Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Research on Adequacy of School Garden as a Public Open Green Space in Çanakkale City Center

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 2, 45 - 55, 14.12.2016
https://doi.org/10.28979/comufbed.277918

Öz

Day by day, increasing urbanization is caused decreasing in open green
space, which reachable for people. This situation is affected school gardens as
public open green spaces. The children spend lot of the time in school. School
gardens are among the important places in which they had both physical and
spiritual development of children. In the school gardens in our country it is
obvious that the gardens are not arranged according to the wishes of the
students and also that they have few green areas and that there are not enough
playgrounds and landscape arrangements. This study attempts to evaluate the
present conditions of 5 school garden selected from Çanakkale city center. The
adequacy of open green space in the school, plant structural and equipment elements
in the school garden, the amount of green space per capita, and the
qualifications of playgrounds were evaluated with observations and
examinations. School gardens in the study area we were detected insufficient of
garden area, while planning school gardens Landscape Architectural design
principles not used, insufficiency of plant material and equipment elements. As
a proposal of solution; the vehicle entrance and student entrance should be
separate, special design sitting unit should be design in the garden. Also
educational activity areas should be design in school garden.

Kaynakça

  • Aksu Ö,V., Demirel Ö., 2011. Trabzon Kenti ilköğretim okul bahçelerinde tasarım ve alan kullanımları, SDÜ Orman Fakültesi Dergisi, 12: 40-46
  • Özkan M.B., 2001. Kentsel Rekreasyon Alan Planlaması. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü, İzmir.
  • Erdönmez İ.M.Ö.,2007.İlköğretim Okul Bahçelerinde Peyzaj Tasarım Normları,İstanbul Orman Fakültesi Dergisi, 1, B, (57) Sayfa 108-120
  • Karaca, F., 2010. Okul Bahçelerinin Peyzaj Tasarımı Neden Önemlidir?. Eğitim Bülteni Dergisi, Yıl 7, Sayı26, Sayfa 28.
  • Karakaya B.,Kiper T., 2013. Edirne Kent Merkezindeki Bazı İlköğretim Okul Bahçelerinin Peyzaj Tasarım İlkeleri Mevcut Durumunun Belirlenmesi,Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 10(1) 59-71
  • Kelkit A., Özel A.E., 2003. A Research on theDetermination of Physical Planning of School Gardens in Çanakkale City, Pakistan Journal of AppliedSciences 3, 240-246.
  • Kuş C., 2001. Ankara Kenti Yenimahalle İlçesinde Okul Bahçeleri Üzerine Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Lorenz F., 2005, DasOtto-Hahn-GymnasiumGöttingenauf dem WegzueinerBewegten Schule, einetheoretischeundempirischeBetrachtung. FachbereichSozialwissenschaften, Abschlussarbeit, Master of Arts in EducationGöttingen. 49 p.
  • Mansuroğlu S., Sabancı A., Erdoğan R., 2010İlköğretim Okulları Bahçelerinin Eğitimsel Etkinlik ve Öğrencilere Katkılarının Değerlendirilmesi: Antalya Örneği Tübitak Araştırma Proje No:107Y306, sayfa147.
  • Melzer M.L., 2001. Schule in Bewegung, drinnenunddraußen: Schulhofumgestaltunggehört dazu.
  • Neumann, K.D., 1982. School playgrounds-decorationoreducationalfacility. Garden+Landschaft 9(82), pp 675-678.
  • Selçuk, Z., 1997. Eğitim Psikolojisi, Personel Eğitim Merkezi Yayın No: 26, Sayfa Sayısı 172, Ankara.
  • Scharf F.,Donskoi K., Endres S., 2008. BeteiligungsprojektzurSchulhofumgestaltung an derGrundschuleWolfsanger/Hasenhecke.
  • TUİK (2013). Türkiye Kurumu Seçilmiş Göstergelerle Çanakkale 2013 http://www.tuik.gov.tr/ilGostergeleri/iller/CANAKKALE.pdf.
  • Yılmaz H. 1995. Erzurum Kenti Okul Bahçelerinin Peyzaj Mimarlığı İlkeleri Yönünden İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi dergisi, S. 26 (4), 537-547.
  • Zask A.,vanBeurden E., Barnett L., Brooks L.O., Dietrich U.C., 2001. Active school playgrounds-mythorrealty? Results of themove it groove it Project. PreventiveMedicine, 33 (5), 402-408

Çanakkale Kent Merkezindeki Kamusal Açık Yeşil Alanlardan Okul Bahçelerinin Yeterlilikleri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 2, 45 - 55, 14.12.2016
https://doi.org/10.28979/comufbed.277918

Öz

Yapılaşmanın gün geçtikçe artmaya başlamasıyla birlikte insanların
erişebildiği açık yeşil alan miktarı azalmaktadır. Kamusal alan içinde bulunan
okul bahçeleri de bu durumdan en fazla etkilenen mekanlardır. Çocuklar
zamanlarının büyük kısmını okulda geçirmektedir. Okul bahçeleri ise çocukların
hem fiziksel hem de ruhsal olarak gelişimlerini geçirdikleri önemli mekanlar
arasındadır. Genel olarak bilinmektedir ki ülkemizdeki okul bahçelerinde,
bahçelerin öğrencinin isteklerine göre düzenlenmeyişi, az miktarda yeşil alana
sahip olması, yetersiz oyun alanı ve peyzaj düzenlemelerinin olmadığı görünmektedir.
Bu çalışma, Çanakkale kent merkezi içerisinden seçilen 5 okul bahçesinin mevcut
durumları ortaya koyarak değerlendirmeye çalışılmıştır. Bu okullardaki açık
yeşil alan yeterliliği, okul bahçesindeki bitkisel yapısal ve donatı
elemanları, kişi başına düşen yeşil alan miktarı, oyun sahalarının yeterliliği
gibi özellikler, gözlem ve incelemeler yapılarak açıklanmaya çalışılmıştır.
 Çalışma alanında
bulunan okul bahçelerinin bahçe alanının yeterli olmadığı, okul bahçeleri
planlanırken peyzaj mimarlığı tasarım ilkelerinden yararlanılmadığı, bitkisel
elemanların ve donatı elemanlarının yetersiz olduğu belirlenmiştir. Çözüm
önerisi olarak ise araç giriş ile öğrenci girişleri ayırılmalı, okul
bahçelerinde özel tasarımlı oturma elemanları oluşturulmalı. Ayrıca okul
bahçelerinde eğitsel faaliyetleri arttırıcı tasarımlar oluşturulmalıdır.

Kaynakça

  • Aksu Ö,V., Demirel Ö., 2011. Trabzon Kenti ilköğretim okul bahçelerinde tasarım ve alan kullanımları, SDÜ Orman Fakültesi Dergisi, 12: 40-46
  • Özkan M.B., 2001. Kentsel Rekreasyon Alan Planlaması. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü, İzmir.
  • Erdönmez İ.M.Ö.,2007.İlköğretim Okul Bahçelerinde Peyzaj Tasarım Normları,İstanbul Orman Fakültesi Dergisi, 1, B, (57) Sayfa 108-120
  • Karaca, F., 2010. Okul Bahçelerinin Peyzaj Tasarımı Neden Önemlidir?. Eğitim Bülteni Dergisi, Yıl 7, Sayı26, Sayfa 28.
  • Karakaya B.,Kiper T., 2013. Edirne Kent Merkezindeki Bazı İlköğretim Okul Bahçelerinin Peyzaj Tasarım İlkeleri Mevcut Durumunun Belirlenmesi,Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 10(1) 59-71
  • Kelkit A., Özel A.E., 2003. A Research on theDetermination of Physical Planning of School Gardens in Çanakkale City, Pakistan Journal of AppliedSciences 3, 240-246.
  • Kuş C., 2001. Ankara Kenti Yenimahalle İlçesinde Okul Bahçeleri Üzerine Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Lorenz F., 2005, DasOtto-Hahn-GymnasiumGöttingenauf dem WegzueinerBewegten Schule, einetheoretischeundempirischeBetrachtung. FachbereichSozialwissenschaften, Abschlussarbeit, Master of Arts in EducationGöttingen. 49 p.
  • Mansuroğlu S., Sabancı A., Erdoğan R., 2010İlköğretim Okulları Bahçelerinin Eğitimsel Etkinlik ve Öğrencilere Katkılarının Değerlendirilmesi: Antalya Örneği Tübitak Araştırma Proje No:107Y306, sayfa147.
  • Melzer M.L., 2001. Schule in Bewegung, drinnenunddraußen: Schulhofumgestaltunggehört dazu.
  • Neumann, K.D., 1982. School playgrounds-decorationoreducationalfacility. Garden+Landschaft 9(82), pp 675-678.
  • Selçuk, Z., 1997. Eğitim Psikolojisi, Personel Eğitim Merkezi Yayın No: 26, Sayfa Sayısı 172, Ankara.
  • Scharf F.,Donskoi K., Endres S., 2008. BeteiligungsprojektzurSchulhofumgestaltung an derGrundschuleWolfsanger/Hasenhecke.
  • TUİK (2013). Türkiye Kurumu Seçilmiş Göstergelerle Çanakkale 2013 http://www.tuik.gov.tr/ilGostergeleri/iller/CANAKKALE.pdf.
  • Yılmaz H. 1995. Erzurum Kenti Okul Bahçelerinin Peyzaj Mimarlığı İlkeleri Yönünden İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi dergisi, S. 26 (4), 537-547.
  • Zask A.,vanBeurden E., Barnett L., Brooks L.O., Dietrich U.C., 2001. Active school playgrounds-mythorrealty? Results of themove it groove it Project. PreventiveMedicine, 33 (5), 402-408
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Mühendislik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Okan Yılmaz

Funda Ertürk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 14 Aralık 2016
Kabul Tarihi 7 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, O., & Ertürk, F. (2016). Çanakkale Kent Merkezindeki Kamusal Açık Yeşil Alanlardan Okul Bahçelerinin Yeterlilikleri Üzerine Bir Araştırma. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 45-55. https://doi.org/10.28979/comufbed.277918
AMA Yılmaz O, Ertürk F. Çanakkale Kent Merkezindeki Kamusal Açık Yeşil Alanlardan Okul Bahçelerinin Yeterlilikleri Üzerine Bir Araştırma. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. Aralık 2016;2(2):45-55. doi:10.28979/comufbed.277918
Chicago Yılmaz, Okan, ve Funda Ertürk. “Çanakkale Kent Merkezindeki Kamusal Açık Yeşil Alanlardan Okul Bahçelerinin Yeterlilikleri Üzerine Bir Araştırma”. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2, sy. 2 (Aralık 2016): 45-55. https://doi.org/10.28979/comufbed.277918.
EndNote Yılmaz O, Ertürk F (01 Aralık 2016) Çanakkale Kent Merkezindeki Kamusal Açık Yeşil Alanlardan Okul Bahçelerinin Yeterlilikleri Üzerine Bir Araştırma. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2 2 45–55.
IEEE O. Yılmaz ve F. Ertürk, “Çanakkale Kent Merkezindeki Kamusal Açık Yeşil Alanlardan Okul Bahçelerinin Yeterlilikleri Üzerine Bir Araştırma”, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 2, sy. 2, ss. 45–55, 2016, doi: 10.28979/comufbed.277918.
ISNAD Yılmaz, Okan - Ertürk, Funda. “Çanakkale Kent Merkezindeki Kamusal Açık Yeşil Alanlardan Okul Bahçelerinin Yeterlilikleri Üzerine Bir Araştırma”. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2/2 (Aralık 2016), 45-55. https://doi.org/10.28979/comufbed.277918.
JAMA Yılmaz O, Ertürk F. Çanakkale Kent Merkezindeki Kamusal Açık Yeşil Alanlardan Okul Bahçelerinin Yeterlilikleri Üzerine Bir Araştırma. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2016;2:45–55.
MLA Yılmaz, Okan ve Funda Ertürk. “Çanakkale Kent Merkezindeki Kamusal Açık Yeşil Alanlardan Okul Bahçelerinin Yeterlilikleri Üzerine Bir Araştırma”. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 2, sy. 2, 2016, ss. 45-55, doi:10.28979/comufbed.277918.
Vancouver Yılmaz O, Ertürk F. Çanakkale Kent Merkezindeki Kamusal Açık Yeşil Alanlardan Okul Bahçelerinin Yeterlilikleri Üzerine Bir Araştırma. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2016;2(2):45-5.

 14421         download