin, S. (Ed.). (2009). Çocuk ve Medya. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Akıncı-Vural, Z. B. & Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma, Journal of Yaşar University, 20(5), 3348-3382.
  • Arslan, A. (2004). Medyanın birey, toplum ve kültür üzerine etkileri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-12.
  • Atıcı, B. (2007). Sosyal bilgi inşasına dayalı sanal öğrenme çevrelerinin öğrenci başarısı ve tutumlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 32(143), 41-54.
  • Aydeniz, H. (2011). Medyayı tanımak. http://www.aep.gov.tr/wp-content/uploads/2012/10/04_01_medyayi-tanimak.pdf. adresinden alınmıştır.
  • Barış, E. (2011). Cesur yeni medya. http://ekitap.alternatifbilisim.org/files/cesur-yeni-medya.pdf adresinden alınmıştır.
  • Barış, F. M. & Tosun, N. (2013). Sosyal ağ ve e-portfolyo entegrasyonu: Facebook örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 122-129.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal bilimlerde içerik analizi teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Blank, G. & Reisdorf, B. C. (2012). The participatory web. Information, Communication, Society, Oxford Internet Institute, 15(4), 537-554.Boyd-Barret, O. & Braham, P. (2013). Media, knowledge and power. New York: Routledge.Bruce, H. (1999). Perceptions of the internet: What people think when they search the Internet for information. Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, 9(3), 187-199.Büyükşener, E. (2009). Türkiye’de sosyal ağların yeri ve sosyal medyaya bakış. XIV. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri, http://www.seokursu.com.tr/turkiyede-sosyal-aglarin-yeri.pdf. adresinden alınmıştır.
  • Cüceloğlu, D. (2014). İnsan insana. Ankara: Remzi Kitabevi.
  • Dabbagh, N. & Kitsantas, A. (2012). Personal learning environments, social media, and self-regulated learning: A natural formula for connecting formal and informal learning. The Internet and Higher Education, 15(1), 3-8.
  • Das, R. (2010). The task of interpretation. Converging perspectives in audience research and digital literacies. Estonya: Tartu University Press.
  • Eroğlu, Y. & Peker, A. (2011). Aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek ve siber mağduriyet: Yapısal eşitlik modeliyle bir inceleme. Akademik Bakış Dergisi, 27, 1-15.
  • Gürbüz. G. (2014). Sosyal medya ve demokrasi ilişkisi: Türkiye’de sosyal medyanın katılımcı demokrasiye etkisi üzerine bir alan araştırması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Güz, N. (1996). Türk basınında gündem oluşturma. Yeni Türkiye Medya Özel Sayısı, 2(12), 982-983.
  • Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı-bir alan çalışması. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. 32, 151-173.
  • Honeycutt, C. & Herring, S. C. (2009). Beyong microblogging: Conversation and collaboration via twitter. Proceedings of the Forty-Second Hawai’i International Conference on System Science: Los Alamitos.
  • Jakubowicz. K. (2009). A new notion of media?. 1st council of europe conference of ministers responsible for media and new communication services, http://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/media/Doc/New_Notion_Media_en.pdf. adresinden alınmıştır.
  • Kandell, J. (1998). Internet addiction on campus the vulnerability of college students. Cyberpsychology & Behavior, 1, 46-59.
  • Kaplan, A. M. & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! the challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59–68.
  • Kaya, R. (1999). Medya Gücü ve Demokratik Kurumlar. İstanbul: Afa Yayıncılık.
  • Kert, A. & Kert, S. B. (2010). The usage potential of social network sites for educational purposes. International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 486-507.
  • Kietzmann, J. H., K. Hermkens, I. P. McCarthy & B. S. Silvestre (2011). Social media? get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business Horizons, 54(3), 241-251.
  • Kocadaş, B. (2006). Kültür ve medya. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, http://j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/viewFile/86/84 adresinden alınmıştır.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis. London: Sage Publications. http://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/35270347/Content_Analysis_-an_introduction.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1486214942&Signature=zrKTC41SOz4lrBqeBLxBrQnTlIg%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3Dintro_to_content_analysis.pdf adresinden alınmıştır.
  • Kubey R. W., Lavin M. J. & Barrows J. R. (2001). Internet use and collegiate academic performance decrements: Early findings. Journal of Communication, 5, 366-382.
  • Manzo, K. K. (2009). Twitter lessons in 140 characters or less. Education Week. http://bibumu2.pbworks.com/f/Twitter+para+ense% C3%B1ar.pdf adresinden alınmıştır.
  • McCool, L. B. (2011). Pedagogical use of twitter in the university classroom. Unpublished Master’s Thesis, Iowa State University, Ames, Iowa.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. CA: Sage Publications.
  • Morahan-Martin, J. M. (1999). The relationship between loneliness and internet use and abuse. Cyberpsychol Behavior, 2, 431-439.
  • O'Keeffe, G. S. & Clarke-Pearson, K. (2011). The impact of social media on children, Adolescents, and Families. Pediatrics, 127(4), http://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/127/4/800.full.pdf adresinden alınmıştır.
  • Özdemir, S. (1998). Medya emperyalizmi ve küreselleşme. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Özkan, N. P. (2013). Sosyal ağ kullanıcılarının e-sosyalleşme sürecindeki kimlik yapılandırma süreçleri. http://www.cmdconf.net/2013/makale/PDF/88.pdf adresinden alınmıştır.
  • Öztürk, M. & Akgün, Ö. E. (2012). Üniversite öğrencilerinin sosyal paylaşım sitelerini kullanma amaçları ve bu sitelerin eğitimlerinde kullanılması ile ilgili görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 2(3), 49-67.
  • Palabıyıkoğlu, R. (1997). Medya ve şiddet. Kriz Dergisi, 5(2), 123-126.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research ve evaluation methods. CA: Sage Publications.
  • Roblyer, M. D., McDaniel, M., Webb, M, Herman, J. & Witty, J. V. (2010). Findings on facebook in higher education: A comparison of college faculty and student uses and perceptions of social networking sites. The Internet and Higher Education, 13(3), 134-140.
  • Rogge, U. J. (1989). Televizyon video delilleri. (Çev. Leman Çalışkan). İstanbul: Afa Yayıncılık.
  • Selwyn, N. (2012). Social media in higher education. http://sites.jmu.edu/flippEDout/files/2013/04/sample-essay-selwyn.pdf adresinden alınmıştır.
  • Sezgin, F. & Duran, E. (2011). Kamu personeli seçme sınavı’nın (KPSS) öğretmen adaylarının akademik ve sosyal yaşantılarına yansımaları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 15(3), 9-22.
  • Subrahmanyam, K. (2013). Ergenlerde yeni medya kullanımının etkileri/sosyal etkiler ve beliren bilişsel etkiler. I. Türkiye Çocuk ve Medya Kongresi Bildiriler Kitabı, 2. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Şahin, M., Sarı, S. V., Özer, Ö. & Er, S. H. (2010). Lise öğrencilerinin siber zorba davranışlarda bulunma ve maruz kalma durumlarına ilişkin görüşleri. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 257-270.
  • Şişman-Eren, E. (2014). Sosyal medya kullanım amaçları ölçeğinin geliştirilmesi ve bazı kişisel değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(4), 230-243.
  • Tektaş, N. (2014). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağları kullanımlarına yönelik bir araştırma. Tarih Okulu Dergisi, 7(17), 851-870.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Youth Insight Sosyal Medya Araştırması. (2011). http://sosyalmedya.co/youth-insight-arastirma-turkiye/. adresinden alınmıştır.

Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Öğrencilerinin Sosyal Medya Algılarının Metafor Yoluyla Belirlenmesi

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 3, 219 - 240, 06.10.2018
https://doi.org/10.30703/cije.403147

Öz

Sosyal medya, eğitimden eğlenceye, ekonomiden sağlığa, çok çeşitli
konularda birbirinden farklı kullanıcıları bir araya getirerek onların bilgi
ve fikir paylaşımlarında bulunmalarını sağlayan bir ortamdır. Son
yıllarda da bilgi ve iletişim teknolojileri alanında yaşanan gelişmelere
paralel olarak da sosyal medyanın kullanımı her geçen gün artmaktadır.
Bu çalışmanın amacı; Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilgiler
öğretmenliği öğrencilerinin sosyal medya algılarını metafor yoluyla
belirlemektir. Nitel araştırmada metafor yöntemi kullanılarak hazırlanan
bu çalışmada katılımcı öğrencilere, “sosyal medya………..gibidir;
çünkü……....” yazılı olan yarı yapılandırılmış formlar verilmiş ve
buradan elde edilen ham veriler araştırmanın temel veri kaynağını
oluşturmuştur. Veriler nitel veri çözümleme tekniklerinden içerik analizi
yöntemiyle çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda
araştırmaya katılan 132 öğrencinin yazdığı cümlelerden toplam 58
geçerli metafor üretilmiştir. Bu metaforlar daha sonra ortak özellikleri
bakımından incelenerek 6 farklı kavramsal kategori altında toplanmıştır.
Bu kategorilerden “yol gösteren ve bilgiye ulaştıran bir kaynak olarak
sosyal medya”, “bağımlılık yaratan bir unsur olarak sosyal medya” ve
“gerçeği yansıtan ve etkileşimi sağlayan bir araç olarak sosyal medya”
kategorileri tüm kategorilerin toplam %78’ini temsil etmiştir. Ayrıca
çalışmadaki 6 kavramsal kategori katılımcıların sınıf düzeyleri
bakımından benzerlik göstermekle birlikte, sosyal medya algılarının
genel olarak olumsuz olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akçalı İçin, S. (Ed.). (2009). Çocuk ve Medya. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Akıncı-Vural, Z. B. & Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma, Journal of Yaşar University, 20(5), 3348-3382.
  • Arslan, A. (2004). Medyanın birey, toplum ve kültür üzerine etkileri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-12.
  • Atıcı, B. (2007). Sosyal bilgi inşasına dayalı sanal öğrenme çevrelerinin öğrenci başarısı ve tutumlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 32(143), 41-54.
  • Aydeniz, H. (2011). Medyayı tanımak. http://www.aep.gov.tr/wp-content/uploads/2012/10/04_01_medyayi-tanimak.pdf. adresinden alınmıştır.
  • Barış, E. (2011). Cesur yeni medya. http://ekitap.alternatifbilisim.org/files/cesur-yeni-medya.pdf adresinden alınmıştır.
  • Barış, F. M. & Tosun, N. (2013). Sosyal ağ ve e-portfolyo entegrasyonu: Facebook örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 122-129.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal bilimlerde içerik analizi teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Blank, G. & Reisdorf, B. C. (2012). The participatory web. Information, Communication, Society, Oxford Internet Institute, 15(4), 537-554.Boyd-Barret, O. & Braham, P. (2013). Media, knowledge and power. New York: Routledge.Bruce, H. (1999). Perceptions of the internet: What people think when they search the Internet for information. Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, 9(3), 187-199.Büyükşener, E. (2009). Türkiye’de sosyal ağların yeri ve sosyal medyaya bakış. XIV. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri, http://www.seokursu.com.tr/turkiyede-sosyal-aglarin-yeri.pdf. adresinden alınmıştır.
  • Cüceloğlu, D. (2014). İnsan insana. Ankara: Remzi Kitabevi.
  • Dabbagh, N. & Kitsantas, A. (2012). Personal learning environments, social media, and self-regulated learning: A natural formula for connecting formal and informal learning. The Internet and Higher Education, 15(1), 3-8.
  • Das, R. (2010). The task of interpretation. Converging perspectives in audience research and digital literacies. Estonya: Tartu University Press.
  • Eroğlu, Y. & Peker, A. (2011). Aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek ve siber mağduriyet: Yapısal eşitlik modeliyle bir inceleme. Akademik Bakış Dergisi, 27, 1-15.
  • Gürbüz. G. (2014). Sosyal medya ve demokrasi ilişkisi: Türkiye’de sosyal medyanın katılımcı demokrasiye etkisi üzerine bir alan araştırması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Güz, N. (1996). Türk basınında gündem oluşturma. Yeni Türkiye Medya Özel Sayısı, 2(12), 982-983.
  • Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı-bir alan çalışması. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. 32, 151-173.
  • Honeycutt, C. & Herring, S. C. (2009). Beyong microblogging: Conversation and collaboration via twitter. Proceedings of the Forty-Second Hawai’i International Conference on System Science: Los Alamitos.
  • Jakubowicz. K. (2009). A new notion of media?. 1st council of europe conference of ministers responsible for media and new communication services, http://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/media/Doc/New_Notion_Media_en.pdf. adresinden alınmıştır.
  • Kandell, J. (1998). Internet addiction on campus the vulnerability of college students. Cyberpsychology & Behavior, 1, 46-59.
  • Kaplan, A. M. & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! the challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59–68.
  • Kaya, R. (1999). Medya Gücü ve Demokratik Kurumlar. İstanbul: Afa Yayıncılık.
  • Kert, A. & Kert, S. B. (2010). The usage potential of social network sites for educational purposes. International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 486-507.
  • Kietzmann, J. H., K. Hermkens, I. P. McCarthy & B. S. Silvestre (2011). Social media? get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business Horizons, 54(3), 241-251.
  • Kocadaş, B. (2006). Kültür ve medya. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, http://j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/viewFile/86/84 adresinden alınmıştır.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis. London: Sage Publications. http://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/35270347/Content_Analysis_-an_introduction.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1486214942&Signature=zrKTC41SOz4lrBqeBLxBrQnTlIg%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3Dintro_to_content_analysis.pdf adresinden alınmıştır.
  • Kubey R. W., Lavin M. J. & Barrows J. R. (2001). Internet use and collegiate academic performance decrements: Early findings. Journal of Communication, 5, 366-382.
  • Manzo, K. K. (2009). Twitter lessons in 140 characters or less. Education Week. http://bibumu2.pbworks.com/f/Twitter+para+ense% C3%B1ar.pdf adresinden alınmıştır.
  • McCool, L. B. (2011). Pedagogical use of twitter in the university classroom. Unpublished Master’s Thesis, Iowa State University, Ames, Iowa.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. CA: Sage Publications.
  • Morahan-Martin, J. M. (1999). The relationship between loneliness and internet use and abuse. Cyberpsychol Behavior, 2, 431-439.
  • O'Keeffe, G. S. & Clarke-Pearson, K. (2011). The impact of social media on children, Adolescents, and Families. Pediatrics, 127(4), http://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/127/4/800.full.pdf adresinden alınmıştır.
  • Özdemir, S. (1998). Medya emperyalizmi ve küreselleşme. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Özkan, N. P. (2013). Sosyal ağ kullanıcılarının e-sosyalleşme sürecindeki kimlik yapılandırma süreçleri. http://www.cmdconf.net/2013/makale/PDF/88.pdf adresinden alınmıştır.
  • Öztürk, M. & Akgün, Ö. E. (2012). Üniversite öğrencilerinin sosyal paylaşım sitelerini kullanma amaçları ve bu sitelerin eğitimlerinde kullanılması ile ilgili görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 2(3), 49-67.
  • Palabıyıkoğlu, R. (1997). Medya ve şiddet. Kriz Dergisi, 5(2), 123-126.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research ve evaluation methods. CA: Sage Publications.
  • Roblyer, M. D., McDaniel, M., Webb, M, Herman, J. & Witty, J. V. (2010). Findings on facebook in higher education: A comparison of college faculty and student uses and perceptions of social networking sites. The Internet and Higher Education, 13(3), 134-140.
  • Rogge, U. J. (1989). Televizyon video delilleri. (Çev. Leman Çalışkan). İstanbul: Afa Yayıncılık.
  • Selwyn, N. (2012). Social media in higher education. http://sites.jmu.edu/flippEDout/files/2013/04/sample-essay-selwyn.pdf adresinden alınmıştır.
  • Sezgin, F. & Duran, E. (2011). Kamu personeli seçme sınavı’nın (KPSS) öğretmen adaylarının akademik ve sosyal yaşantılarına yansımaları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 15(3), 9-22.
  • Subrahmanyam, K. (2013). Ergenlerde yeni medya kullanımının etkileri/sosyal etkiler ve beliren bilişsel etkiler. I. Türkiye Çocuk ve Medya Kongresi Bildiriler Kitabı, 2. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Şahin, M., Sarı, S. V., Özer, Ö. & Er, S. H. (2010). Lise öğrencilerinin siber zorba davranışlarda bulunma ve maruz kalma durumlarına ilişkin görüşleri. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 257-270.
  • Şişman-Eren, E. (2014). Sosyal medya kullanım amaçları ölçeğinin geliştirilmesi ve bazı kişisel değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(4), 230-243.
  • Tektaş, N. (2014). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağları kullanımlarına yönelik bir araştırma. Tarih Okulu Dergisi, 7(17), 851-870.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Youth Insight Sosyal Medya Araştırması. (2011). http://sosyalmedya.co/youth-insight-arastirma-turkiye/. adresinden alınmıştır.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Şule Egüz 0000-0002-3633-8957

Alper Kesten

Yayımlanma Tarihi 6 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Egüz, Ş., & Kesten, A. (2018). Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Öğrencilerinin Sosyal Medya Algılarının Metafor Yoluyla Belirlenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 7(3), 219-240. https://doi.org/10.30703/cije.403147

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551